El conseller d’Educació justifica que Vox ‘use el valencià que vulga’ i qüestiona la normativa lingüística

El conseller d’Educació, Universitats i Ocupació, José Antonio Rovira ha justificat este dijous obertament l’ús del valencià ‘que es vulga’, utilitzat per la conselleria d’Agricultura, en mans de Vox, A través d’un tuit, que va esborrar després de les xarxes socials oficials, en contindre errors ortogràfics, segons la llengua normativa establida i recollida a l’Estatut d’Autonomia. 

Tot i això, Rovira, abans d’esta justificació s’ha excusat davant dels mitjans al·legant no ser un expert i finalment apel·lant als seus orígens alacantins per evitar posicionar-se.  «No sóc un expert en lingüística” (…) Jo soc d’Alacant, ha declarat el Conseller davant les preguntes de la premsa.

A les seues declaracions, també ha qüestionat la legitimitat de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) establir les directrius, a la vegada que insistia en la llibertat d’usar “el valencià que es vulga”. “Per què no tindrà un conseller, llibertat de poder triar les seues normes?“, ha afegit.

Rovira també ha eludit respondre quan se li ha preguntat per la seua postura oficial com a màxim responsable autonòmic a Educació i, per tant, suposat coneixedor d’un Estatut que, precisament estableix i regula l’ús que les institucions oficials han de fer del model de llengua establit i acordat com a “normatiu”, per la institució competent. Una institució que també ha posat en dubte:  “no crec que l’AVL tinga la veritat absoluta com no la té ningú”, ha insistit.

D’altra banda, cal recordar que hores abans d’esta compareixença, i també a les xarxes socials, debat polític lingüístic ja s’havia anat encenent arran d’aqueix tuit que hui Rovira tractava de defensar. De fet, els qui criticaven aqueix ús en una traducció d’un organisme oficial que aplica una normativa no reconeguda, citaven l’article 41 de lEstatut dAutonomia com a regulador d’aqueixa qüestió.

A més de la desautorització a l’AVL, Rovira també s’ha referit al tema de la denominació de la llengua. “El nostre idioma es diu valencià. Crec que la llengua, el valencià, ens uneix i que no ens separe ni dos dividisca. Ha de ser riquesa cultural”, ha declarat. A la vegada que s’ha referit a “una altra qüestió” esmentant que en els departaments de les universitats “es diu filologia catalana”, ha matisat.

Cal afegir que malgrat l’enrenou que han causat aquestes declaracions i l’estupor generat, aquest no ha estat l’únic punt àlgid parar Rovira, ja que totes aquestes preguntes han vingut després de la compareixença en una roda de premsa en què ja havia hagut de justificar el caos, o com ell mateix ha qualificat “marró”,  que s’ha generat amb els repetits errors en l’adjudicació de places dels docents i del que ha culpat el govern anterior desviant el tema feia absència de càrrecs que ha insinuat, hi podria haver estat premeditada.

Últimes notícies

Jean Montero apunta a l’Eurolliga: guanyar un títol junts és el que li fa sentir-se especial

Jean Montero subratlla que, per damunt dels premis individuals, guanyar l'Eurolliga amb el València Basket seria el que realment li faria sentir-se especial. El dominicà arriba com a mVP dels quarts i afronta davant el Reial Madrid la històrica primera Final Four del club.

Mor un motorista després de xocar contra les barreres de l’AP-7 al Campello

Un motorista ha mort en l'AP-7 a l'altura del Campello després d'eixir-se de la via i xocar contra les barreres de protecció en un tram corb amb velocitat inadequada com a possible causa.

Educació situa en el 18,64% el seguiment del nové dia de vaga docent en la Comunitat Valenciana

La novena jornada de vaga indefinida del professorat valencià aconseguix un seguiment del 18,64% i es veu marcada per la dimissió massiva de directius i protestes davant Les Corts.

El Sindicat Mèdic manté les protestes després de reunir-se amb Sanitat

El Sindicat Mèdic de la Comunitat Valenciana mantindrà la vaga i la pressió sobre la Conselleria de Sanitat fins a aconseguir millores en jornades, guàrdies i sobrecàrrega assistencial.

Els termòmetres es disparen per damunt dels 32 graus a l’interior de València

Les màximes han arribat a 32,2 graus a Carcaixent i Xàtiva i han fregat els 32 graus en altres municipis de l'interior, amb valors més suaus en les capitals de província.

Quasi quinze anys d’internament psiquiàtric per a un home que va intentar matar als seus pares a Alacant

L'Audiència d'Alacant ordena quasi quinze anys d'internament en un centre psiquiàtric per a un home amb esquizofrènia paranoide que va atacar amb un ganivet i un atizador als seus pares en la vivenda familiar.

El Consell Valencià de Cultura recorda a Francisco Brines en el quint aniversari de la seua mort

El Consell Valencià de Cultura ha retut homenatge a Francisco Brines en el quint aniversari de la seua mort amb lectures de poemes, projecció d'un documental i una carta de Felip VI.

El Rototom Sunsplash tanca el cartell de la seua 31 edició amb una picada d’ullet a les arrels del reggae

El Rototom Sunsplash ultima el cartell de la seua 31 edició, del 16 al 22 d'agost a Benicàssim, amb un programa que recupera el roots reggae i combina clàssics jamaicans amb noves propostes urbanes.