L’IPC bat nou rècord i puja al 10,2% al juny, encarint encara més la llista de la compra

La inflació va escalar al juny al 10,2% en taxa anual per l’alça dels carburants i els aliments marcant el seu nivell més alt en 37 anys, des d’abril de 1985, segons l’indicador avançat publicat aquest dimecres per l’Institut Nacional d’Estadística.

Aquest indicador proporciona un avanç de l’IPC que, en cas de confirmar-se, suposaria un augment d’un punt i mig en la seua taxa anual, ja que el mes de maig la variació va ser del 8,7%.

Segons l’INE, l’escalada de l’IPC interanual al juny es deu, principalment, a les pujades dels preus dels carburants i dels aliments i begudes no alcohòliques. També ha influït el repunt dels preus dels hotels, cafés i restaurants, superior al del passat any. %. La dada de juny supera en quatre dècimes el pic que s’havia aconseguit el mes de març, del 9,8%.

Per part seua, la taxa de variació anual estimada de la inflació subjacent (índex general sense aliments no elaborats ni productes energètics) augmenta sis dècimes, fins al 5,5%. En cas de confirmar-se, seria la més alta des d’agost de 1993.

També puja la taxa de variació anual de la inflació subjacent -índex general sense aliments no elaborats ni productes energètics-, que ha augmentat cinc dècimes, fins al 4,9%. Es tracta de la taxa més alta des d’octubre de 1995. Els aliments i begudes no alcohòliques van registrar una taxa de l’11%, nou dècimes més que a l’abril i la més alta des del començament de la sèrie, el gener de 1994.

En el sisé mes de 2022, l’Índex de Preus de Consum Harmonitzat (IPCA) va situar la seua taxa interanual en el 10%, la qual cosa suposa 1,5 punts més que al maig. L’INE publicarà les dades definitives de l’IPC de juny el pròxim 13 de juliol.

Aquesta evolució s’ha degut, principalment, a l’encariment dels carburants, major aquest mes que el juny de 2021, i dels aliments i begudes no alcohòliques, enfront de l’estabilitat registrada l’any anterior. L’INE també assenyala a l’increment dels preus dels hotels, cafés i restaurants, superior al del passat any.

Pedro Sánchez: “aquesta dada demostra la gravetat de la situació general”

Abans de conéixer la xifra de l’IPC, el president del Govern, Pedro Sánchez, en una entrevista en la SER ha avançat que la dada no anava a ser bo i ha justificat la seua actuació: «D’ací al 31 de desembre desplegarem un paquet a 15.000 mil milions d’euros. La dada d’inflació esperem que siga dolent, però quan es conega demostrarà la gravetat de la situació general. Anit en el sopar l’assumpte principal era la pujada de preus. També deixa patent la idoneïtat de les mesures que hem posat en marxa i la necessitat de continuar prenent mesures«.

Últimes notícies

Un velatori-concentració a València reclama llevar l’aforament a Mazón per la dana

Centenars de persones s’han concentrat davant el Palau de la Generalitat, en un acte-velatori, per exigir que es retire l’aforament a Carlos Mazón per la seua gestió de la dana que va causar 231 morts fa 21 mesos.

Nit decisiva a la Vall d’Uixó: l’incendi continua actiu i manté el perímetre

L'incendi forestal de la Vall d'Uixó continua actiu però manté el perímetre de 82 quilòmetres i unes 9.300 hectàrees afectades, mentre els equips d'emergències es preparen per a una nit clau per a la seua possible estabilització. Es mantenen evacuacions, confinaments i recomanacions sanitàries en diversos municipis de Castelló.

Golejada del Vila-real en el seu debut en el Torneig de Como (3-0)

El Vila-real ha debutat en el Torneig de Como amb un contundent 3-0 davant l’Al-Ula Club, gràcies a un doblet d’Ayoze i un gol de Cardona en un duel de 45 minuts totalment dominat pels grocs.

Ajudes urgents de fins a 100.000 euros als pobles afectats per l’incendi de la Vall d’Uixó

La Diputació de Castelló ha activat una línia extraordinària d’ajudes de fins a 100.000 euros per a municipis amb terreny cremat i fins a 5.000 per a pobles que han assumit gastos per evacuacions arran de l’incendi forestal de la Vall d'Uixó.

Vox rebutja compareixences immediates i reclama centrar tots els esforços en l’incendi de la Vall d’Uixó

El portaveu de Vox en Les Corts, José María Llanos, defensa que ara toca prioritzar l’extinció de l’incendi de la Vall d’Uixó i respon les crítiques sobre una suposada retallada en prevenció d’incendis als pressupostos de la Generalitat.

Fer Niño reforça la davantera de lElx com a primer fitxatge

El davanter andalús Fer Niño sincorpora a lElx com a primer fitxatge per al retorn a Primera Divisió, amb contracte fins a juny de 2030.

Pastor nega que Morant puga aspirar a la Generalitat per avalar indults a afins al PSOE

Fernando Pastor assegura que Diana Morant, com a ministra que ha participat en indults a condemnats afins al Govern de Sánchez, no pot presidir la Generalitat Valenciana. El síndic del PP també critica el debat sobre la nova financació i acusa Compromís de falta de coherència pel seu paper en els incendis forestals.

Morant insta el PP a assumir el canvi climàtic i a pactar mesures d’Estat

La ministra Diana Morant defensa a València que existeixen eines per a frenar el canvi climàtic, reclama al PP que deixe de negar-lo i demana un pacte d’Estat mentre visita els afectats per l’incendi de la Vall d'Uixó.
FILMOTECA D'ESTIU