L’IPC se situa en el 8,7% per l’encariment de la gasolina i els aliments

L’índex de preus de consum ha pujat un 0,8% al maig respecte al mes anterior i ha incrementat la seua taxa interanual quatre dècimes, fins a situar-se en el 8,7%, per l’encariment de la gasolina i dels aliments, segons les dades avançades per l’Institut Nacional d’Estadística (INE). En canvi, han abaixat els preus de l’electricitat, enfront del repunt registrat el mateix mes de l’any passat.

D’aquesta manera, la inflació reprén en aquest mes de maig els ascensos després que a l’abril es moderara uns 1,5 punts de colp. La dada de maig està 1,1 punts per sota del pic de març, quan l’IPC va arribar a aconseguir el 9,8%, la seua taxa més alta en vora 37 anys.

Segons l’INE, l’escalada de l’IPC interanual fins al 8,7% al maig es deu, principalment, a les pujades dels preus dels carburants i dels aliments i begudes no alcohòliques, majors que les experimentades el maig de 2021. En canvi, Estadística assenyala que van abaixar els preus de l’electricitat, enfront del repunt registrat en igual mes de l’any passat.

Preu Combustible

La setmana passada el preu mitjà de la gasolina a Espanya va tocar un nou màxim històric en situar-se en 1,94 euros per litre i d’aquesta manera s’assolien xifres inèdites per segona setmana consecutiva.
No obstant això, els preus que paguen els consumidors en l’assortidor no aconsegueixen aquest rècord pel descompte obligatori de 20 cèntims que va aprovar el Govern, l’aplicació del qual està vigent des de l’1 d’abril. Malgrat això, l’escalada imparable dels carburants en les últimes setmanes s’ha ‘menjat’ gran part d’aqueixa ajuda.
En concret, el preu mitjà del litre de gasolina va encadenar la setmana passada la seua cinquena pujada consecutiva després de la Setmana Santa i es va situar en un màxim històric d’1,94 euros, després d’un encariment d’un 2,27%, segons les dades del Butlletí Petrolier de la Unió Europea (UE).

Ampliant la bonificació d’almenys 20 cèntims per litre aprovada pel Govern, el preu mitjà de la gasolina va ser la setmana passada d’1,74 euros el litre, encara que ha de tindre’s en compte que, depenent de la petroliera, els descomptes poden ser superiors.

La inflació subjacent, en xifres rècord des de 1995

L’INE incorpora en l’avanç de dades de l’IPC una estimació de la inflació subjacent (sense aliments no elaborats ni productes energètics), que ha augmentat al maig mig punt, fins al 4,9%, el seu valor més alt des d’octubre de 1995. D’aquesta manera, la subjacent se situa quasi quatre punts per davall de la taxa de l’IPC general.

L’INE publicarà les dades definitives de l’IPC de maig el pròxim 10 de juny.

Últimes notícies

Quasi 900 cançons aspiren a entrar al Benidorm Fest 2027

RTVE ha rebut prop de 900 cançons per a la sisena edició del Benidorm Fest 2027, després d’un procés de 115 dies que ha avançat el calendari per a millorar la planificació. Ara la corporació triarà almenys 16 temes, ampliables fins a 20, i podria convidar artistes de prestigi.

Benetússer rebrà 1,78 milions per a recuperar quatre instal·lacions malmeses per la dana

El ple de l’Ajuntament de Benetússer ha aprovat quatre projectes de reconstrucció en edificis municipals danyats per la dana, finançats amb 1,78 milions d’euros del Ministeri de Política Territorial.

Més de 16.600 llauradors valencians cobraran 13,7 milions per fertilitzants al setembre

El Ministeri d'Agricultura ingressarà la primera setmana de setembre 13,78 milions d'euros a 16.615 agricultors valencians per l'ajuda extraordinària a fertilitzants, dins d'un paquet estatal de quasi 495 milions. Altres 9.362 productors de tot Espanya continuen pendents de tràmits per poder cobrar.

La Generalitat recorrerà el nou Reglament de Costes per a protegir els veïns de Dénia

La Generalitat ha anunciat a les associacions d’afectats de Dénia que recorrerà la reforma del Reglament General de Costes per via administrativa, política i judicial. El Consell presentarà recurs en setembre i defensa compatibilitzar la protecció del litoral amb la seguretat jurídica de milers de propietaris.

Tancament de parcs naturals i nivell 3 d’emergència per risc d’incendis el dia de l’eclipse

La Generalitat activarà el nivell 3 de preemergència per risc extrem d’incendis el 12 d’agost per l’eclipse solar i tancarà diversos parcs naturals de la Comunitat Valenciana. A més, es desplegarà un ampli dispositiu amb 26 mitjans aeris i 2.500 agents de seguretat en les províncies de València i Castelló.

Alicante concentra un de cada sis ucraïnesos amb residència a Espanya

Espanya compta amb 353.009 ciutadans ucraïnesos amb permís de residència, un 8,2 % més que fa un any, i la província d’Alacant en concentra 62.831, més d’un de cada sis.

Les matriculacions de turismes cauen un 10,9 % en juliol a la Comunitat Valenciana

La venda de turismes nous ha baixat un 10,9 % en juliol a la Comunitat Valenciana, fins als 8.573 vehicles, mentre que a Espanya ha pujat un 3,7 % i ha arribat a 101.949 unitats.

El PSPV exigix al Consell que accepte la nova financiació i la quita del deute

El PSPV-PSOE reclama al Consell que accepte la proposta estatal de nou model de finançament i la condonació de 11.200 milions de deute, després d’incrementar-se fins a 75.795 milions els compromisos de gasto futurs.
FILMOTECA D'ESTIU