Vacuna d’AstraZeneca: científics descobreixen el possible desencadenant dels trombes

 

Un equip de científics del Regne Unit i els Estats Units creu haver descobert el detonant per al desenvolupament, inusual i poc freqüent, de trombes en alguns pacients després de rebre la vacuna contra el SARS-CoV-2 d’Oxford-AstraZeneca.

La nova investigació va ser publicada en la revista estatunidenca ‘Science Advances’, que va detectar com una proteïna de la sang es veu atreta cap a un component clau de la vacuna, la qual cosa al seu torn instiga una reacció del sistema immune que, en combinació amb altres factors encara per determinar, pot desembocar en l’anomenada trombocitopènia immune (TPI).

La vacuna desenvolupada per la universitat anglesa d’Oxford amb el laboratori AstraZeneca, té en la seua composició un adenovirus (en concret, un virus de refredat comú de ximpanzés), a diferència d’altres preparats que utilitzen tecnologia d’“ARN missatger”, com els de Pfizer-BioNTech i Moderna.

Els propis científics d’AstraZeneca també es van unir al projecte d’investigació després que es publicaren els resultats anteriors de l’equip.

Després de la vacunació, la superfície exterior de l’adenovirus atrauria la proteïna en sang coneguda  com factor 4 plaquetari (PF4). En alguns casos poc freqüents, el sistema immunitari podria confondre PF4 amb el virus i alliberar anticossos en resposta. Els anticossos s’agruparien amb PF4 i acabarien donant lloc als coàguls de sang.

“El que tenim és el detonant, però hi ha molts passos que han de succeir a continuació”, van aclarir els investigadors

“En aquest mecanisme potencial, xicotetes quantitats de ChAdOx1 —adenovirus base de la vacuna d’AstraZeneca— ingressen a la sang a través de lesions capil·lars menors causades per la injecció intramuscular. I, d’ací, podria formar-se un complex ChAdOx1 / PF4″, van descriure els autors en l’estudi.

D’acord amb les declaracions del professor Alan Parker, un dels investigadors de la Universitat de Cardiff, encarregada de l’estudi, això succeeix perquè l’adenovirus té una superfície extremadament negativa, la PF4 és extremadament positiva i les dos coses encaixen bastant bé. “El que tenim és el detonant, però hi ha molts passos que han de succeir a continuació”, va aclarir.

La vacuna AstraZeneca s’ha vist obstaculitzada a nivell mundial per un possible vincle entre la injecció i casos rars de coàguls de sang. El Regne Unit limita el seu ús als majors de 40 anys. Al maig, científics alemanys van publicar la hipòtesi que l’efecte secundari estava relacionat amb el vector d’adenovirus que usa la inoculació.

 

Coàguls poc freqüents

 

Els coàguls han sigut més comuns després d’una primera dosi que d’una segona, no obstant això, aquests  efectes adversos són poc freqüents: al Regne Unit es van reportar 426 casos entre més de 24 milions de primeres i segones injeccions administrades.

Encara que les vacunes s’injecten en el múscul, a vegades poden filtrar-se al flux sanguini, on podria iniciar-se el procés, assenyala el recent estudi. “La TPI només ocorre en casos extremadament rars perquè ha de produir-se una cadena de complexos esdeveniments per a detonar aquest efecte secundari súper rar”, van afirmar els investigadors de la Universitat de Cardiff.

“Les nostres dades confirmen que el factor 4 plaquetari pot unir-se als adenovirus, un pas important per a desencadenar el mecanisme subjacent en la TPI. Establir tot el mecanisme podria ajudar a previndre i tractar aquesta condició”, va afegir.

La formació de trombes en una minoria de pacients ha portat a molts governs a limitar l’administració de la vacuna d’AstraZeneca, que és la més econòmica i de més fàcil transport.

“Encara que la investigació no és definitiva, ofereix informació interessant, i AstraZeneca està explorant maneres d’aprofitar aquestes troballes com a part dels nostres esforços per a eliminar aquest efecte secundari extremadament rar”, va dir la companyia en un comunicat.

La companyia va destacar que el mecanisme identificat no demostra que siga la causa de la trombosi poc comuna i que la majoria de les persones que tenen anticossos PF4 no desenvoluparan coàguls. El risc de coàguls de sang també és molt major amb COVID-19 que amb qualsevol de les vacunes.
 

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Sis mesos de Pérez Llorca al capdavant del Consell: rebaixa fiscal, vivenda i reforç de servicis públics

Juanfran Pérez Llorca complix sis mesos al capdavant del Consell amb la baixada d'impostos, l'accés a la vivenda i el reforç de sanitat, educació i infraestructures com a eixos de la seua acció de govern.

Avís groc per pluges i tempestes el diumenge a l’interior sud de València

La Aemet activa l'avís groc per a la vesprada del diumenge a l'interior sud de València per tempestes que poden deixar fins a 20 litres per metre quadrat en una hora i possible graníssol.

El decret de convivència reduïx un 60% el ciberassetjament escolar a les aules valencianes

El nou decret de convivència i la regulació de l'ús del mòbil a les aules han permés reduir un 60% les dades de ciberassetjament escolar en la Comunitat Valenciana, reforçats amb noves figures de protecció i recursos específics.

A juí el exalcalde de Quartell i un exconcejal per presumpta corrupció urbanística lligada al cas Avialsa

El exalcalde de Quartell i un exconcejal se senten en la banqueta per una presumpta trama de corrupció urbanística vinculada a l'anomenat cas Avialsa, amb peticions de fins a 18 anys i mig de presó.

La jutgessa de la DANA cita a una vintena de testimonis en els pròxims dos mesos

El Jutjat d'Instrucció 3 de Catarroja prendrà declaració a almenys una vintena de testimonis per la gestió de la DANA, entre càrrecs del Consell, alcaldes i tècnics.

Els bombers de València multipliquen les eixides per a retirar eixams d’abelles

Els bombers de València van realitzar 448 intervencions en 2025 per a retirar eixams i en els quatre primers mesos de 2026 ja sumen 161, amb un fort repunt en l'ultime cap de setmana.

Jaime Ruix, el jove de 26 anys que assumix l’alcaldia d’una ciutat de 30.000 habitants

Jaime Ruix, amb 26 anys i una trajectòria política iniciada als 17, assumirà al maig l'alcaldia de La Pobla de Vallbona després d'un pacte de govern. Defén que la joventut està preparada per a gestionar ajuntaments i posa el focus en la proximitat amb els veïns.

Dissabte amb núvols, pluges febles i temperatures sense canvis en la Comunitat Valenciana

El dissabte arribarà a la Comunitat Valenciana amb cels nuvolosos, pluges febles i vents fluixos de component este, sense canvis tèrmics rellevants.