10.3 C
València
Diumenge, 11 gener, 2026

Les quatre estafes més comunes per al Black Friday

 

Des que en 2012 aterrara a Espanya el Black Friday i el Cyber Monday, aquestes dates assenyalades per a aconseguir gangues a les portes de Nadal, han anat guanyant adeptes any rere any acumulant les e-commerce i les botigues físiques un volum de vendes absolutament històric.

Si bé és cert que l’any passat, a causa de la pandèmia i a les restriccions de mobilitat aplicades, no es van aconseguir a Espanya millorar les dades de la campanya de 2019, enguany s’espera que les vendes augmenten un 20% respecte a l’any 2020, segons un estudi recentment publicat per Webloyalty.

Les compres en línia van guanyant terreny en part per la comoditat de poder adquirir el que volem des de qualsevol lloc i a qualsevol hora. Per aquest motiu, aquests dies també és temporada alta per als ciberdelinqüents.

L’any passat, la suplantació d’empreses com Amazon i altres companyies de paqueteria van acaparar gran part de les ciber amenaces a les quals van estar exposats els milions d’espanyols que van utilitzar Internet per a fer-se amb les ofertes més apetibles del Black Friday i el Cyber Monday.

Per això, ESET companyia experta en ciberseguretat, ha volgut repassar les quatre estafes més comunes en aquests dies en què l’e-mail se’ns ompli de promocions aparentment atractives que poden fer que baixem la guàrdia, al no voler perdre l’oportunitat d’aconseguir una vertadera ganga, i que acabem sent víctimes de les campanyes dels ciberdelinqüents.

1. Compte amb els productes gratis: Una de les campanyes més atractives per a la víctima és aquella que utilitza productes actuals que estan molt cobejats en el mercat. Aquestes campanyes que prometen que pots aconseguir aquests productes de manera gratuïta, utilitzen especialment les xarxes socials com Facebook.

A canvi d’un “m’agrada” o de completar una enquesta, pots ser víctima d’una estafa a través d’un esquema de pagament per clic.

2. E-mails suplantant a empreses de paqueteria: Amb totes les compres que podem arribar a realitzar en aquestes dates és fàcil que caiguem en la temptació d’obrir un e-mail d’una empresa de paqueteria i clicar en l’enllaç que s’adjunta i, que suposadament et dona informació de l’enviament.

No obstant això, aquestes campanyes poden portar sorpreses desagradables com ransomware que codifica els arxius del dispositiu des del qual s’accedeix i que poden arribar a demanar diners a canvi de la descodificació.

3. Les presses són dolentes conselleres: Compte amb com escrivim l’adreça web que volem visitar, ja que si ho fem amb presses i sense fixar-nos podem ser víctimes del “typesquatting”.

 Aquesta estafa s’aprofita de la similitud dels noms entre webs oficials i altres dissenyades per a allotjar un programari maliciós que infecte el teu dispositiu o per a oferir concursos de dubtosa reputació o publicitat de serveis poc fiables.

4. Descomptes massa bons per a ser certs: Els ciberdelinqüents aconsegueixen captar l’atenció de les seues víctimes d’una forma molt senzilla, suplantant a empreses de comerç electrònic molt potents a Espanya o marques molt cobejades.

En aquest punt, el sentit comú és important i, abans d’adquirir un producte a un preu increïblement més baix que la mitjana en el mercat, cal assegurar-se que la web és legal.

Observar l’ortografia, el contingut de la web, quina informació apareix en el “Qui som”, són qüestions realment importants per a evitar caure en una estafa. Una altra manera ràpida d’eixir de dubtes és contactar directament amb ells per telèfon o e-mail i, per descomptat, buscar en Internet a l’empresa per a conéixer l’opinió d’altres usuaris.

És fonamental pensar-s’ho dos vegades abans d’adquirir un article en una web desconeguda o d’obrir un e-mail amb una oferta increïble per a evitar acabar sent víctima d’una estafa en aquest Black Friday  i Cyber Monday.

No obstant això, també podem reforçar la nostra seguretat en línia amb una solució que protegisca els nostres dispositius. Segons dades d’una anàlisi realitzada per SEMrush, en la campanya de l’any passat el 59% de la facturació va correspondre a compres realitzades des de l’ordinador seguit pel telèfon mòbil amb un 36%.

Últimes notícies

Llevant i Espanyol empaten 1-1 en el Ciutat per la seua falta de gol

Empat 1-1 en el Ciutat de València amb els gols en un minut. Losada va respondre al punt de Carlos Romero i Puado es va retirar als tres minuts per un colp en el genoll.

Llevant i Espanyol empaten 1-1 després de dos gols seguits i escàs encert

Llevant i Espanyol van empatar 1-1 en el Ciutat de València amb dos tants seguits. El domini local i la falta de rematada van marcar un dol que es va embossar al final.

Llevant i Espanyol empaten 1-1 en un dol sense pegada

Un gol de Carlos Romero i la rèplica immediata d'Iker Losada van deixar un 1-1 en el Ciutat de València. El Llevant va tornar a quedar-se sense el seu primer triomf a casa.

Llevant i Espanyol es repartixen els punts en un 1-1 decidit en un minut

Llevant i Espanyol van empatar 1-1 en un dol amb els dos gols en tot just un minut. Després de la igualada, el domini posterior no es va traduir en ocasions clares.

Protesta davant el Circ de Nadal contra l’ús d’animals en l’espectacle

Col·lectius animalistas protesten davant el Circ de Nadal a Alfafar contra l'ús d'animals i qüestionen el missatge a la infància. Vídeos en xarxes reaviven el debat i les entitats anuncien noves mobilitzacions.

El Llevant domina a l’Espanyol però es va al descans sense gol després d’un primer temps d’ocasions (0-0)

El Llevant va portar la iniciativa i va generar diverses ocasions clares, però l'encert de Dmitrovic i el desencert en la definició van mantindre el 0-0 al descans.

El Mediterrani ha registrat temperatures per damunt de la mitjana en 2024 i 2025

La Aemet assenyala que la temperatura superficial del Mediterrani ha estat per damunt de la mitjana 1991-2020 en 2024 i 2025, amb breus retorns a la normalitat. En paral·lel, la calor oceànica global va aconseguir un nou màxim en 2025.

Bernabé demana a Pérez Llorca donar suport al finançament que aporta 3.669 milions a la Comunitat

La delegada del Govern ha instat el president i a l'alcaldessa de València a recolzar el model d'Hisenda, que afig 3.669 milions a la Comunitat. Defén que cap autonomia perd i que la injecció total serà de 21.000 milions.