Dana, campa, descampat i terra blanca

Fa uns quants dies, es va anunciar que l’Acadèmia Valenciana de la Llengua incorporava al corpus normatiu l’acrònim dana, sigla lexicalitzada, i malauradament ja ben coneguda, com a vocable amb entrada en el Diccionari normatiu valencià (DNV).

A finals de desembre de l’any passat, en un article publicat en este mateix diari, titulat “Les danes s’han popularitzat malauradament”, reivindicava la inclusió d’eixa paraula en la llista de paraules normatives. Ja figurava en algun recull lèxic amb una descripció només per a especialistes en el llenguatge i terminologia de l’oratge, “Depressió aïllada en nivells alts”.

Ara ja la tenim en el DNV amb una definició que informa en què consistix i les possibles conseqüències meteorològiques “Depressió en nivells alts de l’atmosfera, constituïda per un nucli d’aire fred amb circulació ciclònica dels vents, que, aïllada de la circulació general atmosfèrica, en descendir sobre una massa d’aire calent, pot produir greus pertorbacions amb precipitacions molt intenses.”, però potser li falta alguna frase d’exemple del seu sentit, com “La dana del 29 d’octubre de 2024 va fer molt de mal”, “Les danes, a vegades comporten desastres”, etc.

Per cert, com també deia en el mencionat article, Espanya és l’únic país que a eixe fenomen meteorològic se’l denomina d’eixa forma, dana. Com ja sabem, abans se l’anomenava gota freda. El canvi el va fer l‘Aemet perquè gota freda produïa alarmisme. Per al que ha servit eixa substitució de nom, més hauria calgut deixar la denominació que tenia. Una altra paraula anunciada que tindrà definició de substantiu és campa, ‘terra sense cultivar ni llaurar’. Un vocable ara, també desgraciadament, unit a dana, perquè en moltes campes és on s’han deixat els cotxes inutilitzats. Era adjectiu en l’expressió terra campa, ‘terra de conreu on no hi ha arbres ni vinya’, com ha ocorregut amb telèfon mòbil i amb ordinador portàtil, en què l’adjectiu pren el valor de nom i de manera natural diem “Deixa’m el teu mòbil” i “Passa’m el portàtil”.

L’ús nominal de campa és sinònim, com a mínim parcial, de descampat, ‘terreny sense conreu dins d’una població o als afores’,  ‘solar sense construir dins d’un nucli urbà’, paraula molt usual en el llenguatge popular valencià. Podríem dir també “Molts cotxes estropejats o fora d’ús s’han deixat en descampats”.

La “terra campa”, que com hem assenyalat és ‘terra cultivada o cultivable sense arbres, té un sinònim en la parla valenciana que és terra blanca, ‘terra d’horta, terra sense arbres, especialment dedicada al cultiu d’hortalisses i verdures’, “Eugeni vol arrendar 30 fanecades de terra blanca per a fer hortalisses i verdures; de terra amb arbres, diu que ja en té prou”. Eixa locució no la trobem en els diccionaris de referència d’esta llengua, però, a més de ser usual en la terminologia agrària valenciana, la tenim documentada, en el significat esmentat, en Carta de poblament de Molins de Rocamora (1697), i usada per Joaquim Amo en L’oncle Canyís (1910), per Josep Lozano, Toni Cucarella i Joan Olivares, entre altres autors, com testimonia el Corpus Informatitzat del Valencià.

I a vore si ja no tornem a utilitzar les campes per a la mateixa necessitat que s’han utilitzat per culpa de la maleïda dana.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Els sindicats convoquen una vaga indefinida de docents en la Comunitat Valenciana des de l’11 de maig

Els sindicats d'ensenyança STEPV, CCOO i UGT convoquen una vaga indefinida del professorat valencià a partir de l'11 de maig, recolzada per una àmplia majoria de docents després d'una consulta interna.

Els sindicats docents convoquen una vaga indefinida en la Comunitat Valenciana des de l’11 de maig

Els sindicats STEPV, CCOO i UGT convoquen una vaga indefinida de docents en la Comunitat Valenciana a partir de l'11 de maig, recolzada per una àmplia majoria del professorat.

Morant exigix al Consell que explique què farà amb els fons no usats per a la reconstrucció

Diana Morant reclama al Consell que aclarisca el destí de més de 1.500 milions d'euros no utilitzats en la reconstrucció i anuncia una nova etapa política des del PSPV-PSOE.

Les bates blanques es mobilitzen a València per a exigir millores laborals i un estatut propi

Milers de metges es manifesten a València per a reclamar una jornada de 35 hores, un estatut professional propi i condicions laborals dignes que frenen la saturació del sistema sanitari.

L’Institut de les Dones impulsa el quart Pla Estratègic d’Igualtat amb el moviment feminista

L'Institut de les Dones avança cap a l'IV Pla Estratègic d'Igualtat mitjançant un procés participatiu amb el moviment feminista i agents socials en tot el territori.

La urbanització de l’entorn de La Fe a València estarà llesta per Nadal i sumarà 244 vivendes protegides

L'Ajuntament preveu finalitzar per Nadal la urbanització del sector Sud PRR-7 de Malilla, al costat de l'hospital La Fe, amb 5 milions d'inversió i 244 vivendes de protecció pública.

Policia i sanitaris atenen un part al costat d’una carretera a Carlet

Agents de la Policia Local de Carlet, la Guàrdia Civil i una unitat del SAMU atenen un part extrahospitalari al costat d'una carretera i traslladen a mare i bebé a l'hospital en bon estat.

Emergències estudia amb el sector d’unflables noves mesures per a reforçar la seguretat

La Conselleria d'Emergències i Interior i el sector d'instal·lacions unflables estudien canvis normatius, cursos de formació i certificacions obligatòries per a millorar la seguretat en la Comunitat Valenciana.