L’EMA veu possible relació entre la vacuna d’AstraZeneca i trombos

El comité de seguretat de l’Agència Europea del Medicament (EMA, per les seues sigles en anglés) ha conclòs este dimecres que existeix una “possible relació” entre la vacuna d’AstraZeneca contra la COVID-19 i els coàguls sanguinis amb nivells baixos de plaquetes. Per això, ha establit que estos esdeveniments adversos han de figurar en la llista d’efectes secundaris “molt rars” de la vacuna.

Sobre la causa d’estos esdeveniments, la directora executiva de l’EMA, Emer Cooke, ha ressaltat en roda de premsa que, “segons les proves disponibles actualment, no s’han pogut confirmar els factors de risc específics, com l’edat, el sexe o els antecedents mèdics de trastorns de la coagulació, ja que els esdeveniments rars s’observen en totes les edats i en homes i dones”.

En conseqüència, l’EMA ha deixat als països la responsabilitat de restringir o no el seu ús en determinats grups d’edat, com han fet Alemanya, Països Baixos o Estònia, que han limitat la seua administració a majors de 60 anys. El Regne Unit ha anunciat, al mateix temps que l’EMA detallava els resultats de la seua última avaluació, que s’intentarà evitar administrar esta vacuna als menors de 30 anys.

Cooke ha anunciat que, no obstant això, el comité de seguretat de l’EMA (PRAC, per les seues sigles en anglés) ha sol·licitat “nous estudis i modificacions dels quals estan en curs per a proporcionar més informació i prendrà qualsevol altra mesura necessària”. De la mateixa forma, s’exigirà a AstraZeneca que analitze a fons estes trombosis a través d’assajos clínics.

En qualsevol cas, l’organisme regulador europeu ha determinat que “la combinació reportada de coàguls de sang i baixa de plaquetes és molt rara”, i que “els beneficis generals de la vacuna en la prevenció de COVID-19 superen els riscos dels efectes secundaris”.

 

CAUSA DELS TROMBOS

La directora executiva de l’EMA ha indicat que “una explicació plausible” per a estos esdeveniments és “una resposta immune que condueix a una condició similar a la que s’observa a vegades en pacients tractats amb heparina (trombocitopènia induïda per heparina, HIT)”.

“Les dades actualment disponibles no ens van permetre identificar una causa definitiva  d’estes complicacions”, ha agregat Straus.

Quant a com evitar el risc de patir una trombosi després de rebre esta vacuna, l’EMA encara no té clar quin pot ser el tractament. “La comissió no pot recomanar cap mesura específica per a reduir el risc”, ha afirmat Straus, encara que apuntant que “els sanitaris no haurien d’usar heparina en casos com estos, sinó altres anticoagulants, però no existeix una recomanació de tractament encara”.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Detingut un regidor d’Altea de Compromís per bufetejar i causar lesions a la seua parella

L'edil de Servicis Jurídics, Contractació i Patrimoni d'Altea, Rafael Ramón Mompó (Compromís), ha sigut detingut a Xàbia per presumpta agressió a la seua parella. La Guàrdia Civil ho va detindre després d'un episodi que va deixar lesions no greus, mentres l'alcalde analitza possibles mesures.

Pujada de temperatures i ratxes molt fortes a l’interior de Castelló este dilluns

Cels poc nuvolosos i màximes a l'alça marquen l'inici de setmana en la Comunitat Valenciana. L'interior nord de Castelló registrarà ratxes de vent molt forts al matí.

El viatge de Pepet d’Esparter-Gran Via Ramón y Cajal, millor falla infantil de 2026

'Arca. El viatge de Pepet', de Zvonimir Ostoic per a Esparter-Gran Via Ramón y Cajal, s'ha alçat amb el primer premi infantil i ha firmat doblet amb el ninot indultat. Convent Jerusalem i Maestro Gozalbo completen el podi.

La falla infantil d’Esparter-Gran Via Ramón y Cajal, la millor de 2026 a València

L'obra 'Arca. El viatge de Pepet', de Zvonimir Ostoic per a Esparter-Gran Via Ramón y Cajal, s'ha alçat amb el primer premi i ha aconseguit el ninot indultat infantil.

La falla infantil d’Esparter-Gran Via Ramón y Cajal s’ha alçat amb el primer premi de la Secció Especial 2026

La infantil 'Arca. El viatge de Pepet', de l'artista Zvonimir Ostoic (Zeta) per a Esparter-Gran Via Ramón y Cajal, s'ha alçat amb el primer premi de la Secció Especial 2026. La mateixa creació va aconseguir el ninot indultat infantil i el podi l'han completat Convent Jerusalem i Maestro Gozalbo.

La falla infantil d’Esparter-Gran Via Ramón y Cajal s’alça com la millor de 2026

L'obra 'Arca. El viatge de Pepet', de l'artista Zvonimir Ostoic (Zeta) per a Esparter-Gran Via Ramón y Cajal, s'ha alçat amb el primer premi infantil de la Secció Especial 2026. El conjunt ja havia aconseguit el ninot indultat infantil el dissabte

Alejandro Talavante i Juan Ortega van naufragar en un mà a mà sense lluentor a Castelló

Mitja plaça i una correguda de Domingo Hernández sense raça, amb vent molest, van deixar un dol pla. A penes va haver-hi centellejos aïllats i l'espasa va fallar.

Un bou brau de Jandilla i la naturalitat de Pablo Aguado marquen la vesprada a València

Un bravíssim bou de Jandilla, 'Artista', i la temperada naturalitat de Pablo Aguado van centrar la correguda de Falles a València. Castella no va rematar i no va haver-hi trofeus.