Les quatre estafes més comunes per al Black Friday

 

Des que en 2012 aterrara a Espanya el Black Friday i el Cyber Monday, aquestes dates assenyalades per a aconseguir gangues a les portes de Nadal, han anat guanyant adeptes any rere any acumulant les e-commerce i les botigues físiques un volum de vendes absolutament històric.

Si bé és cert que l’any passat, a causa de la pandèmia i a les restriccions de mobilitat aplicades, no es van aconseguir a Espanya millorar les dades de la campanya de 2019, enguany s’espera que les vendes augmenten un 20% respecte a l’any 2020, segons un estudi recentment publicat per Webloyalty.

Les compres en línia van guanyant terreny en part per la comoditat de poder adquirir el que volem des de qualsevol lloc i a qualsevol hora. Per aquest motiu, aquests dies també és temporada alta per als ciberdelinqüents.

L’any passat, la suplantació d’empreses com Amazon i altres companyies de paqueteria van acaparar gran part de les ciber amenaces a les quals van estar exposats els milions d’espanyols que van utilitzar Internet per a fer-se amb les ofertes més apetibles del Black Friday i el Cyber Monday.

Per això, ESET companyia experta en ciberseguretat, ha volgut repassar les quatre estafes més comunes en aquests dies en què l’e-mail se’ns ompli de promocions aparentment atractives que poden fer que baixem la guàrdia, al no voler perdre l’oportunitat d’aconseguir una vertadera ganga, i que acabem sent víctimes de les campanyes dels ciberdelinqüents.

1. Compte amb els productes gratis: Una de les campanyes més atractives per a la víctima és aquella que utilitza productes actuals que estan molt cobejats en el mercat. Aquestes campanyes que prometen que pots aconseguir aquests productes de manera gratuïta, utilitzen especialment les xarxes socials com Facebook.

A canvi d’un “m’agrada” o de completar una enquesta, pots ser víctima d’una estafa a través d’un esquema de pagament per clic.

2. E-mails suplantant a empreses de paqueteria: Amb totes les compres que podem arribar a realitzar en aquestes dates és fàcil que caiguem en la temptació d’obrir un e-mail d’una empresa de paqueteria i clicar en l’enllaç que s’adjunta i, que suposadament et dona informació de l’enviament.

No obstant això, aquestes campanyes poden portar sorpreses desagradables com ransomware que codifica els arxius del dispositiu des del qual s’accedeix i que poden arribar a demanar diners a canvi de la descodificació.

3. Les presses són dolentes conselleres: Compte amb com escrivim l’adreça web que volem visitar, ja que si ho fem amb presses i sense fixar-nos podem ser víctimes del “typesquatting”.

 Aquesta estafa s’aprofita de la similitud dels noms entre webs oficials i altres dissenyades per a allotjar un programari maliciós que infecte el teu dispositiu o per a oferir concursos de dubtosa reputació o publicitat de serveis poc fiables.

4. Descomptes massa bons per a ser certs: Els ciberdelinqüents aconsegueixen captar l’atenció de les seues víctimes d’una forma molt senzilla, suplantant a empreses de comerç electrònic molt potents a Espanya o marques molt cobejades.

En aquest punt, el sentit comú és important i, abans d’adquirir un producte a un preu increïblement més baix que la mitjana en el mercat, cal assegurar-se que la web és legal.

Observar l’ortografia, el contingut de la web, quina informació apareix en el “Qui som”, són qüestions realment importants per a evitar caure en una estafa. Una altra manera ràpida d’eixir de dubtes és contactar directament amb ells per telèfon o e-mail i, per descomptat, buscar en Internet a l’empresa per a conéixer l’opinió d’altres usuaris.

És fonamental pensar-s’ho dos vegades abans d’adquirir un article en una web desconeguda o d’obrir un e-mail amb una oferta increïble per a evitar acabar sent víctima d’una estafa en aquest Black Friday  i Cyber Monday.

No obstant això, també podem reforçar la nostra seguretat en línia amb una solució que protegisca els nostres dispositius. Segons dades d’una anàlisi realitzada per SEMrush, en la campanya de l’any passat el 59% de la facturació va correspondre a compres realitzades des de l’ordinador seguit pel telèfon mòbil amb un 36%.

Últimes notícies

Morante emociona Alacant però se’n va a peu en una vesprada de revolució taurina

Morante de la Puebla ha firmat una actuació de somni amb dos orelles a Alacant, però ha eixit a peu per la permissivitat del palco amb Talavante en una gran correguda de Santiago Domecq.

Incendi en un abocador de Caudete de las Fuentes amb diversos mitjans treballant per a controlar-lo

Un incendi declarat esta vesprada en un abocador de Caudete de las Fuentes obliga a desplegar mitjans aeris, terrestres i maquinària pesada, encara que la seua evolució és positiva.

Paco Roca brillara a Itàlia en el 60 aniversari del festival de còmic Lucca Comics & Games

El veterà dibuixant Paco Roca participarà en la 60 edició del prestigiós festival Lucca Comics & Games, a Itàlia, amb un cartell ple de grans figures del còmic, el manga i els videojocs.

Ferit un camioner en caure per un terraplén a Forcall amb més de 200 porcs

Un home de 68 anys ha resultat ferit en caure per un terraplén a Forcall (Castelló) amb un camió que transportava 205 porcs, molts dels quals han mort per l'accident.

Anna frega els 40 graus en una nova jornada de calor extrema a la Comunitat

L’ona de calor ha deixat este dimarts fins a 39,6 graus en Anna i més de 38 graus en diversos municipis de la província de València, segons Avamet i Aemet.

Inditex manté la millor reputació empresarial i Juan Roig encapçala els líders més valorats

Inditex ha revalidat el primer lloc com a empresa amb millor reputació a Espanya segons Merco 2026, mentre que el president de Mercadona, el valencià Juan Roig, lidera el llistat dels 100 directius millor valorats.

Les víctimes de la dana reclamen al Congrés que Mazón deixe de ser aforat

Associacions de familiars de víctimes de la dana de València han demanat davant el Congrés que es retire l'aforament de Carlos Mazón i que puga ser investigat a Catarroja pels fets del 29 d'octubre de 2024.

Les víctimes de la dana reclamen al Congrés la fi de l’aforament de Carlos Mazón

Familiars de les víctimes de la dana de València han demanat davant el Congrés que es retire l’aforament a l’expresident Carlos Mazón i han defensat que ha de declarar com a investigat a Catarroja.