Canvi d’hora: Afectaran les noves tarifes de la llum a l’horari d’hivern?

 

Este cap de setmana es canviarà l’hora per a aplicar l’horari d’hivern, però influirà el nou escenari dels trams horaris de la llum en l’estalvi en la factura.

 

Orígens del canvi d’hora

 

Els orígens d’esta pràctica se situen en 1916 i que va ser en plena I Guerra Mundial quan Alemanya va decidir ajustar per primera vegada el rellotge per a estalviar combustible.

Després, en 1973, coincidint amb la crisi del petroli, es va començar a aplicar oficialment el canvi d’hora en diversos països, entre ells Espanya.

La necessitat d’estalviar recursos energètics és el que tenen en comú totes estes fites històriques i la raó per la qual es canvia l’hora a l’hivern.

A Espanya, el canvi d’hora busca ajustar la jornada laboral amb la llum natural per a reduir el consum energètic. A l’alba abans, es pot prescindir d’encendre les llums a l’hora d’alçar-se al matí o durant les primeres hores de treball.

A més, se sol ajustar el rellotge en cap de setmana i de matinada per a minimitzar l’impacte en l’àmbit laboral i personal.

 

Serà l’últim canvi horari?

 

Este canvi continua generant polèmica comptant amb partidaris i detractors i un debat que es repeteix any rere any.

En 2018 la Comissió Europea va realitzar una enquesta ciutadana sobre el canvi d’hora que va donar com a resultat un 84% de participants a favor d’eliminar els canvis d’hora i optar per un horari fix durant tot l’any. En el cas dels espanyols, el 95% dels enquestats optaven per suprimir el canvi horari.

Des de llavors, Europa va plantejar fixar un horari únic per als països membre però la presa de la decisió es va veure retardada per la pandèmia pel que hui dia segueix en l’aire.

 

Per què canvia l’hora a l’hivern?

 

Este canvi busca ajustar les hores de sol amb la jornada laboral per a reduir el consum energètic i per tant l’impacte ambiental. A l’alba abans és possible reduir l’ús de llum artificial quan ens alcem i durant les primeres hores de treball.

Però, de quant estalvi estem parlant? L’Institut per a la Diversificació i Estalvi de l’Energia (IDAE) estima un estalvi energètic d’un 5% amb este horari, que amb la suma de totes les llars, sector serveis i indústries es tradueix en prop de 300 milions d’euros.

Trams horaris

 

Amb els nous trams horaris en la factura de la llum, són molts els que es pregunten què ocorrerà amb les franges horàries de la llum i el canvi d’hora però, els experts, expliquen que es mantindran com fins ara: “Amb el canvi d’hora, ens beneficiarem de més hores de sol al matí, quan el consum de llum és major, per la qual cosa podrem prescindir d’encendre les llums”, assenyala l’expert

Al seu torn, recorda que cal tindre en compte que a l’hivern el consum de llum i gas sol augmentar per l’ús de calefacció i incideix en la importància de mantindre uns hàbits de consum responsables per a evitar que la factura es dispare i comparar entre les diferents ofertes per a triar la tarifa més barata que permeta continuar estalviant siga l’hora que siga.

Últimes notícies

Arranca un cap de setmana de calor intensa i tempestes a la Comunitat Valenciana

L’oratge del cap de setmana arribarà marcat per la calor sufocant a l’interior de València i Alacant este divendres, tempestes fortes al sud de València i un gir tèrmic amb descens de temperatures diumenge.

Avís groc per tronades i fins a 39 graus a les comarques d’Alacant i València

Aemet ha activat per a esta vesprada l’avís groc per tronades al sud de la província de València i per temperatures de fins a 39 graus a l’interior d’Alacant i de València.

Una altra nit sufocant a la Comunitat amb fins a 36 graus

La Comunitat Valenciana ha encadenat una nova nit tòrrida, amb mínimes de fins a 35-36 graus en municipis com Agullent, Parcent o Tàrbena i una forta sensació de basca a la costa.

Reventons càlids al sud d’Alacant amb ratxes de fins a 119 km/h i caiguda d’arbres

Els reventons càlids de la vesprada de dijous al sud d’Alacant han deixat ratxes de fins a 119 km/h i han provocat 24 incidents per caiguda d’arbres i elements en la via pública.

Pet Shop Boys convertixen el Roig Arena en una pista de ball global i nostàlgica

El duo britànic Pet Shop Boys ha fet vibrar un Roig Arena ple fins la bandera amb el tour 'Dreamworld', un repàs de 40 anys de grans èxits plens de ball, melancolia i nostàlgia pop.

Elda immortalitza Pedrito Rico amb una escultura a la plaça Major

Elda ha homenatjat el cantant Pedrito Rico amb la inauguració d’una escultura en bronze a la plaça Major, obra de l’escultor local Carlos Martínez, en un acte emotiu amb família i veïns.

Un home ferit en un xoc entre dos camions a la Font de la Figuera

Un home ha resultat ferit este dijous en col·lisionar dos camions a la Font de la Figuera. Els bombers l'han excarcerat i un helicòpter medicalitzat l'ha traslladat a l'hospital.

El Valencia Basket incorpora Mouhamadou Gueye per reforçar el joc interior

El Valencia Basket ha tancat el fitxatge de l’ala-pivot Mouhamadou Gueye, nord-americà amb passaport senegalés, per una temporada, en el seu primer pas pel bàsquet europeu.