Dana, campa, descampat i terra blanca

Fa uns quants dies, es va anunciar que l’Acadèmia Valenciana de la Llengua incorporava al corpus normatiu l’acrònim dana, sigla lexicalitzada, i malauradament ja ben coneguda, com a vocable amb entrada en el Diccionari normatiu valencià (DNV).

A finals de desembre de l’any passat, en un article publicat en este mateix diari, titulat “Les danes s’han popularitzat malauradament”, reivindicava la inclusió d’eixa paraula en la llista de paraules normatives. Ja figurava en algun recull lèxic amb una descripció només per a especialistes en el llenguatge i terminologia de l’oratge, “Depressió aïllada en nivells alts”.

Ara ja la tenim en el DNV amb una definició que informa en què consistix i les possibles conseqüències meteorològiques “Depressió en nivells alts de l’atmosfera, constituïda per un nucli d’aire fred amb circulació ciclònica dels vents, que, aïllada de la circulació general atmosfèrica, en descendir sobre una massa d’aire calent, pot produir greus pertorbacions amb precipitacions molt intenses.”, però potser li falta alguna frase d’exemple del seu sentit, com “La dana del 29 d’octubre de 2024 va fer molt de mal”, “Les danes, a vegades comporten desastres”, etc.

Per cert, com també deia en el mencionat article, Espanya és l’únic país que a eixe fenomen meteorològic se’l denomina d’eixa forma, dana. Com ja sabem, abans se l’anomenava gota freda. El canvi el va fer l‘Aemet perquè gota freda produïa alarmisme. Per al que ha servit eixa substitució de nom, més hauria calgut deixar la denominació que tenia. Una altra paraula anunciada que tindrà definició de substantiu és campa, ‘terra sense cultivar ni llaurar’. Un vocable ara, també desgraciadament, unit a dana, perquè en moltes campes és on s’han deixat els cotxes inutilitzats. Era adjectiu en l’expressió terra campa, ‘terra de conreu on no hi ha arbres ni vinya’, com ha ocorregut amb telèfon mòbil i amb ordinador portàtil, en què l’adjectiu pren el valor de nom i de manera natural diem “Deixa’m el teu mòbil” i “Passa’m el portàtil”.

L’ús nominal de campa és sinònim, com a mínim parcial, de descampat, ‘terreny sense conreu dins d’una població o als afores’,  ‘solar sense construir dins d’un nucli urbà’, paraula molt usual en el llenguatge popular valencià. Podríem dir també “Molts cotxes estropejats o fora d’ús s’han deixat en descampats”.

La “terra campa”, que com hem assenyalat és ‘terra cultivada o cultivable sense arbres, té un sinònim en la parla valenciana que és terra blanca, ‘terra d’horta, terra sense arbres, especialment dedicada al cultiu d’hortalisses i verdures’, “Eugeni vol arrendar 30 fanecades de terra blanca per a fer hortalisses i verdures; de terra amb arbres, diu que ja en té prou”. Eixa locució no la trobem en els diccionaris de referència d’esta llengua, però, a més de ser usual en la terminologia agrària valenciana, la tenim documentada, en el significat esmentat, en Carta de poblament de Molins de Rocamora (1697), i usada per Joaquim Amo en L’oncle Canyís (1910), per Josep Lozano, Toni Cucarella i Joan Olivares, entre altres autors, com testimonia el Corpus Informatitzat del Valencià.

I a vore si ja no tornem a utilitzar les campes per a la mateixa necessitat que s’han utilitzat per culpa de la maleïda dana.

Últimes notícies

La Universitat de València inicia el curs amb 50.000 estudiants i quasi totes les places cobertes

La Universitat de València ha arrancat el curs 2026-2027 amb quasi totes les 9.019 places de nou ingrés cobertes i una previsió global de 50.000 estudiants, inclosa la mobilitat internacional.

El PSOE reclama al Suprem que agilite el recurs contra l’absolució de Camps

El PSOE ha demanat al Tribunal Suprem que done un impuls processal al recurs presentat contra la sentència que va absoldre Francisco Camps en l’últim serrell del cas Gürtel, després de més de díhuit mesos sense resolució sobre l’admissió.

El macrojudici per Grand Coral arranca amb acords de conformitat de diversos acusats

El judici per l’operació Grand Coral a Mèxic, que hauria causat un perjuí de 750 milions, ha arrancat amb acords de conformitat de diversos acusats, entre ells l’exconseller delegat de Banco de Valencia i els principals promotors del projecte.

CSIF reclama protocols contra el suïcidi en les policies locals valencianes

El sindicat CSIF ha traslladat als ajuntaments de la Comunitat Valenciana una proposta de protocol per a previndre conductes suïcides en les policies locals i protegir la salut mental dels agents.

Així lidera Alacant el lloguer per a estrangers junt amb Balears

Alacant i Balears concentren el 26 % de les cerques d’estrangers que volen llogar vivenda a Espanya, segons Idealista. València destaca tant a nivell provincial com com a capital entre els principals mercats internacionals.

Pérez Llorca defensa que ja havia pujat les hores de matemàtiques abans del Pisa

Juanfran Pérez Llorca assegura a Crevillent que el seu Consell ja havia incrementat les hores de matemàtiques i limitat l’ús de mòbils abans de conéixer els resultats de l’informe Pisa, i anuncia 3 milions per a acabar el teatre Chapí. El president defensa també un pla per a millorar les condicions del professorat i reforçar l’educació especial, la FP i la climatització dels centres.

Noves ajudes de fins a 20.000 euros per a negocis en municipis afectats per la dana

La Generalitat ha obert la segona convocatòria EMDANA, amb 3,26 milions en ajudes de fins a 20.000 euros per a autònoms i pimes que inicien negocis en municipis afectats per la dana.

Braulio Vázquez deixa Osasuna i assumix el repte de fitxar pel València

Braulio Vázquez s’ha acomiadat d’Osasuna després de set anys al càrrec de director esportiu per a incorporar-se al València, club que definix com ‘alguna cosa diferent’. José Antonio Prieto ‘Cata’ assumirà ara la direcció esportiva del club navarrés.