12.6 C
València
Dimecres, 31 desembre, 2025

La bombona de butà és ara un 33% més cara que fa un any

 

La bombona de butà es paga hui a 16,12 euros, acumulant un augment de més de quatre euros des de novembre de l’any passat. Una dolorosa pujada per a aquelles llars que depenen del butà per a la calefacció i l’aigua calenta i que acaben d’afrontar una altra significativa pujada del preu de la factura de l’electricitat, que al seu torn suma ja un 29% en els últims dotze mesos, segons adverteix l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU).

Esta pujada del 4,88% del preu de la bombona (prop del màxim permés en cada revisió) marca un nou màxim, el més alt en els últims sis anys. Una circumstància que trenca amb la tradicional baixada del butà que es produïa en els mesos d’estiu i que amenaça de tornar a repetir-se en la pròxima revisió bimestral de preus d’octubre.

Lamentablement, enguany les pujades semblen no tindre fi, igual que està succeint amb el preu de la resta dels carburants. De fet, el futur del butà no és falaguer, ja que el mes de novembre sol caracteritzar-se per pujades afegides.

OCU recorda a més que este preu només s’aplica a la bombona tradicional de butà, aquella que té 12,5 quilos de càrrega i que en buit pes més de 9 quilos. Les que posseeixen una tara inferior a 9 quilos o no tenen una càrrega d’entre 8 i 20 quilos, i que sumen un 22% del mercat, té un preu liberalitzat des de fa anys, per la qual cosa solen costar més que este preu regulat.

En qualsevol cas, OCU recomana a les famílies amb dificultats econòmiques que almenys comproven si tenen dret al bo social elèctric, ja que inclou una ajuda tèrmica automàtica per un import d’entre 29 i 124 euros a l’any siga com siga la font d’energia que s’empre i que varia segons la zona climàtica on es trobe l’habitatge, així com del grau de vulnerabilitat econòmica de l’usuari.

 OCU estima que al voltant d’1,2 milions de llars no gaudeixen d’esta ajuda fins i tot complint els requisits per a rebre-la, en general per no haver sigut informats correctament de la seua existència. Es tracta en molts casos de llars on la bombona de butà és l’únic recurs de calefacció, bé perquè no hi ha alternatives o perquè no poden pagar altres fonts d’energia més cares.

Últimes notícies

El DOGV publica una vintena de nomenaments d’assessors en la Generalitat

El butlletí oficial ha oficialitzat una vintena de nomenaments, la majoria en Presidència, i inclou a José Manuel Cuenca com a personal eventual per al expresident Carlos Mazón. Les resolucions fixen efectes des de finals de novembre i al desembre, reflectint la reorganització després del relleu en la Presidència.

Dos detinguts per furts a majors amb el mètode de l’abraç al Campello

La Guàrdia Civil ha detingut a dos jóvens amb requisitòries per la seua presumpta implicació en furts a persones majors prop d'un banc del Campello. Després de passar a disposició judicial, van quedar en llibertat amb mesures cautelars.

L’oposició titlla de decebedora el discurs de Llorca i el PP el veu il·lusionant

El missatge de Juanfran Pérez Llorca ha dividit a les Corts: PSPV i Compromís parlen de decepció i hipocresia, mentres el PP el qualifica de realista i il·lusionant.

Correia, Cömert, Dimitrievski i Rivero, els quatre del València que acaben contracte en 2026

Correia, Cömert, Dimitrievski i Rivero acaben el seu vincle al juny de 2026 i des de l'1 de gener poden pactar el seu futur amb altres clubs. Així està cada cas

Pedraza, Parell i Thomas Partey acaben contracte al juny i ja poden negociar el seu futur

Pedraza, Parell i Thomas Partey acaben contracte el 30 de juny de 2026 i, des de l'1 de gener, són lliures per a negociar amb altres clubs. També conclouen les cessions de Manor Solomon i Rafa Marín, i finalitza el contracte de Marcelino.

Simat frega els 1.000 l/m² de pluja entre setembre i desembre

Les precipitacions han deixat 977,4 l/m² en Simat, al capdavant del ránking de Avamet. A València s'han acumulat entorn de 420 l/m² des del 28 de setembre.

Pérez Llorca reafirma el compromís del Consell amb fets i recursos fins a una recuperació completa

El president ha defés la col·laboració institucional i ha promés mantindre recursos i accions fins a completar la recuperació després de la dana, amb especial focus en vivenda, ocupació i servicis públics.

La impermeabilització de la Ciutat de la Justícia de València aconseguix el 60% d’execució

Les obres d'impermeabilització avancen al 60% després d'una inversió de més de 2,3 milions, actuant sobre més de 17.000 m² per a evitar filtracions i humitats. El pla reforça segellats i amplia la xarxa d'evacuació sense interrompre l'activitat judicial.