17.9 C
València
Dijous, 15 gener, 2026

Xiquets xicotets en l’aigua: els jupetins, la protecció més eficaç

Amb l’estiu recentment iniciat, cal lamentar ja la defunció de 17 menors d’edat per ofegament en espais aquàtics. Les causes són molt variades, però no és rar que tinguen a veure amb flotadors i altres productes inflables, com a animals per a muntar-se damunt o xicotetes piscines portàtils, adverteix l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU).

En el cas concret de les ajudes a la flotabilitat per a menors que encara no saben nadar, OCU recomana prioritzar un jupetí concorde a la talla del xiquet, tant pel seu millor ajust com perquè deixa els braços lliures. Les bambolles són útils quan ja es té pràctica en la posició de natació, però és vital ajustar-la en la part més alta del cos, lluny de la cintura, per a evitar que el xiquet puga donar-se la volta i quedar boca avall en l’aigua.

Els maneguets, encara que són més senzills de col·locar, són més incòmodes per als xiquets; i tenen el risc d’eixir-se si no es col·loquen prop del muscle. Altres ajudes són les bandes pectorals o els swimtrainer, però tots dos solen ser complicats d’usar; és imprescindible comptar amb unes bones instruccions.

Els uns i els altres han de comptar amb sivelles de doble tancament i, en cas que siguen inflables, tindre doble cambra d’aire i una vàlvula anti-retorn perquè, encara oberta, retinga el 75% de l’aire, passats dos minuts.

OCU també adverteix que la majoria dels flotadors es consideren joguets aquàtics, per la qual cosa no estan obligats a complir unes normes bàsiques de flotabilitat. I el mateix ocorre amb gran part d’altres tipus d’inflables, com els matalassets, els vaixells i les figures d’animals. Només han d’usar-se en zones on el xiquet done suport a les plantes dels peus; mai en la mar, ja que el corrent podria arrossegar-li cap a dins. Convé a més evitar saltar sobre ells, ja que és fàcil que isquen disparats i el xiquet caiga en una mala postura, podent colpejar-se amb la vorada de la piscina o una roca en un riu.

De la mateixa manera, l’organització OCU recorda el risc associat a l’ús de piscines inflables. Els xiquets han d’estar vigilats en tot moment per un adult, encara que sàpien nadar. Una relliscada, un colp o un tall de digestió poden causar una pèrdua de coneixement. En aquests casos, són suficients 30 cm de profunditat per a ofegar-se; és més, un bebé pot ofegar-se en menys de 10 cm de profunditat en tot just 20 segons.

Finalment, en el cas de les piscines inflables, OCU desaconsella col·locar-la en una terrassa: el forjat està pensat per a suportar un pes de 200 kg/m², que equival a una piscina de tot just 20 cm de profunditat que ocupara la mateixa superfície. I a això cal sumar després el pes dels xiquets i els adults.

Últimes notícies

El pont de l’estació de Paiporta continuarà obert al trànsit durant la seua reconstrucció

El pont de l'estació de Paiporta es mantindrà obert amb dos carrils mentres s'intensifiquen les obres. Els treballs seran per fases i hi haurà talls puntuals comunicats amb antelació.

Jordi Sevilla demana al PSOE canviar el rumb i pactar amb grans partits, no amb Junts, ERC ni Podemos

Jordi Sevilla ha instat el PSOE a corregir el rumb i a buscar pactes amb grans partits per a afrontar vivenda i ocupació juvenil, no amb Junts, ERC ni Podemos. Emmarca el seu missatge en el manifest 'Socialdemocràcia 21' i ha demanat a PP i PSOE frenar la polarització.

Catarroja inicia la segona fase de les obres del clavegueram per via d’emergència

L'Ajuntament ha activat una nova actuació de rehabilitació del clavegueram per la via d'emergència després dels danys de la DANA d'octubre. Els treballs es repartixen en diversos punts, duraran huit mesos i compten amb 264.124,11 euros de pressupost.

Pérez Llorca veu el finançament com a ‘cartell electoral’ de Montero i demana una reunió amb presidents

Pérez Llorca sosté que la proposta del Govern manca de consens i la vincula a la candidatura de María Jesús Montero. Reclama una trobada amb tots els presidents autonòmics per a abordar un model real i urgent per a la Comunitat Valenciana.

Morant demana als presidents autonòmics no torpedinar un model de finançament sense perdedors

La ministra ha reclamat als presidents autonòmics que no bloquegen la reforma del finançament i ha defés que el model no resta a cap comunitat i millora de manera notable els recursos de la Comunitat Valenciana. Agents socials han avalat la proposta i han demanat acompanyar-la d'un fons transitori i de la condonació parcial del deute.

Montero descarta que Feijóo porte a Sánchez un model alternatiu de finançament

Montero ha sostingut que Feijóo no presentarà el dilluns una proposta pròpia de finançament autonòmic perquè no la té. Ha urgit a aprofitar l'oportunitat per a reformar el sistema.

La nova estació de València Sud s’obri este divendres amb més accessibilitat i resiliència

L'estació de València Sud s'obri este divendres, elevada un metre i amb tres ascensors, la qual cosa completa l'accessibilitat de tota la xarxa i reforça la resposta davant temporals. El projecte s'integra en la reconstrucció després de la dana, amb inversions en el complex i un pla anual per a millorar línies.

Morant se suma a baixar la crispació, però rebutja la ‘recepta’ de Jordi Sevilla

Diana Morant ha defés que cal baixar la crispació, però no amb la 'recepta' de Jordi Sevilla. Rebutja el manifest 'Socialdemocràcia 21' i reivindica pensions, SMI i reforma laboral.