El perill més gran del coronavirus: la seua alta capacitat de mutació

Una tècnica analitzant en un laboratori amb un microscopi el 6 d'abril de 2020

Els científics fa temps que avisen de la possibilitat de què el coronavirus acabe mutant | Istock

 

Les dures mesures de confinament estan donant resultats i la corba de contagis comença a baixar, juntament amb el número de morts. Però això no vol dir que estiguem a prop de véncer a la malaltia: els científics llancen una advertència sobre la dificultat de trobar una vacuna que permeta immunitzar a la població davant de noves onades de contagis.

 

Fins ara, els esforços s’havien centrat a contenir els contagis i es posaven totes les esperances en trobar una vacuna, però esta opció pareix cada dia més lluny mentres cada volta més experts donen per fet que el virus tornarà en la tardor.

 

El coronavirus té una alta capacitat de mutar

Els principals problemes a l’hora de trobar una vacuna contra el coronavirus és la capacitat de mutació del SARS-CoV-2, que es transforma més ràpidament del que estava previst i fa que, per exemple, el virus que va sorgir en Wuhan i el que ara patim en Espanya no siguen el mateix. Això dificulta la immunització.

 

Com tots els virus, el coronavirus té dins de la seua estructura genètica la capacitat de transformar-se per a sobreviure en altres entorns. En un primer moment, es creia que, de la mateixa manera que passa amb el virus de la grip, este nou patogen no mutaria tan ràpidament, però les dades que arriben demostren que té una capacitat de mutació major i la vacuna podria retardar-se fins al 2021.

 

En el desenvolupament de la vacuna, els científics s’estan trobant obstacles com els efectes secundaris que produïx sobre els immunitzats. Podria funcionar en el sistema immunològic però hi ha proteïnes que produïxen reaccions adverses que es desconeixen, diuen els experts, i el problema està en el dany que podria causar a les persones sanes.

 

Més de 50 projectes per a la vacuna

D’altra banda, poques voltes el món de la ciència i la investigació s’havia mobilitzat tant i tan ràpid per a trobar una vacuna. Més de 50 grups de busca arreu del món treballen en el desenvolupament de la solució, encara que l’opció més fiable per ara pareix la vacuna de la Xina, perquè s’ha pogut assajar en més persones.

 

De fet, la clau per a trobar la vacuna es deu a la ràpida seqüenciació de virus per part de la Xina, l’11 de gener, però després les diferents investigacions han pres camins molt diferents. Alguns se centren en la proteïna del virus, altres en el seu ADN i altres en el seu vector viral o en virus atenuats i inactius, però tots treballen a contrarellotge per trobar la solució.

 

Mentrestant, els sistemes sanitaris funcionen a tota màquina per a aturar la sagnia dels malalts i els morts de coronavirus. En tractar-se d’un virus nou, encara es desconeixen moltes coses d’ell, i el que està clar és que el coronavirus no deixa de sorprendre a la comunitat científica.

Últimes notícies

Detingut per agredir la seua parella en un càmping de Guardamar i fugir amb furgoneta

Un home de 25 anys ha sigut detingut després d'agredir la seua parella en un càmping de Guardamar del Segura i fugir amb una furgoneta. La víctima ha sigut atesa i ja ha rebut l'alta mèdica en no ser greus les lesions.

El quintet valencià Spanish Brass tocarà l’himne d’Espanya en la final del Mundial

El quintet de metalls valencià Spanish Brass ha sigut triat per interpretar este diumenge l’himne nacional en la final del Mundial de futbol entre Espanya i Argentina a Nova York.

Torrevieja es convertix en l’epicentre mundial de les habaneres amb 700 coralistes de 13 països

Torrevieja acull fins al 25 de juliol el 72é Certamen Coral Internacional d’Habaneras i Polifonia, amb més de 700 cantors de 13 països i quasi 50.000 euros en premis. La gala inaugural s’ha avançat al migdia per no coincidir amb la final del Mundial de futbol entre Espanya i Argentina.

Rescatats a Xàbia dos adults i dos menors arrossegats mar endins amb caiac

Dos adults i dos menors que no podien tornar a la costa en caiac han sigut rescatats per Salvament Marítim a Xàbia després de ser arrossegats mar endins per la corrent.

El FIB de 2027 ja té dates i posa a la venda els primers abonaments este dimarts

El Festival Internacional de Benicàssim celebrarà la seua 31a edició del 15 al 17 de juliol de 2027 i llançarà este dimarts 3.000 primers abonaments promocionals.

Nit rècord de calor a Castelló de la Plana amb 27,2 graus, la més càlida en 115 anys

Castelló de la Plana ha viscut la nit més càlida des de 1911, amb 27,2 graus de mínima i una humitat molt alta, en una nova nit tòrrida a la Comunitat Valenciana a les portes d’una altra ona de calor.

Formació obligatòria en emergències i nou Fons de Resiliència proposats pel PSPV

El PSPV ha registrat en Les Corts una Proposició de Llei per a garantir formació obligatòria en emergències a tota la ciutadania i crear un Fons Valencià de Resiliència dotat amb el 2 % del pressupost autonòmic en protecció civil.

Temperatures de fins a 39 °C encenen l’avís taronja en el nord de València i el sud d’Alacant

Aemet ha activat hui l’avís taronja per calor extrema a l’interior nord de València i el litoral sud d’Alacant, amb màximes de fins a 39 graus.