10.6 C
València
Divendres, 9 gener, 2026

Les populars mascaretes que els experts demanen evitar a algunes persones

 

Ningú pot negar que la pandèmia del coronavirus ha canviat les nostres vides per sempre. En poc més d’un any hem viscut situacions inèdites, com un confinament domiciliari total, i ens hem acostumat a tancar-nos a casa a partir d’una hora determinada a la nit per a evitar rebre una dolorosa sanció.

 

Però, més enllà de tot això, les mascaretes s’han convertit en una realitat que costarà moltíssim superar, una vegada aconseguida la immunitat de ramat que tant anhelem. N’hi ha de tota mena, des de les qüestionades de tela fins a les quirúrgiques a les conegudes FFP2. Ara bé, precisament sobre estes últimes, unes de les més esteses entre la població, un grup de prestigiosos investigadors ha llançat un seriós advertiment.

 

Els pacients amb glaucoma haurien de deixar d’usar les FFP2

En concret, segons han explicat en ‘Informativoss Telecinco’, un grup internacional de científics, entre els quals podem trobar investigadors de la Universitat de Granada (UGR), han demanat als pacients amb glaucoma deixar d’utilitzar este tipus de protecció quan duen a terme activitat física. El motiu, segons els experts, és que el seu ús augmenta els nivells de pressió intraocular, i és per això que haurien d’optar per les quirúrgiques.

Els investigadors, pertanyents al departament d’Òptica i d’Educació Física i Esportiva de la UGR, i en col·laboració amb el departament d’Oftalmologia de l’Hospital Verge de les Neus i la Universitat de Ningbo, a la Xina, consideren que les mascaretes quirúrgiques frenen correctament la transmissió del virus, i resulten menys arriscades per als pacients amb glaucoma.

 

L’activitat física lleugera, recomanable per a pacients amb glaucoma

Recordem que, en esta pandèmia del coronavirus, les mascaretes s’han convertit en un dels nostres principals aliats, ja que han demostrat ser capaços de bloquejar el pas dels aerosols i les gotes de saliva amb virus que expulsem parlant o exhalant. Estes últimes són les principals responsables dels contagis de Covid-19, segons explica la mateixa UGR en una nota.

Durant l’activitat física s’expulsa un nom fins i tot major d’aerosols, i a més arriben més lluny del normal, disparant el risc de contagi. Per part seua, el glaucoma és a principal causa de ceguesa irreversible en el món, i l’única estratègia per a prevenir o frenar la seua progressió és «la reducció i estabilització dels nivells de pressió intraocular».

 

Les FFP2 causen un lleuger augment de la pressió intraocular

En este sentit, la realització d’exercicis aeròbics de baixa intensitat en pacients amb glaucoma ha resultat ser molt beneficiós, ja que redueix esta pressió, per la qual cosa es recomana. En este sentit, els experts han avaluat l’ús de mascaretes FFP2 i quirúrgiques, i els seus efectes en estos pacients.

Concretament, han participat un total de 13 pacients, tots ells diagnosticats amb glaucoma d’angle obert, que van recórrer una distància de 400 metres amb mascaretes FFP2, mascaretes quirúrgiques i també sense cap mena de protecció. La seua pressió intraocular va ser mesura cada 80 metres, en condicions basals i també després d’un període de recuperació.

Les conclusions són que les mascaretes FFP2, malgrat ser molt efectives, causen un petit, però «estadísticament significatiu» augment dels nivells de pressió intraocular, en comparació amb les quirúrgiques o la falta de protecció, situacions que van llançar resultats similars.

És per això que s’hauria de prioritzar l’ús de les quirúrgiques en pacients amb glaucoma, sempre que no existisca un alt risc de contagiar-se de Covid-19 durant la realització de l’activitat física. Els experts recorden en este sentit, que els valors de pressió haurien de mantenir-se «tan baixos com siga possible» en tot moment.

Últimes notícies

Pedro Martínez lamenta el segon quart després de la derrota davant el Mònaco

València Basket va cedir davant Mònaco i el seu tècnic va subratllar que el segon quart va ser determinant per les pèrdues i l'encert rival. Spanoulis va destacar la solidesa defensiva i el repartiment de responsabilitats.

Sadiq arriba al València traspassat per la Reial Societat i firma fins a 2028

Umar Sadiq es va convertir este dijous en nou jugador del València després de l'acord de traspàs amb la Reial Societat. El davanter va firmar fins a 2028.

El PP acusa a Morant d’atacar a tot el partit perquè els seus alcaldes no avalen el relat de la reconstrucció

Fernando Pastor ha acusat a Diana Morant de carregar contra tot el PP al no aconseguir l'aval d'alcaldes socialistes al relat sobre la reconstrucció després de la dana. El síndic ha defés que les obres estan executades i ha criticat la judicialització del debat.

Rosa Peris presidirà la gestora del PSPV a Almussafes després de l’expulsió de l’alcalde per assetjament

El PSOE situarà a Rosa Peris al capdavant d'una gestora a Almussafes després de l'expulsió de Toni González. L'alcalde manté el càrrec des del grup mixt.

Carmen Martínez substituirà a Alejandro Soler com a coordinadora del PSPV en el Congrés

Carmen Martínez rellevarà a Alejandro Soler en la coordinació del PSPV en el Congrés. El PSPV ajustarà també la seua estructura en Les Corts amb canvis previstos i continuïtat.

Morant acusa el PP de deixar sense executar el 50% dels diners estatals per a la dana

Diana Morant ha denunciat que el Consell i el PP han deixat sense executar la mitat dels fons transferits pel Govern per a la recuperació després de la dana de 2024 en la Comunitat Valenciana. També ha defés el nou model de finançament i ha anunciat una conferència política del PSPV al maig a Alacant.

Feijóo declararà en el Congrés malgrat el recurs que demana la seua compareixença en un jutjat

Alberto Núñez Feijóo atestarà este divendres a les 9.30 des del seu despatx en el Congrés per la causa de la DANA, malgrat un recurs que demanava seu judicial pròxima. La magistrada va avalar la via telemàtica a l'empara de l'article 412 de la Llei d'Enjudiciament Criminal.

Feijóo declararà en el Congrés malgrat el recurs que demanava la seua compareixença en un jutjat

El president del PP atestarà este divendres a les 9.30 des del seu despatx en la Cambra, autoritzat per la jutgessa a l'empara de l'article 412 de la Llei d'Enjudiciament Criminal. La diligència seguix avant mentres es resol un recurs que sol·licitava la seua declaració en un jutjat pròxim al seu domicili.