Anuncios

Vacuna d’AstraZeneca: científics descobreixen el possible desencadenant dels trombes

 

Un equip de científics del Regne Unit i els Estats Units creu haver descobert el detonant per al desenvolupament, inusual i poc freqüent, de trombes en alguns pacients després de rebre la vacuna contra el SARS-CoV-2 d’Oxford-AstraZeneca.

La nova investigació va ser publicada en la revista estatunidenca ‘Science Advances’, que va detectar com una proteïna de la sang es veu atreta cap a un component clau de la vacuna, la qual cosa al seu torn instiga una reacció del sistema immune que, en combinació amb altres factors encara per determinar, pot desembocar en l’anomenada trombocitopènia immune (TPI).

Anuncios

La vacuna desenvolupada per la universitat anglesa d’Oxford amb el laboratori AstraZeneca, té en la seua composició un adenovirus (en concret, un virus de refredat comú de ximpanzés), a diferència d’altres preparats que utilitzen tecnologia d’“ARN missatger”, com els de Pfizer-BioNTech i Moderna.

Els propis científics d’AstraZeneca també es van unir al projecte d’investigació després que es publicaren els resultats anteriors de l’equip.

Després de la vacunació, la superfície exterior de l’adenovirus atrauria la proteïna en sang coneguda  com factor 4 plaquetari (PF4). En alguns casos poc freqüents, el sistema immunitari podria confondre PF4 amb el virus i alliberar anticossos en resposta. Els anticossos s’agruparien amb PF4 i acabarien donant lloc als coàguls de sang.

“El que tenim és el detonant, però hi ha molts passos que han de succeir a continuació”, van aclarir els investigadors

“En aquest mecanisme potencial, xicotetes quantitats de ChAdOx1 —adenovirus base de la vacuna d’AstraZeneca— ingressen a la sang a través de lesions capil·lars menors causades per la injecció intramuscular. I, d’ací, podria formar-se un complex ChAdOx1 / PF4″, van descriure els autors en l’estudi.

D’acord amb les declaracions del professor Alan Parker, un dels investigadors de la Universitat de Cardiff, encarregada de l’estudi, això succeeix perquè l’adenovirus té una superfície extremadament negativa, la PF4 és extremadament positiva i les dos coses encaixen bastant bé. “El que tenim és el detonant, però hi ha molts passos que han de succeir a continuació”, va aclarir.

La vacuna AstraZeneca s’ha vist obstaculitzada a nivell mundial per un possible vincle entre la injecció i casos rars de coàguls de sang. El Regne Unit limita el seu ús als majors de 40 anys. Al maig, científics alemanys van publicar la hipòtesi que l’efecte secundari estava relacionat amb el vector d’adenovirus que usa la inoculació.

 

Coàguls poc freqüents

 

Els coàguls han sigut més comuns després d’una primera dosi que d’una segona, no obstant això, aquests  efectes adversos són poc freqüents: al Regne Unit es van reportar 426 casos entre més de 24 milions de primeres i segones injeccions administrades.

Encara que les vacunes s’injecten en el múscul, a vegades poden filtrar-se al flux sanguini, on podria iniciar-se el procés, assenyala el recent estudi. “La TPI només ocorre en casos extremadament rars perquè ha de produir-se una cadena de complexos esdeveniments per a detonar aquest efecte secundari súper rar”, van afirmar els investigadors de la Universitat de Cardiff.

“Les nostres dades confirmen que el factor 4 plaquetari pot unir-se als adenovirus, un pas important per a desencadenar el mecanisme subjacent en la TPI. Establir tot el mecanisme podria ajudar a previndre i tractar aquesta condició”, va afegir.

La formació de trombes en una minoria de pacients ha portat a molts governs a limitar l’administració de la vacuna d’AstraZeneca, que és la més econòmica i de més fàcil transport.

“Encara que la investigació no és definitiva, ofereix informació interessant, i AstraZeneca està explorant maneres d’aprofitar aquestes troballes com a part dels nostres esforços per a eliminar aquest efecte secundari extremadament rar”, va dir la companyia en un comunicat.

La companyia va destacar que el mecanisme identificat no demostra que siga la causa de la trombosi poc comuna i que la majoria de les persones que tenen anticossos PF4 no desenvoluparan coàguls. El risc de coàguls de sang també és molt major amb COVID-19 que amb qualsevol de les vacunes.
 

Anuncios
Anuncios

Últimes notícies

El Baskonia assalta el Roig Arena i s’enganxa a la lluita per la zona alta

El Baskonia es va imposar 86-88 al València Basket en el Roig Arena després d'un dol ple d'alternatives, aprofitant el desgast europeu del quadre taronja malgrat la remuntada final local.

Gayá reivindica al València després de guanyar en San Mamés: hem demostrat que no ens rendim

José Luis Gayá celebra el triomf del València en San Mamés, destaca que l'equip no es rendix i defén a Hugo Duro i Dimitrievski després d'un partit clau per a aconseguir els 42 punts en LaLiga.

Empat sense gols al descans en San Mamés després del penal fallat d’Hugo Duro i la lesió de Nico Williams

Athletic i València arriben al descans amb 0-0 en San Mamés després d'un penal al travesser d'Hugo Duro i la lesió muscular de Nico Williams, substituït per Iñaki.

Les llargues cues en les firmes coronen l’èxit de la 61 Fira del Llibre de València

La 61 Fira del Llibre de València tanca edició amb més d'un milió d'euros de facturació, augment d'expositors i llargues cues en les firmes, especialment d'autores juvenils.

El Congrés de Sanitat i Benestar Animal exigix integrar als veterinaris en els plans d’emergència

L'IV Congrés Internacional de Sanitat i Benestar Animal reclama que els veterinaris s'integren en els plans d'emergència, malgrat que la llei ja obliga a protegir els animals en catàstrofes.

Ayoze Pérez lamenta l’empat del Vila-real a Mallorca després d’avançar-se amb el seu penal

Ayoze Pérez va lamentar que el Vila-real només sumara un punt davant el Mallorca malgrat avançar-se amb el seu gol de penal i va recordar que l'objectiu continua sent afermar la tercera plaça.

El Mallorca arrapa un empat davant el Vila-real que fa gust de poc

El Mallorca empata 1-1 davant el Vila-real després de remuntar un gol inicial de Ayoze i es queda amb la sensació d'haver deixat escapar dos punts a casa.

Educació demana responsabilitat al professorat i que no es boicotegen els servicis mínims de la vaga

La Conselleria d'Educació reclama a docents i sindicats que respecten els servicis mínims fixats per a la vaga indefinida, especialment en segon de Batxillerat, i manté que seguirà oberta a la negociació.
Anuncios