El perill més gran del coronavirus: la seua alta capacitat de mutació

Una tècnica analitzant en un laboratori amb un microscopi el 6 d'abril de 2020

Els científics fa temps que avisen de la possibilitat de què el coronavirus acabe mutant | Istock

 

Les dures mesures de confinament estan donant resultats i la corba de contagis comença a baixar, juntament amb el número de morts. Però això no vol dir que estiguem a prop de véncer a la malaltia: els científics llancen una advertència sobre la dificultat de trobar una vacuna que permeta immunitzar a la població davant de noves onades de contagis.

 

Fins ara, els esforços s’havien centrat a contenir els contagis i es posaven totes les esperances en trobar una vacuna, però esta opció pareix cada dia més lluny mentres cada volta més experts donen per fet que el virus tornarà en la tardor.

 

El coronavirus té una alta capacitat de mutar

Els principals problemes a l’hora de trobar una vacuna contra el coronavirus és la capacitat de mutació del SARS-CoV-2, que es transforma més ràpidament del que estava previst i fa que, per exemple, el virus que va sorgir en Wuhan i el que ara patim en Espanya no siguen el mateix. Això dificulta la immunització.

 

Com tots els virus, el coronavirus té dins de la seua estructura genètica la capacitat de transformar-se per a sobreviure en altres entorns. En un primer moment, es creia que, de la mateixa manera que passa amb el virus de la grip, este nou patogen no mutaria tan ràpidament, però les dades que arriben demostren que té una capacitat de mutació major i la vacuna podria retardar-se fins al 2021.

 

En el desenvolupament de la vacuna, els científics s’estan trobant obstacles com els efectes secundaris que produïx sobre els immunitzats. Podria funcionar en el sistema immunològic però hi ha proteïnes que produïxen reaccions adverses que es desconeixen, diuen els experts, i el problema està en el dany que podria causar a les persones sanes.

 

Més de 50 projectes per a la vacuna

D’altra banda, poques voltes el món de la ciència i la investigació s’havia mobilitzat tant i tan ràpid per a trobar una vacuna. Més de 50 grups de busca arreu del món treballen en el desenvolupament de la solució, encara que l’opció més fiable per ara pareix la vacuna de la Xina, perquè s’ha pogut assajar en més persones.

 

De fet, la clau per a trobar la vacuna es deu a la ràpida seqüenciació de virus per part de la Xina, l’11 de gener, però després les diferents investigacions han pres camins molt diferents. Alguns se centren en la proteïna del virus, altres en el seu ADN i altres en el seu vector viral o en virus atenuats i inactius, però tots treballen a contrarellotge per trobar la solució.

 

Mentrestant, els sistemes sanitaris funcionen a tota màquina per a aturar la sagnia dels malalts i els morts de coronavirus. En tractar-se d’un virus nou, encara es desconeixen moltes coses d’ell, i el que està clar és que el coronavirus no deixa de sorprendre a la comunitat científica.

Últimes notícies

La Comunitat Valenciana rebrà 1.904 milions extra per a cobrir el dèficit de 2025

La Comunitat Valenciana rebrà 1.904,25 milions d’euros de l’Extra FLA, més de la mitat del total estatal per a cobrir l’excés de dèficit de 2025. A més, el Govern li ha assignat 2.126,03 milions per al tercer trimestre de 2026.

Troen a internet un manuscrit del segle XVIII perdut fa més de 50 anys a Oriola

El Cabildo Catedralicio d'Orihuela ha recuperat a través d'una web de venda un manuscrit del segle XVIII de Marcelo Miravete de Maseres, perdut des de fa més de mig segle i pertanyent a la Biblioteca del Seminari d'Oriola.

Barcones assegura que Mazón va tindre tots els recursos de l’Estat disponibles durant la dana de València

Virginia Barcones defensa en la comissió del Congrés que la Generalitat tenia tots els mitjans estatals disponibles durant la dana de València i responsabilitza al govern autonòmic de no alçar prompte el nivell d’emergència.

Una festa amb música alta acaba en tiroteig i nou detinguts a Alacant

Una discussió per la música alta en una vivenda del barri Juan XXIII d'Alacant ha acabat en tiroteig i amb nou detinguts, tres d'ells ferits, encara que sense impactes d'arma de foc.

Mor un home en un accident de trànsit a l’A-35 a l’altura de Moixent

Un home de 69 anys ha mort en un accident de trànsit este dilluns a l’A-35, al terme de Moixent, després d’intents de reanimació sense èxit i del tall temporal de la via.

Calor de ple estiu a la Comunitat amb 35,3 graus a Orihuela i més de 34 a l’interior de València

Orihuela ha registrat este dilluns 35,3 graus, la màxima de la Comunitat Valenciana, en una jornada de calor de ple estiu que ha deixat més de 34 graus en municipis com Xàtiva, Bicorp o Llíria i tempestes seques amb risc d’incendis a l’interior.

Mor un motorista i queda ferida greu la seua acompanyant en la N-332 a La Vila Joiosa

Un motorista de 35 anys ha mort i la dona que l’acompanyava, de 24, ha resultat ferida greu en un accident este diumenge a la vesprada a la N-332 al seu pas per La Vila Joiosa. La Guàrdia Civil investiga les causes i no descarta una velocitat inadequada.

Tres persones ferides en un xoc frontal a la N-340 a Castelló

Dos hòmens i una dona han resultat ferits amb politraumatismes en un xoc frontal entre un cotxe i una furgoneta a la N-340, dins del terme municipal de Castelló, i han sigut traslladats a l’Hospital General de Castelló.