14.8 C
València
Dissabte, 6 desembre, 2025

“Totes les mares amb un fill amb discapacitat haurien de rebre un premi”

Treball, lluita, esforç però principalment mares, mares amb totes les lletres. Així són les dones guardonades amb el Premi Atenea que atorga cada any l’Ajuntament de Torrent i que ha volgut reconèixer la labor d’aquest col·lectiu com a referent del teixit associatiu de la localitat des de l’any 2000. Aquesta vesprada el col.lectiu recollirà el premi a la sala d’actes del consistori torrentí.

Amb un trajectòria de vint anys l’Associació de Persones amb Discapacitat de Torrent (ADISTO) és hui dia tot un referent a l’Horta Sud. Actualment, vora cent famílies són membres de l’associació en la qual treballen uns quinze professionals de diferents especialitats. Compten amb fisioterapeuta, logopeda, psicòlegs, pedagogs, diversos monitors o cuidadors, ajudats per estudiants en pràctiques, voluntaris i també les mares. Ara, les seues principals reivindicacions són aconseguir un centre de dia per a discapacitats en la localitat i una seu més gran per a poder ajudar a mes persones, ja que afirmen que “se’ls està quedant xicotet”

L’any 2000 el panorama era ben diferent. La manca d’un centre ocupacional per a persones amb discapacitat i la necessitat de fer activitats extraescolars va fer que Carmen Galiano amb el seu marit, Juan José García, ara president d’ADISTO, i altres famílies de Torrent s’organitzaren per tal de tirar endavant un projecte que finalment es va fer realitat el febrer de 2002. “Vàrem lluitar molt. Anàrem a parlar amb tot el món i l’ajuntament ens va donar suport i ara continua treballant en el que faça falta”, explica Carmen.

“On calguera anar amb ells allí estàvem nosaltres”

Als inicis de l’associació, eren les mateixes mares les encarregades de dur a terme les activitats amb els xiquets, “on calguera anar amb ells allí estàvem nosaltres”, afegeix Carmen. A més a més, també s’ocupaven d’assessorar famílies que “no sabien a qui dirigir-se o estaven desorientades amb les criatures nounades. Les mares les ajudàvem, les orientàvem, els déiem com l’havíem passat nosaltres i els tiràvem una mà com podíem, ara s’encarrega la gent més professional”, remarca.

A hores d’ara, l’accés a la informació és molt més fàcil amb les xarxes socials, però fa vint anys l’internet no estava tan desenvolupat ni tant a l’abast com ara. La realitat és que ADISTO va créixer gràcies el boca-orella. Aquest és el cas de Juli, Júlia Guaita, vicepresidenta, ella va conéixer l’associació a un encontre fortuït amb una mare del centre i des d’aquell dia la seua filla “està feliç i encantada” de poder anar a les activitats que s’hi organitzen. “Veure a tots feliços…Soc la dona més feliç del món, veient a la meua filla que ve ací”, afirma amb orgull Juli.

Cent famílies i quinze professionals formen part d’ADISTO | Foto: ADISTO

L’associació compta amb servicis durant tot el dia. Als matins tenen un programa d’ajuda per a persones que estan a l’espera de recursos, com una plaça en un centre ocupacional o a un centre de treball específic, i també a persones més dependents que necessiten un centre de dia per a discapacitats que és un dels objectius principals pels quals ara treballen.

D’altra banda, a les vesprades organitzen activitats d’oci i temps lliure molt variades, des d’esports, costura, treballs manuals, escriptura, fins a informàtica, cuina, taller de circ, i també consulta de logopèdia, fisioteràpia o estimulació. Un dels punts més importants que caracteritza aquesta associació és que treballa en persones en diverses discapacitats.

El col·lectiu de mares rep aquest guardó amb “molta il·lusió i alegria”, explica María Ángeles Pérez. No obstant això, confessen amb molta humilitat que es va ser una sorpresa perquè per a elles és una tasca que realitzen diàriament: cuidar i estar pendents. Però a la vista està que gràcies al seu treball i a la seua dedicació, aquestes mares hi han aconseguit que, ara per ara, cent famílies disposen d’un centre com ADISTO i com diu Juli, “totes les mares amb un fill amb discapacitat haurien de rebre un premi”.

Últimes notícies

Thompson guia un gran València Basket per a assaltar el OAKA (79-89)

València Basket va remuntar a Atenes i va véncer 79-89 al Panathinaikos amb un Darius Thompson excel·lent. El triomf li consolida en la zona de play off de l'Eurolliga.

Thompson lidera l’assalt del València al OAKA: 79-89

El València Basket va remuntar a Atenes amb una segona part excel·lent i es va imposar 79-89 al Panathinaikos, guiat per Darius Thompson i l'encert exterior. El triomf, nové del curs, li consolida en la zona de play off de l'Eurolliga.

Bernabé reivindica la Constitució com un contracte que exigix responsabilitat i lleialtat

En l'acte pel Dia de la Constitució a València, Pilar Bernabé ha defés la Carta Magna com un contracte que exigix responsabilitat i lleialtat i ha apel·lat a cuidar la democràcia cada dia.

Pilar Bernabé admet fallades del PSOE en atendre les denunciants de Paco Salazar

La secretària d'Igualtat del PSOE reconeix que el partit no va estar a l'altura amb les dones que van denunciar a Paco Salazar i anuncia una revisió del protocol.

Bernabé titlla d’intolerable que Mazón seguisca com a diputat després dels seus missatges amb Pradas en la DANA

La delegada del Govern critica que el expresident mantinga l'escó i l'aforament després de divulgar-se els xats del dia de la DANA amb Salomé Pradas. Assenyala al PP per protegir-lo.

Els Arts estrena Luisa Miller de Verdi amb el debut operístic de sir Mark Elder

El Palau de les Arts presenta el 10 de desembre Luisa Miller de Verdi, amb el debut operístic de sir Mark Elder i direcció escènica de Valentina Carrasco. La producció forma part del 20 aniversari del coliseu valencià.

El sector hoteler de la Comunitat Valenciana preveu una ocupació del 77% en el pont

La Comunitat Valenciana anticipa una ocupació mitjana del 77% en el pont de la Constitució i la Immaculada. València frega el 'ple tècnic' per la Marató i l'interior registra bones xifres.

Jorge Suárez entrega a la jutgessa notes manuscrites seues i de Pradas del Cecopi

El subdirector d'Emergències ha aportat a la instrucció els seus apunts i les notes manuscrites de Salomé Pradas de la reunió del Cecopi del 29 d'octubre. Els documents reflectixen recomanacions considerades per a l'És-Alert que no van arribar a l'avís final.