12.2 C
València
Dilluns, 19 gener, 2026

Són fiables les dades d’incidència del COVID en localitats turístiques?

Una petició de l’alcalde de Peníscola, Andrés Martínez, a la Conselleria de Sanitat perquè revise el càlcul de la incidència acumulada Covid en els municipis turístics que multipliquen la seua població a l’estiu sembra el dubte respecte a la fiabilitat real d’este percentatge.

Com Peníscola, Benicàssim, Orpesa, o Moncofa… entre moltes altres localitats, especialment de la costa castellonenca, però també d’interior, incrementen els seus residents estivals de manera exponencial.

Per això, Andrés Martínez, ha sol·licitat a través d’una carta a la Conselleria de Sanitat i Salut Pública, Que es tinga en compte esta circumstància a l’hora de calcular les dades, ja que la gran diferència pot fer que un municipi dispare el seu percentatge i se li situe en màxim risc per COVID o que les xifres encara siguen assumibles si es comptabilitzen sobre el còmput global poblacional en este moment.

L’alcalde argumenta que no tenir en compte això “fa que la incidència acumulada, indicador bàsic que reflecteix l’expansió de la malaltia en un lloc determinat, siga irreal si es valora sobre la població existent a primers de gener, i no es té en compte la població en època turística”.

En l’escrit, l’alcalde de Peníscola, mostra la seua preocupació pel fet que decisions “tan rellevants per als municipis turístics, com podrien ser l’establiment de tocs de queda o fins i tot tancaments perimetrals, “no han de fonamentar-se en dades que no s’ajusten a la realitat de cada municipi en el moment concret en què s’han de prendre” ha assenyalat.

L’anunci d’un índex d’incidència acumulada basat en la població d’un de gener, dada molt superior al real, si es té en compte la població en època estival, “constitueix un cop per a la imatge i la projecció de la seguretat a les nostres poblacions, La qual cosa influeix directament en l’economia dels nostres municipis, especialment per al sector de l’hostaleria, que ha realitzat un gran esforç i ha bolcat en esta temporada estival, les seues possibilitats de supervivència després d’un any de perdudes “ha recordat.

Peníscola: incidència de 42 a 273 casos segons càlculs de població

 

Si ens referim a Peníscola, Amb els càlculs d’incidència sobre la població a primer de gener, a data 7 de juliol es recollien 21 casos a la ciutat, el que suposava una incidència acumulada irreal de 273 casos per 100.000 habitants, en la valoració de “risc extrem“; si aplicàrem estos 21 casos a la població de fet actual (50.000 persones aproximadament), la població acumulada real seria de 42 casos per 100.000 habitants, “Molt inferior a la difosa per Sanitat i, per descomptat, molt menys alarmant.

El mirall en municipis andalusos

 

Referent a això, han estat adoptades decisions per altres comunitats, com Andalusia, que ha tingut en compte l’augment de visitants en els municipis turístics de la província de Cadis. Arguments anàlegs, ha usat el Centre de Coordinació d’Alertes i Emergències Sanitàries, per al càlcul de la incidència acumulada a Ceuta.

“Hem de seguir conscienciats del perill de l’avanç de virus, per això seguim demanant a residents i visitants, precaució i responsabilitat” ha aclarit Martínez, esgrimint el seu argument sobre el càlcul de la IA sobre la població real “no per evitar que es prenguen mesures de control de l’expansió del virus, sinó perquè estes siguen realment adequades i efectives segons la realitat de les nostres poblacions “ha recalcat.

Al final d’esta afirmació, l’alcalde ha destacat la seua voluntat “total de col·laboració amb l’administració autonòmica i la seua lleialtat”, des que la qual – ha insistit – sorgeix esta petició.

Últimes notícies

Podem felicitar les festes i Nadal. A triar

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana denuncia la polarització política actual, on qualsevol detall —fins i tot una paraula en una felicitació— és utilitzat per desqualificar l’adversari, exagerant-ne el significat i carregant-lo d’intencions que no tenen base real

El greu accident ferroviari d’Adamuz deixa 40 víctimes mortals i obliga a decretar tres dies de dol oficial

Hi ha 41 persones hospitalitzades, 12 d’elles a l’UCI, mentre continuen les tasques d’identificació i la investigació sobre les causes del sinistre

L’excés de fred deixa 125 morts en la Comunitat Valenciana des del 20 de novembre

MoMo estima 125 morts per excés de fred en la Comunitat Valenciana des del 20 de novembre, un 7,2% menys que un any abans. La majoria s'han concentrat al gener.

Jutjat de Llíria cita al subdirector d’Emergències per la filtració de l’àudio del 112

El Jutjat d'Instrucció 6 de Llíria ha citat a Jorge Suárez com a testimoni per la filtració a la premsa d'un fragment de l'àudio entre Aemet i el 112 durant la DANA. La Guàrdia Civil assenyala que dos ex alts càrrecs van copiar la crida en una memòria portàtil.

Port subratlla el plus de jugar a casa abans del València Basket-París en Eurolliga

El capità Josep Puerto va cridar a la calma després de dos derrotes i va destacar que jugar en el Roig Arena pot aportar l'energia necessària davant París Basketball.

Asaja Alacant ajorna la tractorada al 29 de gener després de la tragèdia ferroviària de Adamuz

L'organització posposa la protesta prevista per al dijous pels tres dies de dol oficial i manté recorregut, horari i reivindicacions per al 29 de gener.

Marcelino busca un bàlsam davant l’Ajax i apel·la a l’orgull del Vila-real

El tècnic va afirmar que guanyar a l'Ajax seria un xicotet bàlsam per a acomiadar la Champions a casa. Va anunciar canvis, va destacar el prestigi i va analitzar al rival.

La Fiscalia rebutja considerar víctima de la DANA a un mort per falta d’assistència mèdica

La Fiscalia de València no veu relació causal directa entre la DANA i la mort d'un veí de Guadassuar i l'exclou del cas. També descarta lesions psicològiques i la causa incorpora la crida d'un enginyer sobre la presa de Buseo.