L’IPC bat nou rècord i puja al 10,2% al juny, encarint encara més la llista de la compra

La inflació va escalar al juny al 10,2% en taxa anual per l’alça dels carburants i els aliments marcant el seu nivell més alt en 37 anys, des d’abril de 1985, segons l’indicador avançat publicat aquest dimecres per l’Institut Nacional d’Estadística.

Aquest indicador proporciona un avanç de l’IPC que, en cas de confirmar-se, suposaria un augment d’un punt i mig en la seua taxa anual, ja que el mes de maig la variació va ser del 8,7%.

Segons l’INE, l’escalada de l’IPC interanual al juny es deu, principalment, a les pujades dels preus dels carburants i dels aliments i begudes no alcohòliques. També ha influït el repunt dels preus dels hotels, cafés i restaurants, superior al del passat any. %. La dada de juny supera en quatre dècimes el pic que s’havia aconseguit el mes de març, del 9,8%.

Per part seua, la taxa de variació anual estimada de la inflació subjacent (índex general sense aliments no elaborats ni productes energètics) augmenta sis dècimes, fins al 5,5%. En cas de confirmar-se, seria la més alta des d’agost de 1993.

També puja la taxa de variació anual de la inflació subjacent -índex general sense aliments no elaborats ni productes energètics-, que ha augmentat cinc dècimes, fins al 4,9%. Es tracta de la taxa més alta des d’octubre de 1995. Els aliments i begudes no alcohòliques van registrar una taxa de l’11%, nou dècimes més que a l’abril i la més alta des del començament de la sèrie, el gener de 1994.

En el sisé mes de 2022, l’Índex de Preus de Consum Harmonitzat (IPCA) va situar la seua taxa interanual en el 10%, la qual cosa suposa 1,5 punts més que al maig. L’INE publicarà les dades definitives de l’IPC de juny el pròxim 13 de juliol.

Aquesta evolució s’ha degut, principalment, a l’encariment dels carburants, major aquest mes que el juny de 2021, i dels aliments i begudes no alcohòliques, enfront de l’estabilitat registrada l’any anterior. L’INE també assenyala a l’increment dels preus dels hotels, cafés i restaurants, superior al del passat any.

Pedro Sánchez: “aquesta dada demostra la gravetat de la situació general”

Abans de conéixer la xifra de l’IPC, el president del Govern, Pedro Sánchez, en una entrevista en la SER ha avançat que la dada no anava a ser bo i ha justificat la seua actuació: «D’ací al 31 de desembre desplegarem un paquet a 15.000 mil milions d’euros. La dada d’inflació esperem que siga dolent, però quan es conega demostrarà la gravetat de la situació general. Anit en el sopar l’assumpte principal era la pujada de preus. També deixa patent la idoneïtat de les mesures que hem posat en marxa i la necessitat de continuar prenent mesures«.

Últimes notícies

La investigació per la DANA a València incorpora l’alcalde pedani de la Torre com a testimoni

La jutgessa de Catarroja que investiga la gestió de la DANA ha citat com a testimoni l’alcalde pedani de la Torre, ha demanat la factura del mòbil de María José Catalá i més documentació a l’Ajuntament de València.

El PSPV planteja uns comptes per a 2027 que incorporen els 3.699 milions de la nova finançació

El PSPV ha registrat un pressupost alternatiu per a 2026 que reorienta 753 milions a sanitat, educació, vivenda i serveis socials, i que fixa les bases per a incorporar en 2027 els 3.699 milions previstos en el nou model de finançament autonòmic proposat pel Govern central.

Les màximes freguen els 41 graus en el quart dia d’ona de calor a la Comunitat

L’ona de calor continua a la Comunitat Valenciana amb 40,8 graus a Orihuela i valors pròxims als 40 en comarques de València, Alacant i Castelló, segons Avamet i Aemet.

La calor extrema es dona una treva en la Comunitat Valenciana este divendres

L’ola de calor que ha deixat més de 45 graus en la Comunitat Valenciana acaba este divendres, amb una baixada generalitzada de temperatures, especialment al sud i a l’interior de València.

L’alcalde de Xest denuncia que no va rebre cap avís de la Generalitat durant la DANA

José Morell ha declarat com a testimoni que ni ell ni l’Ajuntament de Xest van rebre cap comunicació del Consell durant la DANA del 29 d’octubre, tot i els nombrosos rescats al municipi.

La vaga ferroviària del 15 de juliol deixarà sense servei 328 trens de mitjana i llarga distància

La vaga convocada pel Sindicat Ferroviari per al 15 de juliol obligarà a cancel·lar 328 trens de mitjana, alta i llarga distància, amb serveis mínims del 73 % en alta velocitat i del 66 % en mitjana distància.

Les exportacions espanyoles de components per al calcer pugen quasi un 3 % en 2025 i retallen a la mitat el dèficit

Les vendes exteriors espanyoles de components per al calcer han arribat als 1.695,3 milions d’euros en 2025, un 2,9 % més que en 2024, mentres el dèficit comercial del sector s’ha reduït un 54 %, fins als 67,5 milions.

El Valencia Basket tanca les eixides amb huit baixes i uns cinc milions ingressats

El Valencia Basket ha donat per conclòs el capítol d’eixides que preveia, amb huit baixes en la plantilla i uns cinc milions d’euros ingressats principalment per clàusules de rescissió.