Discriminació al camp: elles treballen la terra, però manen els hòmens

La Unió de Llauradors i Ramaders informa que únicament hi ha 17 dones inscrites en el registre d’explotacions agràries de titularitat compartida en la Comunitat Valenciana, segons les dades disponibles en data de hui.


La gran majoria, un total de 13, són de la província de Castelló, 2 de la de València i 2 de la d’Alacant. Les dades contrasten amb els d’altres comunitats autònomes com Castella i Lleó, on hi ha registrades 404 dones o Castella-la Manxa que compta amb 232.


Per a tractar de revertir aquesta situació, la Unió proposa que es millore el tractament fiscal de les despeses de les explotacions inscrites en el registre de titularitat compartida, així com una reducció permanent del tipus de cotització a la Seguretat Social per a aquelles persones que tinguen la condició de Titularitat Compartida més enllà dels cinc anys que es marquen en l’actualitat.


De la mateixa manera, la Unió insta que les ajudes a les inversions en les explotacions agràries puguen incrementar-se en un percentatge addicional del 10% per a les explotacions en Titularitat Compartida i que s’establisca un import d’ajuda addicional així mateix en l’ajuda de primera instal·lació per a les explotacions en Titularitat Compartida.


Cal assenyalar que les dones representen més d’un terç de les persones que treballen en les explotacions agràries familiars, però, en la major part dels casos, tan sols els homes figuren com a titulars de les explotacions mentre que elles apareixen com a cònjuges en la categoria d’“ajuda familiar”.

Malgrat que la immensa majoria de les dones llauradores i ramaderes comparteixen les tasques agrícoles de les explotacions familiars amb les seues parelles, aquestes activitats són vistes com una extensió de les seues tasques domèstiques i de cures.


A fi de pal·liar aquesta situació de desigualtat i invisibilització del treball de les dones rurals en el sector agrari i les conseqüències negatives que d’ella es deriven, en 2012 va entrar en vigor la Llei 35/2011 sobre titularitat compartida de les explotacions agràries. Transcorreguts ja deu anys des de la seua posada en funcionament, és hora d’introduir millores segons el parer de la Unió perquè hi haja més dones inscrites.


La Unió proposa també que s’establisquen incentius fiscals ambiciosos (fiscalitat diferenciada) en els territoris de la Comunitat Valenciana amb risc de despoblació, a fi d’induir a particulars i empreses a romandre en el territori o a radicar ex novo el seu domicili en els nuclis rurals més desfavorits. Aquests incentius haurien d’aconseguir-se a l’àmbit municipal (IAE i IBI), autonòmic (ITP i AJ, IS i D i tram autonòmic de l’IRPF) i estatal (Impost de Societats i tram estatal IRPF).

Els incentius fiscals aplicats pels municipis en els impostos que gestionen s’haurien de compensar, segons la Unió, per part de l’Administració Autonòmica i Estatal.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

La Film Symphony Orchestra estrena a València el seu concert Wanted dedicat al western

La Film Symphony Orchestra torna al Palau de la Música de València amb el comiat de Toon Story i l'estrena de Wanted, un nou concert dedicat a les grans bandes sonores del western.

El Consell reivindica la seua aposta per crear més i millor ocupació en la Comunitat Valenciana

La Generalitat subratlla el seu compromís amb una ocupació estable i de qualitat, amb especial atenció a jóvens i dones, i destaca la creació de més de 110.000 llocs de treball en l'últim any.

Agricultura i l’UJI assagen el control biològic contra la plaga que amenaça els cirerers

La Conselleria d'Agricultura i l'UJI proven la solta del parasitoide Ganaspis kimorum i reforcen l'ús d'insecticides biològics per a contindre la Drosophila suzukii en cirerers valencians.

Les tempestes deixen 16,4 litres per metre quadrat a Millares en la matinada de l’1 de maig

Les tempestes registrades de matinada han deixat 16,4 litres per metre quadrat a Millares i acumulats significatius en diversos municipis de l'interior de la Comunitat Valenciana, amb cel cobert i ruixats febles en la resta del territori.

Puente acusa la dreta de bloquejar la regularització d’immigrants per a no cedir en res

Óscar Puente defén la regularització extraordinària d'immigrants com a via per a reconéixer drets bàsics i critica que la dreta es negue a repetir processos que abans va aplicar. El ministre també descarta que existisca fonament en les especulacions sobre una candidatura per Alacant.

Vila-real busca la Champions i el Llevant s’aferra a la permanència en La Ceràmica

Vila-real necessita només un punt per a segellar la seua presència en la pròxima Lliga de Campions, mentres que el Llevant està obligat a guanyar per a continuar viu en la lluita per la permanència.

La Policia proposa sancionar al president del Panathinaikos per alterar la seguretat a la Fonteta

La Policia Nacional ha proposat sancionar al president del Panathinaikos, Dimitris Giannakopoulos, per una conducta que considera generadora d'una situació de risc al final del partit d'Eurolliga a València.

L’Audiència Nacional admet a tràmit el recurs de Castella-la Manxa pel transvasament Tajo-Segura

L'Audiència Nacional ha admés a tràmit el recurs de Castella-la Manxa contra el Govern per no adaptar encara les normes del transvasament Tajo-Segura a les sentències del Suprem i als cabals ecològics del Tajo.