Sanitat retira tots els productes càrnics de la marca Wilke per un brot de listèria

Saltxixes

Les dos morts en Alemanya, presumptament causades per productes de Wilke, van fer saltar les alarmes | Gtres
 
 

L’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN), dependent del Ministeri de Sanitat, ha decidit retirar dels canals de comercialització tots els productes carnis de la marca Wilke per la seua relació amb un brot de ‘Listeria monocytogenes’ en Alemanya.

 

D’eixa manera ho ha decidit l’organisme espanyol després de conéixer l’existència del brot a través del Sistema d’Alerta Ràpida de pinsos i Aliments de la Comissió Europea (RASFF), que ha sigut activat per les autoritats sanitàries alemanyes. L’AESAN ha comunicat eixa informació a totes les comunitats autònomes en el marc del Sistema Coordinat d’Intercanvi Ràpid d’Informació (SCIRI).

 

Per «precaució», Sanitat ha optat per retirar tots els productes carnis fabricats per l’establiment alemany Wilke Waldecker Fleisch-und Wurstwaren GmbH & Co. KG, de totes les dates de caducitat i consum preferent que estiguen en el mercat. Els productes estan «clarament identificats» mitjançant la marca d’identificació oval D’EV 203 EG, que està col·locada en tots els envasos.

 

Un dels productes de Wilkie retirats a Espanya i on trobar l'identificador

Un dels productes de Wilkie retirats en Espanya i a on trobar l’identificador | Cedida

 

Sanitat recomana a les persones que tinguen en el seu domicili algun d’estos productes retirats que s’abstinguen de consumir-los i els retornen al punt de compra. També han insistit en la necessitat d’«extremar» les mesures d’higiene per a evitar la contaminació creuada amb altres productes.

 

En el cas d’estar embarassada, aconsellen consultar les recomanacions de consum durant l’embaràs fetes per l’AESAN, i consultar una relació dels aliments que s’han d’evitar durant l’embaràs per estar associats a determinats perills biològics (entre els que destaca la Listeria monocytogenes).

 

Wilke, tancada i investigada

El fabricant alemany de productes carnis va presentar el passat 4 d’octubre l’expedient de tancament, després de les investigacions per les dos morts causades presumptament pel consum dels seus productes amb listeriosi. Els seus articles porten retirats del mercat d’Alemanya des de començaments de mes.

 

Fonts del tribunal administratiu de Korbach (oest del país) han comunicar hui que la direcció de la firma ha sol·licitat l’obertura de l’expedient d’insolvència. Wilke, una empresa amb 80 anys d’antiguitat, travessava ja dificultats econòmiques, al que es va sumar ara l’alarma pública derivada d’eixes morts. Les autoritats sanitàries de l’estat federat de Hessen atribuïxen eixes defuncions, en els dos casos de persones d’avançada edat, al consum d’eixos aliments.

 

L’Institut Robert Koch (RKI) de virologia de Berlín va establir una «relació directa» entre eixes dos morts i el consum de productes de l’empresa, que va ser immediatament clausurada per ordre de les autoritats veterinàries. Igualment, després de conéixer-se la notícia, es va iniciar la retirada del mercat de tots els productes de l’empresa, que també ven fora d’Alemanya.

Listeria

El bacteri es va detectar en productes com l’embotit i el salami per a pizza | ISTOCK

 

Segons mitjans alemanys, el març passat es va notificar la presència de listèria en un producte de Wilke Wurstwaren a Hamburg (nord) i en maig es va registrar un segon cas en Baden-Württemberg (sud). Després d’eixos dos casos, es va dur a terme una neteja general en tota l’empresa.

 

S’estima que l’origen de la contaminació podrien ser les màquines talladores, ja que en eixa àrea -considerada de risc elevat- es va revelar la presència del bacteri. El bacteri es va detectar en productes en rodanxes com el salami per a pizza i embotit.

 

«Ha sigut el brot de la malaltia més important en el nostre país»

D’altra part, la ministra de Sanitat, Consum i Benestar Social en funcions, María Luisa Carcedo, afirmava la setmana passada que «ja s’han emés els informes de tancament» del brot per listeriosi i que «ja pràcticament està tancat el brot». Carcedo insistix que «portem ja unes setmanes a on apareixen casos molt puntuals i, pràcticament, no hi ha casos nous». Segons exposava, ha sigut «un brot important, el més important que hi ha hagut en el nostre país d’esta malaltia».

 

Conclou indicant que «diferents directives europees exigixen uns controls tant per part de les Administracions públiques com per part dels Servicis de Seguretat Alimentària, com els autocontrols exigibles a les empreses, que són els que han fallat –en este cas– per a previndre esta classe de brots».

 

També pots llegir…

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

La Comunitat Valenciana tanca 2025 amb la llista d’espera quirúrgica més baixa d’Espanya

La Comunitat Valenciana va acabar 2025 amb 51.600 persones en llista d'espera quirúrgica, la taxa més baixa del país i una demora mitjana de 88 dies, per davall de la mitjana nacional.

Awa Fam, número 3 del draft WNBA, viu la seua elecció com un somni complit

Awa Fam, pivot de 19 anys del València Basket, va ser triada número 3 del draft WNBA per Seattle Storm i assegura que només assumirà el reeixit quan estiga en la pista a Seattle.

El Open Internacional de Taekwondo reunix a La Nucia a 1.600 competidors de 60 països

La Nucia alberga del 17 al 19 d'abril el XXIII Open Internacional d'Espanya de Taekwondo G1-E1, amb 1.600 esportistes de 60 països i punts en joc per al rànquing olímpic.

Juan Luis Gandia assumix el Rectorat de la UV i apel·la a una universitat d’oportunitats i pensament crític

Juan Luis Gandia pren possessió com a nou rector de la Universitat de València amb un equip que supera la paritat i un projecte centrat en la igualtat d'oportunitats i el pensament crític.

El TSJCV demana prorrogar sis mesos el reforç del jutjat que investiga la dana de 2024

La Sala de Govern del TSJCV proposa al CGPJ estendre altres sis mesos el reforç judicial del jutjat de Catarroja que investiga la gestió de la dana de 2024, amb l'objectiu de garantir una instrucció exclusiva i sense interrupcions.

Evita la presó després d’admetre que va agredir sexualment al seu fill per Nadal

Un home és condemnat a dos anys de presó per agredir sexualment al seu fill de 8 anys el dia de Nadal de 2022, però evita entrar en la presó en reconéixer-se els fets i aplicar-se l'eximent incompleta d'embriaguesa.

La Policia Local de Sagunt evita el robatori d’una furgoneta de repartiment carregada de paquets

La Policia Local de Sagunt va frustrar el robatori d'una furgoneta de repartiment amb desenes de paquets, va perseguir el vehicle sospitós i va identificar i va detindre al presumpte conductor implicat.

Presó provisional per a un dels dos germans detinguts per una violació a València

El Jutjat de Violència sobre la Dona número 1 de València reobri la causa per una presumpta agressió sexual en un cotxe i ordena presó provisional per a un dels dos germans investigats després de la denúncia de la víctima.