«Totes les mares amb un fill amb discapacitat haurien de rebre un premi»

Ejemplo de shortcode con estilo
El col·lectiu de mares de l'Associació de Persones amb Discapacitat de Torrent (ADISTO) rep el Premi Dona Atenea 2022

Treball, lluita, esforç però principalment mares, mares amb totes les lletres. Així són les dones guardonades amb el Premi Atenea que atorga cada any l’Ajuntament de Torrent i que ha volgut reconèixer la labor d’aquest col·lectiu com a referent del teixit associatiu de la localitat des de l’any 2000. Aquesta vesprada el col.lectiu recollirà el premi a la sala d’actes del consistori torrentí.

Amb un trajectòria de vint anys l’Associació de Persones amb Discapacitat de Torrent (ADISTO) és hui dia tot un referent a l’Horta Sud. Actualment, vora cent famílies són membres de l’associació en la qual treballen uns quinze professionals de diferents especialitats. Compten amb fisioterapeuta, logopeda, psicòlegs, pedagogs, diversos monitors o cuidadors, ajudats per estudiants en pràctiques, voluntaris i també les mares. Ara, les seues principals reivindicacions són aconseguir un centre de dia per a discapacitats en la localitat i una seu més gran per a poder ajudar a mes persones, ja que afirmen que «se’ls està quedant xicotet»

L’any 2000 el panorama era ben diferent. La manca d’un centre ocupacional per a persones amb discapacitat i la necessitat de fer activitats extraescolars va fer que Carmen Galiano amb el seu marit, Juan José García, ara president d’ADISTO, i altres famílies de Torrent s’organitzaren per tal de tirar endavant un projecte que finalment es va fer realitat el febrer de 2002. «Vàrem lluitar molt. Anàrem a parlar amb tot el món i l’ajuntament ens va donar suport i ara continua treballant en el que faça falta», explica Carmen.

«On calguera anar amb ells allí estàvem nosaltres»

Als inicis de l’associació, eren les mateixes mares les encarregades de dur a terme les activitats amb els xiquets, «on calguera anar amb ells allí estàvem nosaltres», afegeix Carmen. A més a més, també s’ocupaven d’assessorar famílies que «no sabien a qui dirigir-se o estaven desorientades amb les criatures nounades. Les mares les ajudàvem, les orientàvem, els déiem com l’havíem passat nosaltres i els tiràvem una mà com podíem, ara s’encarrega la gent més professional», remarca.

A hores d’ara, l’accés a la informació és molt més fàcil amb les xarxes socials, però fa vint anys l’internet no estava tan desenvolupat ni tant a l’abast com ara. La realitat és que ADISTO va créixer gràcies el boca-orella. Aquest és el cas de Juli, Júlia Guaita, vicepresidenta, ella va conéixer l’associació a un encontre fortuït amb una mare del centre i des d’aquell dia la seua filla «està feliç i encantada» de poder anar a les activitats que s’hi organitzen. «Veure a tots feliços…Soc la dona més feliç del món, veient a la meua filla que ve ací», afirma amb orgull Juli.

Cent famílies i quinze professionals formen part d’ADISTO | Foto: ADISTO

L’associació compta amb servicis durant tot el dia. Als matins tenen un programa d’ajuda per a persones que estan a l’espera de recursos, com una plaça en un centre ocupacional o a un centre de treball específic, i també a persones més dependents que necessiten un centre de dia per a discapacitats que és un dels objectius principals pels quals ara treballen.

D’altra banda, a les vesprades organitzen activitats d’oci i temps lliure molt variades, des d’esports, costura, treballs manuals, escriptura, fins a informàtica, cuina, taller de circ, i també consulta de logopèdia, fisioteràpia o estimulació. Un dels punts més importants que caracteritza aquesta associació és que treballa en persones en diverses discapacitats.

El col·lectiu de mares rep aquest guardó amb «molta il·lusió i alegria», explica María Ángeles Pérez. No obstant això, confessen amb molta humilitat que es va ser una sorpresa perquè per a elles és una tasca que realitzen diàriament: cuidar i estar pendents. Però a la vista està que gràcies al seu treball i a la seua dedicació, aquestes mares hi han aconseguit que, ara per ara, cent famílies disposen d’un centre com ADISTO i com diu Juli, «totes les mares amb un fill amb discapacitat haurien de rebre un premi».

Últimes notícies

Moleiro demana perdó després del 0-6 del Villarreal

Moleiro ha demanat perdó a l’afició després de la derrota per 0-6 del Villarreal davant del París Saint-Germain en la Lliga de Campions. El migcampista ha assenyalat la falta d’actitud i ha demanat aprendre del partit abans del compromís de diumenge.

El Villarreal cau per 0-6 davant el París Saint-Germain

El París Saint-Germain ha golejat el Villarreal per 0-6 en la Liga de Campeones, amb un 0-4 al descans. Fabián Ruiz ha sigut el jugador més destacat del conjunt francés.

Vila-real i PSG canvien l’himne per aplaudiments en homenatge

Les aficions del Vila-real i del PSG han aplaudit la decisió de no reproduir l’himne abans del partit. Després, han guardat un minut de silenci per les víctimes.

El Villarreal canvia l’onze amb cinc novetats davant del PSG

Iñigo Pérez ha introduït cinc canvis en l’onze del Villarreal. Fabián Ruiz és titular amb el PSG, mentre que Ferran Torres no ix d’inici.

Eduard Fernández qüestiona la preparació per a ser pare als 30

Eduard Fernández ha abordat els rols paterns en *'El mal padre'*, el drama de Roberto Bueso que inaugura la Mostra de València. La pel·lícula arribarà als cinemes el 20 de novembre.

El jaciment d’Elx mostra una història que va de l’època ibèrica a hui

La museïtzació dels resultats de quasi una dècada d’excavacions permet recórrer les diferents etapes històriques del jaciment d’Elx, des del segle IV abans de la nostra era fins a l’època contemporània.

Wizz Air inaugura una base a València per als vols domèstics

Wizz Air ha inaugurat les primeres bases a València i Madrid i ha començat a operar rutes domèstiques. Santiago de Compostel·la s’hi sumarà el 17 de desembre.

Tírig recuperarà 24 quilòmetres de pistes després de l’incendi

Les obres d’emergència compten amb 825.695 euros i actuaran sobre 24 quilòmetres de pistes forestals afectades pel foc d’agost.