12.6 C
València
Dilluns, 15 desembre, 2025

Convoquen protestes a Valencia, Castelló i Alacant per a demanar el ‘sí al valencià’ i contra consulta de llengua base

VALÈNCIA, 14 (EUROPA PRESS)

La Plataforma en Defensa de l’Ensenyament Públic convoca concentracions en les tres capitals de província, Valencia, Castelló i Alacant, en contra de la consulta de la llengua base que arrancarà el pròxim 25 de febrer en els centres educatius de la Comunitat i que, pel que sembla d’este col·lectiu, “vulnera els drets lingüístics de l’alumnat que vol ensenyament en valencià”.

Les mobilitzacions es duran a terme el dissabte, 22 de febrer, o els llocs i hores són els següents: a València, Plaza de la Verge a les 18.00 hores; a Castelló de la Plana, Plaça Major a les 11.30 hores; i a Alacant, plaça Sèneca a les 19.30 hores.

La Plataforma expressa, en un comunicat, el seu “rebuig a la consulta de tria de llengua base, que amenaça el model d’escola en valencià i posa en risc l’ús del valencià com a llengua vehicular, essencial per a la cohesió social i la normalització lingüística”.

“No hem parat de denunciar la nefasta gestió del Govern valencià i la Conselleria d’Educació enfront de les greus carències del sistema educatiu i, en estos moments, amb molta més força i espenta pel seu intent de desmantellar el valencià amb la consulta de tria de llengua base derivada de la Llei 1/2004”, afigen.

En la mateixa línia, sostenen que “el valencià és una llengua d’oportunitats laborals i que les persones que coneixen dos llengües (valencià i castellà) estan millor preparades per a adquirir una tercera llengua”.

“IDENTITAT I RIQUESA”

D’altra banda, recorden que esta llengua forma part de la “particular identitat i riquesa” dels valencians, ja que és “l’herència dels nostres avantpassats i ho hem de transmetre a les noves generacions”.

Per això, agreguen, les administracions públiques “han de garantir l’ensenyament en valencià tal com indica la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià (LUEV)”.

Per estes raons, convoquen a “tota la comunitat educativa a les concentracions del dissabte 22 de febrer amb l’objectiu de reclamamar una educació pública de qualitat i en valencià i exigim la dimissió del president de la Generalitat, Carlos Mazón, i el conseller d’Educació, José Antonio Rovira”.

La Plataforma en Defensa de l’Ensenyament Públic està integrada per FAMPA-València, STEPV, Federació d’Educació CCOO PV, UGT Ensenyament Servicis Públics PV (UGTSP-PV), Escola Valenciana, CAVE-COVA, CGT PV-M, FAAVEM, FEPV, SEPC València, BEA, Sindicat d’Estudiants, Associació de Directors de Primària-PV, Associació de Directors de Secundària, Federació de Moviments de Renovació Pedagògica PV, ADIDE-PV, FAMPA-Enric Valor, FAMPA-Penyagolosa i València Laica.

Últimes notícies

Un país de llengua. Históries de la dignificació del valencià

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana fa una defensa del debat lingüístic, una reivindicació històrica del valencià i una apel·lació al consens per garantir-ne el futur com a llengua viva, digna i socialment útil

Pérez Llorca destaca que la informació sobre Emília va arribar ‘amb el temps degut’

El president s'ha felicitat per l'absència de danys greus després d'Emília i ha atribuït el bon resultat a la previsió i a la informació rebuda a temps. Vila-real i Orihuela van registrar els majors problemes, sense gravetat.

Pérez Llorca exigirà a Sánchez no mirar amb lupa a la Comunitat Valenciana

El president valencià traslladarà a la Moncloa que no es fiscalitzen les decisions de Les Corts més que les d'altres autonomies. Reivindicarà aigua per a la Vega Baixa i defendrà la col·laboració públic-privada en Sanitat.

El PSPV presenta 104 esmenes a l’avantprojecte de pressupostos de la Diputació d’Alacant

El PSPV ha presentat 104 esmenes per a corregir un pressupost que considera continuista i sense ambició social, econòmica i territorial. L'oposició planteja mesures per a reactivar l'economia, fer costat als ajuntaments i combatre la despoblació.

El 112 gestiona 50 incidents per la borrasca Emilia i manté el seguiment en la Comunitat

El 112 ha gestionat al voltant de 50 incidents per les pluges i tempestes associades a la borrasca Emilia. Les alertes s'han rebaixat a groc en tota la Comunitat i el seguiment continua.

La Comunitat Valenciana es manté com la més endeutada amb el 40,5% del PIB

La Comunitat Valenciana es va mantindre com l'autonomia més endeutada: 40,5% del PIB. En termes absoluts suma 62.424 milions, només per darrere de Catalunya.

Pluges en la Comunitat Valenciana deixen un incendi per llamp i una teulada esfondrada a Vinaròs

La borrasca ha desencadenat quatre actuacions del Consorci de Castelló, amb tres avisos a Vinaròs per acovardisques, un incendi i una solsida. Alacant no ha registrat incidents.

Avís groc este dimarts en la Comunitat Valenciana per pluges de fins a 30 litres en una hora

Aemet ha establit per a este dimarts l'avís groc en la Comunitat Valenciana per ruixats i tempestes, amb fins a 30 l/m² en una hora i 80 en 12. El risc es repartix per províncies amb franges horàries diferenciades.