Sanitat retira tots els productes càrnics de la marca Wilke per un brot de listèria

Saltxixes

Les dos morts en Alemanya, presumptament causades per productes de Wilke, van fer saltar les alarmes | Gtres
 
 

L’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN), dependent del Ministeri de Sanitat, ha decidit retirar dels canals de comercialització tots els productes carnis de la marca Wilke per la seua relació amb un brot de ‘Listeria monocytogenes’ en Alemanya.

 

D’eixa manera ho ha decidit l’organisme espanyol després de conéixer l’existència del brot a través del Sistema d’Alerta Ràpida de pinsos i Aliments de la Comissió Europea (RASFF), que ha sigut activat per les autoritats sanitàries alemanyes. L’AESAN ha comunicat eixa informació a totes les comunitats autònomes en el marc del Sistema Coordinat d’Intercanvi Ràpid d’Informació (SCIRI).

 

Per «precaució», Sanitat ha optat per retirar tots els productes carnis fabricats per l’establiment alemany Wilke Waldecker Fleisch-und Wurstwaren GmbH & Co. KG, de totes les dates de caducitat i consum preferent que estiguen en el mercat. Els productes estan «clarament identificats» mitjançant la marca d’identificació oval D’EV 203 EG, que està col·locada en tots els envasos.

 

Un dels productes de Wilkie retirats a Espanya i on trobar l'identificador

Un dels productes de Wilkie retirats en Espanya i a on trobar l’identificador | Cedida

 

Sanitat recomana a les persones que tinguen en el seu domicili algun d’estos productes retirats que s’abstinguen de consumir-los i els retornen al punt de compra. També han insistit en la necessitat d’«extremar» les mesures d’higiene per a evitar la contaminació creuada amb altres productes.

 

En el cas d’estar embarassada, aconsellen consultar les recomanacions de consum durant l’embaràs fetes per l’AESAN, i consultar una relació dels aliments que s’han d’evitar durant l’embaràs per estar associats a determinats perills biològics (entre els que destaca la Listeria monocytogenes).

 

Wilke, tancada i investigada

El fabricant alemany de productes carnis va presentar el passat 4 d’octubre l’expedient de tancament, després de les investigacions per les dos morts causades presumptament pel consum dels seus productes amb listeriosi. Els seus articles porten retirats del mercat d’Alemanya des de començaments de mes.

 

Fonts del tribunal administratiu de Korbach (oest del país) han comunicar hui que la direcció de la firma ha sol·licitat l’obertura de l’expedient d’insolvència. Wilke, una empresa amb 80 anys d’antiguitat, travessava ja dificultats econòmiques, al que es va sumar ara l’alarma pública derivada d’eixes morts. Les autoritats sanitàries de l’estat federat de Hessen atribuïxen eixes defuncions, en els dos casos de persones d’avançada edat, al consum d’eixos aliments.

 

L’Institut Robert Koch (RKI) de virologia de Berlín va establir una «relació directa» entre eixes dos morts i el consum de productes de l’empresa, que va ser immediatament clausurada per ordre de les autoritats veterinàries. Igualment, després de conéixer-se la notícia, es va iniciar la retirada del mercat de tots els productes de l’empresa, que també ven fora d’Alemanya.

Listeria

El bacteri es va detectar en productes com l’embotit i el salami per a pizza | ISTOCK

 

Segons mitjans alemanys, el març passat es va notificar la presència de listèria en un producte de Wilke Wurstwaren a Hamburg (nord) i en maig es va registrar un segon cas en Baden-Württemberg (sud). Després d’eixos dos casos, es va dur a terme una neteja general en tota l’empresa.

 

S’estima que l’origen de la contaminació podrien ser les màquines talladores, ja que en eixa àrea -considerada de risc elevat- es va revelar la presència del bacteri. El bacteri es va detectar en productes en rodanxes com el salami per a pizza i embotit.

 

«Ha sigut el brot de la malaltia més important en el nostre país»

D’altra part, la ministra de Sanitat, Consum i Benestar Social en funcions, María Luisa Carcedo, afirmava la setmana passada que «ja s’han emés els informes de tancament» del brot per listeriosi i que «ja pràcticament està tancat el brot». Carcedo insistix que «portem ja unes setmanes a on apareixen casos molt puntuals i, pràcticament, no hi ha casos nous». Segons exposava, ha sigut «un brot important, el més important que hi ha hagut en el nostre país d’esta malaltia».

 

Conclou indicant que «diferents directives europees exigixen uns controls tant per part de les Administracions públiques com per part dels Servicis de Seguretat Alimentària, com els autocontrols exigibles a les empreses, que són els que han fallat –en este cas– per a previndre esta classe de brots».

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Nova manifestació a València exigix retirar l’acta de diputat a Carlos Mazón per la gestió de la dana

Una nova manifestació a València reclama suprimir l'aforament i l'acta de diputat de Carlos Mazón per la gestió de la dana, sumant a docents i famílies en plena vaga indefinida del professorat.

El València Basket es juga la segona plaça de la Lliga Endesa en el Palau

El València Basket visita al Barcelona en un dol ajornat que tanca la fase regular de la Lliga Endesa i en el qual es juga ser segon o caure fins a la quinta posició abans dels playoff.

El 91% del professorat valencià rebutja la proposta d’Educació i recolza seguir la vaga

Un 91% del professorat no universitari de l'educació pública valenciana rebutja l'última proposta de la Conselleria d'Educació i un 80% aposta per mantindre la vaga indefinida. La consulta sindical, amb més de 30.000 vots, també definix el format preferit de les pròximes mobilitzacions.

Dos persones rescatades il·leses després de l’accident d’un hidroavió enfront de Sagunt

Dos ocupants d'un hidroavió en vol de pràctiques han sigut rescatats il·lesos enfront de la costa de Sagunt després de patir una fallada mecànica que va impedir l'enlairament.

València i Castelló encadenen la seua segona nit tropical amb mínimes de fins a 20,8 graus

València i Castelló han viscut la seua segona nit tropical consecutiva, amb mínimes que no han baixat dels 20 graus a causa d'una mar Balear excepcionalment càlida per a finals de maig.

Sis noves rutes de cicloturisme per a reactivar els pobles més xicotets de la Ruta 99

La Generalitat impulsa sis rutes cicloturistas en la Ruta 99 per a reforçar el turisme d'interior i combatre la despoblació en els municipis de menys de 100 habitants.

Agricultura reforça les ajudes a la cirera d’Alacant per a assegurar el futur del cultiu

La Conselleria d'Agricultura destina prop de 418.000 euros a explotacions de cirera de regadiu a Alacant i supera el milió en ajudes al secà, al mateix temps que impulsa el relleu generacional amb quasi 550 suports a jóvens agricultors.

Tancament total del pas inferior de Pérez Galdós a València durant tres dies per les obres

El túnel de Pérez Galdós romandrà tancat al trànsit de l'1 al 3 de juny per a connectar un col·lector dins de les obres de reurbanització i renaturalització de l'eix Pérez Galdós-Giorgeta.