Citació d’Europol: l’estafa per email que suplanta a cossos i forces de seguretat


Des de principis d’any està veient que els delinqüents estan utilitzant diverses plantilles que suplanten la identitat de forces i cossos de seguretat nacionals i internacionals. A la fi de gener es va analitzar una campanya que suplantava la identitat de la Guàrdia Civil i que adjuntava una suposada citació judicial amb càrrecs com a pedofília, pornografia i exhibicionisme.

En les setmanes següents, aquest tipus de correus s’han anat repetint no sols a Espanya, sinó també en altres països, usant una plantilla similar, però canviant el nom de l’organisme policial suplantat. Com a exemple, es pot comprobar en este correu enviat recentment des d’una adreça de Gmail, però que posa en còpia a un correu suposadament pertanyent a Europol.

En revisar el correu es veu com en l’assumpte es fa esment a una convocatòria judicial, mentre que el cos del missatge és bastant escarit i directe, acusant-nos d’haver comés actes fraudulents en Internet. A aquest missatge se li adjunta un fitxer PDF de nom CITACIÓ que, suposadament, conté la informació relacionada amb els suposats delictes comesos. Si obrim aquest document, ens trobem amb el següent:

Després de llegir-ho, es pot comprovar com en ell es fan passar per Catherine De Bolle, l’actual directora executiva d’Europol, i se’ns acusa de diversos càrrecs, entre els quals s’inclou l’extorsió sexual, la pornografia o la pedofília. Així mateix, se’ns proporciona un compte de correu de Gmail per a posar-nos en contacte i presentar les nostres al·legacions abans de 72 hores.

En cas de no posar-se en contacte amb ells, amenaen amb una ordre d’arrest i el registre com a delinqüent sexual, a més de difondre aquesta informació a diferents canals de notícies, familiars i coneguts. Com es pot veure, els delinqüents darrere d’aquesta estafa no escatimen en amenaces per a generar la por suficient en la persona que reba i òbriga aquesta suposada citació.

Entre la sextorsió i l’estafa nigeriana

La finalitat d’aquests missatges no és una altra que la d’aconseguir que la víctima pague una elevada quantitat de diners amb la condició de deslliurar-se d’aquests suposats delictes. És una estratègia que combina dos tècniques ben conegudes com són la suplantació d’una entitat de reconegut prestigi (en aquest cas una organització policial com Europol, però també policies nacionals i altres cossos com la Guàrdia Civil) i la sextorsión per l’amenaça de difondre  aquestes acusacions en mitjans de comunicació, coneguts i familiars.

A pesar que els correus electrònics que es fan passar per bancs internacionals o prínceps nigerians que volen traure una fortuna del seu país amb l’ajuda porten dècades, per això amb un simple ajust, poden ser utilitzats per a aconseguir noves víctimes.

Si a aquesta tècnica clàssica li unim la por que infonen els correus de sextorsió que els delinqüents estan utilitzant des de fa uns anys, tenim una estafa que pot aconseguir noves víctimes fins i tot entre usuaris que estiguen acostumats a bregar amb aquestes dos estafes per separat. La suplantació de forces policials ja ha sigut usada en nombroses ocasions anteriors pels delinqüents amb relatiu èxit.

Aquestes campanyes de correus fraudulents s’han intensificat durant les últimes setmanes i fins i tot s’han llançat alertes en xarxes socials per part d’alguna de les entitats suplantades, com és el cas de la Policia Nacional espanyola, per a tractar d’evitar que els usuaris caiguen en aquest l’engany.

Conclusió

A pesar que moltes siguen perfectament capaços de detectar aquest tipus d’email a simple vista, no s’ha d’oblidar que altres usuaris poden caure en l’engany i cedir al xantatge dels delinqüents, perdent molts diners en el procés. Per aqueix motiu, és important estar informat i, al seu torn, informar d’aquesta mena d’estafes als coneguts per a així evitar que els estafadors aconseguisquen noves víctimes.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

La Generalitat mobilitza 421 milions per a ajudar famílies i empreses davant la crisi per la guerra de l’Iran

El Consell pacta amb sindicats i patronal 27 mesures que inclouen ajudes a hipoteques, lloguer, transport, autònoms i finançament bonificat

Juan Roig confia en medalles del Projecte FER a Los Angeles 2028

Juan Roig destaca la cultura de l'esforç del Projecte FER i expressa la seua confiança que diversos dels esportistes becats aconseguisquen medalla en els Jocs Olímpics de Los Angeles 2028.

Projecte FER 2026 presenta el seu programa de beques amb 140 esportistes sota el lema Basat en somni reals

El Projecte FER 2026 llança la seua catorzena edició amb 140 esportistes becats i l'objectiu a mitjà termini dels Jocs Olímpics de Los Angeles 2028, reforçant a més l'impacte de la marató i mitja marató com a eixos de mecenatge esportiu.

CCOO reclama a la Generalitat aplicar enguany la jornada de 35 hores al personal públic

CCOO PV reclama a la Generalitat Valenciana que pose en marxa este mateix any la jornada de 35 hores setmanals per a tot el seu personal públic, tal com arreplega l'acord de legislatura de 2024.

El València Basket busca apurar les seues opcions de ser segon davant un IDK obligat a guanyar

El València Basket visita a un IDK Euskotren que es juga continuar viu en la lluita pel play off, mentres les valencianes apuren les seues opcions d'arrabassar la segona plaça al Spar Girona.

Cambra València anticipa una desacceleració econòmica per l’impacte de la guerra a l’Iran

Cambra València preveu que l'economia de la Comunitat cresca entre un 2 i un 2,5% enguany, per davall del 3% estimat inicialment, a causa de l'encariment energètic i a la incertesa generada per la guerra a l'Iran.

Pérez Llorca nega cap retall al jutjat de la dana i el PSPV l’acusa d’afeblir la investigació

El president defensa que Catarroja manté tots els mitjans sol·licitats, mentre Diana Morant reclama restituir de manera immediata els recursos del jutjat

Mazón recorre el veto a personar-se en la causa de la DANA per la seriosa indefensió que denúncia

La defensa de Carlos Mazón ha recorregut davant l'Audiència Provincial de València la decisió de la jutgessa de Catarroja que li impedix personar-se en la causa per la DANA, en considerar que li provoca una seriosa indefensió processal.