Les quatre estafes més comunes per al Black Friday

 

Des que en 2012 aterrara a Espanya el Black Friday i el Cyber Monday, aquestes dates assenyalades per a aconseguir gangues a les portes de Nadal, han anat guanyant adeptes any rere any acumulant les e-commerce i les botigues físiques un volum de vendes absolutament històric.

Si bé és cert que l’any passat, a causa de la pandèmia i a les restriccions de mobilitat aplicades, no es van aconseguir a Espanya millorar les dades de la campanya de 2019, enguany s’espera que les vendes augmenten un 20% respecte a l’any 2020, segons un estudi recentment publicat per Webloyalty.

Les compres en línia van guanyant terreny en part per la comoditat de poder adquirir el que volem des de qualsevol lloc i a qualsevol hora. Per aquest motiu, aquests dies també és temporada alta per als ciberdelinqüents.

L’any passat, la suplantació d’empreses com Amazon i altres companyies de paqueteria van acaparar gran part de les ciber amenaces a les quals van estar exposats els milions d’espanyols que van utilitzar Internet per a fer-se amb les ofertes més apetibles del Black Friday i el Cyber Monday.

Per això, ESET companyia experta en ciberseguretat, ha volgut repassar les quatre estafes més comunes en aquests dies en què l’e-mail se’ns ompli de promocions aparentment atractives que poden fer que baixem la guàrdia, al no voler perdre l’oportunitat d’aconseguir una vertadera ganga, i que acabem sent víctimes de les campanyes dels ciberdelinqüents.

1. Compte amb els productes gratis: Una de les campanyes més atractives per a la víctima és aquella que utilitza productes actuals que estan molt cobejats en el mercat. Aquestes campanyes que prometen que pots aconseguir aquests productes de manera gratuïta, utilitzen especialment les xarxes socials com Facebook.

A canvi d’un “m’agrada” o de completar una enquesta, pots ser víctima d’una estafa a través d’un esquema de pagament per clic.

2. E-mails suplantant a empreses de paqueteria: Amb totes les compres que podem arribar a realitzar en aquestes dates és fàcil que caiguem en la temptació d’obrir un e-mail d’una empresa de paqueteria i clicar en l’enllaç que s’adjunta i, que suposadament et dona informació de l’enviament.

No obstant això, aquestes campanyes poden portar sorpreses desagradables com ransomware que codifica els arxius del dispositiu des del qual s’accedeix i que poden arribar a demanar diners a canvi de la descodificació.

3. Les presses són dolentes conselleres: Compte amb com escrivim l’adreça web que volem visitar, ja que si ho fem amb presses i sense fixar-nos podem ser víctimes del “typesquatting”.

 Aquesta estafa s’aprofita de la similitud dels noms entre webs oficials i altres dissenyades per a allotjar un programari maliciós que infecte el teu dispositiu o per a oferir concursos de dubtosa reputació o publicitat de serveis poc fiables.

4. Descomptes massa bons per a ser certs: Els ciberdelinqüents aconsegueixen captar l’atenció de les seues víctimes d’una forma molt senzilla, suplantant a empreses de comerç electrònic molt potents a Espanya o marques molt cobejades.

En aquest punt, el sentit comú és important i, abans d’adquirir un producte a un preu increïblement més baix que la mitjana en el mercat, cal assegurar-se que la web és legal.

Observar l’ortografia, el contingut de la web, quina informació apareix en el “Qui som”, són qüestions realment importants per a evitar caure en una estafa. Una altra manera ràpida d’eixir de dubtes és contactar directament amb ells per telèfon o e-mail i, per descomptat, buscar en Internet a l’empresa per a conéixer l’opinió d’altres usuaris.

És fonamental pensar-s’ho dos vegades abans d’adquirir un article en una web desconeguda o d’obrir un e-mail amb una oferta increïble per a evitar acabar sent víctima d’una estafa en aquest Black Friday  i Cyber Monday.

No obstant això, també podem reforçar la nostra seguretat en línia amb una solució que protegisca els nostres dispositius. Segons dades d’una anàlisi realitzada per SEMrush, en la campanya de l’any passat el 59% de la facturació va correspondre a compres realitzades des de l’ordinador seguit pel telèfon mòbil amb un 36%.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Laia Codina veu un grup ajustat després del 3-0 a Islàndia

Espanya va debutar amb un 3-0 davant Islàndia en la fase de classificació al Mundial 2027. Laia Codina va valorar un grup competitiu després del 1-6 d'Anglaterra a Ucraïna.

La Comunitat va exportar 2.106,5 milions als EUA i va importar 1.696,6 en 2025

La Comunitat Valenciana va registrar en 2025 un superàvit comercial amb els EUA en vendre per 2.106,5 milions i importar 1.696,6. L'intercanvi es va contraure respecte a 2024.

Bermúdez, després del 3-0 a Islàndia: ‘Podíem haver fet algun gol més, l’exigència és ací’

Espanya va véncer 3-0 a Islàndia en l'arrancada cap al Mundial 2027. Bermúdez va valorar els tres punts i va remarcar que sumar més gols serà clau davant Anglaterra.

3-0 d’Espanya a Islàndia: Pina firma un doblet i Edna Imade sentència

Espanya es va imposar 3-0 a Islàndia en la seua estrena cap al Mundial 2027 amb un doblet de Claudia Pina i una cabotada de Edna Imade. La portera Cecilia Rúnarsdóttir va evitar una golejada major i Espanya és segona del Grup A3, empatada amb Anglaterra.

3-0: Espanya complix en el seu debut classificatori davant Islàndia liderada per Pina

Espanya va arrancar la classificació al Mundial 2027 amb un 3-0 sobre Islàndia, sostinguda per la seua portera. Claudia Pina va firmar un doblet i Edna Imade va completar la victòria.

Els 16 de OT 2025 es reunixen i descobrixen el repertori de la gira que passarà per Alacant i València al juliol

Els 16 concursants de OT 2025 s'han retrobat a Barcelona per a conéixer el repertori del seu gira de tretze concerts. El tour arrancarà el 18 d'abril a Bilbao i arribarà al juliol a Alacant i València.

Pina avança a Espanya amb un derechazo davant Islàndia en el 39 (1-0)

Claudia Pina va avançar a Espanya en el minut 39 amb un derechazo des de la frontal després d'una primera part de setge a Islàndia, en el debut cap al Mundial 2027.

Espanya té garantit el subministrament de gas malgrat la tensió a Ormuz, segons Enagás

Enagás assegura que Espanya no tindrà problemes de proveïment per la seua baixa dependència del Golf i unes reserves del 58%. Advertix de pressió en preus, lluny de 2022