Citació d’Europol: l’estafa per email que suplanta a cossos i forces de seguretat


Des de principis d’any està veient que els delinqüents estan utilitzant diverses plantilles que suplanten la identitat de forces i cossos de seguretat nacionals i internacionals. A la fi de gener es va analitzar una campanya que suplantava la identitat de la Guàrdia Civil i que adjuntava una suposada citació judicial amb càrrecs com a pedofília, pornografia i exhibicionisme.

En les setmanes següents, aquest tipus de correus s’han anat repetint no sols a Espanya, sinó també en altres països, usant una plantilla similar, però canviant el nom de l’organisme policial suplantat. Com a exemple, es pot comprobar en este correu enviat recentment des d’una adreça de Gmail, però que posa en còpia a un correu suposadament pertanyent a Europol.

En revisar el correu es veu com en l’assumpte es fa esment a una convocatòria judicial, mentre que el cos del missatge és bastant escarit i directe, acusant-nos d’haver comés actes fraudulents en Internet. A aquest missatge se li adjunta un fitxer PDF de nom CITACIÓ que, suposadament, conté la informació relacionada amb els suposats delictes comesos. Si obrim aquest document, ens trobem amb el següent:

Després de llegir-ho, es pot comprovar com en ell es fan passar per Catherine De Bolle, l’actual directora executiva d’Europol, i se’ns acusa de diversos càrrecs, entre els quals s’inclou l’extorsió sexual, la pornografia o la pedofília. Així mateix, se’ns proporciona un compte de correu de Gmail per a posar-nos en contacte i presentar les nostres al·legacions abans de 72 hores.

En cas de no posar-se en contacte amb ells, amenaen amb una ordre d’arrest i el registre com a delinqüent sexual, a més de difondre aquesta informació a diferents canals de notícies, familiars i coneguts. Com es pot veure, els delinqüents darrere d’aquesta estafa no escatimen en amenaces per a generar la por suficient en la persona que reba i òbriga aquesta suposada citació.

Entre la sextorsió i l’estafa nigeriana

La finalitat d’aquests missatges no és una altra que la d’aconseguir que la víctima pague una elevada quantitat de diners amb la condició de deslliurar-se d’aquests suposats delictes. És una estratègia que combina dos tècniques ben conegudes com són la suplantació d’una entitat de reconegut prestigi (en aquest cas una organització policial com Europol, però també policies nacionals i altres cossos com la Guàrdia Civil) i la sextorsión per l’amenaça de difondre  aquestes acusacions en mitjans de comunicació, coneguts i familiars.

A pesar que els correus electrònics que es fan passar per bancs internacionals o prínceps nigerians que volen traure una fortuna del seu país amb l’ajuda porten dècades, per això amb un simple ajust, poden ser utilitzats per a aconseguir noves víctimes.

Si a aquesta tècnica clàssica li unim la por que infonen els correus de sextorsió que els delinqüents estan utilitzant des de fa uns anys, tenim una estafa que pot aconseguir noves víctimes fins i tot entre usuaris que estiguen acostumats a bregar amb aquestes dos estafes per separat. La suplantació de forces policials ja ha sigut usada en nombroses ocasions anteriors pels delinqüents amb relatiu èxit.

Aquestes campanyes de correus fraudulents s’han intensificat durant les últimes setmanes i fins i tot s’han llançat alertes en xarxes socials per part d’alguna de les entitats suplantades, com és el cas de la Policia Nacional espanyola, per a tractar d’evitar que els usuaris caiguen en aquest l’engany.

Conclusió

A pesar que moltes siguen perfectament capaços de detectar aquest tipus d’email a simple vista, no s’ha d’oblidar que altres usuaris poden caure en l’engany i cedir al xantatge dels delinqüents, perdent molts diners en el procés. Per aqueix motiu, és important estar informat i, al seu torn, informar d’aquesta mena d’estafes als coneguts per a així evitar que els estafadors aconseguisquen noves víctimes.

Últimes notícies

Els visitants del Bioparc València presencien el naixement d’un blesbok, un antílop salvat de l’extinció

Els visitants del Bioparc València han presenciat en directe el naixement d’un blesbok, un antílop africà quasi exterminat, tercer alumne d’estiu d’esta espècie al parc.

Temperatures a l’alça i ruixats puntuals a l’interior de Castelló este dijous

El temps es mantindrà estable este dijous a la Comunitat Valenciana, amb cels poc nuvolosos, temperatures en lleuger ascens i possibilitat de ruixats o tronades aïllades a la vesprada a l’interior de Castelló.

Villena nega retallades en la seguretat del MUVI després del robatori del Tresor

L’Ajuntament de Villena rebutja les acusacions del president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, sobre una suposada reducció del 70 % en la partida de seguretat del MUVI i atribueix eixa baixada a una inversió puntual l’any anterior.

A presó per intentar entrar huit quilos de cocaïna líquida a l’aeroport de València

Funcionaris de l’Agència Tributària i la Guàrdia Civil han detingut a l’aeroport de València un espanyol de 51 anys amb més de huit quilos de cocaïna líquida amagats en botes de xampú procedents de la República Dominicana. El jutge ha ordenat el seu ingrés a la presó per un delicte contra la salut pública.

Extingit l’incendi de la Vall d’Uixó després de la seua reactivació a Onda

L’incendi forestal iniciat en la Vall d’Uixó el 25 de juliol i reactivat a Onda ha quedat finalment extingit després de 40 dies actiu i tres reproduccions.

Carlos Álvarez deixa el Levante i fitxa pel Club América mexicà

El Levante ha tancat el traspàs del migcampista Carlos Álvarez al Club América de Mèxic després de dues temporades i mitja i 105 partits com a granota.

Milers de persones omplin València per a defensar que Ceuta no està sola

Milers de persones s’han concentrat davant l’Ajuntament de València per a mostrar suport a Ceuta i exigir la dimissió de Pedro Sánchez, enmig de crits contra el Govern i pancartes contra la gestió de la crisi migratòria de juliol.

Les víctimes de la DANA veuen l’escrit de Mazón com una prova que ha de ser investigat

Associacions de víctimes de la DANA del 29 d’octubre consideren que l’escrit remés per Carlos Mazón al jutjat reforça la necessitat que siga investigat pel retard en l’avís Es-Alert, que veuen clau en les 232 morts.