La venda sense recepta de tests d’antígens COVID crea ‘dubtes’

 

Mentre la ministra de Sanitat, Carolina Darias, confirmava que el Consell de Ministres aprovarà el pròxim 20 de juliol la venda en farmàcies de test d’antígens per a l’autodiagnòstic de covid-19 per facilitar la identificació de positius i poder controlar millor la progressió de la pandèmia, alguns sectors més crítics temen que un mal ús en determinats sectors puga crear falses seguretats i jugar en contra del fre dels contagis que es multipliquen a la Comunitat Valenciana.

A més, cal recordar que tot i que estos tests ja fa mesos que estan a les farmàcies valencianes, fins ara, l’exigència de prescripció per a la venda al públic constituïa una barrera, ja que com explicaven llavors els farmacèutics «encara que molta gent els demanava, eren molt poques les receptes que es feien, ja que s’optava per les proves diagnòstiques sanitàries establertes en la Sanitat Pública o en laboratoris autoritzats».

De fet, després d’este anunci, des del Col·legi Oficial de Farmacèutics de Castelló, el seu president, Sergio Marco es mostra satisfet amb la mesura tot i que recorda que la decisió s’hauria d’haver pres molt abans.

«La comercialització dels tests d’antígens a les farmàcies arriba tard, però per fi, serà una realitat. Un cop més, queda clar que els farmacèutics som clau en esta pandèmia i que la farmàcia té la porta oberta sempre per treballar i atendre el ciutadà», Argumenta Marco.

Ara, però, i enmig d’un repunt de casos brutal a la Comunitat, sembla que «autodiagnòstic» es veu amb bons ulls per algunes autoritats sanitàries. No obstant això, es recorda també la necessitat de fer un ús correcte d’estes proves, atés que per augmentar la seua fiabilitat s’han de fer amb determinada simptomatologia i en un període determinat.

Amb tot, també alguns metges es mostren prudents, respecte que es complisca el principal objectiu d’esta mesura que pretén facilitar els diagnòstics i identificar les sospites de casos positius, i fins i tot d’asimptomàtics com succeeix amb la majoria de població compresa entre els 12 i els 29 anys.

La Dra. Medina, Metge d’Atenció Primària, argumenta que fa a les postures oposades de la por a una falsa seguretat, que puga fer confiar proves que no s’hagen realitzat correctament, davant la possibilitat que estos tests servisquen per a prevenir contagis i frenar l’expansió, «totes dos són certes però a la fi això és un abordatge multilateral», assegura.

Serveix l’autotest per a sortir de viatge?

 

D’altra banda, davant la perspectiva de poder adquirir els autotests COVID en farmàcies amb uns preus que oscil·len entre els 8 i els 30 euros, segons format, nombre de proves i si són de mucosa o serològics, a molts el que es plantegen ara és la seua validesa per a presentar-los com a garantia, per exemple per poder sortir de viatge.

De moment, els tests que solen demanar la majoria de les companyies aeroportuàries solen requerir una validació sanitària. És a dir, solen demanar proves avalades per un laboratori o centre sanitari tret que les realitzen ells mateixos en els controls d’accés o embarcament.

Així, per ara, la lliure comercialització d’estos tests serviria únicament perquè l’usuari pogués confirmar o descartar la presència d’antígens «sempre que la prova es realitze correctament i en el període establert després de la possible exposició depenent a més de si hi ha absència o presència de simptomatologia compatible», recorden els professionals.

Últimes notícies

Nova manifestació a València exigix retirar l’acta de diputat a Carlos Mazón per la gestió de la dana

Una nova manifestació a València reclama suprimir l'aforament i l'acta de diputat de Carlos Mazón per la gestió de la dana, sumant a docents i famílies en plena vaga indefinida del professorat.

El València Basket es juga la segona plaça de la Lliga Endesa en el Palau

El València Basket visita al Barcelona en un dol ajornat que tanca la fase regular de la Lliga Endesa i en el qual es juga ser segon o caure fins a la quinta posició abans dels playoff.

El 91% del professorat valencià rebutja la proposta d’Educació i recolza seguir la vaga

Un 91% del professorat no universitari de l'educació pública valenciana rebutja l'última proposta de la Conselleria d'Educació i un 80% aposta per mantindre la vaga indefinida. La consulta sindical, amb més de 30.000 vots, també definix el format preferit de les pròximes mobilitzacions.

Dos persones rescatades il·leses després de l’accident d’un hidroavió enfront de Sagunt

Dos ocupants d'un hidroavió en vol de pràctiques han sigut rescatats il·lesos enfront de la costa de Sagunt després de patir una fallada mecànica que va impedir l'enlairament.

València i Castelló encadenen la seua segona nit tropical amb mínimes de fins a 20,8 graus

València i Castelló han viscut la seua segona nit tropical consecutiva, amb mínimes que no han baixat dels 20 graus a causa d'una mar Balear excepcionalment càlida per a finals de maig.

Sis noves rutes de cicloturisme per a reactivar els pobles més xicotets de la Ruta 99

La Generalitat impulsa sis rutes cicloturistas en la Ruta 99 per a reforçar el turisme d'interior i combatre la despoblació en els municipis de menys de 100 habitants.

Agricultura reforça les ajudes a la cirera d’Alacant per a assegurar el futur del cultiu

La Conselleria d'Agricultura destina prop de 418.000 euros a explotacions de cirera de regadiu a Alacant i supera el milió en ajudes al secà, al mateix temps que impulsa el relleu generacional amb quasi 550 suports a jóvens agricultors.

Tancament total del pas inferior de Pérez Galdós a València durant tres dies per les obres

El túnel de Pérez Galdós romandrà tancat al trànsit de l'1 al 3 de juny per a connectar un col·lector dins de les obres de reurbanització i renaturalització de l'eix Pérez Galdós-Giorgeta.