20.8 C
València
Dimarts, 28 octubre, 2025

Pla Reactiva, 944 milions per a pal·liar els efectes de la guerra d’Ucraïna

Un fons de 944 milions d’euros per a tractar de pal·liar els efectes que la guerra d’Ucraïna està produint en l’economia de la Comunitat Valenciana. Aquest és el pressupost amb el qual conta el Pla Reactiva enfront de l’Emergència Energètica i la Lluita contra la Inflació i completa el del Govern d’Espanya. El seu objectiu principal és la lluita contra inflació, la distribució d’ajudes a empreses, autònoms i a famílies.

El president de la Generalitat, Ximo Puig ha anunciat una injecció de 944 milions d’euros per a contrarestar l’emergència energètica i reactivar la recuperació econòmica a través del Pla Reactiva. Així ho ha manifestat durant la presentació del pla de xoc valencià que contempla 45 accions per a donar una “resposta pública contundent” a la situació generada per la guerra a Ucraïna i minimitzar el seu impacte en la Comunitat Valenciana. Per a això es destinarà 342 milions d’euros per a la posada en marxa de noves actuacions, i 602 milions per a l’acceleració d’inversions.

El Pla Reactiva serà finançat amb fons propis de la Generalitat, així com amb fons europeus i del Mecanisme per a la Recuperació i Resiliència, i s’estructura en quatre tipus de mesures, entre les quals es troben les dirigides a la lluita contra la inflació, com la rebaixa de les taxes i els preus públics d’àmbit autonòmic que són competència de la Generalitat, que comptaran amb 71 milions d’euros.

A més, el pla contempla ajudes complementàries a les mesures aprovades pel Govern d’Espanya per a compensar a les indústries intensives en energia, als autònoms dels sectors castigats i als grups de població més perjudicats per la pujada de costos energètics, a les quals es destinaran 425 milions; així com accions per a augmentar l’eficiència i l’estalvi energètic, a la qual cosa es destinarà 380 milions d’euros, i mesures per a accelerar la transició energètica i evolucionar cap a l’autonomia energètica de la Comunitat Valenciana, que comptaran amb un total de 68 milions.

Es destinarà 342 milions d’euros per a la posada en marxa de noves actuacions, i 602 milions per a l’acceleració d’inversions

En el transcurs de l’acte, el cap del Consell ha valorat que es tracta del pla d’ajudes més quantiós posat en marxa per la Generalitat o per qualsevol altra autonomia, ja que supera els 500 milions d’euros del Pla Resistir o els 647 del Resistir Plus, però també ha assegurat que es tracta d’una “primera regulació d’urgència” que queda oberta a la incorporació de “nous actors i mesures suplementàries”.

Lluita contra la inflació

Entre les principals mesures del pla, el president ha destacat la rebaixa d’almenys el 10% de les taxes, els cànons i els preus públics de competència autonòmica, que suposarà un estalvi per a les famílies i les empreses valencianes de 71 milions d’euros.

En concret, s’ha referit a la rebaixa de les taxes d’ensenyaments artístics, musicals i d’idiomes, que beneficiarà a prop de 100.000 estudiants, així com a la reducció del preu del transport públic, que tindrà especial incidència en el TRAM d’Alacant. De la mateixa manera ha anunciat l’exempció total de taxes als pescadors per l’ús dels ports autonòmics, que beneficiarà a 700 armadors, 1.700 mariners i 17 confraries.

A més, ha assenyalat que la Generalitat també incrementarà, fins al 30%, el bo d’ajuda energètica per a famílies vulnerables que perceben la Renda Valenciana d’Inclusió.

Autònoms i empreses

D’altra banda, el president ha anunciat que la Generalitat concedirà 45 milions d’euros, en bons de 100 euros que podran rebre durant 3 mesos, per als autònoms i autònomes més afectats per la crisi energètica, així com 50 milions en ajudes per a empreses que depenen del gas, i que no estan incloses en les mesures estatals.

De la mateixa manera, ha explicat que l’Institut Valencià de Finances (IVF) injectarà 110 milions en instruments financers per a empreses que hagen patit una caiguda d’ingressos, entre elles les estacions de servei; i ha recordat que també s’ha previst una ampliació en 10 milions d’euros de la partida destinada a bonificar la contractació d’assegurances agràries, i 18,6 milions en ajudes a la transformació de flotes de transport de viatgers i mercaderies.

