12.3 C
València
Dilluns, 8 desembre, 2025

El preu de la llum segueix molt car malgrat les mesures adoptades pel Govern

El preu de l’electricitat durant el mes d’abril s’ha situat en 191,7 €/MWh. És una important rebaixa respecte al passat mes de març, però continuem patint preus elevadíssims. Així ho exposa un recent informe de l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU). L’estudi mostra que la factura mitjana de llum a l’abril aconsegueix els 102,38 euros, un 28% menys que al març, però és la 5a més cara de la història.

Preu de la llum: pujada històrica al març

La invasió de Rússia a Ucraïna ha donat la punta al mercat elèctric. El mes de març de 2022 els preus s’han elevat fins a nivells totalment desconeguts fins ara, per l’encariment del gas i del petroli del qual en gran manera depén Europa de Rússia.

En el mercat majorista, el cost mitjà de cada MWh va ascendir durant el mes de març a 284,8 euros/MWh, però durant alguns dies va superar els 400 euros fins a aconseguir el dia 7 de març el pic de 544,98 euros/MWh. La factura d’una llar mitjana amb tarifa PVPC s’eleva a 143,03 euros, un 33% més que la ja elevada factura del passat mes de febrer (110,27 euros). Les mesures per a rebaixar la factura de la llum encara han de concretar-se i rebre l’autorització de la UE pel que tardaran setmanes a arribar al consumidor.

Un hivern de factures molt cares

Durant l’hivern el consum elèctric es concentra pel menor nombre d’hores de llum i, en moltes llars, per l’ús de sistemes de calefacció elèctrica. Les factures pateixen fortes pujades per la combinació d’aquest major consums amb unes tarifes d’electricitat desconegudes fins ara. Tampoc el consum del gas natural es deslliura d’aquest increment i la major part de les llars ha consumit aquest combustible amb preus actualitzats molt més elevats que els de passat hiverns.

La guerra a Ucraïna ha sigut la punta per a aquesta situació que era ja crítica. OCU va analitzar diferents escenaris amb les possibles conseqüències en la factura d’electricitat i gas i “els resultats durant el mes de març ens acosten al pitjor dels escenaris, per les fortes pujades de tots dos tipus d’energies”, alerten.

Urgeixen mesures més dràstiques

“Les mesures que el Govern ha anat aplicant des del mes de juny passat s’han mostrat insuficients per a combatre aquesta escalada de preus i és necessària una acció més decidida davant aquesta situació de crisi”, assenyalen des d’OCU.

Amb data 30 de març s’ha aprovat una nova bateria de mesures per a respondre a la greu crisi de preus que estan pujant els consumidors (i entre altres coses, s’inclou la pròrroga de la rebaixa de l’IVA i impost d’electricitat). “Però aquestes mesures segueixen sense bastar per a rebaixar la factura de l’electricitat, per la qual cosa caldrà esperar a la mesura estrela, que és “capar” el preu del gas per a les empreses que generen electricitat amb aquest combustible i d’aquesta manera facilitar una rebaixa en els mercats majoristes”, indica l’informe.

Tarifes elevades… i poques alternatives per a estalviar

Durant el mes de març la factura per a les llars amb la tarifa regulada PVPC (amb 4,6 kW de potència contractada i 292 kWh de consum mensual) s’eleva a 143,03 euros. Es converteix per tant en la factura més cara de la història, en superar en més de 25 euros la factura del passat mes de desembre (117,15 euros) que ostentava l’anterior rècord.

Durant els primers mesos de crisi energètica, eren les llars amb la tarifa regulada PVPC els més impactats amb aquests elevats preus, no obstant això, el mercat lliure porta mesos revisant els seus preus a l’alça.

Últimes notícies

Pedro Martínez aconseguix la seua victòria 100 amb el València en la Lliga Endesa

El 89-91 en la pista del Baskonia, decidit amb una canastra final de Kameron Taylor, va donar al València Basket el seu octau triomf i va elevar a Pedro Martínez a les 100 victòries en Lliga Endesa amb el club.

Taylor sentencia al Baskonia sobre la botzina: 89-91 per a València Basket

València Basket es va imposar 89-91 en el Buesa Arena amb una canastra final de Kameron Taylor després de l'empat de Diakité. Montero havia forçat el desenllaç amb un robatori i dos tirs lliures.

Rescatat un senderista després d’esvair-se al Fort de Bèrnia, en Callosa

Un senderista ha sigut rescatat al Fort de Bèrnia després de patir un mareig i caure a terra durant una ruta. Van recuperar el pols amb un DEA i el van evacuar en helicòpter.

John Korir guanya la Marató de València amb 2.02:25

John Korir s'ha imposat amb 2.02:25, tercera millor marca mundial de l'any, en una edició amb 36.000 participants. Amanal Petros va ser segon i Awat Kibrab va completar el podi; Ibrahim Chakir, millor espanyol.

Jepkosgei firma la millor marca mundial de l’any a València

Joyciline Jepkosgei va guanyar la Marató de València amb 2.14:00, millor marca mundial de l'any i rècord de la prova. Peres Jepchirchir va ser segona amb 2.14:43.

Detingut a Madrid per robar l’exclusiva bicicleta d’un pilot de MotoGP a Cheste

La Guàrdia Civil ha detingut a Madrid a un home que va sostraure la bicicleta d'alt valor d'un pilot de MotoGP durant el GP de Cheste. Va ser identificat gràcies a cambres i testimonis.

Corberán destaca que l’equip ha guanyat en capacitat de no ensorrar-se

El tècnic del València va subratllar que el seu equip ha guanyat en capacitat de no ensorrar-se després del 1-1 davant el Sevilla, igualat per Hugo Duro en el 93. Va defendre a Tárrega, va parlar d'un dol físic i travat i va deixar en mans del cos tècnic les solucions per la sanció del central de cara al Metropolità.

Més de 30.000 atletes travessen la meta de la Marató València, rècord històric

La Marató València Trinidad Alfonso va registrar 30.777 finishers sobre 36.000 dorsals, la major xifra de la seua història. John Korir i Joyciline Jepkosgei van firmar les millors marques de l'any a València.