El conserge de l’edifici incendiat a Campanar declara que bombers van donar l’ordre de romandre a casa

Ejemplo de shortcode con estilo
Julián García, conserge de l'edifici que va cremar a Campanar, ha declarat que els bombers van ordenar als veïns quedar-se a casa durant el foc. La investigació, que ha citat diversos testimonis, revela possibles fallades tècniques en l’operatiu d’emergència.

VALÈNCIA, 5 (EUROPA PRESS)

Julián García, conserge de l’edifici incendiat al barri valencià de Campanar, ha afirmat davant del jutge que investiga el sinistre registrat el passat mes de febrer en el qual van perdre la vida 10 persones i que va deixar a centenars de famílies sense casa, que els bombers van donar l’ordre de romandre a casa davant del foc.

García s’ha pronunciat així en la seua declaració, en qualitat de testimoni, en el Jutjat d’Instrucció número 8 de València, en una jornada en la qual també han comparegut en l’òrgan judicial la propietària de l’habitatge número 86 de l’immoble en el qual es va originar el foc; l’inquilí de la casa i l’administradora de l’immoble sinistrat i propietària d’una dels habitatges.

Durant el seu testimoni, el conserge ha anat descrivint com va veure el foc i com va ser alertant als veïns, al mateix temps que ha afirmat que van ser els bombers els que van ordenar que es quedaren en les seues cases, segons ha pogut saber Europa Press. Julián ha rebut reconeixements per a valorar que va tenir una intervenció «clau» per a desallotjar als veïns de l’immoble, on va ser cridant porta a porta fins que el fum s’ho va impedir.

Per la seua banda, l’administradora de la finca ha explicat que va haver-hi un substitució de panells en l’edifici i algun problema anterior amb la façana encara que quan es va reposar ningú els va informar que l’antic havia deixat de ser considerat no ignífug.

El jutge va acordar estes testificals en una providència del passat 19 de novembre a petició del ministeri fiscal. En la mateixa resolució també demanava, entre altres assumptes, a l’Ajuntament de València, Departament de Bombers, Prevenció i Intervenció d’Emergències i Protecció Civil, un informe intern d’actuació realitzat pel Cos de Bombers en ocasió de l’incendi i, a la vista del mateix, se citara al responsable que va dirigir l’operatiu d’incendis ‘in situ’ el dia dels fets.

En este procediment ja han declarat altres testimonis com el Cap del Cos de Bombers-Incendis de l’Ajuntament de València, que va explicar que la primera escala mecanitzada que va arribar al lloc no es va poder obrir a causa d’una fallada tècnica i la que unia els dos edificis i que havia d’estar aïllada del foc durant dos hores «va col·lapsar» a les 18.20.

El col·lapse d’esta escala es va produir 36 minuts després de l’arribada dels primers bombers al carrer Rafael Alberti número 2, que va ser a les 17.44 hores. L’avís ho havien rebut a les 17.34 i 56 segons.

Per la seua banda, agents de Policia Científica van atribuir a causes fortuïtes –no delictives– l’origen de l’incendi dels dos blocs de cases en el barri valencià de Campanar.

Davant del jutge van assenyalar –el Cap de la Brigada Provincial de Policia Científica de la Prefectura Superior de Policia de la Comunitat i altres cinc tècnics policials– que no van valorar possibles negligències o imprudències, ja que es van centrar únicament en el focus del foc.

El Jutjat d’Instrucció número 9 de València va reobrir el passat mes de juny la investigació per l’incendi de Campanar després d’ordenar-li-ho l’Audiència Provincial. L’instructor havia arxivat inicialment el procediment en descartar la Policia un origen delictiu en el foc i amb un informe inicial de la Brigada Provincial de Policia Judicial que li va comunicar el 6 de març que les primeres investigacions permetien descartar un origen criminal en l’incendi.

Un altre informe policial d’abril assenyalava que l’incendi va tenir un «únic i principal» focus de foc en el frigorífic situat en la cuina de l’habitatge número 86 de la huitena planta de l’edifici, situat al carrer Poeta Rafael Alberti. Des d’este punt, el foc es va propagar a la resta de l’immoble.

Últimes notícies

L’escriptor valencià Sergio Hernández, finalista del Planeta amb una novel·la que rescata Machado

L’escriptor valencià Sergio Hernández ha resultat finalista del Premi Planeta 2026 amb La añoranza, una ficció històrica que ret homenatge a Antonio Machado i revisita les ferides de la Guerra Civil des de la Barcelona de 1959.

El Valencia Basket cau davant el Maccabi en un final ajustat al Roig Arena

El Valencia Basket ha perdut 88-91 contra el Maccabi Tel Aviv en un duel marcat per la falta de duresa defensiva i l’herència anímica de la derrota prèvia davant l’Olympiacos, segons ha admés Xavi Albert.

Cal un nou decàleg pel valencià, però transversal

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana reclama més compromís dels polítics amb l’ús del valencià, ja que considera que els representants públics haurien de donar exemple parlant-lo i escrivint-lo habitualment

Les pluges més adverses es preveuen el 18 i 19 d’octubre, sobretot a Alacant

El Centre de Coordinació d’Emergències alerta que diumenge 18 i dilluns 19 d’octubre poden ser els dies de més afectació del temporal de pluges a la Comunitat Valenciana, amb especial incidència al litoral nord d’Alacant i l’entorn del cap de la Nau.

La jutgessa del cas Les Naus manté la investigació i rebutja arxivar la causa de 3 encausats

La magistrada que instrueix el cas Les Naus a Alacant ha denegat el sobreseïment lliure per a tres investigats, entre ells una arquitecta municipal, en considerar que la petició és prematura perquè queden diligències clau, com un informe de la UDEF.

Paiporta acull la mostra fotogràfica dels 21 anys de la UME

La UME porta al Museu de la Rajoleria de Paiporta la mostra fotogràfica 'InvencibleS', que repassa 21 anys d’actuacions en emergències i ret homenatge tant als equips d’intervenció com a les víctimes.

Deting a la platja del Cabanyal després d’estar una hora amagat darrere d’una boia

La Policia Local de València ha detingut un home que havia passat una hora amagat darrere d’una boia, després de ser acusat de sostraure diversos telèfons mòbils a les platges del Cabanyal i la Malva-rosa.

Un home detingut després d’estar una hora amagat darrere d’una boia a València

La Policia Local de València ha detingut un home relacionat amb el robatori de telèfons mòbils al Cabanyal i la Malva-rosa després d’estar una hora amagat darrere d’una boia per evitar els agents.