Millora de l’eficiència i estalvi energètic

Entre les mesures dirigides a millorar l’eficiència energètica, el president ha anunciat que es destinarà 11 milions en ajudes per a les famílies que instal·len en el seu domicili energia renovable per a climatització i aigua calenta, i una partida de 188 milions per a la millora de l’eficiència energètica urbana i en habitatges, dels quals tres milions es destinaran a municipis en risc de despoblació.

Finalment, s’ha referit al decret llei aprovat la setmana passada pel Consell per a simplificar els procediments administratius i eliminar traves burocràtiques per a agilitar la instal·lació de plantes d’energia renovables. Es preveu que, amb aquesta nova normativa, es puga arribar a reduir el temps de tramitació en un any, la qual cosa suposa un avanç per a aconseguir la sobirania energètica de la Comunitat Valenciana.

Col·laboració dels agents socials

Durant la seua intervenció, el president ha agraït el treball conjunt dels agents socials en l’elaboració del Pla Reactiva, i ha mostrat la seua confiança en la societat valenciana per a poder reactivar la recuperació iniciada després de la pandèmia.

El secretari general d’UGT-PV, Ismael Sáez; la secretària general de CCOO-PV, Ana García, el president de CEV, Salvador Navarro i el president de la Generalitat

En aquest sentit, ha reivindicat la posició de la Comunitat Valenciana com a “espai d’acord i de diàleg publicoprivat”, fruit dels acords ‘Alcem-nos’ assolits durant la pandèmia, i ha valorat el “sentit de la convivència” mostrat pels agents socials, tant per a consensuar les peticions valencianes traslladades al Govern d’Espanya com per a elaborar el pla de xoc valencià.

A l’acte de presentació del Pla Reactiva ha assistit el conseller d’Hisenda i Model Econòmic, Vicent Soler; la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, Ana Barceló; el conseller d’Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, Rafa Climent; la consellera d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Mireia Mollà; i el conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Arcadi España, així com el secretari general d’UGT-PV, Ismael Sáez; la secretària general de CCOO-PV, Ana García, i el president de CEV, Salvador Navarro.

Últimes notícies

El MICOF ha creat un Pla d’Emergències en Farmàcies per a respondre a futures danes

El Col·legi de Farmacèutics de València ha posat en marxa un pla específic per a mantindre l'atenció en farmàcies davant episodis de pluges extremes. La iniciativa naix després de la DANA que va deixar mig centenar d'oficines en sinistre total.

Xúquer i Segura pugen les seues reserves mentres la mitjana espanyola cau

Les conques del Xúquer i del Segura han sumat 6 hm³ cada una en l'última setmana, enfront del descens del 0,5% en el conjunt del país, segons el Miteco.

Aprovat un transvasament de 81 hm³ del Tajo al Segura per a l’últim trimestre de 2025

La comissió d'explotació ha aprovat transferir 81 hm³ del Tajo al Segura a l'octubre, novembre i desembre de 2025, a raó de 27 hm³ per mes. Els embassaments estan en nivell 2 i no s'han anunciat noves regles malgrat les sentències sobre cabals ecològics.

Solidaritat sobre Rodes entrega 27 vehicles a Cheste i aconseguix la fita de 550 donats

La fundació ha entregat 27 vehicles solidaris en el Circuit Ricardo Tormo i ha aconseguit 550 donacions des de l'inici de la iniciativa. L'acte ha coincidit amb el primer aniversari de la DANA.

Generalitat i Govern coincidixen a crear una Agència Estatal d’Emergències

La Generalitat i el Govern han coincidit que una Agència Estatal d'Emergències milloraria la coordinació en preemergència, emergència i postemergència. El debat s'ha produït en avaluar les lliçons de la DANA a València i les actuacions de reconstrucció.

Morant acusa a Mazón de ser un pes mort en la reconstrucció i repta a convocar eleccions

La ministra Diana Morant ha acusat a Carlos Mazón de no estar en l'emergència ni en la reconstrucció després de la DANA i li ha desafiat a convocar eleccions. Ha defés que el 85% dels fons invertits procedixen del Govern i ha situat a la Generalitat com un obstacle, segons la seua versió.

La coordinadora del 112 admet que a les 18.35 ja s’estudiava enviar una alerta durant la DANA

La cap de coordinació del 112 ha declarat que a les 18.35 del 29 d'octubre es valorava enviar un missatge massiu durant la DANA, que es va emetre a les 20.11. La investigació analitza la cadena de decisions i el temps de resposta.

La portaveu del Consell defén que Mazón ja ha donat totes les explicacions i rehúye el minutaje

Camarero sosté que Mazón ha explicat la seua actuació durant la DANA i rehúye fixar un cronograma minut a minut. També ha garantit les seues compareixences i ha restat pes a les enquestes.