12.2 C
València
Dissabte, 17 gener, 2026

Famílies que es neguen vacunar als seus majors poden perdre la seua tutela

 

Els tutors legals de les persones majors que es troben en situació d’incapacitat que es neguen al fet que estos familiars siguen vacunats contra el coronavirus podran exposar-se a la pèrdua de la seua tutela en cas que un jutge, basant-se en criteris de salut, estime obligatòria la vacunació.

 

Així ho ha manifestat este dimecres el fiscal delegat de Majors i Protecció de Persones amb Discapacitat en Sevilla, Norberto Sotomayor, després de conéixer el primer cas de familiars que rebutgen la vacunació d’un ancià que residix en un geriàtric de la província.

 

Sotomayor ha explicat al citat mitjà que «ha sigut la residència la que el va informar que els familiars, fills del pacient, es van negar a emplenar el formulari previ a la vacunació i per tant no van donar el seu consentiment».

 

Cap investigació penal

El fiscal no ha obert cap diligència informativa respecte a este primer cas de negativa expressa a la vacunació i en cap moment emprendria una investigació penal més enllà de la civil, segons ha aclarit el representant del Ministeri Públic.

 

De fet, el fiscal està en contacte amb les autoritats sanitàries per a canalitzar el procés i este dimarts va enviar un escrit a la delegada provincial de Salut per a demanar-li que requerisca a totes les residències informació sobre supòsits de rebuig a la vacunació d’ancians incapacitats.

 

Si els familiars no es convencen i el criteri mèdic és que no hi ha cap incompatibilitat per a eixes vacunacions, els primers s’exposen a perdre la tutela de la persona en el cas que la tinguen i que l’assumpte arribe a la via judicial.

Vetlar per la salut del tutelat

«Estem parlant que el tutor ha de vetlar per la salut del tutelat, per la qual cosa en un cas extrem es pot desencadenar una remoció de la tutela judicial, encara que això és posar el pegat abans que la ferida. Però eixa persona està representant a l’altra i si ho fa malament, el tutor no està actuant correctament», ha indicat Sotomayor.

«Quan el familiar, l’afí o, en cas d’abandó, el director del centre es nega al fet que el pacient es vacune, existix la Llei d’Autonomia del Pacient. Si eixa decisió no és encertada, s’intervé judicialment i s’obliga a vacunar, però cal analitzar cas a cas amb l’assessorament dels metges que tracten a la persona i del forense que porte la Fiscalia», ha afegit.

 

«Una persona amb plena capacitat pot negar-se a ser vacunat. El problema és que eixa decisió l’haja de prendre una altra persona en el seu nom».

 

Si el rebuig familiar persistix, «el director de la residència o el fiscal, que estan legitimats, hauran d’instar que se li pose la vacuna després que un jutge entenga que no hi ha cap obstacle» i dicte un acte per a forçar eixa vacunació.

 

 

 

 

Últimes notícies

Mor un jove de 19 anys en ennuegar-se amb un grilló de mandarina a Alacant

Un jove de 19 anys ha mort a la Platja de Sant Joan després d'ennuegar-se amb un grilló de mandarina mentres estava amb amics. Els equips d'emergència no han aconseguit reanimar-ho i s'ha ordenat l'autòpsia.

Corberán crida a rebel·lar-se en Lliga davant el Getafe

El tècnic del València apel·la a caràcter i determinació per a competir en el Coliseum després de menys de 72 hores de descans. Assenyala pilota parada, transicions i defensa com a claus.

Final per la supervivència: Getafe i València es juguen aire en el Coliseum

Getafe i València disputen un dol directe per la permanència. Els azulones arriben en mala ratxa i amb tres reforços, mentres els che busquen el seu primer triomf fora.

Alliberat un octogenari explotat per una xarxa de Bizkaia per a estafes per internet

La Guàrdia Civil ha alliberat un home de més de 80 anys utilitzat per una xarxa assentada en Bizkaia per a estafes en línia. Hi ha 19 detinguts, 121 víctimes identificades i 57 comptes bloquejats.

Montero critica als barons del PP per parlar sense propostes sobre finançament autonòmic

La vicepresidenta primera ha retret al PP que convoque un cim per a debatre sense plantejar alternatives i ha defés una proposta de 21.000 milions.

La família del naufragi a Indonèsia s’acomiada entre dolor i pau i demana justícia

L'única supervivent adulta del naufragi a Indonèsia ha agraït el suport en el funeral a València i ha reclamat una justícia sense odi ni rancor. La família demana a la societat que no s'oblide i recorda que seguix desaparegut un xiquet.

El PSPV impulsa mocions en tots els ajuntaments per a recolzar el nou model de finançament

El PSPV-PSOE presentarà mocions en tots els ajuntaments de la Comunitat Valenciana per a recolzar el nou sistema de finançament autonòmic. La proposta preveu 21.000 milions extra i 3.669 per a la Comunitat en 2027, amb impacte directe en servicis públics

El València busca arrabassar el lideratge i el dia extra de Copa al Reial Madrid

El València visita al líder Reial Madrid en un dol que marca el primer lloc al tancament de la primera volta i atorga jugar les habitacions de Copa en dijous amb dia extra si hi ha passe a semifinals. El resultat condiciona també la condició de cap de sèrie i l'encreuament en el torneig.