L’IPC bat nou rècord i puja al 10,2% al juny, encarint encara més la llista de la compra

La inflació va escalar al juny al 10,2% en taxa anual per l’alça dels carburants i els aliments marcant el seu nivell més alt en 37 anys, des d’abril de 1985, segons l’indicador avançat publicat aquest dimecres per l’Institut Nacional d’Estadística.

Aquest indicador proporciona un avanç de l’IPC que, en cas de confirmar-se, suposaria un augment d’un punt i mig en la seua taxa anual, ja que el mes de maig la variació va ser del 8,7%.

Segons l’INE, l’escalada de l’IPC interanual al juny es deu, principalment, a les pujades dels preus dels carburants i dels aliments i begudes no alcohòliques. També ha influït el repunt dels preus dels hotels, cafés i restaurants, superior al del passat any. %. La dada de juny supera en quatre dècimes el pic que s’havia aconseguit el mes de març, del 9,8%.

Per part seua, la taxa de variació anual estimada de la inflació subjacent (índex general sense aliments no elaborats ni productes energètics) augmenta sis dècimes, fins al 5,5%. En cas de confirmar-se, seria la més alta des d’agost de 1993.

També puja la taxa de variació anual de la inflació subjacent -índex general sense aliments no elaborats ni productes energètics-, que ha augmentat cinc dècimes, fins al 4,9%. Es tracta de la taxa més alta des d’octubre de 1995. Els aliments i begudes no alcohòliques van registrar una taxa de l’11%, nou dècimes més que a l’abril i la més alta des del començament de la sèrie, el gener de 1994.

En el sisé mes de 2022, l’Índex de Preus de Consum Harmonitzat (IPCA) va situar la seua taxa interanual en el 10%, la qual cosa suposa 1,5 punts més que al maig. L’INE publicarà les dades definitives de l’IPC de juny el pròxim 13 de juliol.

Aquesta evolució s’ha degut, principalment, a l’encariment dels carburants, major aquest mes que el juny de 2021, i dels aliments i begudes no alcohòliques, enfront de l’estabilitat registrada l’any anterior. L’INE també assenyala a l’increment dels preus dels hotels, cafés i restaurants, superior al del passat any.

Pedro Sánchez: “aquesta dada demostra la gravetat de la situació general”

Abans de conéixer la xifra de l’IPC, el president del Govern, Pedro Sánchez, en una entrevista en la SER ha avançat que la dada no anava a ser bo i ha justificat la seua actuació: “D’ací al 31 de desembre desplegarem un paquet a 15.000 mil milions d’euros. La dada d’inflació esperem que siga dolent, però quan es conega demostrarà la gravetat de la situació general. Anit en el sopar l’assumpte principal era la pujada de preus. També deixa patent la idoneïtat de les mesures que hem posat en marxa i la necessitat de continuar prenent mesures“.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Un xiquet de 2 anys ha resultat ferit amb politraumatisme en caure d’un balcó a Catarroja

Un xiquet de dos anys ha resultat ferit amb politraumatisme després de caure des del balcó d'un segon pis a Catarroja. Va ser atés pel SAMU i traslladat a la Fe.

Hondón de los Frailes registra un terratrémol de magnitud 2,5 sense danys

Un sisme de magnitud 2,5 s'ha registrat a Hondón de los Frailes a les 18.50 i a 4 km de profunditat. No s'han notificat danys i el 112 ha rebut una única crida

Marco Pérez obri la porta gran a València en el seu debut en una plaça de primera

El de Salamanca va tallar dos orelles a una seriosa correguda de Santiago Domecq i va eixir a coll en Falles. Víctor Hernández va destacar sense premi i Perera va tirar d'ofici.

Cau la rematada de la Falla Camí Nou d’Alzira, recentment guanyadora del primer premi

La rematada superior de la Falla Camí Nou d'Alzira s'ha desplomat i ha danyat diversos ninots hores després de guanyar el primer premi. No s'han registrat ferits.

S’ha desplomat la rematada de la falla Camí Nou d’Alzira, la més alta de la ciutat

La rematada superior de 19 metres del monument 'Avani' s'ha ensorrat cap a les 16.00 hores després de dos dies de ratxes de vent, danyant diversos ninots. No hi ha ferits.

La mascletá trenca cristalls de l’oficina de turisme de l’Ajuntament de València

La setzena mascletá de les Falles, a càrrec de Pirotècnia Mediterrani, ha trencat diversos cristalls de l'oficina de turisme de l'Ajuntament. El tret, amb 230 quilos durant set minuts i mig, ha estremit l'abarrotada plaça de l'Ajuntament.

0-1: els pals i el meta James van tancar el passe a semifinals al Vila-real juvenil

El Vila-real juvenil va caure 0-1 davant el PSG en quarts de la Lliga de Campions Juvenil després de dominar i sumar tres pals. James va firmar parades clau i va detindre un penal.

Sindicats i Sanitat seguixen rutes paral·leles en la segona setmana de la vaga de metges

Els metges mantenen un seguiment similar i el Ministeri activa mesures pactades amb el Fòrum de la Professió Mèdica, la qual cosa aprofundix el xoc amb el comité de vaga.