Citació d’Europol: l’estafa per email que suplanta a cossos i forces de seguretat


Des de principis d’any està veient que els delinqüents estan utilitzant diverses plantilles que suplanten la identitat de forces i cossos de seguretat nacionals i internacionals. A la fi de gener es va analitzar una campanya que suplantava la identitat de la Guàrdia Civil i que adjuntava una suposada citació judicial amb càrrecs com a pedofília, pornografia i exhibicionisme.

En les setmanes següents, aquest tipus de correus s’han anat repetint no sols a Espanya, sinó també en altres països, usant una plantilla similar, però canviant el nom de l’organisme policial suplantat. Com a exemple, es pot comprobar en este correu enviat recentment des d’una adreça de Gmail, però que posa en còpia a un correu suposadament pertanyent a Europol.

En revisar el correu es veu com en l’assumpte es fa esment a una convocatòria judicial, mentre que el cos del missatge és bastant escarit i directe, acusant-nos d’haver comés actes fraudulents en Internet. A aquest missatge se li adjunta un fitxer PDF de nom CITACIÓ que, suposadament, conté la informació relacionada amb els suposats delictes comesos. Si obrim aquest document, ens trobem amb el següent:

Després de llegir-ho, es pot comprovar com en ell es fan passar per Catherine De Bolle, l’actual directora executiva d’Europol, i se’ns acusa de diversos càrrecs, entre els quals s’inclou l’extorsió sexual, la pornografia o la pedofília. Així mateix, se’ns proporciona un compte de correu de Gmail per a posar-nos en contacte i presentar les nostres al·legacions abans de 72 hores.

En cas de no posar-se en contacte amb ells, amenaen amb una ordre d’arrest i el registre com a delinqüent sexual, a més de difondre aquesta informació a diferents canals de notícies, familiars i coneguts. Com es pot veure, els delinqüents darrere d’aquesta estafa no escatimen en amenaces per a generar la por suficient en la persona que reba i òbriga aquesta suposada citació.

Entre la sextorsió i l’estafa nigeriana

La finalitat d’aquests missatges no és una altra que la d’aconseguir que la víctima pague una elevada quantitat de diners amb la condició de deslliurar-se d’aquests suposats delictes. És una estratègia que combina dos tècniques ben conegudes com són la suplantació d’una entitat de reconegut prestigi (en aquest cas una organització policial com Europol, però també policies nacionals i altres cossos com la Guàrdia Civil) i la sextorsión per l’amenaça de difondre  aquestes acusacions en mitjans de comunicació, coneguts i familiars.

A pesar que els correus electrònics que es fan passar per bancs internacionals o prínceps nigerians que volen traure una fortuna del seu país amb l’ajuda porten dècades, per això amb un simple ajust, poden ser utilitzats per a aconseguir noves víctimes.

Si a aquesta tècnica clàssica li unim la por que infonen els correus de sextorsió que els delinqüents estan utilitzant des de fa uns anys, tenim una estafa que pot aconseguir noves víctimes fins i tot entre usuaris que estiguen acostumats a bregar amb aquestes dos estafes per separat. La suplantació de forces policials ja ha sigut usada en nombroses ocasions anteriors pels delinqüents amb relatiu èxit.

Aquestes campanyes de correus fraudulents s’han intensificat durant les últimes setmanes i fins i tot s’han llançat alertes en xarxes socials per part d’alguna de les entitats suplantades, com és el cas de la Policia Nacional espanyola, per a tractar d’evitar que els usuaris caiguen en aquest l’engany.

Conclusió

A pesar que moltes siguen perfectament capaços de detectar aquest tipus d’email a simple vista, no s’ha d’oblidar que altres usuaris poden caure en l’engany i cedir al xantatge dels delinqüents, perdent molts diners en el procés. Per aqueix motiu, és important estar informat i, al seu torn, informar d’aquesta mena d’estafes als coneguts per a així evitar que els estafadors aconseguisquen noves víctimes.

Últimes notícies

Rafa Mir recorre la condemna a huit anys i mig de presó i posa en dubte la sentència

Rafa Mir ha presentat recurs contra la condemna a huit anys i mig de presó per agressió sexual i lesions dictada per l’Audiència de València i critica que la sentència no valore uns vídeos aportats per la defensa ni la intervenció de la Policia Local de Bétera.

Pedro Martínez rep pensa oferta del Real Madrid mentre el València Basket mou fitxa per a que es quede

Pedro Martínez ha rebut una oferta del Real Madrid, que està disposat a pagar la seua clàusula d’1 milió d’euros, mentres el València Basket li ha presentat una nova proposta per a intentar retenir-lo després del títol de la Lliga Endesa.

Així queda el risc d’incendis forestals demà en la Comunitat Valenciana

Emergències de la Generalitat ha advertit que este dimarts hi haurà risc extrem d’incendis forestals en tota la província d’Alacant i en el litoral i interior sud de Castelló, amb calor intensa i possibilitat de tempestes seques.

Evacuen una nau industrial a Villena per un incendi que deixa un treballador ferit per fum

Un incendi en una nau industrial al polígon Rubial de Villena ha obligat a desallotjar els treballadors i ha deixat un home de 38 anys ferit lleu per inhalació de fum.

Canvi en la cúpula de Mercadona amb l’eixida pactada d’Héctor Hernández

Héctor Hernández ha deixat el Comitè de Direcció de Mercadona per acord mutu després de 23 anys. L’empresa redistribuïx funcions clau i incorpora Enric Carbonell al màxim òrgan executiu.

Altibaixos en les màximes a la Comunitat amb fins a 36 °C a Elx

Les temperatures màximes han tingut pujades i baixades a la Comunitat Valenciana en una jornada marcada pels 36 graus registrats a Elx, segons Aemet.

Dos persones majors ferides en un accident de trànsit en la CV-724 a Dénia

Una dona de 71 anys i un home de 78 han resultat ferits en un accident de trànsit este dilluns en la CV-724, al terme municipal de Dénia, i han sigut traslladats a l'Hospital de Dénia.

Bautista s’acomiada del seu últim Wimbledon després de perdre amb Fonseca en primera ronda

Roberto Bautista, de 38 anys, s’ha acomiadat en primera ronda del seu últim Wimbledon després de perdre davant el brasiler Joao Fonseca en tres sets, malgrat tindre opcions en l’inici del partit.