José Sacristán, Goya d’Honor 2022

 

Amb els seus gestos, silencis, postures i paraules comunica la seua passió per explicar històries, per posar-se la màscara com quan es divertia de xicotet. José Sacristán, que fa més de seixanta anys que “juga amb responsabilitat” en cinema, teatre i televisió, rebrà el Goya d’Honor el pròxim 12 de febrer a Les Arts de València.

“La meua carrera ha estat el goig de la criatura que ha vist complert el seu propòsit, el de fer creure la gent que era l’estudiant, el pregoner, el recluta, l’emigrant, l’advocat, el metge… i que la gent s’ho cregués. I la sort que en tot aquest recorregut els meus millors amics i la gent més estimada per a mi, al marge de la meua família, és a la professió. Què puc demanar més!”, va manifestar l’actor en conéixer la notícia.

La Junta Directiva de l’Acadèmia ha decidit atorgar aquest premi honorífic al veterà i estimat actor “per ser un model de lliurament, passió, ètica i professionalitat per a tots els cineastes joves. Per ser la cara i la veu del cinema espanyol de les darreres sis dècades. Per saber representar-nos de manera única en tants títols inoblidables que formen part de la nostra memòria íntima. I per haver sabut avançar des del reflex que ens ha tornat a la pantalla alguns dels grans canvis que hem viscut al nostre cinema i a la nostra societat”.

Sacristán, que va ser un dels fundadors de l’Acadèmia ara fa 36 anys, va confessar que el primer que va pensar, quan li van comunicar el premi, va ser “a la reunió que el 1985 ens va proposar el senyor Matas –el productor Alfredo Matas– i el que en va sortir i tot el que es va haver de treballar després. Vaig recordar els començaments, els meus temps de vicepresident, la lluita… Em sent molt orgullós del punt en què ara està l’Acadèmia”.

“Molt emocionat” pel Goya d’Honor –”la collita és bona. Van passant els anys i em posa molt content perquè alguna cosa informa que el camí no estava tan equivocat”–, té “més o menys” previst el discurs que pronunciarà a València. I fa una pista: “Donaré una ullada al lloc i a la gent d’on vinc”.

La continuïtat a la feina és el gran èxit de Sacristán (Chinchón, 1937), un professional amb discurs i compromís polític que se sent jove perquè té curiositat i conserva aquesta part del joc i del treball en equip que és el cinema. “Això de la continuïtat m’ho va ensenyar Fernando Fernán-Gómez. Després, com més reconeixements i més coses tingues, millor, però el que és fonamental és l’aprovació o no de la meua feina per la gent que la compra”.

Sap que la professió és insegura i reconeix que “seria un miserable si em queixés perquè mai no m’ha faltat feina. De vegades, el que guanyava no era suficient per a cobrir les meues obligacions, però aquest era el meu problema. M’ho he treballat, però hi ha un factor sort que m’ha acompanyat. Reconec i agraïsc el privilegi, no se m’escapa”, subratlla.

L’any que celebrem el centenari dels mestres Berlanga i Fernán-Gómez, arriba el Goya d’Honor per a aquest actor que va crear per a tots dos personatges inoblidables, i que també va compartir el seu talent amb tants altres grans noms del cinema espanyol.

Va debutar al cinema amb Fernando Palacios a La familia… i un més, i, fins ara, la seva última aparició a la gran pantalla és amb Fernando Colomo a Cura amb el que desitges. I entre Palacios i Colomo ha treballat amb Mario Camus, Roberto Bodegas, Pedro Olea, Gonzalo Suárez, José Luis Garci, Adolfo Aristarain, Pilar Miró, Eloi de l’Església, Manuel Gutiérrez Aragó, Pedro Lázaga, Mariano Ozores, Jaume Camino,  Gillo Pontecorvo, Pedro Masó, Francisco Regueiro, David Trueba…Una extensa llista a la qual se sumen noves generacions de cineastes com Javier Rebollo, Pau Durà, José Skaf, Kike Maíllo, Isaki Lacuesta, Carlos Vermut i Bernabé Rico.

