L’IPC se situa en el 8,7% per l’encariment de la gasolina i els aliments

L’índex de preus de consum ha pujat un 0,8% al maig respecte al mes anterior i ha incrementat la seua taxa interanual quatre dècimes, fins a situar-se en el 8,7%, per l’encariment de la gasolina i dels aliments, segons les dades avançades per l’Institut Nacional d’Estadística (INE). En canvi, han abaixat els preus de l’electricitat, enfront del repunt registrat el mateix mes de l’any passat.

D’aquesta manera, la inflació reprén en aquest mes de maig els ascensos després que a l’abril es moderara uns 1,5 punts de colp. La dada de maig està 1,1 punts per sota del pic de març, quan l’IPC va arribar a aconseguir el 9,8%, la seua taxa més alta en vora 37 anys.

Segons l’INE, l’escalada de l’IPC interanual fins al 8,7% al maig es deu, principalment, a les pujades dels preus dels carburants i dels aliments i begudes no alcohòliques, majors que les experimentades el maig de 2021. En canvi, Estadística assenyala que van abaixar els preus de l’electricitat, enfront del repunt registrat en igual mes de l’any passat.

Preu Combustible

La setmana passada el preu mitjà de la gasolina a Espanya va tocar un nou màxim històric en situar-se en 1,94 euros per litre i d’aquesta manera s’assolien xifres inèdites per segona setmana consecutiva.
No obstant això, els preus que paguen els consumidors en l’assortidor no aconsegueixen aquest rècord pel descompte obligatori de 20 cèntims que va aprovar el Govern, l’aplicació del qual està vigent des de l’1 d’abril. Malgrat això, l’escalada imparable dels carburants en les últimes setmanes s’ha ‘menjat’ gran part d’aqueixa ajuda.
En concret, el preu mitjà del litre de gasolina va encadenar la setmana passada la seua cinquena pujada consecutiva després de la Setmana Santa i es va situar en un màxim històric d’1,94 euros, després d’un encariment d’un 2,27%, segons les dades del Butlletí Petrolier de la Unió Europea (UE).

Ampliant la bonificació d’almenys 20 cèntims per litre aprovada pel Govern, el preu mitjà de la gasolina va ser la setmana passada d’1,74 euros el litre, encara que ha de tindre’s en compte que, depenent de la petroliera, els descomptes poden ser superiors.

La inflació subjacent, en xifres rècord des de 1995

L’INE incorpora en l’avanç de dades de l’IPC una estimació de la inflació subjacent (sense aliments no elaborats ni productes energètics), que ha augmentat al maig mig punt, fins al 4,9%, el seu valor més alt des d’octubre de 1995. D’aquesta manera, la subjacent se situa quasi quatre punts per davall de la taxa de l’IPC general.

L’INE publicarà les dades definitives de l’IPC de maig el pròxim 10 de juny.

Últimes notícies

Unes obres en un col·lector provoquen un abocament que tanca platges a La Pobla de Farnals

La Pobla de Farnals ha atribuït a unes obres de reparació en un col·lector de l’EPSAR l’abocament d’aigües residuals que ha obligat a tancar temporalment la Platja Nord al bany, mentres es vigila l’evolució de la taca i s’esperen analítiques.

Almussafes veu en l’aliança de Ford amb Geely una oportunitat per a reforçar el seu futur

L’Ajuntament d’Almussafes celebra l’acord de Ford amb Geely i considera que pot reforçar la càrrega de treball, la competitivitat i l’ocupació de la planta valenciana.

Alicant tanca parcs per vent fort i activa el CAUS per alerta roja per calor extrema

L'Ajuntament d'Alacant tancarà este dijous parcs, Castillo de Santa Bárbara, veladors i instal·lacions esportives a l'aire lliure per fortes ratxes de vent i calor extrema, i obrirà el CAUS per atendre persones vulnerables.

La jutgessa de la DANA rebutja obtindre els missatges de Bernabé i sí que demanarà els de Polo

La jutgessa que investiga la gestió de la DANA ha negat recaptar les comunicacions de la delegada del Govern, Pilar Bernabé, i en canvi ha autoritzat sol·licitar de forma voluntària el registre de trucades i missatges del president de la CHJ, Miguel Polo.

López assegura que Óscar Puente pot encapçalar qualsevol candidatura i anima la Comunitat a no frenar la condonació del deute

Óscar López defensa que Óscar Puente podria liderar qualsevol llista, alhora que reclama que la Comunitat Valenciana no bloquege la condonació del deute ni la reforma del finançament.

Ayala desitja que el València torne a mirar cap a dalt en LaLiga

Roberto Fabián Ayala ha expressat el seu desig que el València CF deixe arrere les temporades de patiment i torne a lluitar per posicions altes en LaLiga. L’excentral argentí també ha elogiat l’afició de Mestalla i la trajectòria del valencià Ferran Torres.

Pérez Llorca defensa que el PP no es plega i vincula els pressupostos a garanties de futur per a la Comunitat

El president Juanfran Pérez Llorca defensa que el PP no es plega davant ningú, reivindica els pressupostos de la Generalitat per a 2026 i nega discriminacions en matèria d’immigració, mentres marca distàncies amb Vox i critica Compromís.

Óscar López defensa que el rescat de Plus Ultra ha complit tots els requisits legals

Óscar López assegura a Alacant que el préstec públic a Plus Ultra ha superat tots els informes i filtres exigits i qualifica l’operació de correcta, també en relació amb el paper de José Luis Rodríguez Zapatero.