Demanen que als pares que maltracten als seus animals se’ls denegue la custòdia dels fills

Violència sobre la infància i maltracte animal. Experts en protecció de menors demanen que els pares que maltracten als seus animals no tinguen la custòdia dels fills.

El Codi Civil espanyol estableix que quan una parella se separa, també cal protegir l’interés del menor i preveuen que és possible privar de la custòdia compartida al pare o mare que es trobe en un procediment penal per atemptar contra la vida, la integritat física o moral, la llibertat

Maltracte animal i violència psicològica

Ara, aquest escrit de CoPPA ha sol·licitat que l’article 92.7 del Codi Civil s’amplie i es denegue en els casos de supòsit maltracte animal. Psicòlegs assenyalen que els menors presencien»maltracte animal. Psicòlegs senyalen que els menors presèncienmaltracte animal pot suposar una forma de violència psicològica sobre la infància, que sofrirà angoixa, dolor, por, amb un impacte negatiu en el menor, segons ‘coppaprevencion’, i l’aparició de problemes com a baix rendiment escolar o bullying.

Què presenta l’escrit?

En l’escrit presentat indiquen que «estudis constaten també la coexistència del maltractament animal amb el maltractament infantil, sent el primer un senyal d’alarma del segon, i atribueixen una perillositat destacada a aquells perfils d’agressor que protagonitzen actes de maltractament animal en l’àmbit domèstic«.

Manifesten que aquesta esmena ha d’incloure’s amb motiu de la reforma del Codi Civil, en relació amb els animals i les implicacions de la convivència amb ells.

Des de la Coordinadora de Professionals per la Prevenció d’Abusos (CoPPA) han enviat un escrit als grups parlamentaris signat per nombrosos professionals de la salut mental, l’educació i el dret.

A més el jutge pot determinar a qui va la custòdia de l’animal

Este és un canvi legal que propiciarà que en els processos de divorci un jutge puga determinar la custòdia compartida del gos o el gat de la família entre les dos persones de l’exparella. Es tracta d’un problema cada vegada més freqüent avui dia en les separacions. Així mateix, els animals no seran considerats com a béns immobles en els processos d’embargament o desnonament, així que no podran ser retinguts ni separats dels seus amos.

Canvi legal

Per a aconseguir este canvi legal respecte a la consideració dels animals com a éssers sintients, la Comissió de Justícia, amb competència legislativa plena, ha aprovat la modificació del Codi Civil, la Llei Hipotecària i la Llei d’Enjudiciament Criminal. Han estat 22 vots a favor i 14 en contra, els de PP i Vox.

PNB

En la seua tramitació s’ha aprovat una esmena del PNB que al·ludeix al maltractament de la mascota com una causa perquè els jutges neguen la custòdia compartida dels fills en una separació. «No procedirà la guarda conjunta» dels fills en un divorci quan s’aprecie «l’existència de maltractaments a animals, o l’amenaça de causar-los, com a mitjà per a controlar o victimitzar a qualsevol d’estes persones», siguen els fills o l’altre membre de la parella. Això implica traslladar-ho a la llei com un cas de possible violència vicària, per la qual es fa mal a l’animal com a mètode de coacció o intimidació a una persona.

Sistema coercitiu

«Nombrosos estudis demostren que el maltractament a animals, i l’amenaça de maltractar-los, especialment els de companyia, formen part d’un sistema coercitiu, i que este tipus d’agressió és utilitzada per agressors com a tàctica per a intimidar, controlar i fer sofrir a menors i persones en situació de vulnerabilitat, especialment en el context familiar«, justifica el PNB.

I continua en la seua explicació: «El maltractament animal i l’amenaça de maltractar a animals és també una eina per a assegurar el silenci de les víctimes humanes sobre altres abusos que sofreixen o que han presenciat, o fins i tot per a dificultar que les víctimes fugen«.

Últimes notícies

Condemna per l’agressió homòfoba a Benialí i suport a les menors atacades

La vicepresidenta Susana Camarero ha condemnat l’agressió homòfoba patida per diverses menors a Benialí, a la Vall de Gallinera, i ha oferit suport institucional, atenció especialitzada i acompanyament a les joves i a les seues famílies.

Els veïns de Catí desallotjats per l’incendi ja poden tornar a casa

Els veïns de Catí evacuats per l’incendi forestal han pogut tornar hui a les seues vivendes després de la bona evolució de l’extinció. La Generalitat recomana el retorn abans de les 17.00 hores per l’arribada de tempestes fortes a l’interior de Castelló i València.

Tancament de tots els parcs naturals valencians durant l’eclipsi solar del 12 d’agost

La Generalitat ha decretat el tancament de tots els parcs naturals de la Comunitat Valenciana el 12 d’agost, dia de l’eclipsi solar, per l’alt risc d’incendis i la previsió de tempestes seques. També s’imposen restriccions de pas en terrenys forestals i es recomana observar el fenomen des de punts urbans i oficials.

El control del porc senglar s’intensifica a Castelló amb 228 captures enguany

La Generalitat ha reforçat el dispositiu contra el porc senglar a la Plana, amb 31 caixes trampa i 228 captures des de principi de 2026, 76 d’elles al terme de Castelló.

Igualtat actua contra el cartell sexista d’una penya de Sagunt

El Ministeri d’Igualtat i l’Institut de les Dones han enviat dos oficis a l’Ajuntament de Sagunt i a la Federació de Penyes per la difusió d’un cartell considerat sexista d’una penya festiva. La Generalitat Valenciana també ha reclamat revisar el cas i les ajudes públiques vinculades.

Sadiq torna a treballar sobre la gespa mentres el València busca un nou amistós

Sadiq Umar ha tornat a exercitar-se en solitari sobre la gespa de Paterna mentres el València CF intenta tancar un nou amistós i el fitxatge prioritari d’un lateral dret.

Elx dispararà 2,8 tones de pólvora en una Nit de l’Albà històrica

Elx es prepara per a una Nit de l’Albà de rècord la nit del 13 al 14 d’agost, amb 2,8 tones de pólvora, més de 88.000 efectes pirotècnics i la tradicional Palmera de la Mare de Déu des del campanar de Santa María.

Pirotècnia Vulcano investiga l’incident del Castell de l’Olla d’Altea que va deixar diversos ferits

Pirotècnia Vulcano ha lamentat l’incident ocorregut durant la 40 edició del Castell de l’Olla d’Altea, on l’explosió d’una carcassa en l’arena de la platja ha deixat diversos ferits, i ha obert una investigació interna en col·laboració amb les autoritats.