L’IPC bat nou rècord i puja al 10,2% al juny, encarint encara més la llista de la compra

La inflació va escalar al juny al 10,2% en taxa anual per l’alça dels carburants i els aliments marcant el seu nivell més alt en 37 anys, des d’abril de 1985, segons l’indicador avançat publicat aquest dimecres per l’Institut Nacional d’Estadística.

Aquest indicador proporciona un avanç de l’IPC que, en cas de confirmar-se, suposaria un augment d’un punt i mig en la seua taxa anual, ja que el mes de maig la variació va ser del 8,7%.

Segons l’INE, l’escalada de l’IPC interanual al juny es deu, principalment, a les pujades dels preus dels carburants i dels aliments i begudes no alcohòliques. També ha influït el repunt dels preus dels hotels, cafés i restaurants, superior al del passat any. %. La dada de juny supera en quatre dècimes el pic que s’havia aconseguit el mes de març, del 9,8%.

Per part seua, la taxa de variació anual estimada de la inflació subjacent (índex general sense aliments no elaborats ni productes energètics) augmenta sis dècimes, fins al 5,5%. En cas de confirmar-se, seria la més alta des d’agost de 1993.

També puja la taxa de variació anual de la inflació subjacent -índex general sense aliments no elaborats ni productes energètics-, que ha augmentat cinc dècimes, fins al 4,9%. Es tracta de la taxa més alta des d’octubre de 1995. Els aliments i begudes no alcohòliques van registrar una taxa de l’11%, nou dècimes més que a l’abril i la més alta des del començament de la sèrie, el gener de 1994.

En el sisé mes de 2022, l’Índex de Preus de Consum Harmonitzat (IPCA) va situar la seua taxa interanual en el 10%, la qual cosa suposa 1,5 punts més que al maig. L’INE publicarà les dades definitives de l’IPC de juny el pròxim 13 de juliol.

Aquesta evolució s’ha degut, principalment, a l’encariment dels carburants, major aquest mes que el juny de 2021, i dels aliments i begudes no alcohòliques, enfront de l’estabilitat registrada l’any anterior. L’INE també assenyala a l’increment dels preus dels hotels, cafés i restaurants, superior al del passat any.

Pedro Sánchez: “aquesta dada demostra la gravetat de la situació general”

Abans de conéixer la xifra de l’IPC, el president del Govern, Pedro Sánchez, en una entrevista en la SER ha avançat que la dada no anava a ser bo i ha justificat la seua actuació: «D’ací al 31 de desembre desplegarem un paquet a 15.000 mil milions d’euros. La dada d’inflació esperem que siga dolent, però quan es conega demostrarà la gravetat de la situació general. Anit en el sopar l’assumpte principal era la pujada de preus. També deixa patent la idoneïtat de les mesures que hem posat en marxa i la necessitat de continuar prenent mesures«.

Últimes notícies

Vaga dels vigilants de prevenció d’incendis en Vaersa el 30 i 31 d’agost

STAS-Intersindical, UGT i CCOO han convocat vaga del personal vigilant-operari de prevenció d'incendis forestals en Vaersa els dies 30 i 31 d'agost i mantindran demà una nova protesta davant el Palau de la Generalitat per exigir millores laborals i de servei.

Xàtiva, Alzira i Guadasséquies baten rècords de calor amb més de 44 graus

Xàtiva ha marcat este dimecres 44,1 graus i s’ha situat com la temperatura més alta d’Espanya, mentre que Alzira ha arribat als 44,7 graus i Guadasséquies als 44,2, segons Aemet i Avamet.

Cinc municipis valencians ja superen els 42 graus, les temperatures més altes d’Espanya

Carcaixent, Xàtiva, l’aeroport de València, Polinyà del Xúquer i València ciutat encapçalen hui les màximes d’Espanya, superant totes els 42 graus, amb avís roig activat al litoral valencià.

Incendi al barranc del Carraixet en un dia roig per calor extrema

Diversos equips terrestres i quatre mitjans aeris treballen en l’extinció d’un incendi de vegetació al barranc del Carraixet, en Bonrepòs i Mirambell, en una jornada de risc extrem per calor a la província de València.

Detingut a València per un tiroteig a l’accés sud de la ciutat

La Policia Nacional ha detingut un jove de 22 anys a València com a presumpte autor d’un tiroteig al principal accés sud de la ciutat, a la zona de la rotonda dels Anzuelos. No s’han registrat ferits, encara que la investigació continua oberta.

Bioparc adapta la dieta i crea pluja artificial per a cuidar els animals davant l’onada de calor

Bioparc València ha reforçat el seu protocol d’estiu per l’alerta roja per calor amb gelats especials, sistemes de pluja artificial i seguiment dels animals més vulnerables.

Reforma integral a Pont de Fusta per a modernitzar la Policia de la Generalitat

La Conselleria d’Emergències i Interior està reformant íntegrament la comissaria de Pont de Fusta, seu central de la Policia de la Generalitat, amb una inversió de 2,13 milions i un termini de 16 mesos, per a millorar ús, seguretat, accessibilitat i eficiència energètica d’un edifici històric protegit.

Trobada una bossa amb ossos humans a l’albelló de València

La Policia Nacional investiga una bossa amb restes òssies, presumptament humanes, localitzada en la xarxa d’albellons de València, a prop de la bomba de Cantarranas, al barri de Natzaret.