8.7 C
València
Diumenge, 23 novembre, 2025

Les quatre estafes més comunes per al Black Friday

 

Des que en 2012 aterrara a Espanya el Black Friday i el Cyber Monday, aquestes dates assenyalades per a aconseguir gangues a les portes de Nadal, han anat guanyant adeptes any rere any acumulant les e-commerce i les botigues físiques un volum de vendes absolutament històric.

Si bé és cert que l’any passat, a causa de la pandèmia i a les restriccions de mobilitat aplicades, no es van aconseguir a Espanya millorar les dades de la campanya de 2019, enguany s’espera que les vendes augmenten un 20% respecte a l’any 2020, segons un estudi recentment publicat per Webloyalty.

Les compres en línia van guanyant terreny en part per la comoditat de poder adquirir el que volem des de qualsevol lloc i a qualsevol hora. Per aquest motiu, aquests dies també és temporada alta per als ciberdelinqüents.

L’any passat, la suplantació d’empreses com Amazon i altres companyies de paqueteria van acaparar gran part de les ciber amenaces a les quals van estar exposats els milions d’espanyols que van utilitzar Internet per a fer-se amb les ofertes més apetibles del Black Friday i el Cyber Monday.

Per això, ESET companyia experta en ciberseguretat, ha volgut repassar les quatre estafes més comunes en aquests dies en què l’e-mail se’ns ompli de promocions aparentment atractives que poden fer que baixem la guàrdia, al no voler perdre l’oportunitat d’aconseguir una vertadera ganga, i que acabem sent víctimes de les campanyes dels ciberdelinqüents.

1. Compte amb els productes gratis: Una de les campanyes més atractives per a la víctima és aquella que utilitza productes actuals que estan molt cobejats en el mercat. Aquestes campanyes que prometen que pots aconseguir aquests productes de manera gratuïta, utilitzen especialment les xarxes socials com Facebook.

A canvi d’un “m’agrada” o de completar una enquesta, pots ser víctima d’una estafa a través d’un esquema de pagament per clic.

2. E-mails suplantant a empreses de paqueteria: Amb totes les compres que podem arribar a realitzar en aquestes dates és fàcil que caiguem en la temptació d’obrir un e-mail d’una empresa de paqueteria i clicar en l’enllaç que s’adjunta i, que suposadament et dona informació de l’enviament.

No obstant això, aquestes campanyes poden portar sorpreses desagradables com ransomware que codifica els arxius del dispositiu des del qual s’accedeix i que poden arribar a demanar diners a canvi de la descodificació.

3. Les presses són dolentes conselleres: Compte amb com escrivim l’adreça web que volem visitar, ja que si ho fem amb presses i sense fixar-nos podem ser víctimes del “typesquatting”.

 Aquesta estafa s’aprofita de la similitud dels noms entre webs oficials i altres dissenyades per a allotjar un programari maliciós que infecte el teu dispositiu o per a oferir concursos de dubtosa reputació o publicitat de serveis poc fiables.

4. Descomptes massa bons per a ser certs: Els ciberdelinqüents aconsegueixen captar l’atenció de les seues víctimes d’una forma molt senzilla, suplantant a empreses de comerç electrònic molt potents a Espanya o marques molt cobejades.

En aquest punt, el sentit comú és important i, abans d’adquirir un producte a un preu increïblement més baix que la mitjana en el mercat, cal assegurar-se que la web és legal.

Observar l’ortografia, el contingut de la web, quina informació apareix en el “Qui som”, són qüestions realment importants per a evitar caure en una estafa. Una altra manera ràpida d’eixir de dubtes és contactar directament amb ells per telèfon o e-mail i, per descomptat, buscar en Internet a l’empresa per a conéixer l’opinió d’altres usuaris.

És fonamental pensar-s’ho dos vegades abans d’adquirir un article en una web desconeguda o d’obrir un e-mail amb una oferta increïble per a evitar acabar sent víctima d’una estafa en aquest Black Friday  i Cyber Monday.

No obstant això, també podem reforçar la nostra seguretat en línia amb una solució que protegisca els nostres dispositius. Segons dades d’una anàlisi realitzada per SEMrush, en la campanya de l’any passat el 59% de la facturació va correspondre a compres realitzades des de l’ordinador seguit pel telèfon mòbil amb un 36%.

Últimes notícies

Oluwaseyi decidix al final i el Vila-real prolonga la seua ratxa davant el Mallorca (2-1)

El Vila-real va véncer 2-1 al Mallorca amb un taconazo de Tani Oluwaseyi en el 82 després d'un VAR que va rectificar un penal. La ratxa en La Ceràmica va continuar intacta.

2-1: Oluwaseyi decidix i el Vila-real prolonga la seua ratxa davant un Mallorca que s’apaga

Un gol de Oluwaseyi en el 82' va donar al Vila-real un 2-1 treballat. El Mallorca va competir bé en la primera part, però va perdre vigor després del descans.

Oluwaseyi decidix el 2-1 i manté la ratxa del Vila-real davant el Mallorca

Un gol del nigerià a huit del final va donar al Vila-real la victòria 2-1 i va prolongar la seua ratxa com a local. El Mallorca es va diluir després d'un bon primer temps.

Vila-real i Mallorca empaten després d’una arrancada elèctrica (1-1)

Vila-real i Mallorca empaten 1-1 amb gols abans del minut 8. Després de l'intercanvi, el partit es va tancar i els visitants van frenar a un Vila-real incòmode.

Convoquen una protesta davant Les Corts el dia de la investidura de Pérez Llorca

Acord Social Valencià convoca una protesta el 27 de novembre a les 10.30 davant Les Corts per a rebutjar la investidura de Juanfran Pérez Llorca. L'acció coincidix amb el ple i denúncia un continuisme en la gestió després de la DANA.

Finalitza sense incidents l’avís per vent a Castelló amb ratxes de fins a 80 km/h

Emergències ha tancat a les 15.00 l'avís groc per vent a la província. Aemet havia previst ratxes del nord-oest de fins a 80 km/h a l'interior i 70 en el litoral nord.

Maíllo (IU) tatxa la condemna a Álvaro García Ortiz de colp d’Estat institucional

El coordinador federal d'IU ha denunciat que la sentència que inhabilita dos anys al fiscal general respon a una lògica institucional. També ha instat la joventut a assumir protagonisme polític.

La clínica dental d’Alzira que va tractar a la xiqueta morta no està autoritzada a anestesiar

Sanitat ha confirmat que la clínica que va tractar a la menor manca de permís per a tècniques d'anestèsia, inclosa la sedació intravenosa aplicada. El jutjat ha obert diligències, la inspecció ha suspés l'activitat i una altra xiqueta seguix en UCI.