La incidència del coronavirus puja a tota Europa mentre que Espanya ho controla

Tot i encara que Espanya ha tornat al risc mitjà de transmissió del coronavirus després d’un mes amb una incidència acumulada de menys de 50 punts sembla que ho té més controlat que la resta d’Europa, una dada favorable en el context europeu. El nombre de contagis per cada 100.000 habitants a l’estat espanyol en els últims 14 dies (53,8) és molt inferior al del Regne Unit (851,6), Bèlgica (819,9) o Alemanya (327,9) i el dupliquen altres països veïns com França (122,6), Portugal (118,6) o Itàlia (97,8).

Els ponts festius no han ajudat a controlar la pandèmia

Els dos llargs ponts festius no han ajudat gens ha controlar la pandèmia, ja que la incidència ha passat de risc baix a mitjà (de 50 a 150), però amb una pressió hospitalària controlada tant en planta com en UCI. L’ocupació als llits d’unitats de crítics és del 4,2% segons les darreres dades del Ministeri de Sanitat, per sota del llindar de risc del 5%.

L’OMS alerta

Encara que l’OMS ha alertat d’un “punt crític de rebrot” al continent europeu este dijous i ha defés reimplantar mesures socials i de salut pública, les veus expertes consultades per À Punt veuen poc probable que es facen passos arrere en la desescalada que ens ha dut a una “normalitat millorada“.

La importància de l’ús de la màscara

Per a Salvador Peiró, especialista en medicina preventiva i director d’investigació de Fisabio, caldria que la situació epidemiològica fora molt greu per a augmentar les mesures contra la Covid-19. Este expert recorda que les polítiques sobre l’ús de la mascareta a Espanya han sigut molt més restrictives i que el govern espanyol “raonablement” manté l’obligació del seu ús en espais interiors, a diferència d’altres executius europeus.

Anglaterra no pren mesures restrictives

En l’altre extrem se situa el Regne Unit, on Anglaterra ha optat per no prendre més mesures restrictives per a aturar els contagis. Esta situació contrasta amb la de Gal·les i Escòcia, que n’exigeixen l’ús en interiors. Salvador Macip, investigador de la Universitat de Leicester, explica que tot i l’alta taxa d’immunització de la població anglesa, la mortalitat és més elevada del que s’esperava precisament perquè la vacuna no evita els contagis i les morts associades quan es produeixen un gran nombre d’ells.

La gent actua com si no hi haguera pandèmia“, assegura Macip, que emfasitza que la vacuna funciona i ha aconseguit evitar casos greus de Covid i ha reduït els ingressos hospitalaris respecte a anteriors onades al Regne Unit. Este expert considera que encara és prompte per a saber si hi haurà una nova onada a tot Europa o es tractarà només de pics de contagis i recorda que “cap situació durant la pandèmia és definitiva“.

Espanya es troba entre els primers països d’Europa en la vacunació

Entre les variables que han contribuït a mantenir la incidència estable a Espanya figura l’alta taxa de vacunació, ja que es troba entre els tres primers països d’Europa en els quals es va protegir la població més ràpidament. El 80,3% de la població espanyola ha rebut almenys una dosi i ja s’han administrat més de milió i mig de reforç entre els grups més vulnerables.

Salvador Peiró també identifica com un altre factor que explica la incidència espanyola el gran nombre de contagis que hi ha hagut este estiu, que ofereixen un grau d’immunitat que s’ha augmentat amb una vacuna de reforç. A més, el fet que “pràcticament tota la població” s’haja vacunat a partir de juny fa que la protecció enfront del contagi siga més alta que en altres països. Peiró matisa, però, que les vacunes continuaran sent efectives davant els casos greus de Covid.

Esta situació contrasta amb la de països d’Europa de l’est com Romania, amb una taxa de vacunació inferior a l’espanyola i una incidència disparada amb 776,4 casos cada 100.000 habitants en els darrers 14 dies. Macip identifica un avanç del coronavirus des d’esta zona del continent cap a l’oest, amb la península Ibèrica com a últim punt amb una incidència relativament baixa.

Davant d’esta situació, les veus expertes coincideixen en la importància de mantenir una estratègia contra el coronavirus que prioritze evitar contagis associats a l’augment de l’activitat en espais interiors. “Amb un virus que es transmet principalment per aerosols, encara són perillosos“, subratlla Peiró.

La incidència també augmenta a Espanya

La setmana acaba amb un lleuger augment de la incidència en 15 comunitats, que es manté estable a Múrcia i Castella i Lleó. Tres autonomies són les que tenen la més transmissió: el País Basc (95,7), Navarra (94,2) i les Balears (92,7). Galícia, d’altra banda, és la comunitat autònoma amb la incidència més baixa (24).

Pel que fa a la Comunitat Valenciana, se situa sis punts per damunt de la mitjana espanyola amb 60 casos per cada 100.000 habitants en els últims14 dies. Esta setmana s’han registrat un total de 1.673 contagis, 82 més que la setmana passada, que n’hi va haver 1.591. Quant al nombre de casos actius, actualment n’hi ha 2.948, 212 més que fa set dies.

 

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

L’alcaldessa de Castelló alerta d’un intent de suplantació de la seua identitat en Facebook

L'alcaldessa de Castelló, Begoña Carrasco, ha denunciat la creació d'un perfil fals en Facebook amb el seu nom per a enviar missatges privats enganyosos i ha demanat a la ciutadania que el denuncie.

Dani Fernández és operat amb èxit del muscle després de la seua caiguda en el Roig Arena

Dani Fernández ha sigut intervingut amb èxit d'una luxació acromioclavicular severa en el muscle després de caure's de l'escenari durant el seu concert en el Roig Arena de València.

Aleix Febas avisa d’un mes final molt intens per a l’Elx

Aleix Febas advertix que a l'Elx li espera un mes de competició molt intens i demana màxima preparació, confiança en la fortalesa en el Martínez Valero i suport total de l'afició.

El PP vincula els feixos de bitllets del cas Assut amb la seu del PSPV

El síndic del PP en Les Corts, Nando Pastor, reclama explicacions al PSPV per l'informe de l'UCO del cas Assut i qüestiona el paper de Ximo Puig i Diana Morant.

Dela fregarà els 100 partits amb el Llevant si juga davant el Sevilla

El defensa Adrián de la Font Dela arribarà als cent partits oficials amb el Llevant si participa davant el Sevilla en el Ciutat de València, una fita que arriba en plena baralla per la permanència i amb el seu futur condicionat a la salvació.

Nova York Liberty fa oficial el fitxatge de Raquel Carrera i destaca el seu futur brillant

Nova York Liberty oficialitza la incorporació de Raquel Carrera, pivot del València Basket, i confia que tinga un futur brillant en la WNBA després de completar la temporada a Espanya.

València planteja celebrar el XXV Festival de Milotxes el diumenge 3 de maig a la platja del Cabanyal

La Fundació Esportiva Municipal proposa celebrar el XXV Festival de Cometes de València el diumenge 3 de maig a la platja del Cabanyal, pendent encara del vistiplau de Costas. La cita manté el seu programa d'exhibicions, tallers i vol lliure al llarg de tota la jornada.

Carrasco exigix al Govern que pose fi a les retallades en la vigilància de les illes Columbretes

L'alcaldessa de Castelló reclama al Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació que revertisca les retallades de personal en la reserva marina de les illes Columbretes i advertix que la falta de vigilància afavorix l'activitat furtiva i posa en risc la biodiversitat.