Sacristán ha participat en més de 125 pel·lícules, algunes d’elles molt populars com ‘Don erre que erre, La tonta del bote, Soltera y madre en la vida, Vente a Alemania, Pepe, El abuelo tiene un plan…”que van ser la meua escola de feina i de vida. Aquí vaig aprendre el poc o molt que sé”, ha manifestat l’actor, que també s’ha posat darrere de la càmera a Soldados de plomo, Cara de acelga y Yo me bajo en la próxima, ¿y usted?.

Ha estat reconegut amb el Premi Nacional de Cinematografia, dos Conquilles de Plata del Festival de Sant Sebastià, el Goya al Millor Actor Protagonista (El mort i ser feliç), el Còndor de Plata d’Honor, el Premi Feroç d’Honor, la Medalla d’Honor del Cercle d’Escriptors Cinematogràfics, la Medalla al Mèrit de les Belles Arts i diversos Fotogrames de Plata. El Goya d’Honor 2022 està de gira amb Señora de rojo sobre fondo gris, obra de teatre que representarà fins al juny del pròxim any, quan també té en cartera un espectacle a Mèrida. “Mentre la mare natura ho autoritzi, seguirem jugant”, postil·la. “Amb responsabilitat”, precisa.

Últimes notícies

L’abstenció de Vox frena la reprovació de Barcala pel cas dels pisos de Les Naus

L’abstenció dels quatre regidors de Vox en el ple d’Alacant ha impedit la reprovació de l’alcalde Luis Barcala, reclamada per l’esquerra per la seua negativa a declarar en la comissió sobre les vivendes públiques de Les Naus.

Veïns d’Ayódar reclamen més prevenció per a evitar nous incendis forestals

Els habitants d’Ayódar han tornat a les seues cases després de l’evacuació per l’incendi de la Vall d'Uixó i exigixen més prevenció per a evitar que es repetisquen focs com este.

El president de la CHJ admet que hi hagué “molt poc temps de maniobra” al barranc del Poyo

Miguel Polo ha detallat al jutjat els missatges que va enviar després de la DANA de 2024, admetent que al barranc del Poyo hi hagué molt poc temps de maniobra i incidint en l’impacte sobre l’abastiment d’aigua i les infraestructures.

El festival FRESCA! tanca la sisena edició amb un 90% d’ocupació

El festival FRESCA!, impulsat per la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats i l’IVC, ha tancat la sisena edició a Alacant amb un 90% d’ocupació i un augment del 12% d’espectadors respecte a 2024. Cinc dels nou muntatges de gran format han esgotat entrades a Casa Mediterráneo, mentre que FRESCA! Al Carrer ha oferit dos espectacles gratuïts en els Jardins de la Diputació.

Quatre de cada deu conductors valencians no revisen la vista abans de conduir

El 42,3 % dels conductors de la Comunitat Valenciana no es fa revisions visuals periòdiques, malgrat que la vista és clau per a la seguretat viària. El COOCV recorda també la importància d’usar ulleres de sol adequades, sobretot amb lents polaritzades.

La Nau revisa la paradoxa del bikini i el turisme franquista 80 anys després

El Centre Cultural La Nau acull fins al 6 de setembre una mostra que analitza la paradoxa del bikini en ple franquisme i el paper de Benidorm com a símbol del turisme de masses.

Quinze anys de presó a un home per agredir sexualment dos xiquets d’11 i 14 anys

L’Audiència de València ha condemnat un home a quinze anys de presó per agressions sexuals a dos menors d’11 i 14 anys, i li ha imposat ordres d’allunyament, indemnitzacions i inhabilitació per a treballar amb xiquets.

Els agricultors de la Vall d’Uixó i Àvila comencen a tramitar sinistres per l’onada d’incendis

Agroseguro ha començat a rebre parts de sinistre per danys en explotacions agrícoles i ramaderes afectades pels grans incendis a la província d'Àvila, la Vall d'Uixó i La Mierla (Guadalajara). L'entitat recorda que no hi ha urgència per comunicar els danys i garantix la cobertura de produccions i ramat assegurat.
FILMOTECA D'ESTIU