Convoquen protestes a Valencia, Castelló i Alacant per a demanar el ‘sí al valencià’ i contra consulta de llengua base

VALÈNCIA, 14 (EUROPA PRESS)

La Plataforma en Defensa de l’Ensenyament Públic convoca concentracions en les tres capitals de província, Valencia, Castelló i Alacant, en contra de la consulta de la llengua base que arrancarà el pròxim 25 de febrer en els centres educatius de la Comunitat i que, pel que sembla d’este col·lectiu, «vulnera els drets lingüístics de l’alumnat que vol ensenyament en valencià».

Les mobilitzacions es duran a terme el dissabte, 22 de febrer, o els llocs i hores són els següents: a València, Plaza de la Verge a les 18.00 hores; a Castelló de la Plana, Plaça Major a les 11.30 hores; i a Alacant, plaça Sèneca a les 19.30 hores.

La Plataforma expressa, en un comunicat, el seu «rebuig a la consulta de tria de llengua base, que amenaça el model d’escola en valencià i posa en risc l’ús del valencià com a llengua vehicular, essencial per a la cohesió social i la normalització lingüística».

«No hem parat de denunciar la nefasta gestió del Govern valencià i la Conselleria d’Educació enfront de les greus carències del sistema educatiu i, en estos moments, amb molta més força i espenta pel seu intent de desmantellar el valencià amb la consulta de tria de llengua base derivada de la Llei 1/2004», afigen.

En la mateixa línia, sostenen que «el valencià és una llengua d’oportunitats laborals i que les persones que coneixen dos llengües (valencià i castellà) estan millor preparades per a adquirir una tercera llengua».

«IDENTITAT I RIQUESA»

D’altra banda, recorden que esta llengua forma part de la «particular identitat i riquesa» dels valencians, ja que és «l’herència dels nostres avantpassats i ho hem de transmetre a les noves generacions».

Per això, agreguen, les administracions públiques «han de garantir l’ensenyament en valencià tal com indica la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià (LUEV)».

Per estes raons, convoquen a «tota la comunitat educativa a les concentracions del dissabte 22 de febrer amb l’objectiu de reclamamar una educació pública de qualitat i en valencià i exigim la dimissió del president de la Generalitat, Carlos Mazón, i el conseller d’Educació, José Antonio Rovira».

La Plataforma en Defensa de l’Ensenyament Públic està integrada per FAMPA-València, STEPV, Federació d’Educació CCOO PV, UGT Ensenyament Servicis Públics PV (UGTSP-PV), Escola Valenciana, CAVE-COVA, CGT PV-M, FAAVEM, FEPV, SEPC València, BEA, Sindicat d’Estudiants, Associació de Directors de Primària-PV, Associació de Directors de Secundària, Federació de Moviments de Renovació Pedagògica PV, ADIDE-PV, FAMPA-Enric Valor, FAMPA-Penyagolosa i València Laica.

Últimes notícies

El professorat manté la pressió: STEPV i UGT veuen insuficients les mesures de la Generalitat

STEPV i UGT asseguren que la vaga indefinida del professorat valencià ha funcionat, però adverteixen que la mobilització continuarà perquè consideren insuficients les mesures anunciades per la Generalitat.

La Audiencia obliga la jutgessa a mantindre la transcripció de les declaracions del cas DANA

La Audiencia de València ha donat la raó a l’exconsellera de Justícia Salomé Pradas i ha ordenat a la jutgessa instructora del cas DANA que no interrompisca la transcripció de les declaracions a partir del 30 de juny de 2026. La decisió deixa sense efecte l’ordre inicial del jutjat de Catarroja, que preveia aturar este treball arran del cessament de quatre funcionàries assignades a la causa.

Paiporta afronta la renovació total del clavegueram amb 90 milions després de la DANA

Paiporta preveu reconstruir 22,46 quilometres de clavegueram en quatre anys amb una inversio de mes de 90 milions, en una actuacio considerada sense precedents a Espanya després de la DANA de 2024.

Colón estrena reforma este dilluns amb el nou segell urbà Valentia

La reurbanització del carrer Colón de València comença dilluns 15 de juny com a primera obra del Pla Valentia, amb cinc mesos de treballs, més espai per a vianants i un nou segell identitari al paviment.

Així serà el calendari escolar 2026-2027 a la Comunitat Valenciana

El curs 2026-2027 començarà el 9 de setembre en Infantil, Primària, ESO, Batxillerat i FP i acabarà el 18 de juny, amb 179 dies lectius i més flexibilitat per als ajuntaments.

València estrena 245 bombers nous i el major consorci provincial d’Espanya

El Consorci Provincial de Bombers de València ha incorporat 245 professionals nous i es convertix en el consorci provincial amb més efectius d’Espanya, després d’una inversió històrica de la Diputació.

Un informe interna de la Guàrdia Civil assenyala sobrecostos en obres gestionades per un tinent coronel a la Comunitat

Un informe del Servei d'Assumptes Interns de la Guàrdia Civil assenyala un tinent coronel de la Unitat de Gestió Econòmica a la Comunitat Valenciana per presumptes sobrecostos en obres adjudicades a empreses amb què hauria obtingut beneficis il·lícits des de fons públics.

Un informe interna de la Guàrdia Civil assenyala sobrecostos en obres d’un tinent coronel a la Comunitat Valenciana

Un informe del Servei d’Assumptes Interns de la Guàrdia Civil assenyala que un tinent coronel hauria adjudicat obres amb forts sobrecostos en casernes de la Comunitat Valenciana per a enriquir-se. També investiga un empresari que hauria facturat fins a un milió d’euros entre 2008 i 2022.