El perill més gran del coronavirus: la seua alta capacitat de mutació

Una tècnica analitzant en un laboratori amb un microscopi el 6 d'abril de 2020

Els científics fa temps que avisen de la possibilitat de què el coronavirus acabe mutant | Istock

 

Les dures mesures de confinament estan donant resultats i la corba de contagis comença a baixar, juntament amb el número de morts. Però això no vol dir que estiguem a prop de véncer a la malaltia: els científics llancen una advertència sobre la dificultat de trobar una vacuna que permeta immunitzar a la població davant de noves onades de contagis.

 

Fins ara, els esforços s’havien centrat a contenir els contagis i es posaven totes les esperances en trobar una vacuna, però esta opció pareix cada dia més lluny mentres cada volta més experts donen per fet que el virus tornarà en la tardor.

 

El coronavirus té una alta capacitat de mutar

Els principals problemes a l’hora de trobar una vacuna contra el coronavirus és la capacitat de mutació del SARS-CoV-2, que es transforma més ràpidament del que estava previst i fa que, per exemple, el virus que va sorgir en Wuhan i el que ara patim en Espanya no siguen el mateix. Això dificulta la immunització.

 

Com tots els virus, el coronavirus té dins de la seua estructura genètica la capacitat de transformar-se per a sobreviure en altres entorns. En un primer moment, es creia que, de la mateixa manera que passa amb el virus de la grip, este nou patogen no mutaria tan ràpidament, però les dades que arriben demostren que té una capacitat de mutació major i la vacuna podria retardar-se fins al 2021.

 

En el desenvolupament de la vacuna, els científics s’estan trobant obstacles com els efectes secundaris que produïx sobre els immunitzats. Podria funcionar en el sistema immunològic però hi ha proteïnes que produïxen reaccions adverses que es desconeixen, diuen els experts, i el problema està en el dany que podria causar a les persones sanes.

 

Més de 50 projectes per a la vacuna

D’altra banda, poques voltes el món de la ciència i la investigació s’havia mobilitzat tant i tan ràpid per a trobar una vacuna. Més de 50 grups de busca arreu del món treballen en el desenvolupament de la solució, encara que l’opció més fiable per ara pareix la vacuna de la Xina, perquè s’ha pogut assajar en més persones.

 

De fet, la clau per a trobar la vacuna es deu a la ràpida seqüenciació de virus per part de la Xina, l’11 de gener, però després les diferents investigacions han pres camins molt diferents. Alguns se centren en la proteïna del virus, altres en el seu ADN i altres en el seu vector viral o en virus atenuats i inactius, però tots treballen a contrarellotge per trobar la solució.

 

Mentrestant, els sistemes sanitaris funcionen a tota màquina per a aturar la sagnia dels malalts i els morts de coronavirus. En tractar-se d’un virus nou, encara es desconeixen moltes coses d’ell, i el que està clar és que el coronavirus no deixa de sorprendre a la comunitat científica.

Últimes notícies

Més mitjans contra l’incendi de Tuéjar en activar-se la situació 2 del pla forestal

L’incendi forestal declarat a Tuéjar ha obligat a activar la situació 2 del Pla Especial de Incendis Forestals i a reforçar de manera notable els mitjans aeris i terrestres, inclosa la UME.

La calor torna a colpejar l’interior de València amb 37,6 graus a Xàtiva

Les màximes han pujat fins a 3 graus en punts de l’interior de la província de València, amb 37,6 graus a Xàtiva, segons Aemet. En la ciutat de València el termòmetre també ha pujat fins als 32,3 graus.

Mompó i Pradas tornaran al Congrés per la comissió de la DANA el 28 de setembre

El president de la Diputació de València, Vicente Mompó, i l’exconsellera Salomé Pradas compareixeran de nou el 28 de setembre davant la comissió de la DANA al Congrés, dins d’una nova ronda de testimonis sobre la gestió de la tragèdia.

Deu mitjans aeris lluiten contra un incendi forestal a Tuéjar

Un incendi forestal declarat esta vesprada a Tuéjar ha mobilitzat deu mitjans aeris i nombrosos efectius terrestres per a intentar la seua extinció.

València tanca 26 col·legis de zones inundables des de les 14 h per alerta taronja

L'Ajuntament de València suspén des de les 14 hores de dimecres les activitats en 26 centres educatius de zones inundables i afectades per la DANA i paralitza també l'esport a l'aire lliure, mercats i actes municipals.

L’oposició exigeix fer públic el dosier sobre Pérez Llorca mentre el PP el resta importància

PSPV i Compromís reclamen conéixer el suposat dosier intern del PP sobre Juanfran Pérez Llorca, mentre el PP el qualifica de xafardeig i Vox apel·la a la presumpció d’innocència.

Exonerats els consellers no executius de Banco de Valencia pel cas Grand Coral

Una vintena de consellers no executius de Banco de Valencia i Bancaja han quedat exonerats en el juí pel cas Grand Coral després que la Fiscalia Anticorrupció i l’Advocacia de l’Estat hagen retirat totes les acusacions. Els principals acusats han admés els fets i han defensat que els consellers només coneixien la informació que els traslladava el comitè de Riscos.

Alerta taronja este dimecres per fortes pluges a la província de València

Emergències ha activat per a este dimecres l’alerta taronja en tota la província de València per fortes pluges i tempestes, amb fins a 80 l/m2 en poques hores i possibilitat de granís de fins a quatre centímetres.