L’IPC se situa en el 8,7% per l’encariment de la gasolina i els aliments

L’índex de preus de consum ha pujat un 0,8% al maig respecte al mes anterior i ha incrementat la seua taxa interanual quatre dècimes, fins a situar-se en el 8,7%, per l’encariment de la gasolina i dels aliments, segons les dades avançades per l’Institut Nacional d’Estadística (INE). En canvi, han abaixat els preus de l’electricitat, enfront del repunt registrat el mateix mes de l’any passat.

D’aquesta manera, la inflació reprén en aquest mes de maig els ascensos després que a l’abril es moderara uns 1,5 punts de colp. La dada de maig està 1,1 punts per sota del pic de març, quan l’IPC va arribar a aconseguir el 9,8%, la seua taxa més alta en vora 37 anys.

Segons l’INE, l’escalada de l’IPC interanual fins al 8,7% al maig es deu, principalment, a les pujades dels preus dels carburants i dels aliments i begudes no alcohòliques, majors que les experimentades el maig de 2021. En canvi, Estadística assenyala que van abaixar els preus de l’electricitat, enfront del repunt registrat en igual mes de l’any passat.

Preu Combustible

La setmana passada el preu mitjà de la gasolina a Espanya va tocar un nou màxim històric en situar-se en 1,94 euros per litre i d’aquesta manera s’assolien xifres inèdites per segona setmana consecutiva.
No obstant això, els preus que paguen els consumidors en l’assortidor no aconsegueixen aquest rècord pel descompte obligatori de 20 cèntims que va aprovar el Govern, l’aplicació del qual està vigent des de l’1 d’abril. Malgrat això, l’escalada imparable dels carburants en les últimes setmanes s’ha ‘menjat’ gran part d’aqueixa ajuda.
En concret, el preu mitjà del litre de gasolina va encadenar la setmana passada la seua cinquena pujada consecutiva després de la Setmana Santa i es va situar en un màxim històric d’1,94 euros, després d’un encariment d’un 2,27%, segons les dades del Butlletí Petrolier de la Unió Europea (UE).

Ampliant la bonificació d’almenys 20 cèntims per litre aprovada pel Govern, el preu mitjà de la gasolina va ser la setmana passada d’1,74 euros el litre, encara que ha de tindre’s en compte que, depenent de la petroliera, els descomptes poden ser superiors.

La inflació subjacent, en xifres rècord des de 1995

L’INE incorpora en l’avanç de dades de l’IPC una estimació de la inflació subjacent (sense aliments no elaborats ni productes energètics), que ha augmentat al maig mig punt, fins al 4,9%, el seu valor més alt des d’octubre de 1995. D’aquesta manera, la subjacent se situa quasi quatre punts per davall de la taxa de l’IPC general.

L’INE publicarà les dades definitives de l’IPC de maig el pròxim 10 de juny.

Últimes notícies

Pérez Llorca replica que és incongruent exigir-li negociar un model de finançament rebutjat per 16 autonomies

Juanfran Pérez Llorca critica en Algemesí que Arcadi España li exigisca negociar un model de finançament autonòmic que, segons assegura, rebutgen 16 de les 17 autonomies.

El Suprem ratifica els quasi huit anys de presó per a Marcos Benavent en el primer juí d’Imelsa

El Tribunal Suprem ha confirmat la sentència de l’Audiència de València que imposa set anys i 10 mesos de presó a Marcos Benavent, l’autodenominat ‘yonqui del dinero’, en el primer juí del cas Imelsa, amb una reducció parcial només de costes i d’una de les penes als condemnats.

Els ajuntaments valencians esperen agilitzar 1.100 milions en obres posdana

El Govern d’Espanya ha validat 1.100 milions d’euros en obres municipals posdana de 2024, però el Consell reclama canvis normatius per a poder executar-les més ràpidament als ajuntaments valencians.

El Tribunal Suprem manté els quasi 8 anys de presó per a Marcos Benavent, el conegut ‘yonqui del dinero’

El Tribunal Suprem ha confirmat la condemna de set anys i 10 mesos de presó per a l’exgerent d’Imelsa Marcos Benavent en el primer juí del cas Imelsa, i només li ha reduït una part de les costes. També ha ajustat la pena a l’empresari José Antonio Toledo.

Acord per a la jubilació parcial del professorat en la concertada valenciana

Educació i els sindicats de l’ensenyament concertat han tancat un preacord per implantar la jubilació parcial del professorat a la Comunitat Valenciana, amb relleu generacional i finançament públic de les cotitzacions.

El Festival de Curtmetratges Helena Cortesina duplica participants en la cinquena edició

El Festival de Curtmetratges Helena Cortesina, que se celebra a l'Arniches d'Alacant de l'1 al 4 de juliol, ha rebut 768 projectes, el doble que l'any passat, amb 35 produccions de creadors de la província.

La jutgessa de la dana crida a declarar el responsable autonòmic d’atenció a les víctimes

La jutgessa de Catarroja que investiga la gestió de la dana ha citat com a testimoni l’aleshores director general d’Atenció a les Víctimes i Accés a la Justícia, Francisco Javier Soler Flores, i ha fixat noves declaracions per a setembre.

Docents denuncien a STEPV retallades errònies en la nòmina després de la vaga

El sindicat STEPV ha rebut queixes de professorat de la pública per descomptes excessius en la nòmina de juny després de la vaga indefinida entre l’11 de maig i l’11 de juny.