7.9 C
València
Dimarts, 30 desembre, 2025

El conseller d’Educació justifica que Vox ‘use el valencià que vulga’ i qüestiona la normativa lingüística

El conseller d’Educació, Universitats i Ocupació, José Antonio Rovira ha justificat este dijous obertament l’ús del valencià ‘que es vulga’, utilitzat per la conselleria d’Agricultura, en mans de Vox, A través d’un tuit, que va esborrar després de les xarxes socials oficials, en contindre errors ortogràfics, segons la llengua normativa establida i recollida a l’Estatut d’Autonomia. 

Tot i això, Rovira, abans d’esta justificació s’ha excusat davant dels mitjans al·legant no ser un expert i finalment apel·lant als seus orígens alacantins per evitar posicionar-se.  “No sóc un expert en lingüística” (…) Jo soc d’Alacant, ha declarat el Conseller davant les preguntes de la premsa.

A les seues declaracions, també ha qüestionat la legitimitat de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) establir les directrius, a la vegada que insistia en la llibertat d’usar “el valencià que es vulga”. “Per què no tindrà un conseller, llibertat de poder triar les seues normes?“, ha afegit.

Rovira també ha eludit respondre quan se li ha preguntat per la seua postura oficial com a màxim responsable autonòmic a Educació i, per tant, suposat coneixedor d’un Estatut que, precisament estableix i regula l’ús que les institucions oficials han de fer del model de llengua establit i acordat com a “normatiu”, per la institució competent. Una institució que també ha posat en dubte:  “no crec que l’AVL tinga la veritat absoluta com no la té ningú”, ha insistit.

D’altra banda, cal recordar que hores abans d’esta compareixença, i també a les xarxes socials, debat polític lingüístic ja s’havia anat encenent arran d’aqueix tuit que hui Rovira tractava de defensar. De fet, els qui criticaven aqueix ús en una traducció d’un organisme oficial que aplica una normativa no reconeguda, citaven l’article 41 de lEstatut dAutonomia com a regulador d’aqueixa qüestió.

A més de la desautorització a l’AVL, Rovira també s’ha referit al tema de la denominació de la llengua. “El nostre idioma es diu valencià. Crec que la llengua, el valencià, ens uneix i que no ens separe ni dos dividisca. Ha de ser riquesa cultural”, ha declarat. A la vegada que s’ha referit a “una altra qüestió” esmentant que en els departaments de les universitats “es diu filologia catalana”, ha matisat.

Cal afegir que malgrat l’enrenou que han causat aquestes declaracions i l’estupor generat, aquest no ha estat l’únic punt àlgid parar Rovira, ja que totes aquestes preguntes han vingut després de la compareixença en una roda de premsa en què ja havia hagut de justificar el caos, o com ell mateix ha qualificat “marró”,  que s’ha generat amb els repetits errors en l’adjudicació de places dels docents i del que ha culpat el govern anterior desviant el tema feia absència de càrrecs que ha insinuat, hi podria haver estat premeditada.

Últimes notícies

Héctor Fort serà baixa a l’Elx després de ser operat del muscle

El lateral cedit pel Barcelona es perdrà els pròxims partits després d'una intervenció exitosa en el muscle esquerre. El termini dependrà de la seua evolució.

El temporal ha deixat almenys 23.000 hectàrees de cultiu afectades i 80 intervencions a València

La Diputació xifra de manera provisional més de 23.000 hectàrees de cultiu afectades i el Consorci de Bombers ha gestionat 306 avisos, amb 80 intervencions. Tretze de les 14 carreteres tallades ja han reobert i es preveu l'obertura de la CV-543 entre hui i demà.

El Consell exigix al Govern obres hidràuliques i anuncia mesures d’urgència després de les pluges

Els vicepresidents del Consell han recorregut municipis de València per a avaluar els efectes del temporal i reclamar infraestructures que reduïsquen els riscos. També han avançat actuacions transitòries mentres la CHJ definix solucions definitives.

Queralt Casas, primera a arribar a 300 partits amb el València Basket

La capitana taronja s'ha convertit en la primera jugadora a firmar 300 partits amb el València Basket. El registre va arribar en la jornada 13 davant el Joventut.

El Vila-real oficialitza l’eixida d’Adrià Altimira amb carta de llibertat

El lateral s'ha desvinculat del club i queda lliure per a firmar en el mercat hivernal després de tres temporades. Esta campanya només ha disputat tres partits de Copa i un de Lliga.

La Generalitat defén que la simplificació administrativa generarà ocupació i riquesa

El Consell ha defés el seu decret de simplificació per a accelerar projectes i atraure inversió, mentres Govern i Compromís alerten de menys controls i riscos ambientals. El debat s'ha intensificat malgrat que la norma encara no s'ha publicat oficialment.

El PSOE avisa que Feijóo oferirà racisme i masclisme institucional si governa

Diana Morant ha vinculat el projecte del PP als seus pactes amb Vox i ha denunciat exemples de 'racisme institucional' i 'masclisme institucional' en diverses autonomies. També ha acusat a Feijóo de mancar de projecte propi, de normalitzar a Vox i ha defés que el PSOE ha expulsat als qui van incórrer en conductes reprotxables.

Pérez Llorca exigix canvis normatius per a accelerar obres de protecció davant danes

Pérez Llorca ha reclamat canvis legislatius per a tramitar per urgència obres en llits i barrancs després de pluges que han superat els 200 l/m². Ha demanat agilitzar projectes com el Pedrís, la Saleta o el Magre i ha avançat un balanç de danys, amb la taronja afectada en plena temporada.