El conseller d’Educació justifica que Vox ‘use el valencià que vulga’ i qüestiona la normativa lingüística

El conseller d’Educació, Universitats i Ocupació, José Antonio Rovira ha justificat este dijous obertament l’ús del valencià ‘que es vulga’, utilitzat per la conselleria d’Agricultura, en mans de Vox, A través d’un tuit, que va esborrar després de les xarxes socials oficials, en contindre errors ortogràfics, segons la llengua normativa establida i recollida a l’Estatut d’Autonomia. 

Tot i això, Rovira, abans d’esta justificació s’ha excusat davant dels mitjans al·legant no ser un expert i finalment apel·lant als seus orígens alacantins per evitar posicionar-se.  «No sóc un expert en lingüística” (…) Jo soc d’Alacant, ha declarat el Conseller davant les preguntes de la premsa.

A les seues declaracions, també ha qüestionat la legitimitat de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) establir les directrius, a la vegada que insistia en la llibertat d’usar “el valencià que es vulga”. “Per què no tindrà un conseller, llibertat de poder triar les seues normes?“, ha afegit.

Rovira també ha eludit respondre quan se li ha preguntat per la seua postura oficial com a màxim responsable autonòmic a Educació i, per tant, suposat coneixedor d’un Estatut que, precisament estableix i regula l’ús que les institucions oficials han de fer del model de llengua establit i acordat com a “normatiu”, per la institució competent. Una institució que també ha posat en dubte:  “no crec que l’AVL tinga la veritat absoluta com no la té ningú”, ha insistit.

D’altra banda, cal recordar que hores abans d’esta compareixença, i també a les xarxes socials, debat polític lingüístic ja s’havia anat encenent arran d’aqueix tuit que hui Rovira tractava de defensar. De fet, els qui criticaven aqueix ús en una traducció d’un organisme oficial que aplica una normativa no reconeguda, citaven l’article 41 de lEstatut dAutonomia com a regulador d’aqueixa qüestió.

A més de la desautorització a l’AVL, Rovira també s’ha referit al tema de la denominació de la llengua. “El nostre idioma es diu valencià. Crec que la llengua, el valencià, ens uneix i que no ens separe ni dos dividisca. Ha de ser riquesa cultural”, ha declarat. A la vegada que s’ha referit a “una altra qüestió” esmentant que en els departaments de les universitats “es diu filologia catalana”, ha matisat.

Cal afegir que malgrat l’enrenou que han causat aquestes declaracions i l’estupor generat, aquest no ha estat l’únic punt àlgid parar Rovira, ja que totes aquestes preguntes han vingut després de la compareixença en una roda de premsa en què ja havia hagut de justificar el caos, o com ell mateix ha qualificat “marró”,  que s’ha generat amb els repetits errors en l’adjudicació de places dels docents i del que ha culpat el govern anterior desviant el tema feia absència de càrrecs que ha insinuat, hi podria haver estat premeditada.

Últimes notícies

Remuntada del Newcastle a Mestalla i derrota preocupant del València

El València ha perdut 1-2 davant el Newcastle en el Trofeu Taronja, en un partit marcat pel gol inicial d'Ugrinic i l'expulsió de Gayà. Un doblet de Wissa ha capgirat el marcador en una vesprada de pitos a Corberán i reclam de fitxatges.

El Levante tanca la pretemporada amb victòria solvent a Castelló

El Levante UD ha guanyat 1-3 el Castellón en l’últim amistós de pretemporada a porta tancada, amb un doblet d’Iván Romero i gol de Nacho Pérez.

Kiat Lim presencía per primera vegada un partit a Mestalla com a president del València

Kiat Lim ha presenciat per primera vegada un partit del València CF des del palco de Mestalla, en el Trofeu Taronja contra el Newcastle United, més d’un any després d’assumir la presidència.

El Villarreal tanca la pretemporada amb una victòria solvent a Turquia

El Villarreal ha tancat la pretemporada amb un triomf per 1-2 al camp del Galatasaray, en un duel molt obert i ple d’ocasions que ha pogut acabar en golejada grogueta.

L’augment d’humitat dona un respir en l’incendi forestal de Tírig i manté Catí confinada

L’incendi de Tírig es troba sectoritzat en dos sectors i continua en emergència nivell 2, amb Catí confinada. L’augment previst de la humitat fins al 70 % ha de facilitar les tasques d’extinció dels quasi 200 efectius terrestres desplegats.

L’onada de calor dispara les màximes fins als 41,6 °C a Ontinyent

Les màximes han superat este dissabte els 40 graus en diversos punts del sud de la província de València i la Marina Alta. Ontinyent ha registrat 41,6 graus i Carcaixent 41,3, entre les deu temperatures més altes d’Espanya.

Confinat el municipi de Catí per l’incendi forestal de Tírig

L’incendi forestal de Tírig ha obligat a confinar els veïns de Catí per precaució, amb avís massiu mitjançant Es-Alert. Els bombers continuen treballant en una orografia complicada i amb vegetació molt seca.

Aemet activa avís groc per temperatures de fins a 38 °C a l’interior de València

Aemet ha activat per a diumenge l’avís groc per màximes de fins a 38 graus a l’interior de València i 36 al litoral sud d’Alacant, amb alertes també per tempestes i oratge advers a diverses comarques.