Vacuna d’AstraZeneca: científics descobreixen el possible desencadenant dels trombes

 

Un equip de científics del Regne Unit i els Estats Units creu haver descobert el detonant per al desenvolupament, inusual i poc freqüent, de trombes en alguns pacients després de rebre la vacuna contra el SARS-CoV-2 d’Oxford-AstraZeneca.

La nova investigació va ser publicada en la revista estatunidenca ‘Science Advances’, que va detectar com una proteïna de la sang es veu atreta cap a un component clau de la vacuna, la qual cosa al seu torn instiga una reacció del sistema immune que, en combinació amb altres factors encara per determinar, pot desembocar en l’anomenada trombocitopènia immune (TPI).

La vacuna desenvolupada per la universitat anglesa d’Oxford amb el laboratori AstraZeneca, té en la seua composició un adenovirus (en concret, un virus de refredat comú de ximpanzés), a diferència d’altres preparats que utilitzen tecnologia d’“ARN missatger”, com els de Pfizer-BioNTech i Moderna.

Els propis científics d’AstraZeneca també es van unir al projecte d’investigació després que es publicaren els resultats anteriors de l’equip.

Després de la vacunació, la superfície exterior de l’adenovirus atrauria la proteïna en sang coneguda  com factor 4 plaquetari (PF4). En alguns casos poc freqüents, el sistema immunitari podria confondre PF4 amb el virus i alliberar anticossos en resposta. Els anticossos s’agruparien amb PF4 i acabarien donant lloc als coàguls de sang.

“El que tenim és el detonant, però hi ha molts passos que han de succeir a continuació”, van aclarir els investigadors

“En aquest mecanisme potencial, xicotetes quantitats de ChAdOx1 —adenovirus base de la vacuna d’AstraZeneca— ingressen a la sang a través de lesions capil·lars menors causades per la injecció intramuscular. I, d’ací, podria formar-se un complex ChAdOx1 / PF4″, van descriure els autors en l’estudi.

D’acord amb les declaracions del professor Alan Parker, un dels investigadors de la Universitat de Cardiff, encarregada de l’estudi, això succeeix perquè l’adenovirus té una superfície extremadament negativa, la PF4 és extremadament positiva i les dos coses encaixen bastant bé. “El que tenim és el detonant, però hi ha molts passos que han de succeir a continuació”, va aclarir.

La vacuna AstraZeneca s’ha vist obstaculitzada a nivell mundial per un possible vincle entre la injecció i casos rars de coàguls de sang. El Regne Unit limita el seu ús als majors de 40 anys. Al maig, científics alemanys van publicar la hipòtesi que l’efecte secundari estava relacionat amb el vector d’adenovirus que usa la inoculació.

 

Coàguls poc freqüents

 

Els coàguls han sigut més comuns després d’una primera dosi que d’una segona, no obstant això, aquests  efectes adversos són poc freqüents: al Regne Unit es van reportar 426 casos entre més de 24 milions de primeres i segones injeccions administrades.

Encara que les vacunes s’injecten en el múscul, a vegades poden filtrar-se al flux sanguini, on podria iniciar-se el procés, assenyala el recent estudi. “La TPI només ocorre en casos extremadament rars perquè ha de produir-se una cadena de complexos esdeveniments per a detonar aquest efecte secundari súper rar”, van afirmar els investigadors de la Universitat de Cardiff.

“Les nostres dades confirmen que el factor 4 plaquetari pot unir-se als adenovirus, un pas important per a desencadenar el mecanisme subjacent en la TPI. Establir tot el mecanisme podria ajudar a previndre i tractar aquesta condició”, va afegir.

La formació de trombes en una minoria de pacients ha portat a molts governs a limitar l’administració de la vacuna d’AstraZeneca, que és la més econòmica i de més fàcil transport.

“Encara que la investigació no és definitiva, ofereix informació interessant, i AstraZeneca està explorant maneres d’aprofitar aquestes troballes com a part dels nostres esforços per a eliminar aquest efecte secundari extremadament rar”, va dir la companyia en un comunicat.

La companyia va destacar que el mecanisme identificat no demostra que siga la causa de la trombosi poc comuna i que la majoria de les persones que tenen anticossos PF4 no desenvoluparan coàguls. El risc de coàguls de sang també és molt major amb COVID-19 que amb qualsevol de les vacunes.
 

Últimes notícies

Ximo Puig recolza l’honradesa de Zapatero i confia que rebuig tots els dubtes

Ximo Puig expressa la seua confiança en l'honradesa de José Luis Rodríguez Zapatero i en l'actuació de la justícia, i dona per segur que l'expresident aclarirà totes les qüestions sobre el cas Plus ultra.

El Roig Arena anuncia per a novembre l’únic concert de Estopa en 2026

El Roig Arena albergarà el 28 de novembre l'únic concert de Estopa en 2026, una cita solidària promoguda per Iberdrola amb motiu del seu 125 aniversari.

Moleiro somia amb el Mundial i reivindica la seua plaça per rendiment i no per lesions

Alberto Moleiro confia a guanyar-se un lloc en la llista definitiva d'Espanya per al Mundial pel seu bon any al Vila-real i no per la lesió d'altres jugadors, i afronta amb ambició el tancament de la temporada davant l'Atlètic i el comiat de Marcelino.

El València es juga la Lliga Conferència davant el Barcelona amb fins a nou possibles comiats

El València tanca la temporada a Mestalla davant el Barcelona en un dol directe per la Lliga Conferència marcat pel final de contracte o cessió de fins a nou futbolistes.

El València Basket perseguix una Eurolliga històrica en la seua primera Final a Quatre

El València Basket disputa este divendres la seua primera Final a Quatre de l'Eurolliga, un format en el qual només dos debutants van aconseguir proclamar-se campions fa mes de dos decadas.

El professorat manté la pressió davant Educació en una jornada clau per a la vaga indefinida

El professorat torna a concentrar-se davant la Conselleria d'Educació en l'octau dia de vaga indefinida, mentres els sindicats valoren l'última oferta de l'administració amb una pujada salarial progressiva i canvis en plantilles i valencià.

Quasi 40 directors d’instituts de Castelló donen suport a la vaga indefinida i advertixen de possibles dimissions

Quasi quaranta directors i directores d'instituts públics de Castelló recolzen la vaga indefinida en la Comunitat Valenciana i avisen que podrien dimitir si l'administració no desbloqueja la situació en els centres.

Detinguts a Dolores i Rojales amb quasi 30 quilos de cocaïna, armes i cotxes amb caletas

La Policia Nacional ha detingut a Dolores i Rojales a dos hòmens acusats de distribuir cocaïna i ha intervingut quasi 30 quilos de droga, armes, diners en efectiu i vehicles amb caletas.