L’IPC se situa en el 8,7% per l’encariment de la gasolina i els aliments

L’índex de preus de consum ha pujat un 0,8% al maig respecte al mes anterior i ha incrementat la seua taxa interanual quatre dècimes, fins a situar-se en el 8,7%, per l’encariment de la gasolina i dels aliments, segons les dades avançades per l’Institut Nacional d’Estadística (INE). En canvi, han abaixat els preus de l’electricitat, enfront del repunt registrat el mateix mes de l’any passat.

D’aquesta manera, la inflació reprén en aquest mes de maig els ascensos després que a l’abril es moderara uns 1,5 punts de colp. La dada de maig està 1,1 punts per sota del pic de març, quan l’IPC va arribar a aconseguir el 9,8%, la seua taxa més alta en vora 37 anys.

Segons l’INE, l’escalada de l’IPC interanual fins al 8,7% al maig es deu, principalment, a les pujades dels preus dels carburants i dels aliments i begudes no alcohòliques, majors que les experimentades el maig de 2021. En canvi, Estadística assenyala que van abaixar els preus de l’electricitat, enfront del repunt registrat en igual mes de l’any passat.

Preu Combustible

La setmana passada el preu mitjà de la gasolina a Espanya va tocar un nou màxim històric en situar-se en 1,94 euros per litre i d’aquesta manera s’assolien xifres inèdites per segona setmana consecutiva.
No obstant això, els preus que paguen els consumidors en l’assortidor no aconsegueixen aquest rècord pel descompte obligatori de 20 cèntims que va aprovar el Govern, l’aplicació del qual està vigent des de l’1 d’abril. Malgrat això, l’escalada imparable dels carburants en les últimes setmanes s’ha ‘menjat’ gran part d’aqueixa ajuda.
En concret, el preu mitjà del litre de gasolina va encadenar la setmana passada la seua cinquena pujada consecutiva després de la Setmana Santa i es va situar en un màxim històric d’1,94 euros, després d’un encariment d’un 2,27%, segons les dades del Butlletí Petrolier de la Unió Europea (UE).

Ampliant la bonificació d’almenys 20 cèntims per litre aprovada pel Govern, el preu mitjà de la gasolina va ser la setmana passada d’1,74 euros el litre, encara que ha de tindre’s en compte que, depenent de la petroliera, els descomptes poden ser superiors.

La inflació subjacent, en xifres rècord des de 1995

L’INE incorpora en l’avanç de dades de l’IPC una estimació de la inflació subjacent (sense aliments no elaborats ni productes energètics), que ha augmentat al maig mig punt, fins al 4,9%, el seu valor més alt des d’octubre de 1995. D’aquesta manera, la subjacent se situa quasi quatre punts per davall de la taxa de l’IPC general.

L’INE publicarà les dades definitives de l’IPC de maig el pròxim 10 de juny.

Últimes notícies

Confinen Onda pel fum de l’incendi de la Vall d’Uixó

El Centre de Coordinació d’Emergències ha ordenat confinar Onda per l’afectació del fum de l’incendi forestal de la Vall d’Uixó, que crema sense control i ja ha obligat a desallotjar més de 16.000 persones.

Pedro Sánchez visitarà dilluns la zona cremada per l’incendi de la Vall d’Uixó

Pedro Sánchez ha anunciat que viatjarà este dilluns a la Vall d’Uixó per vore sobre el terreny els danys de l’incendi, que ha cremat més de 4.300 hectàrees i ha forçat el desallotjament de més de 16.000 persones.

Evacuen Azuébar i Almedíjar per l’incendi descontrolat de la Vall d’Uixó

Emergències ha ordenat desallotjar Azuébar i Almedíjar, amb uns 600 habitants, per l’incendi forestal de la Vall d’Uixó, que continua sense control i ja ha obligat a evacuar més de 16.000 persones.

El València viatja a Regne Unit per a la segona concentració de pretemporada

El València CF viatjarà dilluns a Regne Unit per completar una segona concentració de pretemporada a St. George's Park, amb dos amistosos programats davant Derby County i Stoke City.

La pujada d’humitat dona una treva a l’incendi de la Vall d’Uixó però l’oratge empitjora

L’augment d’humitat ha millorat lleugerament les tasques d’extinció de l’incendi de la Vall d’Uixó, encara fora de control, però les previsions de vent de llevant i l’orografia compliquen el treball dels Bombers de Castelló.

Dinou persones ateses per fum en l’incendi de la Vall d’Uixó i reforç sanitari a la zona

Dinou persones han sigut ateses per inhalació de fum en l’incendi de la Vall d’Uixó, set continuen en observació i dos romanen ingressades. Sanitat i altres conselleries han reforçat recursos sanitaris, socials i per a animals davant els desallotjaments.

El Govern descarta causes naturals en l’incendi de la Vall d’Uixó

El Govern ha avançat que l’incendi forestal declarat a la Vall d’Uixó, amb 4.300 hectàrees arrasades i més de 16.000 evacuats, no sembla tindre un origen natural, tot i que la investigació continua oberta.

L’incendi de la Vall d’Uixó arrasa 4.300 hectàrees i manté 16.000 veïns fora de casa

L’incendi forestal declarat dissabte a la Vall d’Uixó ha calcinat unes 4.300 hectàrees en un front de 40 quilòmetres i continua fora de control, amb 16.000 persones desallotjades i confinaments en diversos municipis del sud de Castelló.