Citació d’Europol: l’estafa per email que suplanta a cossos i forces de seguretat


Des de principis d’any està veient que els delinqüents estan utilitzant diverses plantilles que suplanten la identitat de forces i cossos de seguretat nacionals i internacionals. A la fi de gener es va analitzar una campanya que suplantava la identitat de la Guàrdia Civil i que adjuntava una suposada citació judicial amb càrrecs com a pedofília, pornografia i exhibicionisme.

En les setmanes següents, aquest tipus de correus s’han anat repetint no sols a Espanya, sinó també en altres països, usant una plantilla similar, però canviant el nom de l’organisme policial suplantat. Com a exemple, es pot comprobar en este correu enviat recentment des d’una adreça de Gmail, però que posa en còpia a un correu suposadament pertanyent a Europol.

En revisar el correu es veu com en l’assumpte es fa esment a una convocatòria judicial, mentre que el cos del missatge és bastant escarit i directe, acusant-nos d’haver comés actes fraudulents en Internet. A aquest missatge se li adjunta un fitxer PDF de nom CITACIÓ que, suposadament, conté la informació relacionada amb els suposats delictes comesos. Si obrim aquest document, ens trobem amb el següent:

Després de llegir-ho, es pot comprovar com en ell es fan passar per Catherine De Bolle, l’actual directora executiva d’Europol, i se’ns acusa de diversos càrrecs, entre els quals s’inclou l’extorsió sexual, la pornografia o la pedofília. Així mateix, se’ns proporciona un compte de correu de Gmail per a posar-nos en contacte i presentar les nostres al·legacions abans de 72 hores.

En cas de no posar-se en contacte amb ells, amenaen amb una ordre d’arrest i el registre com a delinqüent sexual, a més de difondre aquesta informació a diferents canals de notícies, familiars i coneguts. Com es pot veure, els delinqüents darrere d’aquesta estafa no escatimen en amenaces per a generar la por suficient en la persona que reba i òbriga aquesta suposada citació.

Entre la sextorsió i l’estafa nigeriana

La finalitat d’aquests missatges no és una altra que la d’aconseguir que la víctima pague una elevada quantitat de diners amb la condició de deslliurar-se d’aquests suposats delictes. És una estratègia que combina dos tècniques ben conegudes com són la suplantació d’una entitat de reconegut prestigi (en aquest cas una organització policial com Europol, però també policies nacionals i altres cossos com la Guàrdia Civil) i la sextorsión per l’amenaça de difondre  aquestes acusacions en mitjans de comunicació, coneguts i familiars.

A pesar que els correus electrònics que es fan passar per bancs internacionals o prínceps nigerians que volen traure una fortuna del seu país amb l’ajuda porten dècades, per això amb un simple ajust, poden ser utilitzats per a aconseguir noves víctimes.

Si a aquesta tècnica clàssica li unim la por que infonen els correus de sextorsió que els delinqüents estan utilitzant des de fa uns anys, tenim una estafa que pot aconseguir noves víctimes fins i tot entre usuaris que estiguen acostumats a bregar amb aquestes dos estafes per separat. La suplantació de forces policials ja ha sigut usada en nombroses ocasions anteriors pels delinqüents amb relatiu èxit.

Aquestes campanyes de correus fraudulents s’han intensificat durant les últimes setmanes i fins i tot s’han llançat alertes en xarxes socials per part d’alguna de les entitats suplantades, com és el cas de la Policia Nacional espanyola, per a tractar d’evitar que els usuaris caiguen en aquest l’engany.

Conclusió

A pesar que moltes siguen perfectament capaços de detectar aquest tipus d’email a simple vista, no s’ha d’oblidar que altres usuaris poden caure en l’engany i cedir al xantatge dels delinqüents, perdent molts diners en el procés. Per aqueix motiu, és important estar informat i, al seu torn, informar d’aquesta mena d’estafes als coneguts per a així evitar que els estafadors aconseguisquen noves víctimes.

Últimes notícies

València celebrarà els Premis Rei Jaume I amb un espectacle pirotècnic en la plaça de l’Ajuntament

L'Ajuntament de València organitzarà l'1 de juny un espectacle pirotècnic de cinc minuts en la plaça de l'Ajuntament per a acompanyar la reunió dels jurats dels Premis Rei Jaume I.

Aemet activa l’avís groc en el litoral de València per màximes de 36 graus este divendres

Aemet activa este divendres l'avís groc en el litoral de la província de València per temperatures màximes de fins a 36 graus, amb una probabilitat d'entre el 40 i el 70 per cent.

Presó per a tres hòmens que van intentar assaltar un caixer a Benifairó de la Valldigna

Tres hòmens han ingressat a la presó després de ser sorpresos per la Guàrdia Civil quan manipulaven la part posterior d'un caixer automàtic a Benifairó de la Valldigna. Estan acusats de robatori en grau de temptativa, falsedat documental, furt i pertinença a grup criminal.

El Consell aprovarà el divendres els Pressupostos de 2026 després de tancar un nou acord amb Vox

El Govern valencià aprovarà este divendres el projecte de Pressupostos de la Generalitat per a 2026, els primers de Juanfran Pérez Llorca, gràcies al suport de Vox i a un calendari parlamentari ampliat fins a juliol.

Entra a la presó per estafar 30.000 euros amb una falsa empresa de tendals a Santa Pola

Un home de 45 anys ha ingressat a la presó acusat d'estafar 30.000 euros a sis clients a Santa Pola mitjançant una empresa de muntatge de tendals els treballs dels quals mai arribava a realitzar.

Rafa Mir i Pablo Jara se senten en la banqueta a València per presumpta agressió sexual a dos dones

Rafa Mir i Pablo Jara compareixen en l'Audiència Provincial de València acusats d'agredir sexualment i lesionar a dos dones a Bétera en 2024, amb la Fiscalia demanant fins a 10,5 anys de presó.

Detingut a Vinaròs per robar patinets elèctrics i revendre’ls de segona mà

La Guàrdia Civil ha detingut a Vinaròs a un home de 44 anys pel presumpte robatori de diversos patinets elèctrics i ha investigat a una dona per receptació després de localitzar un dels vehicles i retornar-lo al seu amo.

La vaga docent encadena 14 dies a l’espera d’una octava negociació decisiva

La vaga indefinida del professorat públic no universitari en la Comunitat Valenciana complix 14 dies mentres la Conselleria d'Educació intenta tancar un acord en l'octava taula de negociació.