«Totes les mares amb un fill amb discapacitat haurien de rebre un premi»

Treball, lluita, esforç però principalment mares, mares amb totes les lletres. Així són les dones guardonades amb el Premi Atenea que atorga cada any l’Ajuntament de Torrent i que ha volgut reconèixer la labor d’aquest col·lectiu com a referent del teixit associatiu de la localitat des de l’any 2000. Aquesta vesprada el col.lectiu recollirà el premi a la sala d’actes del consistori torrentí.

Amb un trajectòria de vint anys l’Associació de Persones amb Discapacitat de Torrent (ADISTO) és hui dia tot un referent a l’Horta Sud. Actualment, vora cent famílies són membres de l’associació en la qual treballen uns quinze professionals de diferents especialitats. Compten amb fisioterapeuta, logopeda, psicòlegs, pedagogs, diversos monitors o cuidadors, ajudats per estudiants en pràctiques, voluntaris i també les mares. Ara, les seues principals reivindicacions són aconseguir un centre de dia per a discapacitats en la localitat i una seu més gran per a poder ajudar a mes persones, ja que afirmen que «se’ls està quedant xicotet»

L’any 2000 el panorama era ben diferent. La manca d’un centre ocupacional per a persones amb discapacitat i la necessitat de fer activitats extraescolars va fer que Carmen Galiano amb el seu marit, Juan José García, ara president d’ADISTO, i altres famílies de Torrent s’organitzaren per tal de tirar endavant un projecte que finalment es va fer realitat el febrer de 2002. «Vàrem lluitar molt. Anàrem a parlar amb tot el món i l’ajuntament ens va donar suport i ara continua treballant en el que faça falta», explica Carmen.

«On calguera anar amb ells allí estàvem nosaltres»

Als inicis de l’associació, eren les mateixes mares les encarregades de dur a terme les activitats amb els xiquets, «on calguera anar amb ells allí estàvem nosaltres», afegeix Carmen. A més a més, també s’ocupaven d’assessorar famílies que «no sabien a qui dirigir-se o estaven desorientades amb les criatures nounades. Les mares les ajudàvem, les orientàvem, els déiem com l’havíem passat nosaltres i els tiràvem una mà com podíem, ara s’encarrega la gent més professional», remarca.

A hores d’ara, l’accés a la informació és molt més fàcil amb les xarxes socials, però fa vint anys l’internet no estava tan desenvolupat ni tant a l’abast com ara. La realitat és que ADISTO va créixer gràcies el boca-orella. Aquest és el cas de Juli, Júlia Guaita, vicepresidenta, ella va conéixer l’associació a un encontre fortuït amb una mare del centre i des d’aquell dia la seua filla «està feliç i encantada» de poder anar a les activitats que s’hi organitzen. «Veure a tots feliços…Soc la dona més feliç del món, veient a la meua filla que ve ací», afirma amb orgull Juli.

Cent famílies i quinze professionals formen part d’ADISTO | Foto: ADISTO

L’associació compta amb servicis durant tot el dia. Als matins tenen un programa d’ajuda per a persones que estan a l’espera de recursos, com una plaça en un centre ocupacional o a un centre de treball específic, i també a persones més dependents que necessiten un centre de dia per a discapacitats que és un dels objectius principals pels quals ara treballen.

D’altra banda, a les vesprades organitzen activitats d’oci i temps lliure molt variades, des d’esports, costura, treballs manuals, escriptura, fins a informàtica, cuina, taller de circ, i també consulta de logopèdia, fisioteràpia o estimulació. Un dels punts més importants que caracteritza aquesta associació és que treballa en persones en diverses discapacitats.

El col·lectiu de mares rep aquest guardó amb «molta il·lusió i alegria», explica María Ángeles Pérez. No obstant això, confessen amb molta humilitat que es va ser una sorpresa perquè per a elles és una tasca que realitzen diàriament: cuidar i estar pendents. Però a la vista està que gràcies al seu treball i a la seua dedicació, aquestes mares hi han aconseguit que, ara per ara, cent famílies disposen d’un centre com ADISTO i com diu Juli, «totes les mares amb un fill amb discapacitat haurien de rebre un premi».

Últimes notícies

Dos mitjans aeris i nou dotacions combaten un incendi en un barranc de Manises

Dos mitjans aeris i nou dotacions de bombers treballen des del migdia per extingir un incendi declarat al barranc del Salt de l'Aigua, a Manises. El foc afecta una zona de vegetació i ha mobilitzat efectius terrestres i aeris del Consorci i de la Generalitat.

L’incendi de la Vall d’Uixó té diversos focus i obliga a confinar la Vilavella

L’incendi declarat este dissabte a la Vall d’Uixó, amb diversos focus que fan sospitar que siga intencionat, s’ha desplaçat cap al nord i ha obligat a desallotjar fins a 60 persones i a confinar la Vilavella.

Confinen Vilavella pel fum de l’incendi de La Vall d’Uixó i demanen quedar-se a casa

Emergències ha ordenat el confinament de Vilavella per l’incendi de vegetació de La Vall d’Uixó, que evoluciona de manera negativa i ha activat la situació 2 del Pla especial.

Juanfran Pérez Llorca seguix in situ l’incendi forestal de la Vall d’Uixó

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, s’ha desplaçat al PMA de l’incendi declarat a la Vall d’Uixó, que ha obligat a activar la situació 2 del Pla Especial d’Incendis Forestals i a desallotjar preventivament una urbanització.

Arnau Tenas reforça la porteria del Mallorca cedit pel Villarreal

El porter del Villarreal Arnau Tenas jugarà al RCD Mallorca cedit fins a final de temporada, amb l’ascens com a gran objectiu. El meta català arriba com a primera opció per reforçar una porteria amb dubtes.

Set mitjans aeris i nombroses dotacions terrestres combaten un incendi a la Vall d’Uixó

Set mitjans aeris i nombroses unitats terrestres treballen en un incendi declarat este dissabte a la Vall d'Uixó, que ja ha afectat zona forestal i ha obligat a desallotjar una urbanització de forma preventiva.

Seixanta bombers valencians s’incorporen als incendis de Madrid i Àvila

La Comunitat Valenciana ha enviat 60 bombers i més de trenta vehicles i mitjans especialitzats per a ajudar en l’extinció dels incendis forestals de Madrid i Ávila, en una jornada marcada també pel risc extrem de foc en territori valencià.

Lucas Marí torna al València Basket i s’incorpora al primer equip

El jove exterior de Godella, format en la pedrera taronja i amb una temporada a la NCAA, s’incorpora al primer equip del València Basket per al pròxim curs.