13.7 C
València
Dissabte, 14 febrer, 2026

El preu de la llum segueix molt car malgrat les mesures adoptades pel Govern

El preu de l’electricitat durant el mes d’abril s’ha situat en 191,7 €/MWh. És una important rebaixa respecte al passat mes de març, però continuem patint preus elevadíssims. Així ho exposa un recent informe de l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU). L’estudi mostra que la factura mitjana de llum a l’abril aconsegueix els 102,38 euros, un 28% menys que al març, però és la 5a més cara de la història.

Preu de la llum: pujada històrica al març

La invasió de Rússia a Ucraïna ha donat la punta al mercat elèctric. El mes de març de 2022 els preus s’han elevat fins a nivells totalment desconeguts fins ara, per l’encariment del gas i del petroli del qual en gran manera depén Europa de Rússia.

En el mercat majorista, el cost mitjà de cada MWh va ascendir durant el mes de març a 284,8 euros/MWh, però durant alguns dies va superar els 400 euros fins a aconseguir el dia 7 de març el pic de 544,98 euros/MWh. La factura d’una llar mitjana amb tarifa PVPC s’eleva a 143,03 euros, un 33% més que la ja elevada factura del passat mes de febrer (110,27 euros). Les mesures per a rebaixar la factura de la llum encara han de concretar-se i rebre l’autorització de la UE pel que tardaran setmanes a arribar al consumidor.

Un hivern de factures molt cares

Durant l’hivern el consum elèctric es concentra pel menor nombre d’hores de llum i, en moltes llars, per l’ús de sistemes de calefacció elèctrica. Les factures pateixen fortes pujades per la combinació d’aquest major consums amb unes tarifes d’electricitat desconegudes fins ara. Tampoc el consum del gas natural es deslliura d’aquest increment i la major part de les llars ha consumit aquest combustible amb preus actualitzats molt més elevats que els de passat hiverns.

La guerra a Ucraïna ha sigut la punta per a aquesta situació que era ja crítica. OCU va analitzar diferents escenaris amb les possibles conseqüències en la factura d’electricitat i gas i “els resultats durant el mes de març ens acosten al pitjor dels escenaris, per les fortes pujades de tots dos tipus d’energies”, alerten.

Urgeixen mesures més dràstiques

“Les mesures que el Govern ha anat aplicant des del mes de juny passat s’han mostrat insuficients per a combatre aquesta escalada de preus i és necessària una acció més decidida davant aquesta situació de crisi”, assenyalen des d’OCU.

Amb data 30 de març s’ha aprovat una nova bateria de mesures per a respondre a la greu crisi de preus que estan pujant els consumidors (i entre altres coses, s’inclou la pròrroga de la rebaixa de l’IVA i impost d’electricitat). “Però aquestes mesures segueixen sense bastar per a rebaixar la factura de l’electricitat, per la qual cosa caldrà esperar a la mesura estrela, que és “capar” el preu del gas per a les empreses que generen electricitat amb aquest combustible i d’aquesta manera facilitar una rebaixa en els mercats majoristes”, indica l’informe.

Tarifes elevades… i poques alternatives per a estalviar

Durant el mes de març la factura per a les llars amb la tarifa regulada PVPC (amb 4,6 kW de potència contractada i 292 kWh de consum mensual) s’eleva a 143,03 euros. Es converteix per tant en la factura més cara de la història, en superar en més de 25 euros la factura del passat mes de desembre (117,15 euros) que ostentava l’anterior rècord.

Durant els primers mesos de crisi energètica, eren les llars amb la tarifa regulada PVPC els més impactats amb aquests elevats preus, no obstant això, el mercat lliure porta mesos revisant els seus preus a l’alça.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Alerta roja a Castelló: Emergències emet un nou avís per ratxes de més de 140 km/h

La Generalitat ha emés un nou avís especial i s'ha activat l'alerta roja per vent en tota la província de Castelló, amb risc extrem. Des de la mitjanit i durant el dissabte s'esperen ratxes que poden superar els 140 km/h i fenòmens costaners en el litoral.

Morant acusa a Pérez Llorca d’encobrir assetjadors i li retrau el cas de l’alcalde de Jérica

La líder del PSPV-PSOE ha sostingut que Pérez Llorca encobrix als assetjadors i no ha demanat l'acta ni reprovat a l'alcalde de Jérica. També ha estés les seues crítiques a Alacant i a Mazón.

L’alerta per vent tanca parcs i suspén mercats i Carnestoltes en la Comunitat Valenciana

Els avisos taronja i roig per ratxes fortes per al dissabte han provocat tancaments preventius i la cancel·lació de mercats i actes de Carnestoltes en diverses ciutats.

La FFCV suspén tots els partits del dissabte en la Comunitat per vent

La FFCV ha informat de la suspensió de tots els partits de futbol i futbol sala del dissabte 14 de febrer per les alertes d'AEMET per vent. La federació també revisarà possibles tancaments municipals que afecten la vesprada del divendres i al diumenge.

Dos detinguts a Castelló per adhesius racistes en comerços de magrebins

La Guàrdia Civil ha detingut a dos jóvens i investigat a un altre a Borriana per col·locar adhesius amb lemes racistes en comerços de magrebins. Després d'analitzar denúncies similars, els jutjats de Vila-real han decretat la llibertat amb càrrecs per als arrestats.

Alerta roja a Castelló per ratxes de més de 140 km/h i avís especial d’Emergències

Emergències ha emés un avís especial per temporal de vent amb alerta roja en tota la província de Castelló. El dissabte es preveuen ratxes que poden superar els 140 km/h i es demana extremar la precaució, també en actes de Carnestoltes.

Xàbia guarda un minut de silenci per les dos víctimes de l’incendi de l’Arenal

Autoritats i veïns han guardat un minut de silenci després de l'incendi en un bloc de l'Arenal que va deixar dos morts i desenes de desallotjats. L'ajuntament ha decretat dol oficial i ha activat suport als afectats.

Desarticulada una xarxa de trànsit internacional de gasos fluorats: 10 detinguts i 17 investigats

La Guàrdia Civil ha desarticulat una xarxa que traficava internacionalment amb gasos fluorats, amb 10 detinguts i 17 investigats en deu províncies. El grup introduïa material des de la Xina a través del Marroc i Turquia, va comercialitzar més de 15 tones i va evitar quotes i impostos per uns 500.000 euros.