La venda sense recepta de tests d’antígens COVID crea ‘dubtes’

 

Mentre la ministra de Sanitat, Carolina Darias, confirmava que el Consell de Ministres aprovarà el pròxim 20 de juliol la venda en farmàcies de test d’antígens per a l’autodiagnòstic de covid-19 per facilitar la identificació de positius i poder controlar millor la progressió de la pandèmia, alguns sectors més crítics temen que un mal ús en determinats sectors puga crear falses seguretats i jugar en contra del fre dels contagis que es multipliquen a la Comunitat Valenciana.

A més, cal recordar que tot i que estos tests ja fa mesos que estan a les farmàcies valencianes, fins ara, l’exigència de prescripció per a la venda al públic constituïa una barrera, ja que com explicaven llavors els farmacèutics «encara que molta gent els demanava, eren molt poques les receptes que es feien, ja que s’optava per les proves diagnòstiques sanitàries establertes en la Sanitat Pública o en laboratoris autoritzats».

De fet, després d’este anunci, des del Col·legi Oficial de Farmacèutics de Castelló, el seu president, Sergio Marco es mostra satisfet amb la mesura tot i que recorda que la decisió s’hauria d’haver pres molt abans.

«La comercialització dels tests d’antígens a les farmàcies arriba tard, però per fi, serà una realitat. Un cop més, queda clar que els farmacèutics som clau en esta pandèmia i que la farmàcia té la porta oberta sempre per treballar i atendre el ciutadà», Argumenta Marco.

Ara, però, i enmig d’un repunt de casos brutal a la Comunitat, sembla que «autodiagnòstic» es veu amb bons ulls per algunes autoritats sanitàries. No obstant això, es recorda també la necessitat de fer un ús correcte d’estes proves, atés que per augmentar la seua fiabilitat s’han de fer amb determinada simptomatologia i en un període determinat.

Amb tot, també alguns metges es mostren prudents, respecte que es complisca el principal objectiu d’esta mesura que pretén facilitar els diagnòstics i identificar les sospites de casos positius, i fins i tot d’asimptomàtics com succeeix amb la majoria de població compresa entre els 12 i els 29 anys.

La Dra. Medina, Metge d’Atenció Primària, argumenta que fa a les postures oposades de la por a una falsa seguretat, que puga fer confiar proves que no s’hagen realitzat correctament, davant la possibilitat que estos tests servisquen per a prevenir contagis i frenar l’expansió, «totes dos són certes però a la fi això és un abordatge multilateral», assegura.

Serveix l’autotest per a sortir de viatge?

 

D’altra banda, davant la perspectiva de poder adquirir els autotests COVID en farmàcies amb uns preus que oscil·len entre els 8 i els 30 euros, segons format, nombre de proves i si són de mucosa o serològics, a molts el que es plantegen ara és la seua validesa per a presentar-los com a garantia, per exemple per poder sortir de viatge.

De moment, els tests que solen demanar la majoria de les companyies aeroportuàries solen requerir una validació sanitària. És a dir, solen demanar proves avalades per un laboratori o centre sanitari tret que les realitzen ells mateixos en els controls d’accés o embarcament.

Així, per ara, la lliure comercialització d’estos tests serviria únicament perquè l’usuari pogués confirmar o descartar la presència d’antígens «sempre que la prova es realitze correctament i en el període establert després de la possible exposició depenent a més de si hi ha absència o presència de simptomatologia compatible», recorden els professionals.

Últimes notícies

El PSPV denuncia un fort retall d’inversions de la Generalitat a Alacant en els comptes de 2026

El PSPV-PSOE d’Alacant ha assegurat que la Generalitat ha reduït més de la mitat les inversions territorialitzades a la província en els pressupostos de 2026, mentre que el Govern d’Espanya preveu una aportació rècord als municipis alacantins.

PP i Vox aproven a soles les conclusions de la comissió de la DANA del 29 d’octubre

El ple de Les Corts ha aprovat amb PP i Vox el dictamen de la comissió d’investigació sobre la DANA del 29 d’octubre de 2024, rebutjat per PSPV i Compromis, que acusen el Consell de voler exculpar-se de la gestio d’una tragèdia amb 230 morts.

Pedro Martínez apel·la a la tranquil·litat abans de la final entre València Basket i Barça

Pedro Martínez assegura que el València Basket arriba a la final de la Lliga Endesa contra el Barça amb la tranquil·litat del treball ben fet, el factor pista a favor i molta il·lusió.

Pradilla encén l’afició taronja abans de la final contra el Barça al Roig Arena

Jaime Pradilla destaca la il·lusió del vestidor del Valencia Basket abans d’afrontar la final de la Lliga Endesa contra el Barça, que començarà este dijous al Roig Arena.

Orgull LGTBI a València: la Delegació del Govern es declara espai refugi

La Delegació del Govern en la Comunitat Valenciana ha celebrat un acte institucional pel Dia de l’Orgull LGTBI amb desplegament de bandera i un conversatori amb entitats i les ministres Ana Redondo i Diana Morant, reivindicant la llibertat i la dignitat del col·lectiu.

Milers de metges ixen al carrer a València i Alacant per a defensar la sanitat pública

Metges i facultatius han omplit este dimecres els carrers de València i Alacant per a protestar contra l’Anteprojecte d’Estatut Marc i reclamar millors condicions laborals i assistència digna per als pacients. El Sindicat Mèdic CESMCV avisa que les mobilitzacions continuaran i no descarta una vaga indefinida.

Les víctimes de la dana claven foc a Les Corts pel tancament de la investigació

Les principals associacions de víctimes de la dana del 29 d’octubre han qualificat de vergonya el tancament de la comissió d’investigació en Les Corts i han acusat Carlos Mazón de riure’s de les famílies afectades.

Temperatures de rècord a la Comunitat Valenciana des de dilluns: calor extrema a l’interior

El calor s’intensificarà des d’este cap de setmana a la Comunitat Valenciana i, entre dilluns 22 i divendres 26 de juny, la temperatura mitjana podria marcar rècords diaris des de 1950, amb especial incidència en l’interior.