15.6 C
València
Dijous, 4 desembre, 2025

Dones de Ciència homenatja la investigadora valenciana Emilia Matallana amb un mural a l’IES 5 de Sagunt

VALÈNCIA, 1 (EUROPA PRESS)

El projecte Dons de Ciència ret homenatge a la investigadora valenciana Emilia Matallana, una de les investigadores espanyoles més destacades en l’àmbit de la bioquímica, amb un mural en l’IES 5 de la localitat valenciana de Sagunt.

El mural és obra de l’artista Alba Moncho “Abymoncho”. En ell, destaca el retrat central d’Emilia Matallana, sobre un fons format per cèl·lules de llevat del vi –el seu camp d’investigació– i diferents utensilis del laboratori, com tubs per a PCR, matrassos i un agitador de tubs retolat amb la paraula ‘yeast’ (llevat en anglés). Tot això amb una paleta cromàtica en la qual predomina el color vi, que adquirix una gran càrrega simbòlica.

“Per a mi, participar en este projecte ha suposat una gran il·lusió. Vaig descobrir ‘Dones de Ciència’ com a estudiant en les classes de pintura mural de la Facultat de Belles Arts, i poder formar-ne part ara, al costat de tantes altres dones a les quals admire, és una cosa molt especial. A més, haver tingut l’oportunitat de conéixer i parlar amb Emilia, que és una persona meravellosa, fa que aquest siga un mural inoblidable per a mi”, ha destacat Alba Moncho durant la inauguració.

Emilia Matallana ha destacat la sorpresa que li ha causat aquest homenatge i l’enorme agraïment cap al projecte Dones de Ciència per la seua tasca de visibilització de dones científiques i artistes, així com al centre educatiu que acull el mural.

“No podia imaginar un reconeixement tan bonic, després de molts anys de dedicació a la divulgació científica, en els quals he visitat multitud de centres de secundària i batxillerat, formar part ara de la vida d’aquest nou centre, ubicat al meu poble, al barri de la meua infància i pel qual passe tot els dies…, no hi pot haver millor regal!”. També ha destacat la gran experiència d’explicar els seus interessos científics a una artista i l’excel·lent connexió amb Alba, que ha plasmat de forma immillorable la seua passió, “sempre serà la meua artista!”.

Per la seua banda, Irene Fernández, directora de l’IES 5 de Sagunt, ha assenyalat que des que li van presentar la proposta perquè el centre al qual representa formara part del projecte, la comunitat educativa està bolcada a participar de manera activa.

“VISIBILITZEN GRANS REFERENTS”

“Projectes com este, que visibilitzen grans referents, són els que germinen i produïxen el canvi de perspectiva tan necessari en la societat actual. Som afortunats per tindre l’oportunitat d’acostar el nostre alumnat a la ciència i l’art de manera tan directa”, ha afegit Irene Fernández.

L’acte ha comptat amb la participació del vicerector de la UPV, José Francisco Monserrat, acompanyat de l’alcalde de Sagunt, Darío Moreno; el regidor d’Educació, Raúl Palmero; i María Jesús García, secretaria acadèmica de la Facultat de Ciències Biològiques de la Universitat de València, on Emilia Matallana ha desenvolupat la seua carrera professional, tant docent com investigadora.

Amb el mural inaugurat hui són ja 39 els que omplin d’art, ciència i tecnologia en femení col·legis i instituts com l’IES 5 de Sagunt, gràcies a un projecte que està contribuint a visibilitzar a dones de referència en els seus respectius camps, com ho són Emilia Matallana i Alba Moncho.

El projecte Dones de Ciència, impulsat per la Universitat Politècnica de València (UPV) i València Innovation Capital- Ajuntament de València, compta amb la col·laboració de la FECYT-Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats.

Últimes notícies

Els nous consellers juren el càrrec i Pérez Llorca fixa com a objectiu reforçar la confiança pública

El president apel·la a afiançar ponts institucionals, millorar la coordinació i estar 'més prop de la ciutadania' en l’inici del nou Consell

El president de la Generalitat recupera el valencià

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana parla de llengua, identitat i política, i reclama que el valencià siga emprat amb normalitat pels càrrecs públics, independentment de la seua ideologia

Pérez Llorca configura un nou Consell amb onze conselleries i tres vicepresidències

El president manté quasi tot l’equip de Mazón, incorpora perfils del PP i crea les àrees de Presidència i Serveis Socials, Família i Infància

Un home mor en un pis de València després d’una agressió i el company de pis és detingut

Els serveis d’emergència confirmen la mort de la víctima i traslladen a un altre home amb traumatisme mentre la Policia Nacional investiga els fets

Una dona de 29 anys és assassinada a ganivetades a Alacant en un nou cas de violència masclista

La víctima ha sigut trobada sense vida al domicili on encara convivien; l’agressor, de 34 anys, s’ha suïcidat després dels fets

Juanfran Pérez Llorca pren possessió com a president de la Generalitat i obri una nova etapa marcada pel diàleg

El nou cap del Consell assumeix el càrrec després d’un acte solemne en què ha demanat “perdó” a les famílies de les 229 víctimes de la DANA del 29 d’octubre del 2024

La Generalitat activa un pla per a reduir senglars i reforçar la vigilància davant la pesta porcina africana

La Generalitat ha posat en marxa un pla preventiu davant els primers casos de pesta porcina africana a Catalunya. El dispositiu reforça la vigilància i preveu reduir la població de senglars en zones de major risc, amb especial atenció a l'entorn de l'AP-7.

El cap de Gabinet de Mazón sosté que ningú va reclamar que el president acudira al Cecopi

José Manuel Cuenca ha defés en la comissió del Congrés sobre la DANA que el llavors president va estar informat i que des del Cecopi ningú ho va reclamar. L'oposició li ha retret no interrompre el menjar del 29 d'octubre i limitar les comunicacions en les hores crítiques.