L’IPC bat nou rècord i puja al 10,2% al juny, encarint encara més la llista de la compra

La inflació va escalar al juny al 10,2% en taxa anual per l’alça dels carburants i els aliments marcant el seu nivell més alt en 37 anys, des d’abril de 1985, segons l’indicador avançat publicat aquest dimecres per l’Institut Nacional d’Estadística.

Aquest indicador proporciona un avanç de l’IPC que, en cas de confirmar-se, suposaria un augment d’un punt i mig en la seua taxa anual, ja que el mes de maig la variació va ser del 8,7%.

Segons l’INE, l’escalada de l’IPC interanual al juny es deu, principalment, a les pujades dels preus dels carburants i dels aliments i begudes no alcohòliques. També ha influït el repunt dels preus dels hotels, cafés i restaurants, superior al del passat any. %. La dada de juny supera en quatre dècimes el pic que s’havia aconseguit el mes de març, del 9,8%.

Per part seua, la taxa de variació anual estimada de la inflació subjacent (índex general sense aliments no elaborats ni productes energètics) augmenta sis dècimes, fins al 5,5%. En cas de confirmar-se, seria la més alta des d’agost de 1993.

També puja la taxa de variació anual de la inflació subjacent -índex general sense aliments no elaborats ni productes energètics-, que ha augmentat cinc dècimes, fins al 4,9%. Es tracta de la taxa més alta des d’octubre de 1995. Els aliments i begudes no alcohòliques van registrar una taxa de l’11%, nou dècimes més que a l’abril i la més alta des del començament de la sèrie, el gener de 1994.

En el sisé mes de 2022, l’Índex de Preus de Consum Harmonitzat (IPCA) va situar la seua taxa interanual en el 10%, la qual cosa suposa 1,5 punts més que al maig. L’INE publicarà les dades definitives de l’IPC de juny el pròxim 13 de juliol.

Aquesta evolució s’ha degut, principalment, a l’encariment dels carburants, major aquest mes que el juny de 2021, i dels aliments i begudes no alcohòliques, enfront de l’estabilitat registrada l’any anterior. L’INE també assenyala a l’increment dels preus dels hotels, cafés i restaurants, superior al del passat any.

Pedro Sánchez: “aquesta dada demostra la gravetat de la situació general”

Abans de conéixer la xifra de l’IPC, el president del Govern, Pedro Sánchez, en una entrevista en la SER ha avançat que la dada no anava a ser bo i ha justificat la seua actuació: “D’ací al 31 de desembre desplegarem un paquet a 15.000 mil milions d’euros. La dada d’inflació esperem que siga dolent, però quan es conega demostrarà la gravetat de la situació general. Anit en el sopar l’assumpte principal era la pujada de preus. També deixa patent la idoneïtat de les mesures que hem posat en marxa i la necessitat de continuar prenent mesures“.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El València Basket recorrerà la multa d’Eurolliga per llançament d’objectes

El València Basket presentarà un recurs contra la multa de cinc mil euros imposada per l'Eurolliga pel llançament d'objectes durant el segon partit de quarts de final davant el Panathinaikos.

Multa de cinc mil euros al València Basket per llançament d’objectes en Eurolliga

L'Eurolliga imposa una multa de cinc mil euros al València Basket pel llançament d'objectes a la pista davant el Panathinaikos i endurix el focus disciplinari sobre diversos incidents recents.

Multa de cinc mil euros al València Basket per llançament d’objectes en Eurolliga

L'Eurolliga ha multat al València Basket amb cinc mil euros per llançament d'objectes a la pista en el segon partit de quarts davant el Panathinaikos i ha imposat sancions addicionals al president del club grec i al jugador Mike James.

Sancionat el president del Panathinaikos amb tres partits sense poder assistir en l’Eurolliga

L'Eurolliga imposa al president del Panathinaikos una multa de 10.000 euros i tres partits sense poder assistir per invadir l'àrea d'anotadors i encarar-se amb els àrbitres a València.

Sancionat el president del Panathinaikos amb tres partits sense poder assistir en Eurolliga

El president del Panathinaikos, Dimitrios Giannakopoulos, ha sigut castigat amb una multa de 10.000 euros i tres partits sense poder assistir després de les seues protestes a València.

El València busca aprofitar les rotacions de l’Atlètic per a acostar-se a la permanència

El València rep a un Atlètic bolcat en la Champions amb l'opció de fer un pas quasi definitiu cap a la permanència. Les nombroses rotacions blanc-i-vermelles i el desgast europeu poden afavorir al conjunt local.

Tres jóvens espanyols, entre els 73 convidats al Combine previ al draft de la NBA 2026

Sergio De Larrea, Aday Mara i Bava Miller figuren entre els 73 jugadors citats al AWS NBA Draft Combine 2026, el gran aparador previ al draft a Chicago.

La Film Symphony Orchestra estrena a València el seu concert Wanted dedicat al western

La Film Symphony Orchestra torna al Palau de la Música de València amb el comiat de Toon Story i l'estrena de Wanted, un nou concert dedicat a les grans bandes sonores del western.