El conserge de l’edifici incendiat a Campanar declara que bombers van donar l’ordre de romandre a casa

VALÈNCIA, 5 (EUROPA PRESS)

Julián García, conserge de l’edifici incendiat al barri valencià de Campanar, ha afirmat davant del jutge que investiga el sinistre registrat el passat mes de febrer en el qual van perdre la vida 10 persones i que va deixar a centenars de famílies sense casa, que els bombers van donar l’ordre de romandre a casa davant del foc.

García s’ha pronunciat així en la seua declaració, en qualitat de testimoni, en el Jutjat d’Instrucció número 8 de València, en una jornada en la qual també han comparegut en l’òrgan judicial la propietària de l’habitatge número 86 de l’immoble en el qual es va originar el foc; l’inquilí de la casa i l’administradora de l’immoble sinistrat i propietària d’una dels habitatges.

Durant el seu testimoni, el conserge ha anat descrivint com va veure el foc i com va ser alertant als veïns, al mateix temps que ha afirmat que van ser els bombers els que van ordenar que es quedaren en les seues cases, segons ha pogut saber Europa Press. Julián ha rebut reconeixements per a valorar que va tenir una intervenció «clau» per a desallotjar als veïns de l’immoble, on va ser cridant porta a porta fins que el fum s’ho va impedir.

Per la seua banda, l’administradora de la finca ha explicat que va haver-hi un substitució de panells en l’edifici i algun problema anterior amb la façana encara que quan es va reposar ningú els va informar que l’antic havia deixat de ser considerat no ignífug.

El jutge va acordar estes testificals en una providència del passat 19 de novembre a petició del ministeri fiscal. En la mateixa resolució també demanava, entre altres assumptes, a l’Ajuntament de València, Departament de Bombers, Prevenció i Intervenció d’Emergències i Protecció Civil, un informe intern d’actuació realitzat pel Cos de Bombers en ocasió de l’incendi i, a la vista del mateix, se citara al responsable que va dirigir l’operatiu d’incendis ‘in situ’ el dia dels fets.

En este procediment ja han declarat altres testimonis com el Cap del Cos de Bombers-Incendis de l’Ajuntament de València, que va explicar que la primera escala mecanitzada que va arribar al lloc no es va poder obrir a causa d’una fallada tècnica i la que unia els dos edificis i que havia d’estar aïllada del foc durant dos hores «va col·lapsar» a les 18.20.

El col·lapse d’esta escala es va produir 36 minuts després de l’arribada dels primers bombers al carrer Rafael Alberti número 2, que va ser a les 17.44 hores. L’avís ho havien rebut a les 17.34 i 56 segons.

Per la seua banda, agents de Policia Científica van atribuir a causes fortuïtes –no delictives– l’origen de l’incendi dels dos blocs de cases en el barri valencià de Campanar.

Davant del jutge van assenyalar –el Cap de la Brigada Provincial de Policia Científica de la Prefectura Superior de Policia de la Comunitat i altres cinc tècnics policials– que no van valorar possibles negligències o imprudències, ja que es van centrar únicament en el focus del foc.

El Jutjat d’Instrucció número 9 de València va reobrir el passat mes de juny la investigació per l’incendi de Campanar després d’ordenar-li-ho l’Audiència Provincial. L’instructor havia arxivat inicialment el procediment en descartar la Policia un origen delictiu en el foc i amb un informe inicial de la Brigada Provincial de Policia Judicial que li va comunicar el 6 de març que les primeres investigacions permetien descartar un origen criminal en l’incendi.

Un altre informe policial d’abril assenyalava que l’incendi va tenir un «únic i principal» focus de foc en el frigorífic situat en la cuina de l’habitatge número 86 de la huitena planta de l’edifici, situat al carrer Poeta Rafael Alberti. Des d’este punt, el foc es va propagar a la resta de l’immoble.

Últimes notícies

Les màximes freguen els 39 °C a Xàtiva i superen els 36 °C en molts punts

Xàtiva ha registrat hui 38,7 °C, la temperatura més alta de la Comunitat Valenciana, i diverses localitats han superat els 36 °C. Aemet alerta d’una situació meteorològica molt adversa dimecres i dijous, amb màximes que podrien arribar als 42 o 43 °C.

Un incendi en una empresa de palets d’Algar s’estén a zona forestal

Un incendi originat en una empresa de palets de fusta a Algar del Palància s’ha estés a terreny forestal i ha mobilitzat bombers de València, Castelló i mitjans aeris de la Generalitat.

Bejís i Toràs demanaran ser zona catastròfica per la tromba d’aigua

Bejís i Toràs han patit greus danys per la tromba d’aigua i granís del dissabte i preparen la sol·licitud de zona afectada per emergència de protecció civil.

El Valencia CF recupera Sadiq per al debut i manté el dubte de Rioja

El Valencia CF afronta el debut de LaLiga davant el Celta amb Sadiq Umar ja recuperat i Luis Rioja encara entre cotons per una lesió al quàdriceps dret.

Sis anys de presó per a un pare i dos fills per apunyalar un familiar a El Puig

La Secció Quinta de l'Audiència Provincial de Valencia ha condemnat a sis anys de presó un pare i els seus dos fills per intentar matar a ganivetades un familiar el 3 d’agost de 2024 a El Puig de Santa Maria. A més de la pena de presó, els tres hòmens hauran d’indemnitzar la víctima i tenen prohibit acostar-se-li durant 20 anys.

Temperatures de fins a 43 graus i ponent persistent este dimecres i dijous a la Comunitat Valenciana

Aemet ha activat avisos per una situació meteorològica molt adversa dimecres i dijous a la Comunitat Valenciana, amb vent de ponent persistent, fins a 43 graus i risc extrem d'incendis, especialment a les províncies de València i Alacant.

Disney deixarà un impacte directe de més de 40 milions en la Comunitat Valenciana en 2026

La producció d’“Enredados” de Disney, centrada a Ciudad de la Luz d’Alacant, ha generat un impacte directe estimat de més de 40 milions d’euros en la Comunitat Valenciana i quasi un any d’activitat continuada al sector audiovisual. El rodatge s’estén per diversos punts d’Espanya i consolida el complex alacantí com a centre neuràlgic de la superproducció.

Aemet activa l’avís groc per calor extrema en bona part de la província de València

Aemet ha activat per a dimarts l’avís groc per calor en l’interior i el litoral sud de la província de València, amb temperatures que poden arribar als 38 graus. Dimecres es repetiran els avisos a València i Alacant, mentre que este dilluns hi ha risc de fortes pluges i tempestes a l’interior de Castelló.