L’IPC se situa en el 8,7% per l’encariment de la gasolina i els aliments

L’índex de preus de consum ha pujat un 0,8% al maig respecte al mes anterior i ha incrementat la seua taxa interanual quatre dècimes, fins a situar-se en el 8,7%, per l’encariment de la gasolina i dels aliments, segons les dades avançades per l’Institut Nacional d’Estadística (INE). En canvi, han abaixat els preus de l’electricitat, enfront del repunt registrat el mateix mes de l’any passat.

D’aquesta manera, la inflació reprén en aquest mes de maig els ascensos després que a l’abril es moderara uns 1,5 punts de colp. La dada de maig està 1,1 punts per sota del pic de març, quan l’IPC va arribar a aconseguir el 9,8%, la seua taxa més alta en vora 37 anys.

Segons l’INE, l’escalada de l’IPC interanual fins al 8,7% al maig es deu, principalment, a les pujades dels preus dels carburants i dels aliments i begudes no alcohòliques, majors que les experimentades el maig de 2021. En canvi, Estadística assenyala que van abaixar els preus de l’electricitat, enfront del repunt registrat en igual mes de l’any passat.

Preu Combustible

La setmana passada el preu mitjà de la gasolina a Espanya va tocar un nou màxim històric en situar-se en 1,94 euros per litre i d’aquesta manera s’assolien xifres inèdites per segona setmana consecutiva.
No obstant això, els preus que paguen els consumidors en l’assortidor no aconsegueixen aquest rècord pel descompte obligatori de 20 cèntims que va aprovar el Govern, l’aplicació del qual està vigent des de l’1 d’abril. Malgrat això, l’escalada imparable dels carburants en les últimes setmanes s’ha ‘menjat’ gran part d’aqueixa ajuda.
En concret, el preu mitjà del litre de gasolina va encadenar la setmana passada la seua cinquena pujada consecutiva després de la Setmana Santa i es va situar en un màxim històric d’1,94 euros, després d’un encariment d’un 2,27%, segons les dades del Butlletí Petrolier de la Unió Europea (UE).

Ampliant la bonificació d’almenys 20 cèntims per litre aprovada pel Govern, el preu mitjà de la gasolina va ser la setmana passada d’1,74 euros el litre, encara que ha de tindre’s en compte que, depenent de la petroliera, els descomptes poden ser superiors.

La inflació subjacent, en xifres rècord des de 1995

L’INE incorpora en l’avanç de dades de l’IPC una estimació de la inflació subjacent (sense aliments no elaborats ni productes energètics), que ha augmentat al maig mig punt, fins al 4,9%, el seu valor més alt des d’octubre de 1995. D’aquesta manera, la subjacent se situa quasi quatre punts per davall de la taxa de l’IPC general.

L’INE publicarà les dades definitives de l’IPC de maig el pròxim 10 de juny.

Últimes notícies

El festival FRESCA! tanca la sisena edició amb un 90% d’ocupació

El festival FRESCA!, impulsat per la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats i l’IVC, ha tancat la sisena edició a Alacant amb un 90% d’ocupació i un augment del 12% d’espectadors respecte a 2024. Cinc dels nou muntatges de gran format han esgotat entrades a Casa Mediterráneo, mentre que FRESCA! Al Carrer ha oferit dos espectacles gratuïts en els Jardins de la Diputació.

Quatre de cada deu conductors valencians no revisen la vista abans de conduir

El 42,3 % dels conductors de la Comunitat Valenciana no es fa revisions visuals periòdiques, malgrat que la vista és clau per a la seguretat viària. El COOCV recorda també la importància d’usar ulleres de sol adequades, sobretot amb lents polaritzades.

La Nau revisa la paradoxa del bikini i el turisme franquista 80 anys després

El Centre Cultural La Nau acull fins al 6 de setembre una mostra que analitza la paradoxa del bikini en ple franquisme i el paper de Benidorm com a símbol del turisme de masses.

Quinze anys de presó a un home per agredir sexualment dos xiquets d’11 i 14 anys

L’Audiència de València ha condemnat un home a quinze anys de presó per agressions sexuals a dos menors d’11 i 14 anys, i li ha imposat ordres d’allunyament, indemnitzacions i inhabilitació per a treballar amb xiquets.

Els agricultors de la Vall d’Uixó i Àvila comencen a tramitar sinistres per l’onada d’incendis

Agroseguro ha començat a rebre parts de sinistre per danys en explotacions agrícoles i ramaderes afectades pels grans incendis a la província d'Àvila, la Vall d'Uixó i La Mierla (Guadalajara). L'entitat recorda que no hi ha urgència per comunicar els danys i garantix la cobertura de produccions i ramat assegurat.

Sis detinguts per robar més de 33.000 euros en salons de joc de la Vega Baixa

Quatre hòmens i dues dones han sigut detinguts per sostraure més de 33.000 euros en dos salons de joc de Callosa de Segura i Rojales, després d’una investigació de la Guàrdia Civil.

La directora adjunta d’Arts Escèniques de l’IVC renuncia a opositar a una plaça fixa

La directora adjunta d’Arts Escèniques de l’IVC, María José Hernández Mora, ha renunciat a continuar en un procés selectiu al mateix organisme després de les crítiques del PSPV-PSOE, que li havia demanat triar entre opositar o deixar el càrrec. La responsable defensa que la seua candidatura era legal però no vol més polèmica al voltant del seu treball i del de la institució.

Nou auditori, aparcament i vivendes al gran solar d’El Almendro de Xixona

L’Ajuntament de Xixona ha rebut gratuïtament de la Sareb més de 19.000 metres quadrats del solar d’El Almendro i d’una finca annexa, on preveu un auditori, vivendes, aparcament i millores de mobilitat a l’accés sud del municipi.
FILMOTECA D'ESTIU