8 C
València
Dilluns, 19 gener, 2026

El perill més gran del coronavirus: la seua alta capacitat de mutació

Una tècnica analitzant en un laboratori amb un microscopi el 6 d'abril de 2020

Els científics fa temps que avisen de la possibilitat de què el coronavirus acabe mutant | Istock

 

Les dures mesures de confinament estan donant resultats i la corba de contagis comença a baixar, juntament amb el número de morts. Però això no vol dir que estiguem a prop de véncer a la malaltia: els científics llancen una advertència sobre la dificultat de trobar una vacuna que permeta immunitzar a la població davant de noves onades de contagis.

 

Fins ara, els esforços s’havien centrat a contenir els contagis i es posaven totes les esperances en trobar una vacuna, però esta opció pareix cada dia més lluny mentres cada volta més experts donen per fet que el virus tornarà en la tardor.

 

El coronavirus té una alta capacitat de mutar

Els principals problemes a l’hora de trobar una vacuna contra el coronavirus és la capacitat de mutació del SARS-CoV-2, que es transforma més ràpidament del que estava previst i fa que, per exemple, el virus que va sorgir en Wuhan i el que ara patim en Espanya no siguen el mateix. Això dificulta la immunització.

 

Com tots els virus, el coronavirus té dins de la seua estructura genètica la capacitat de transformar-se per a sobreviure en altres entorns. En un primer moment, es creia que, de la mateixa manera que passa amb el virus de la grip, este nou patogen no mutaria tan ràpidament, però les dades que arriben demostren que té una capacitat de mutació major i la vacuna podria retardar-se fins al 2021.

 

En el desenvolupament de la vacuna, els científics s’estan trobant obstacles com els efectes secundaris que produïx sobre els immunitzats. Podria funcionar en el sistema immunològic però hi ha proteïnes que produïxen reaccions adverses que es desconeixen, diuen els experts, i el problema està en el dany que podria causar a les persones sanes.

 

Més de 50 projectes per a la vacuna

D’altra banda, poques voltes el món de la ciència i la investigació s’havia mobilitzat tant i tan ràpid per a trobar una vacuna. Més de 50 grups de busca arreu del món treballen en el desenvolupament de la solució, encara que l’opció més fiable per ara pareix la vacuna de la Xina, perquè s’ha pogut assajar en més persones.

 

De fet, la clau per a trobar la vacuna es deu a la ràpida seqüenciació de virus per part de la Xina, l’11 de gener, però després les diferents investigacions han pres camins molt diferents. Alguns se centren en la proteïna del virus, altres en el seu ADN i altres en el seu vector viral o en virus atenuats i inactius, però tots treballen a contrarellotge per trobar la solució.

 

Mentrestant, els sistemes sanitaris funcionen a tota màquina per a aturar la sagnia dels malalts i els morts de coronavirus. En tractar-se d’un virus nou, encara es desconeixen moltes coses d’ell, i el que està clar és que el coronavirus no deixa de sorprendre a la comunitat científica.

Últimes notícies

El Reial Madrid remunta al València Basket (94-79) i reforça el seu lideratge abans de la Copa

El Reial Madrid va voltejar un 17 a baix i es va imposar 94-79 al València Basket per a afermar-se líder de la Lliga Endesa. Hezonja, Llull i Krämer van guiar la reacció.

El Reial Madrid remunta al València (94-79) i consolida el lideratge abans de la Copa

El Reial Madrid va derrotar 94-79 al València després de neutralitzar un inici irresistible des del triple. Hezonja va liderar la reacció i l'equip viatjarà a la Copa com a cap de sèrie.

Pedro Martínez iguala a Miki Vukovic com a tècnic amb més partits del València Basket

L'entrenador dirigix el seu partit 231 davant el Reial Madrid i empata amb Miki Vukovic en el ránking de trobades del club. Ja lidera en victòries amb 171.

Pedro Martínez iguala a Miki Vukovic com a tècnic amb més partits al València Basket

L'entrenador del València Basket aconseguix els 231 partits oficials dirigits i empata amb Miki Vukovic en el primer lloc de l'històric del club. Ja lidera en victòries amb 171 i és el primer a sumar més d'un títol amb l'equip masculí.

Hugo Duro agraïx els aplaudiments després dels xiulets en el seu retorn al Coliseum

El davanter del València va ser rebut amb xiulets i també amb aplaudiments en la seua tornada al Coliseum. Després del partit, va agrair el suport i va desitjar sort al Getafe.

València trenca huit mesos sense guanyar fora amb un 0-1 a Getafe

El València es va imposar 0-1 al Getafe i va firmar el seu primer triomf a domicili de la temporada. El resultat curta onze partits sense guanyar fora i la sequera en el Coliseum des de 2018.

Tárrega va patir un gir en el genoll i Corberán demana un central per al València

César Tárrega es va retirar a la mitja hora després d'un gir en el genoll davant el Getafe. Corberán va explicar l'antecedent d'edema ossi i va reclamar fitxar un central davant les baixes.

Corberán enaltix a Gayà com a exemple de sentiment valencianista

València va guanyar 0-1 al Getafe amb un gol decisiu de Gayà, la seua primera victòria a domicili del curs. Corberán va destacar el lideratge del capità i la necessitat de sumar.