El conserge de l’edifici incendiat a Campanar declara que bombers van donar l’ordre de romandre a casa

VALÈNCIA, 5 (EUROPA PRESS)

Julián García, conserge de l’edifici incendiat al barri valencià de Campanar, ha afirmat davant del jutge que investiga el sinistre registrat el passat mes de febrer en el qual van perdre la vida 10 persones i que va deixar a centenars de famílies sense casa, que els bombers van donar l’ordre de romandre a casa davant del foc.

García s’ha pronunciat així en la seua declaració, en qualitat de testimoni, en el Jutjat d’Instrucció número 8 de València, en una jornada en la qual també han comparegut en l’òrgan judicial la propietària de l’habitatge número 86 de l’immoble en el qual es va originar el foc; l’inquilí de la casa i l’administradora de l’immoble sinistrat i propietària d’una dels habitatges.

Durant el seu testimoni, el conserge ha anat descrivint com va veure el foc i com va ser alertant als veïns, al mateix temps que ha afirmat que van ser els bombers els que van ordenar que es quedaren en les seues cases, segons ha pogut saber Europa Press. Julián ha rebut reconeixements per a valorar que va tenir una intervenció «clau» per a desallotjar als veïns de l’immoble, on va ser cridant porta a porta fins que el fum s’ho va impedir.

Per la seua banda, l’administradora de la finca ha explicat que va haver-hi un substitució de panells en l’edifici i algun problema anterior amb la façana encara que quan es va reposar ningú els va informar que l’antic havia deixat de ser considerat no ignífug.

El jutge va acordar estes testificals en una providència del passat 19 de novembre a petició del ministeri fiscal. En la mateixa resolució també demanava, entre altres assumptes, a l’Ajuntament de València, Departament de Bombers, Prevenció i Intervenció d’Emergències i Protecció Civil, un informe intern d’actuació realitzat pel Cos de Bombers en ocasió de l’incendi i, a la vista del mateix, se citara al responsable que va dirigir l’operatiu d’incendis ‘in situ’ el dia dels fets.

En este procediment ja han declarat altres testimonis com el Cap del Cos de Bombers-Incendis de l’Ajuntament de València, que va explicar que la primera escala mecanitzada que va arribar al lloc no es va poder obrir a causa d’una fallada tècnica i la que unia els dos edificis i que havia d’estar aïllada del foc durant dos hores «va col·lapsar» a les 18.20.

El col·lapse d’esta escala es va produir 36 minuts després de l’arribada dels primers bombers al carrer Rafael Alberti número 2, que va ser a les 17.44 hores. L’avís ho havien rebut a les 17.34 i 56 segons.

Per la seua banda, agents de Policia Científica van atribuir a causes fortuïtes –no delictives– l’origen de l’incendi dels dos blocs de cases en el barri valencià de Campanar.

Davant del jutge van assenyalar –el Cap de la Brigada Provincial de Policia Científica de la Prefectura Superior de Policia de la Comunitat i altres cinc tècnics policials– que no van valorar possibles negligències o imprudències, ja que es van centrar únicament en el focus del foc.

El Jutjat d’Instrucció número 9 de València va reobrir el passat mes de juny la investigació per l’incendi de Campanar després d’ordenar-li-ho l’Audiència Provincial. L’instructor havia arxivat inicialment el procediment en descartar la Policia un origen delictiu en el foc i amb un informe inicial de la Brigada Provincial de Policia Judicial que li va comunicar el 6 de març que les primeres investigacions permetien descartar un origen criminal en l’incendi.

Un altre informe policial d’abril assenyalava que l’incendi va tenir un «únic i principal» focus de foc en el frigorífic situat en la cuina de l’habitatge número 86 de la huitena planta de l’edifici, situat al carrer Poeta Rafael Alberti. Des d’este punt, el foc es va propagar a la resta de l’immoble.

Últimes notícies

El Misteri d’Elx emociona Londres amb un concert especial pel 25é aniversari de la Unesco

El Misteri d’Elx ha oferit a Londres un concert amb 40 veus en la St. Etheldreda’s Roman Catholic Church per a celebrar el 25é aniversari de la seua declaració com a Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat per la Unesco i reforçar Elx com a destí turístic.

Dos talls de llum deixen sense subministrament 40.000 abonats a Alacant però es resolen en minuts

Alacant ha patit este divendres dos talls de llum que han deixat sense subministrament uns 40.000 abonats, encara que Iberdrola ha restablit el servici en menys de mitja hora en cada cas.

Mor un home de 78 anys a la platja de Varadero de Santa Pola després d’un desmai a l’aigua

Un home de 78 anys ha mort a la platja de Varadero, a Santa Pola, després de desmaiar-se dins de l’aigua. Altres banyistes han intentat reanimar-lo sense èxit i la Guàrdia Civil ha iniciat el protocol judicial.

Localitzen el cadàver d’un home de 70 anys en un socavó d’un descampat en obres a València

Han trobat el cos sense vida d’un home d’uns 70 anys en un socavó d’un descampat en obres entre l’Hospital La Fe i la rotonda dels Anzuelos, a València. La Policia Nacional investiga el cas i, de moment, no veu indicis de criminalitat a l’espera de l’autòpsia.

El Elche potencia la franja verda en la nova primera equipació per a la temporada 2026-2027

L’Elche ha presentat la nova primera equipació per a la temporada 2026-2027, amb la franja verda més protagonista sobre el fons blanc i detalls en negre en coll i mànigues.

Dispositiu policial reforçat a la Comunitat Valenciana per a la final del Mundial entre Espanya i Argentina

La Delegació del Govern ha anunciat un desplegament reforçat de Policia Nacional i Guàrdia Civil en les principals ciutats valencianes durant la final del Mundial entre Espanya i Argentina d’este diumenge, tant en les retransmissions públiques com en les possibles celebracions.

Ordenen presó per a cinc acusats de narcotràfic amb fiança de fins a 12.000 euros

La Secció Tercera de l’Audiència Provincial de València ha acordat presó provisional per a cinc condemnats per narcotràfic, eludible amb fiances d’entre 10.000 i 12.000 euros que hauran de depositar en un termini de tres dies.

Més de 3.300 avisos entre Emergències i ajuntaments de València la vesprada de la DANA

El 112 i les autoritats locals de la província de València van creuar 3.323 comunicacions la vesprada de la DANA del 29 d’octubre de 2024, segons un informe remés a la jutgessa que investiga les inundacions amb 231 víctimes mortals.