15.1 C
València
Dijous, 11 desembre, 2025

Dana, campa, descampat i terra blanca

Fa uns quants dies, es va anunciar que l’Acadèmia Valenciana de la Llengua incorporava al corpus normatiu l’acrònim dana, sigla lexicalitzada, i malauradament ja ben coneguda, com a vocable amb entrada en el Diccionari normatiu valencià (DNV).

A finals de desembre de l’any passat, en un article publicat en este mateix diari, titulat “Les danes s’han popularitzat malauradament”, reivindicava la inclusió d’eixa paraula en la llista de paraules normatives. Ja figurava en algun recull lèxic amb una descripció només per a especialistes en el llenguatge i terminologia de l’oratge, “Depressió aïllada en nivells alts”.

Ara ja la tenim en el DNV amb una definició que informa en què consistix i les possibles conseqüències meteorològiques “Depressió en nivells alts de l’atmosfera, constituïda per un nucli d’aire fred amb circulació ciclònica dels vents, que, aïllada de la circulació general atmosfèrica, en descendir sobre una massa d’aire calent, pot produir greus pertorbacions amb precipitacions molt intenses.”, però potser li falta alguna frase d’exemple del seu sentit, com “La dana del 29 d’octubre de 2024 va fer molt de mal”, “Les danes, a vegades comporten desastres”, etc.

Per cert, com també deia en el mencionat article, Espanya és l’únic país que a eixe fenomen meteorològic se’l denomina d’eixa forma, dana. Com ja sabem, abans se l’anomenava gota freda. El canvi el va fer l‘Aemet perquè gota freda produïa alarmisme. Per al que ha servit eixa substitució de nom, més hauria calgut deixar la denominació que tenia. Una altra paraula anunciada que tindrà definició de substantiu és campa, ‘terra sense cultivar ni llaurar’. Un vocable ara, també desgraciadament, unit a dana, perquè en moltes campes és on s’han deixat els cotxes inutilitzats. Era adjectiu en l’expressió terra campa, ‘terra de conreu on no hi ha arbres ni vinya’, com ha ocorregut amb telèfon mòbil i amb ordinador portàtil, en què l’adjectiu pren el valor de nom i de manera natural diem “Deixa’m el teu mòbil” i “Passa’m el portàtil”.

L’ús nominal de campa és sinònim, com a mínim parcial, de descampat, ‘terreny sense conreu dins d’una població o als afores’,  ‘solar sense construir dins d’un nucli urbà’, paraula molt usual en el llenguatge popular valencià. Podríem dir també “Molts cotxes estropejats o fora d’ús s’han deixat en descampats”.

La “terra campa”, que com hem assenyalat és ‘terra cultivada o cultivable sense arbres, té un sinònim en la parla valenciana que és terra blanca, ‘terra d’horta, terra sense arbres, especialment dedicada al cultiu d’hortalisses i verdures’, “Eugeni vol arrendar 30 fanecades de terra blanca per a fer hortalisses i verdures; de terra amb arbres, diu que ja en té prou”. Eixa locució no la trobem en els diccionaris de referència d’esta llengua, però, a més de ser usual en la terminologia agrària valenciana, la tenim documentada, en el significat esmentat, en Carta de poblament de Molins de Rocamora (1697), i usada per Joaquim Amo en L’oncle Canyís (1910), per Josep Lozano, Toni Cucarella i Joan Olivares, entre altres autors, com testimonia el Corpus Informatitzat del Valencià.

I a vore si ja no tornem a utilitzar les campes per a la mateixa necessitat que s’han utilitzat per culpa de la maleïda dana.

Últimes notícies

Sindicats exigixen a la nova consellera una reunió urgent i canvis en la llei en plena vaga docent

Les centrals docents han reclamat a María del Carmen Ortí una reunió immediata per a negociar millores laborals i substituir la Llei de Llibertat Educativa, en una jornada de vaga amb mobilitzacions en tota la Comunitat.

Han cartografiat per primera vegada les connexions del cerebel amb la resta del cervell

Un equip de l'Institut de Neurociències (UMH-CSIC) ha reconstruït per primera vegada com el cerebel establix les seues connexions amb la resta del cervell en etapes primerenques de la vida. El mapa, publicat en 'PNAS', detalla les fases d'inici, expansió i refinament d'estes vies.

Mompó assegura que la seua relació amb Pérez Llorca és bona i que parlen diàriament

Mompó ha defés que manté una relació fluida amb Pérez Llorca i contacte diari. Ha explicat la pancarta de la plaça de bous, celebrat el Roig Arena i valorat una citació clau en la investigació de la dana.

Detingut un home de 65 anys pel tiroteig mortal de Xirivella del 4 de setembre

La Policia Nacional ha detingut a Xirivella a un home de 65 anys com a presumpte autor del tiroteig del 4 de setembre, en el qual va morir un home de 35. Els investigadors creuen que va actuar al costat del seu fill, arrestat al novembre, i este dijous ha sigut posat a disposició judicial.

Planes tatxa d’irreal la proposta de la CE per a la pesca al Mediterrani: 9,7 dies a l’any

El ministre Luis Planas va criticar que la Comissió Europea plantege només 9,7 dies de faena a l'any per vaixell en 2026 i va defendre que Espanya aconseguirà més jornades. Va reclamar que es reconega l'esforç de selectivitat del sector i que no es reinicie el comptador cada any.

Desarticulada a Gandia una xarxa que empadronava irregularment a estrangers: cinc detinguts

La Policia Nacional ha detingut a cinc persones i ha desarticulat una organització que falsificava documents per a empadronar massivament a estrangers a Gandia. S'han detectat 127 altes irregulars i almenys 15 propietaris afectats.

Nuvolositat i pluges probables des del divendres en la Comunitat Valenciana

Aemet preveu un gir a llevant i gregal que augmentarà la nuvolositat i deixarà precipitacions el cap de setmana en la Comunitat Valenciana, amb descens tèrmic diürn.

El Suprem envia a juí a Ábalos i a Koldo García i manté la presó preventiva

El Suprem ha obert juí oral contra José Luis Ábalos, el seu exasesor Koldo García i l'empresari Víctor de Aldama per presumptes comissions en contractes de màscares. Manté la presó preventiva per als dos primers i imposa una fiança de 60.000 euros.