El preu de la llum segueix molt car malgrat les mesures adoptades pel Govern

El preu de l’electricitat durant el mes d’abril s’ha situat en 191,7 €/MWh. És una important rebaixa respecte al passat mes de març, però continuem patint preus elevadíssims. Així ho exposa un recent informe de l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU). L’estudi mostra que la factura mitjana de llum a l’abril aconsegueix els 102,38 euros, un 28% menys que al març, però és la 5a més cara de la història.

Preu de la llum: pujada històrica al març

La invasió de Rússia a Ucraïna ha donat la punta al mercat elèctric. El mes de març de 2022 els preus s’han elevat fins a nivells totalment desconeguts fins ara, per l’encariment del gas i del petroli del qual en gran manera depén Europa de Rússia.

En el mercat majorista, el cost mitjà de cada MWh va ascendir durant el mes de març a 284,8 euros/MWh, però durant alguns dies va superar els 400 euros fins a aconseguir el dia 7 de març el pic de 544,98 euros/MWh. La factura d’una llar mitjana amb tarifa PVPC s’eleva a 143,03 euros, un 33% més que la ja elevada factura del passat mes de febrer (110,27 euros). Les mesures per a rebaixar la factura de la llum encara han de concretar-se i rebre l’autorització de la UE pel que tardaran setmanes a arribar al consumidor.

Un hivern de factures molt cares

Durant l’hivern el consum elèctric es concentra pel menor nombre d’hores de llum i, en moltes llars, per l’ús de sistemes de calefacció elèctrica. Les factures pateixen fortes pujades per la combinació d’aquest major consums amb unes tarifes d’electricitat desconegudes fins ara. Tampoc el consum del gas natural es deslliura d’aquest increment i la major part de les llars ha consumit aquest combustible amb preus actualitzats molt més elevats que els de passat hiverns.

La guerra a Ucraïna ha sigut la punta per a aquesta situació que era ja crítica. OCU va analitzar diferents escenaris amb les possibles conseqüències en la factura d’electricitat i gas i “els resultats durant el mes de març ens acosten al pitjor dels escenaris, per les fortes pujades de tots dos tipus d’energies”, alerten.

Urgeixen mesures més dràstiques

“Les mesures que el Govern ha anat aplicant des del mes de juny passat s’han mostrat insuficients per a combatre aquesta escalada de preus i és necessària una acció més decidida davant aquesta situació de crisi”, assenyalen des d’OCU.

Amb data 30 de març s’ha aprovat una nova bateria de mesures per a respondre a la greu crisi de preus que estan pujant els consumidors (i entre altres coses, s’inclou la pròrroga de la rebaixa de l’IVA i impost d’electricitat). “Però aquestes mesures segueixen sense bastar per a rebaixar la factura de l’electricitat, per la qual cosa caldrà esperar a la mesura estrela, que és “capar” el preu del gas per a les empreses que generen electricitat amb aquest combustible i d’aquesta manera facilitar una rebaixa en els mercats majoristes”, indica l’informe.

Tarifes elevades… i poques alternatives per a estalviar

Durant el mes de març la factura per a les llars amb la tarifa regulada PVPC (amb 4,6 kW de potència contractada i 292 kWh de consum mensual) s’eleva a 143,03 euros. Es converteix per tant en la factura més cara de la història, en superar en més de 25 euros la factura del passat mes de desembre (117,15 euros) que ostentava l’anterior rècord.

Durant els primers mesos de crisi energètica, eren les llars amb la tarifa regulada PVPC els més impactats amb aquests elevats preus, no obstant això, el mercat lliure porta mesos revisant els seus preus a l’alça.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Diversos accidents col·lapsen l’operació retorne de Setmana Santa en les carreteres valencianes

Diversos accidents i l'intens flux de vehicles en l'operació retorn de Setmana Santa provoquen més de 50 quilòmetres de retencions en les principals carreteres de la Comunitat Valenciana.

Detingut a Polop un fugitiu moldau buscat per tràfic de drogues

La Guàrdia Civil ha arrestat a Polop a un fugitiu moldau de 30 anys, buscat amb una orde internacional de detenció i penes de fins a 15 anys per delictes de tràfic de drogues.

El PSPV acusa el Consell d’ocultar un informe clau sobre la presa de Buseo en la comissió de la dana

El PSPV denuncia que el Consell es nega a entregar a la comissió d'investigació de la dana d'octubre de 2024 un informe clau sobre la gestió en la presa de Buseo, on el desbordament va causar set víctimes mortals.

El Arrels, equip nascut després de la dana, conquesta la València Cup Girls en els penals

El Arrels, format per jugadores de zones afectades per la dana, s'imposa a la UE L Alcudia en la final sub19 de la València Cup Girls, en una edicion amb rècord internacional de participacion.

Guido Rodríguez firma el seu primer doblet en LaLiga encara que el València cau davant el Celta

Guido Rodríguez va marcar els seus dos primers gols amb el València i va firmar el seu primer doblet en LaLiga, però l'equip va perdre 2-3 enfront del Celta a Mestalla.

Pérez Llorca destaca que l’atur de març en la Comunitat Valenciana és el més baix des de 2008

L'atur registrat en la Comunitat Valenciana cau al març fins al seu nivell més baix des de setembre de 2008, amb descensos en tots els sectors i una millora destacada en dones i jóvens.

Gandia decreta tres dies de dol oficial per la mort del poeta Josep Piera

L'Ajuntament de Gandia ha declarat tres dies de dol oficial per la mort del poeta i escriptor valencià Josep Piera, fill predilecte de la ciutat. Les banderes onejaran a mitja asta i s'ha organitzat un comiat cívic en el Palau Ducal dels Borja.

L’atur baixa al març en la Comunitat Valenciana i se situa en 288.162 persones

L'atur registrat en la Comunitat Valenciana va baixar al març en 2.467 persones, un 0,85% menys que al febrer, i encadena un fort descens interanual de 19.440 aturats.