El conseller d’Educació justifica que Vox ‘use el valencià que vulga’ i qüestiona la normativa lingüística

El conseller d’Educació, Universitats i Ocupació, José Antonio Rovira ha justificat este dijous obertament l’ús del valencià ‘que es vulga’, utilitzat per la conselleria d’Agricultura, en mans de Vox, A través d’un tuit, que va esborrar després de les xarxes socials oficials, en contindre errors ortogràfics, segons la llengua normativa establida i recollida a l’Estatut d’Autonomia. 

Tot i això, Rovira, abans d’esta justificació s’ha excusat davant dels mitjans al·legant no ser un expert i finalment apel·lant als seus orígens alacantins per evitar posicionar-se.  «No sóc un expert en lingüística” (…) Jo soc d’Alacant, ha declarat el Conseller davant les preguntes de la premsa.

A les seues declaracions, també ha qüestionat la legitimitat de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) establir les directrius, a la vegada que insistia en la llibertat d’usar “el valencià que es vulga”. “Per què no tindrà un conseller, llibertat de poder triar les seues normes?“, ha afegit.

Rovira també ha eludit respondre quan se li ha preguntat per la seua postura oficial com a màxim responsable autonòmic a Educació i, per tant, suposat coneixedor d’un Estatut que, precisament estableix i regula l’ús que les institucions oficials han de fer del model de llengua establit i acordat com a “normatiu”, per la institució competent. Una institució que també ha posat en dubte:  “no crec que l’AVL tinga la veritat absoluta com no la té ningú”, ha insistit.

D’altra banda, cal recordar que hores abans d’esta compareixença, i també a les xarxes socials, debat polític lingüístic ja s’havia anat encenent arran d’aqueix tuit que hui Rovira tractava de defensar. De fet, els qui criticaven aqueix ús en una traducció d’un organisme oficial que aplica una normativa no reconeguda, citaven l’article 41 de lEstatut dAutonomia com a regulador d’aqueixa qüestió.

A més de la desautorització a l’AVL, Rovira també s’ha referit al tema de la denominació de la llengua. “El nostre idioma es diu valencià. Crec que la llengua, el valencià, ens uneix i que no ens separe ni dos dividisca. Ha de ser riquesa cultural”, ha declarat. A la vegada que s’ha referit a “una altra qüestió” esmentant que en els departaments de les universitats “es diu filologia catalana”, ha matisat.

Cal afegir que malgrat l’enrenou que han causat aquestes declaracions i l’estupor generat, aquest no ha estat l’únic punt àlgid parar Rovira, ja que totes aquestes preguntes han vingut després de la compareixença en una roda de premsa en què ja havia hagut de justificar el caos, o com ell mateix ha qualificat “marró”,  que s’ha generat amb els repetits errors en l’adjudicació de places dels docents i del que ha culpat el govern anterior desviant el tema feia absència de càrrecs que ha insinuat, hi podria haver estat premeditada.

Últimes notícies

València s’atura per homenatjar les víctimes de l’accident del metro 20 anys després

València ha commemorat el vinté aniversari de l’accident de Metrovalencia amb un emotiu homenatge davant el monument a les víctimes, que ha reunit l’AVM3J i associacions de víctimes de la dana.

La Xarxa Vives distingix Francis Mojica amb la seua Medalla d’Honor per revolucionar la genètica

El microbiòleg de la Universitat d’Alacant Francis Mojica ha rebut la Medalla d’Honor de la Xarxa Vives a la Universitat de Perpinyà per la seua aportació clau al sistema CRISPR, que ha revolucionat l’edició genètica.

La jutgessa de la DANA descarta investigar de moment si Mazzolari va mentir o té responsabilitats penals

La jutgessa de Catarroja que investiga la gestió de la DANA ha refusat obrir una peça sobre un possible fals testimoni de la diputada provincial de Carreteres, Reme Mazzolari, o sobre eventuals responsabilitats penals, com demanava l’acusació popular de Ciudadanos.

Pedro Martínez paga la clàusula i trenca amb el València Basket per a fitxar pel Real Madrid

Pedro Martínez ha fet efectiva la seua clàusula de rescissió i posa fi a la seua segona etapa al València Basket per a firmar pel Real Madrid, després de dos temporades plenes d’èxits recents.

Mor ofegat un banyista a la platja de l’Acequión de Torrevieja

Un home ha mort ofegat este divendres de matí a la platja de l’Acequión, a Torrevieja, malgrat els intents de reanimació del personal sanitari del SVB i del SAMU.

Mor ofegat un banyista a la platja de l’Acequión de Torrevella

Un home ha mort ofegat este divendres de matí a la platja de l’Acequión, a Torrevella, malgrat els intents de reanimació dels sanitaris del SAMU i del SVB.

Mor ofegat un banyista a la platja de l’Acequión de Torrevieja

Un home ha mort ofegat este divendres de matí a la platja de l’Acequión, a Torrevieja, malgrat els intents de reanimació dels sanitaris del SAMU i del SVB.

Mor un home major en l’incendi d’una vivenda a Callosa d’En Sarrià

Un home major amb mobilitat reduïda ha mort en l’incendi d’una vivenda en un bloc de quatre altures a Callosa d’En Sarrià. El foc s’ha originat en la segona planta i s’ha donat per extingit poc després del migdia.