Denuncien una pujada anual del 15,2% en la cistella de la compra

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) denúncia que za cistella de la compra ha pujat de mitjana en l’últim any un 15,2%. El 94,5% dels 238 productes que componen la cistella de la compra que elabora OCU han pujat, enfront de només 13 que han baixat. Aquest increment de preu provocarà un sobrecost de més 830 € a l’any per a una família mitjana.

Per al seu estudi, OCU ha comparat els preus del mes de maig de 2021, amb els preus al maig d’enguany, d’una cistella de 238 productes d’alimentació i drogueria de diferents categories, alimentació fresca (carn, peix, fruites i verdures) alimentació envasada i drogueria. D’acord amb les dades de l’estudi, la cistella de la compra s’ha incrementat un 15,2%. És la major pujada de preus registrada en els estudis d’OCU.

OCU assenyala que els productes que més pugen són l’oli de gira-sol (118%) les magdalenes (75,4%) la margarina (75,2%) els plàtans (63,6%) la pasta (59,9%), l’oli d’oliva suau (52,6%), la farina de blat (49,7%), els ous (45,9%) i la maionesa (42,9%). Les baixades de preus són l’excepció, se centren en algunes fruites i verdures com els alvocats (-9,6%), kiwi (-5,5%), les pomes (-4,8%), la coliflor (-3,7%), les taronges (-1,5%), el gall de ració (-1,1%) i l’all que manté el seu preu. A aquests se sumen alguns productes de drogueria i higiene (gel, xampú, detergent).

Per categories, els productes envasats (15,5%) han pujat més que els productes frescos (14,2%), pel fet que dins de la categoria de productes envasats es troben alguns dels quals han experimentat amb diferència les majors pujades. La pujada de l’oli i les farines, ingredients de molts productes, ha tingut gran pes en l’increment de preus de la categoria. Dins dels productes frescos, destaca la pujada dels ous.

Entre la resta de les categories de frescos no hi ha moltes diferències (fruites i verdures un 12,4%, els peixos un 13,3% i carns un 14%). En les carns en particular s’aprecia un comportament diferenciat entre el pollastre, amb un 16,1%, el boví, amb un 17,8% i el corder, amb un 18%, i el porc, amb un 7,3%. El conill i el polit es queden en un entorn intermedi amb un 12,2% i un 13,8% respectivament. Encara que la drogueria i higiene és la categoria que menys puja, un 8,4%, es tracta un increment de preus mai vist en els estudis d’OCU.

OCU adverteix que, encara que la pujada mitjana és del 15,2%, el fet que les pujades més importants es registren en els productes de primera necessitat i molt consum fa que l’impacte de la pujada en les economies familiars siga encara major. OCU estima que enguany les famílies afrontaran un sobrecost de més de 830 € en la despesa anual d’alimentació d’una família tipus.

OCU avisa que, en el curt termini, res fa pensar que la situació canviarà i és probable que encara pugen més els preus d’alguns productes en els pròxims mesos.

Per tot això, OCU urgeix a Govern a prendre mesures fermes i decidides per a tallar la pujada dels preus que impliquen suspendre temporalment els impostos lligats a l’energia, l’origen de l’espiral inflacionista, i per una altra augmentar les ajudes a totes les famílies per a afrontar l’increment dels preus.

Davant aquesta situació OCU recorda que l’única manera d’eludir en part la històrica pujada de preus és comparar els preus dels diferents productes en diferents establiments. Per a facilitar aquesta  tasca OCU posa a la disposició dels consumidors l’eina OCU market que permet conéixer i comparar els preus dels diferents productes que formen la cistella de la compra.

Últimes notícies

Alicante reconeix les associacions en l’acte institucional del Dia de l’Orgull LGTBI

L’Ajuntament d’Alacant ha celebrat l’acte institucional del Dia de l’Orgull LGTBI, on ha destacat la tasca de les associacions i ha presentat el lema Orgull Alicante 2026: Son derechos humanos, no somos ideología.

Alan Matturro s’acomiada del Llevant amb un missatge que deixa la porta oberta

El central uruguaià Alan Matturro s’ha acomiadat del Llevant després d’una temporada cedit i torna al Genoa, tot agraint el suport de l’afició amb un significatiu ‘gràcies i fins prompte’.

Pepelu demana un objectiu clar per al Valencia des del primer dia de pretemporada

Pepelu ha defensat que el Valencia marque un objectiu ambiciós des de l’inici de la pretemporada i ha destacat el valor emocional de l’última temporada a Mestalla abans del trasllat al Nou Mestalla.

Rescatades dues pateres amb 24 migrants davant la costa d’Alacant i detinguts dos patrons

Salvament Marítim ha rescatat 24 migrants en dues pateres davant la costa d’Alacant entre diumenge i dimarts, quatre d’ells menors, i la Policia Nacional ha detingut dos adults com a presumptes patrons.

Kameron Taylor continuarà al Valencia Basket com a mínim fins 2028

El Valencia Basket ha ampliat i millorat el contracte de l’aler nord-americà Kameron Taylor, clau en l’última temporada, fins a la campanya 2027-28.

Bolaños defensa la regularització d’immigrants i assegura que el decret és sòlid

Félix Bolaños manté la seua confiança absoluta en el decret de regularització d’immigrants, tot i la possible consulta del Suprem al Tribunal de Justícia de la UE. El ministre insistix que la norma respecta el dret europeu i rebutja que genere un efecte crida.

El Elche inicia la pretemporada amb quatre absències destacades al Martínez Valero

El Elche ha començat la pretemporada amb proves mèdiques al Martínez Valero sense Osorio, Affengruber, Sangaré ni Diaby, absents per diversos motius. El nou tècnic, Martín Anselmi, ha tingut la primera presa de contacte amb la plantilla.

Un nou silló ergonòmic acosta el bany a la mar a persones amb paràlisi cerebral al Cabanyal

La platja del Cabanyal ha estrenat una prova pilot amb un silló ergonòmic adaptat a cadires amfíbies per facilitar el bany a persones amb paràlisi cerebral, en un projecte pioner en Europa impulsat per l'Ajuntament de València.