La fatiga és el símptoma persistent de COVID-19 més comú en els pacients

Un grup de recerca liderat per la Universitat Rey Juan Carlos (URJC) i en què participen la Universitat de València (UV) i la Universitat Complutense de Madrid (UCM) ha comparat per primera vegada els símptomes a l’inici i sis mesos després de tres grups de pacients infectats amb diferents variants (Wuhan, alfa i delta) del SARS-CoV-2 que van requerir hospitalització. Una de les conclusions principals de la investigació, publicada en la revista Pathogens, és que la fatiga és un símptoma que afecta en proporció similar als pacients independentment de la variant del virus.

“En mantenir-se constant a través de les variants, pot ser un dels criteris clínics clau per definir aquesta malaltia”, indica César Fernández de las Peñas, catedràtic del Departament de Fisioteràpia, Teràpia Ocupacional, Rehabilitació i Medicina Física de la URJC. Tot i això, la gran quantitat de símptomes associats amb el SARS-CoV-2 “complica establir un únic criteri diagnòstic”, afegeix.

Segons l’estudi, els pacients infectats amb la variant de Wuhan tingueren de mitjana més símptomes en la fase aguda de la malaltia que la resta de variants, entre els quals febre, dispnea –dificultat per respirar– i símptomes gastrointestinals van ser els més comuns, mentre que amb la variant delta hi havia més cefalea i anòsmia –pèrdua d’olfacte–. “Aquestes diferències s’han anat observant en la clínica al llarg de les diferents onades, però hem estat els primers a comparar-los de manera sistemàtica en un estudi científic”, destaca Fernández de las Peñas.

“La nostra tasca ha consistit a analitzar les dades de les diferents variants per veure si hi ha diferències significativament diferents entre els símptomes i les seqüeles de les diferents variants del virus”, destaca José David Martín, catedràtic d’Enginyeria Electrònica de la Universitat de València, i signant de l’article juntament amb el també investigador del mateix departament Óscar Pellicer. Aquesta investigació s’emmarca en una col·laboració més àmplia, fonamentalment amb la Universitat Rey Juan Carlos, en què els experts de la UV analitzen conjunts de dades de pacients afectats de COVID a la Comunitat de Madrid, per treure conclusions sobre les varietats, la dependència dels símptomes a curt i llarg termini amb el sexe o la permanència d’efectes més específics.

Seguiment telefònic sis mesos després

Per fer l’estudi, els investigadors van revisar les dades dels 200 pacients durant la seua hospitalització. Als 6 mesos del quadre agut, es van fer entrevistes telefòniques per conèixer la situació i simptomatologia d’aquestes persones després de l’hospitalització. La fatiga tingué una persistència similar als tres grups de pacients, encara que van existir múltiples símptomes amb totes les variants del virus.

Aquells infectats amb la variant de Wuhan tenien un nombre més gran de símptomes persistents (3 enfront de 2 de la resta de variants) i la dispnea va ser el més freqüent. Els pacients amb delta van reportar més alopècia.

“Sembla que la incidència de COVID persistent pot ser menor a mesura que passa el temps i davant la presència de noves variants com òmicron, probablement condicionat per la vacunació, però continua sent un problema greu donat el gran nombre de contagis que ocorren”, indica Juan Torres Mascle, investigador del Departament de Medicina de la UCM i coautor del treball.

A més de la UV, la URJC i la UCM, en la investigació han participat l’Hospital Clínic San Carlos, l’Hospital Universitari Infanta Leonor-Virgen de la Torre i la Universitat d’Aalborg (Dinamarca).

Últimes notícies

El PSPV exigeix la dimissió de Mazón per un escrit sobre la DANA que qualifica d’insultant

El síndic del PSPV, José Muñoz, ha titlat d’insultant i indignant l’escrit que Carlos Mazón ha remés al jutjat sobre la DANA i li ha reclamat que dimitisca com a diputat, renuncie a l’aforament i entregue el registre de cridades.

Dos detinguts per estafar 76.000 euros a una dona major d’Altea amb la banca digital

La Guàrdia Civil ha detingut una dona de 22 anys i un home de 33 per estafar més de 76.000 euros a una veïna de 72 anys d’Altea, després de suplantar la seua identitat i accedir a la seua banca digital.

Roy Revivo fa història com a primer futbolista israelià de l’Elx

El lateral esquerre Roy Revivo, fitxat en l’últim dia de mercat, s’ha convertit en el primer jugador israelià que defensa la samarreta de l’Elx en 103 anys d’història.

Ingressen a presó quatre detinguts per robatoris en vivendes habitades amb la tècnica de l’‘impresioning’

Quatre hòmens d’origen georgià han ingressat en presó provisional després que la Policia Nacional haja desarticulat a València una cèl·lula d’una banda itinerant especialitzada en robatoris en vivendes habitades mitjançant la tècnica de l’‘impresioning’. Els agents els han detingut in fraganti quan es disposaven a cometre nous robatoris i han intervingut ferramentes, joies i més de 13.000 euros en efectiu.

Villena crearà una comissió per a aclarir les responsabilitats pel robatori del Tresor

El ple de Villena ha aprovat per unanimitat crear una comissió municipal per a analitzar l’origen del MUVI i les seues mesures de seguretat després del robatori exprés del Tresor de Villena. L’alcalde també ha sol·licitat un informe per a determinar qui és el responsable de la guarda i custòdia de la col·lecció.

Hereu reclama normalitzar al més prompte possible la vida a Ceuta i esquiva valorar el paper de Marroc

El ministre d'Indústria i Turisme, Jordi Hereu, ha defensat a Castelló que la prioritat ara és recuperar la normalitat social, econòmica i urbana a Ceuta, i ha evitat pronunciar-se sobre l'informe policial que apunta a una possible implicació de Marroc en l'entrada massiva de migrants.

Hereu exigix més sensibilitat de Brussel·les amb la ceràmica de Castelló

El ministre Jordi Hereu ha demanat a la Comissió Europea un ‘benchmark’ específic per a la indústria ceràmica i ha reclamat més sensibilitat amb l’impacte de les seues decisions sobre un sector clau per a Castelló.

Veïns d’Alacant criden a manifestar-se contra el model turístic el 19 de setembre

Diverses plataformes de vivenda d’Alacant han convocat per al 19 de setembre una manifestació contra el model turístic actual i per una ciutat més habitable. Critiquen la precarietat laboral i l’encariment de la vivenda que, segons afirmen, genera el monocultiu turístic.