Anuncios

El perill més gran del coronavirus: la seua alta capacitat de mutació

Una tècnica analitzant en un laboratori amb un microscopi el 6 d'abril de 2020

Els científics fa temps que avisen de la possibilitat de què el coronavirus acabe mutant | Istock

 

Les dures mesures de confinament estan donant resultats i la corba de contagis comença a baixar, juntament amb el número de morts. Però això no vol dir que estiguem a prop de véncer a la malaltia: els científics llancen una advertència sobre la dificultat de trobar una vacuna que permeta immunitzar a la població davant de noves onades de contagis.

 

Anuncios

Fins ara, els esforços s’havien centrat a contenir els contagis i es posaven totes les esperances en trobar una vacuna, però esta opció pareix cada dia més lluny mentres cada volta més experts donen per fet que el virus tornarà en la tardor.

 

El coronavirus té una alta capacitat de mutar

Els principals problemes a l’hora de trobar una vacuna contra el coronavirus és la capacitat de mutació del SARS-CoV-2, que es transforma més ràpidament del que estava previst i fa que, per exemple, el virus que va sorgir en Wuhan i el que ara patim en Espanya no siguen el mateix. Això dificulta la immunització.

 

Com tots els virus, el coronavirus té dins de la seua estructura genètica la capacitat de transformar-se per a sobreviure en altres entorns. En un primer moment, es creia que, de la mateixa manera que passa amb el virus de la grip, este nou patogen no mutaria tan ràpidament, però les dades que arriben demostren que té una capacitat de mutació major i la vacuna podria retardar-se fins al 2021.

 

En el desenvolupament de la vacuna, els científics s’estan trobant obstacles com els efectes secundaris que produïx sobre els immunitzats. Podria funcionar en el sistema immunològic però hi ha proteïnes que produïxen reaccions adverses que es desconeixen, diuen els experts, i el problema està en el dany que podria causar a les persones sanes.

 

Més de 50 projectes per a la vacuna

D’altra banda, poques voltes el món de la ciència i la investigació s’havia mobilitzat tant i tan ràpid per a trobar una vacuna. Més de 50 grups de busca arreu del món treballen en el desenvolupament de la solució, encara que l’opció més fiable per ara pareix la vacuna de la Xina, perquè s’ha pogut assajar en més persones.

 

De fet, la clau per a trobar la vacuna es deu a la ràpida seqüenciació de virus per part de la Xina, l’11 de gener, però després les diferents investigacions han pres camins molt diferents. Alguns se centren en la proteïna del virus, altres en el seu ADN i altres en el seu vector viral o en virus atenuats i inactius, però tots treballen a contrarellotge per trobar la solució.

 

Mentrestant, els sistemes sanitaris funcionen a tota màquina per a aturar la sagnia dels malalts i els morts de coronavirus. En tractar-se d’un virus nou, encara es desconeixen moltes coses d’ell, i el que està clar és que el coronavirus no deixa de sorprendre a la comunitat científica.

Anuncios
Anuncios

Últimes notícies

Educació demana responsabilitat al professorat i que no es boicotegen els servicis mínims de la vaga

La Conselleria d'Educació reclama a docents i sindicats que respecten els servicis mínims fixats per a la vaga indefinida, especialment en segon de Batxillerat, i manté que seguirà oberta a la negociació.

Benavent reclama una caritat sincera i condemna les guerres en la festa de la Verge dels Desemparats

L'arquebisbe Enric Benavent condemna les guerres i demana una caritat sincera durant la Missa d'Infants de la Verge dels Desemparats, davant les principals autoritats valencianes.

Sanitat envia una segona mostra de la pacient ingressada a Alacant per possible hantavirus

Sanitat ha remés una segona mostra de la dona ingressada a Alacant per sospita de hantavirus al Centre Nacional de Microbiologia per a una nova PCR, després d'un primer resultat negatiu.

Arranca el desembarcament dels passatgers espanyols del creuer Hondius després del brot de hantavirus

Comença el desembarcament dels 14 passatgers espanyols del creuer Hondius, afectat per un brot de hantavirus, que seran traslladats a Madrid per a passar la quarantena.

Detinguda a València una parella per forçar el matrimoni de la seua filla de 16 anys

La Policia Nacional ha detingut a València a una parella acusada de tràfic d'éssers humans amb finalitats de matrimoni forçat per intentar enviar a la seua filla de 16 anys al seu país d'origen per a casar-la en contra de la seua voluntat.

Álvaro Rodríguez reforça la fe de l’Elx en la permanència

Álvaro Rodríguez assegura que el vestuari de l'Elx manté intacta la confiança a aconseguir la permanència en Primera Divisió i assumix els pròxims tres partits com a finals.

Residus de palmera per a fabricar taulers d’aglomerat sense cola

Una empresa vinculada a la Universitat Miguel Hernández ha patentat taulers d'aglomerat fabricats amb residus de palmera que no necessiten coles químiques i poden reemplaçar a la fusta convencional.

El comissionat de la DANA autonòmic tanca les compareixences en Les Corts

La comissió d'investigació de Les Corts sobre la DANA del 29 d'octubre de 2024 celebra la seua última sessió de compareixences amb la intervenció del comissionat per a la recuperació i altres dos responsables implicats.
Anuncios