16.9 C
València
Dimarts, 17 febrer, 2026

Les quatre estafes més comunes per al Black Friday

 

Des que en 2012 aterrara a Espanya el Black Friday i el Cyber Monday, aquestes dates assenyalades per a aconseguir gangues a les portes de Nadal, han anat guanyant adeptes any rere any acumulant les e-commerce i les botigues físiques un volum de vendes absolutament històric.

Si bé és cert que l’any passat, a causa de la pandèmia i a les restriccions de mobilitat aplicades, no es van aconseguir a Espanya millorar les dades de la campanya de 2019, enguany s’espera que les vendes augmenten un 20% respecte a l’any 2020, segons un estudi recentment publicat per Webloyalty.

Les compres en línia van guanyant terreny en part per la comoditat de poder adquirir el que volem des de qualsevol lloc i a qualsevol hora. Per aquest motiu, aquests dies també és temporada alta per als ciberdelinqüents.

L’any passat, la suplantació d’empreses com Amazon i altres companyies de paqueteria van acaparar gran part de les ciber amenaces a les quals van estar exposats els milions d’espanyols que van utilitzar Internet per a fer-se amb les ofertes més apetibles del Black Friday i el Cyber Monday.

Per això, ESET companyia experta en ciberseguretat, ha volgut repassar les quatre estafes més comunes en aquests dies en què l’e-mail se’ns ompli de promocions aparentment atractives que poden fer que baixem la guàrdia, al no voler perdre l’oportunitat d’aconseguir una vertadera ganga, i que acabem sent víctimes de les campanyes dels ciberdelinqüents.

1. Compte amb els productes gratis: Una de les campanyes més atractives per a la víctima és aquella que utilitza productes actuals que estan molt cobejats en el mercat. Aquestes campanyes que prometen que pots aconseguir aquests productes de manera gratuïta, utilitzen especialment les xarxes socials com Facebook.

A canvi d’un “m’agrada” o de completar una enquesta, pots ser víctima d’una estafa a través d’un esquema de pagament per clic.

2. E-mails suplantant a empreses de paqueteria: Amb totes les compres que podem arribar a realitzar en aquestes dates és fàcil que caiguem en la temptació d’obrir un e-mail d’una empresa de paqueteria i clicar en l’enllaç que s’adjunta i, que suposadament et dona informació de l’enviament.

No obstant això, aquestes campanyes poden portar sorpreses desagradables com ransomware que codifica els arxius del dispositiu des del qual s’accedeix i que poden arribar a demanar diners a canvi de la descodificació.

3. Les presses són dolentes conselleres: Compte amb com escrivim l’adreça web que volem visitar, ja que si ho fem amb presses i sense fixar-nos podem ser víctimes del “typesquatting”.

 Aquesta estafa s’aprofita de la similitud dels noms entre webs oficials i altres dissenyades per a allotjar un programari maliciós que infecte el teu dispositiu o per a oferir concursos de dubtosa reputació o publicitat de serveis poc fiables.

4. Descomptes massa bons per a ser certs: Els ciberdelinqüents aconsegueixen captar l’atenció de les seues víctimes d’una forma molt senzilla, suplantant a empreses de comerç electrònic molt potents a Espanya o marques molt cobejades.

En aquest punt, el sentit comú és important i, abans d’adquirir un producte a un preu increïblement més baix que la mitjana en el mercat, cal assegurar-se que la web és legal.

Observar l’ortografia, el contingut de la web, quina informació apareix en el “Qui som”, són qüestions realment importants per a evitar caure en una estafa. Una altra manera ràpida d’eixir de dubtes és contactar directament amb ells per telèfon o e-mail i, per descomptat, buscar en Internet a l’empresa per a conéixer l’opinió d’altres usuaris.

És fonamental pensar-s’ho dos vegades abans d’adquirir un article en una web desconeguda o d’obrir un e-mail amb una oferta increïble per a evitar acabar sent víctima d’una estafa en aquest Black Friday  i Cyber Monday.

No obstant això, també podem reforçar la nostra seguretat en línia amb una solució que protegisca els nostres dispositius. Segons dades d’una anàlisi realitzada per SEMrush, en la campanya de l’any passat el 59% de la facturació va correspondre a compres realitzades des de l’ordinador seguit pel telèfon mòbil amb un 36%.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Concentració a Benicàssim condemna l’assassinat atroç d’Ana María en el seu centre de salut

Una concentració enfront del centre de salut ha condemnat l'assassinat d'Ana María, de 64 anys, presumptament a les mans del seu exmarit. El centre roman tancat i la Guàrdia Civil investiga.

Concentració a Benicàssim condemna l’assassinat atroç d’Ana en el centre de salut

Dons Progressistes de Benicàssim ha reunit desenes de persones per a repudiar l'assassinat d'Ana María, infermera de 64 anys, apunyalada en el seu treball. El presumpte autor ha sigut detingut; la investigació continua oberta i el centre roman tancat amb suport psicològic al personal.

Benicàssim decreta dos dies de dol i convoca un minut de silenci per l’assassinat d’una infermera

L'Ajuntament de Benicàssim ha decretat dos dies de dol per l'assassinat d'una infermera de 64 anys i ha convocat un minut de silenci per a demà a les 12.00. La seua exparella, de 70 anys, ja ha sigut detingut.

Troben mort un rorcual comú de 9 metres en la bocana del Real Club Nàutic de València

Un rorcual comú de 9 metres i 6,5 tones ha sigut localitzat sense vida en un espigó de la bocana del Real Club Nàutic de València. La necropsia determinarà, en la mesura que siga possible, l'origen de la defunció.

Castelló registra 26,2 °C, la màxima de la península i del continent, segons Aemet

Un vent sec i càlid ha disparat les màximes en la Comunitat Valenciana. Castelló ha arribat a 26,2 °C, el valor més alt de la península i del continent.

La primera Comissió Mixta després de la dana es reunix el dimecres al castell de Riba-roja de Túria

La Comissió Mixta per a la reconstrucció després de la dana celebrarà la seua primera reunió este dimecres al castell de Riba-roja de Túria. La trobada activarà la coordinació entre administracions i definirà el treball immediat.

Castelló registra les ratxes de vent més forts amb 87 km/h a l’interior

La Pobla de Benifassà ha marcat 87 km/h, el valor més alt en les últimes quatre hores. Alacant ha aconseguit 79 km/h a Rojales i València 72 km/h a Manises.

Oriana deixa nous danys a La Pobla de Farnals i complica la recuperació després d’Harry

Ratxes de fins a 95 km/h provoquen caigudes de branques, danys en el poliesportiu i 14 intervencions policials el dissabte, sense ferits. Els desperfectes se sumen als d'Harry i el Consell demana declarar zona greument afectada.