Mastodon
24.6 C
València
Dijous, 18 setembre, 2025

Sanitat retira tots els productes càrnics de la marca Wilke per un brot de listèria

Saltxixes

Les dos morts en Alemanya, presumptament causades per productes de Wilke, van fer saltar les alarmes | Gtres
 
 

L’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN), dependent del Ministeri de Sanitat, ha decidit retirar dels canals de comercialització tots els productes carnis de la marca Wilke per la seua relació amb un brot de ‘Listeria monocytogenes’ en Alemanya.

 

D’eixa manera ho ha decidit l’organisme espanyol després de conéixer l’existència del brot a través del Sistema d’Alerta Ràpida de pinsos i Aliments de la Comissió Europea (RASFF), que ha sigut activat per les autoritats sanitàries alemanyes. L’AESAN ha comunicat eixa informació a totes les comunitats autònomes en el marc del Sistema Coordinat d’Intercanvi Ràpid d’Informació (SCIRI).

 

Per «precaució», Sanitat ha optat per retirar tots els productes carnis fabricats per l’establiment alemany Wilke Waldecker Fleisch-und Wurstwaren GmbH & Co. KG, de totes les dates de caducitat i consum preferent que estiguen en el mercat. Els productes estan «clarament identificats» mitjançant la marca d’identificació oval D’EV 203 EG, que està col·locada en tots els envasos.

 

Un dels productes de Wilkie retirats a Espanya i on trobar l'identificador

Un dels productes de Wilkie retirats en Espanya i a on trobar l’identificador | Cedida

 

Sanitat recomana a les persones que tinguen en el seu domicili algun d’estos productes retirats que s’abstinguen de consumir-los i els retornen al punt de compra. També han insistit en la necessitat d’«extremar» les mesures d’higiene per a evitar la contaminació creuada amb altres productes.

 

En el cas d’estar embarassada, aconsellen consultar les recomanacions de consum durant l’embaràs fetes per l’AESAN, i consultar una relació dels aliments que s’han d’evitar durant l’embaràs per estar associats a determinats perills biològics (entre els que destaca la Listeria monocytogenes).

 

Wilke, tancada i investigada

El fabricant alemany de productes carnis va presentar el passat 4 d’octubre l’expedient de tancament, després de les investigacions per les dos morts causades presumptament pel consum dels seus productes amb listeriosi. Els seus articles porten retirats del mercat d’Alemanya des de començaments de mes.

 

Fonts del tribunal administratiu de Korbach (oest del país) han comunicar hui que la direcció de la firma ha sol·licitat l’obertura de l’expedient d’insolvència. Wilke, una empresa amb 80 anys d’antiguitat, travessava ja dificultats econòmiques, al que es va sumar ara l’alarma pública derivada d’eixes morts. Les autoritats sanitàries de l’estat federat de Hessen atribuïxen eixes defuncions, en els dos casos de persones d’avançada edat, al consum d’eixos aliments.

 

L’Institut Robert Koch (RKI) de virologia de Berlín va establir una «relació directa» entre eixes dos morts i el consum de productes de l’empresa, que va ser immediatament clausurada per ordre de les autoritats veterinàries. Igualment, després de conéixer-se la notícia, es va iniciar la retirada del mercat de tots els productes de l’empresa, que també ven fora d’Alemanya.

Listeria

El bacteri es va detectar en productes com l’embotit i el salami per a pizza | ISTOCK

 

Segons mitjans alemanys, el març passat es va notificar la presència de listèria en un producte de Wilke Wurstwaren a Hamburg (nord) i en maig es va registrar un segon cas en Baden-Württemberg (sud). Després d’eixos dos casos, es va dur a terme una neteja general en tota l’empresa.

 

S’estima que l’origen de la contaminació podrien ser les màquines talladores, ja que en eixa àrea -considerada de risc elevat- es va revelar la presència del bacteri. El bacteri es va detectar en productes en rodanxes com el salami per a pizza i embotit.

 

«Ha sigut el brot de la malaltia més important en el nostre país»

D’altra part, la ministra de Sanitat, Consum i Benestar Social en funcions, María Luisa Carcedo, afirmava la setmana passada que «ja s’han emés els informes de tancament» del brot per listeriosi i que «ja pràcticament està tancat el brot». Carcedo insistix que «portem ja unes setmanes a on apareixen casos molt puntuals i, pràcticament, no hi ha casos nous». Segons exposava, ha sigut «un brot important, el més important que hi ha hagut en el nostre país d’esta malaltia».

 

Conclou indicant que «diferents directives europees exigixen uns controls tant per part de les Administracions públiques com per part dels Servicis de Seguretat Alimentària, com els autocontrols exigibles a les empreses, que són els que han fallat –en este cas– per a previndre esta classe de brots».

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Mazón reivindica la fortalesa de l’economia valenciana després de la DANA i crida a no baixar la mirada

Mazón va defendre que l'economia valenciana ha resistit i crescut després de la DANA del 29 d'octubre, que va danyar el 20% dels actius en les zones afectades. Va reivindicar suport empresarial, va anunciar menys burocràcia i rebaixes fiscals, i va lamentar absències en la gala de la Nit de l'Economia Valenciana.

Manzanares cancel·la els seus compromisos després de fracturar-se una costella

José María Manzanares patix la fractura de l'octava costella esquerra i és baixa a Guadalajara, Salamanca, Nimes i Lorca. Marco Pérez li substituirà a Guadalajara.

Cos destaca que l’esforç empresarial ha permés eixir sense cicatrius del xoc aranzelari

Carlos Cuerpo enaltix a València la resiliència d'empreses i treballadors i eleva el creixement al 2,7%, amb consum i inversion com a motors. Parla d'un canvi estructural recolzat en un mercat laboral robust i en la modernizacion productiva.

Morata, president de Cambra València, reclama estabilitat i un projecte comú per a Espanya

José Vicente Morata alerta d'una polarització estructural que frena consensos i demana marcs estables per a les empreses. Reivindica autonomia estratègica i inversió en I+D i infraestructures.

La calor persistix en la Comunitat Valenciana i Ademuz frega els 36 graus

La Comunitat Valenciana encadena una altra jornada de calor estiuenca a menys d'una setmana de la tardor. Ademuz frega 36 °C i les capitals queden prop de 30 °C, amb pics locals encara majors.

Sánchez presenta demà el pla d’inversions d’Aena per als aeroports espanyols

Sánchez detallarà a Alacant-Elx el nou pla d'Aena per a la xarxa aeroportuària, amb xifres que el Govern anticipa com a elevades i amb el DAURA III en l'horitzó.

Tretze municipis se sumen al pla de la Generalitat per a reparar el clavegueram després de la dana

Tretze municipis s'adherixen al pla de la Generalitat per a arreglar el clavegueram danyat per la dana. Vaersa centralitza la contractació d'obres per 134,75 milions.

Mor un home després d’autolesionar-se amb una navaixa després d’agredir a un altre a Sant Joan

Un home de 53 anys va morir a Sant Joan després de tallar-se el coll amb una navaixa després d'agredir amb un pal a un altre de 48 anys. La investigació apunta a una disputa laboral com a detonant.