9.3 C
València
Dimarts, 13 gener, 2026

Un diputat de Junts ridiculitza la denominació de ‘valencià’ per a referir-se a la llengua

Joan Canadell, diputat de Junts al Parlament de Catalunya i expresident de la Cambra de Comerç de Barcelona, ​​ha encès la xarxa social X amb un missatge en què compara la denominació de “valencià” a la llengua amb la de “lapao“.

La denominació “lapao” va ser aprovada oficialment a les Corts d’Aragó a través d’una llei de llengües que va ser molt criticada pels filòlegs i, alhora, aplaudida pels sectors anti catalanistes d’este territori. El govern progressista posterior va eliminar esta denominació el 2016.

Arran de l’aprovació per majoria absoluta de la Mesa del Congrés dels Diputats, que ha comptat amb els vots favorables dels partits independentistes catalans –Esquerra Republicana i Junts–, la nova presidenta de la cambra baixa, Francina Armengol, s’ha compromés a permetre el català, el Basc i el gallec a l’hemicicle, mentre que el ministre espanyol d’Afers Estrangers, José Manuel Albares, ha sol·licitat formalment a la Unió Europea el reconeixement oficial d’estes tres llengües.

En este context, Canadell ha publicat un missatge dient que “a partir de hui, la llengua de la nació catalana torna a ser públicament el català. Ni valencià, ni lapao ni altres conyes“, ha conclòs en referència al fet que en la petició feta a la Unió Europea no es distingeix entre català i valencià, tal com ha demanat el PP i tal com es diferencia als webs d’alguns ministeris espanyols.

Últimes notícies

El València arrasa 115-73 al Saragossa després de gestionar el cansament

El València va convertir el desgast en virtut i va agranar al Saragossa amb una tercera habitació demolidora. Montero i De Larrea van liderar un triomf ajornat que va arribar amb autoritat.

115-73: València Basket esclafa a Casademont Zaragoza després de domar el cansament

València Basket, en el seu octau partit en setze dies, va gestionar millor el desgast i va triturar a Casademont Zaragoza 115-73 en el Roig Arena, en un dol ajornat de la jornada 10.

115-73. València Basket va domar el cansament i va arrasar al Saragossa

L'equip de Pedro Martínez va gestionar el seu octau partit en 16 dies amb paciència i ritme per a trencar el dol després del descans i firmar la seua sexta victòria en huit.

Quatre detinguts en caure un grup que proveïa a la menuda a Alacant i Elx

La Policia ha desmantellat a Novelda un grup que subministrava cocaïna, marihuana i haixix a punts de venda a la província; hi ha quatre detinguts. L'operació va deixar 5,5 kg de cocaïna i altres útils de distribució confiscats i el conductor d'un Q5 va intentar fugir, causant lesions lleus a un agent.

Quatre detinguts per proveir punts de sovintege a Alacant i Elx

Quatre persones han sigut detingudes a Novelda per proveir de cocaïna, marihuana i haixix a punts de venda a la menuda a Alacant i Elx. En l'operació s'han confiscat 5,5 quilos de cocaïna i s'han practicat registres a Novelda i Aspe.

Parella valenciana, espies de Stalin

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmanaanalitza el llibre de Carles Senso com una obra que va més enllà de la crònica històrica: humanitza els personatges, reflexiona sobre les ideologies, la fidelitat, el sacrifici i els grans dilemes morals del segle XX, i ho fa amb una mirada profunda i vigent, combinant Història, Memòria i literatura

Sergio García renova quatre anys amb LIV Golf i es proposa mantindre’s jove

El castellonenc afronta la seua quinta temporada com a capità dels Fireballs després d'ampliar el seu contracte per quatre anys. Aplaudix el salt a 72 clots i confia que compte per al ránking mundial.

L’acusat de matar a la seua exparella s’acull a no declarar i al·lega amnèsia en el juí amb jurat

El juí amb jurat per l'assassinat d'una jove a Alcoi ha arrancat amb l'acusat negant-se a declarar per amnèsia. La Fiscalia manté la seua petició de 23 anys per assassinat i 2 més per amenaces.