L’EMA veu possible relació entre la vacuna d’AstraZeneca i trombos

El comité de seguretat de l’Agència Europea del Medicament (EMA, per les seues sigles en anglés) ha conclòs este dimecres que existeix una “possible relació” entre la vacuna d’AstraZeneca contra la COVID-19 i els coàguls sanguinis amb nivells baixos de plaquetes. Per això, ha establit que estos esdeveniments adversos han de figurar en la llista d’efectes secundaris “molt rars” de la vacuna.

Sobre la causa d’estos esdeveniments, la directora executiva de l’EMA, Emer Cooke, ha ressaltat en roda de premsa que, “segons les proves disponibles actualment, no s’han pogut confirmar els factors de risc específics, com l’edat, el sexe o els antecedents mèdics de trastorns de la coagulació, ja que els esdeveniments rars s’observen en totes les edats i en homes i dones”.

En conseqüència, l’EMA ha deixat als països la responsabilitat de restringir o no el seu ús en determinats grups d’edat, com han fet Alemanya, Països Baixos o Estònia, que han limitat la seua administració a majors de 60 anys. El Regne Unit ha anunciat, al mateix temps que l’EMA detallava els resultats de la seua última avaluació, que s’intentarà evitar administrar esta vacuna als menors de 30 anys.

Cooke ha anunciat que, no obstant això, el comité de seguretat de l’EMA (PRAC, per les seues sigles en anglés) ha sol·licitat “nous estudis i modificacions dels quals estan en curs per a proporcionar més informació i prendrà qualsevol altra mesura necessària”. De la mateixa forma, s’exigirà a AstraZeneca que analitze a fons estes trombosis a través d’assajos clínics.

En qualsevol cas, l’organisme regulador europeu ha determinat que “la combinació reportada de coàguls de sang i baixa de plaquetes és molt rara”, i que “els beneficis generals de la vacuna en la prevenció de COVID-19 superen els riscos dels efectes secundaris”.

 

CAUSA DELS TROMBOS

La directora executiva de l’EMA ha indicat que “una explicació plausible” per a estos esdeveniments és “una resposta immune que condueix a una condició similar a la que s’observa a vegades en pacients tractats amb heparina (trombocitopènia induïda per heparina, HIT)”.

“Les dades actualment disponibles no ens van permetre identificar una causa definitiva  d’estes complicacions”, ha agregat Straus.

Quant a com evitar el risc de patir una trombosi després de rebre esta vacuna, l’EMA encara no té clar quin pot ser el tractament. “La comissió no pot recomanar cap mesura específica per a reduir el risc”, ha afirmat Straus, encara que apuntant que “els sanitaris no haurien d’usar heparina en casos com estos, sinó altres anticoagulants, però no existeix una recomanació de tractament encara”.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Compromís reclama pactes per a evitar el col·lapse de València en les Falles

Compromís denuncia que les Falles de València han estat marcades pel col·lapse en mobilitat, neteja i convivència i exigix tres pactes per a reconduir l'organització de les festes, a més de recuperar la taxa turística.

Milers de taxis oferixen servicis gratuïts a València i Alacant contra la liberalització dels VTC

Milers de taxistes de València i Alacant han realitzat servicis gratuïts durant dos hores per a protestar contra la liberalització dels VTC i exigir mesures de xoc immediates.

L’Elx presenta la seua samarreta retro inspirada en els 90 per a la jornada vintage de LaLiga

L'Elx ha presentat una samarreta retro amb la franja verda més alta i estreta, inspirada en els anys 90, que s'estrenarà en la jornada temàtica retro de LaLiga.

Els valencians Grimaldo, Mosquera, Fornals, Soler i Ferran Torres lideren la llista d’Espanya

Luis de la Font convoca a cinc futbolistes valencians i estrena a Mosquera, Joan García, Barrenetxea i Víctor Muñoz per als amistosos de març davant Sèrbia i Egipte.

El govern de Barcala defén la seua gestió dels bons comercie a Alacant

L'equip de govern d'Alacant sosté que la gestió dels bons comercie es va ajustar als procediments i que tota la informació és pública, mentres l'oposició exigix més transparència i accés als expedients.

Quique Llopis apunta a medalla en el Mundial de Toruń i Eusebio Càceres busca consolidar el seu renaixement

Quique Llopis arriba al Mundial de Toruń amb opcions reals de medalla en 60 metres barres, mentres que Eusebio Càceres vol confirmar el seu renàixer esportiu en la longitud.

El València complix 107 anys entre la lluita per la permanència i el repte del Nou Mestalla

El València CF celebra el seu 107 aniversari lluny dels llocs europeus, centrat en assegurar la permanència i en l'avanç de les obres del Nou Mestalla amb vista a 2027.

Vila-real i Reial Societat es juguen un pas clau cap a Europa en La Ceràmica

Vila-real i Reial Societat s'enfronten en La Ceràmica amb objectius europeus distints però urgents: afermar la Champions o assegurar presència continental la pròxima temporada.