El jutge processa a Oltra pel suposat encobriment dels abusos del seu exmarit després de reobrir la causa l’Audiència

La interlocutòria arreplega com a fonament únic de la decisió l'»imperatiu legal»

VALÈNCIA, 21 (EUROPA PRESS)

El Jutjat d’Instrucció 15 de València –l’encarregat d’instruir la causa contra l’exvicepresidenta de la Generalitat i consellera de Polítiques Inclusives Mónica Oltra i altres exalts càrrecs del departament pel presumpte encobriment dels abusos a una menor per part de la seua exmarit– ha dictat una interlocutòria de transformació de les diligències prèvies en procediment abreujat «per imperatiu legal».

El jutge ha dictat el divendres la resolució en aplicació de la interlocutòria de la Secció Quarta de l’Audiència de València fet públic ahir dijous i en virtut del com es reobri la causa contra l’exvicepresidenta i els seus ex alts càrrecs. La interlocutòria, consultat per Europa Press, arreplega com a fonament únic «per imperatiu legal».

A més, el titular del Jutjat 15 dona ara deu dies a la Fiscalia i a les acusacions personades en el procediment perquè sol·liciten l’obertura de juí oral, formulant escrit d’acusació, o el sobreseïment de la causa o, excepcionalment, la pràctica de diligències complementàries.

El processament es produïx després que l’Audiència estimara parcialment els recursos de l’acusació particular –la víctima de l’educador condemnat pels abusos– i les dues acusacions populars –Vox i l’associació Governa-et– en entendre que «no pot descartar-se clarament» l’existència d’infracció penal i concorren indicis suficients per a encausar als investigats.

El procediment, dirigit contra Oltra –qui va dimitir al juny del 2022 dels seus càrrecs després de la seua investigació judicial– i altres 15 persones més, va ser arxivat pel Jutjat d’Instrucció número 15 de València el passat mes d’abril al no apreciar delicte algun en la seua actuació ni un presumpte encobriment dels abusos. La Fiscalia va recolzar la decisió.

No obstant això, l’Audiència defensa que existix la hipòtesi «plausible» que quan la notícia dels abusos va arribar a la Conselleria d’Igualtat, «les persones que van tenir coneixement dels fets i baix la protecció del qual i tutela es trobava la menor, haurien pretès ocultar-los».

Per a això, indiquen en la resolució, en la qual ha sigut ponent la magistrada Macarena Mira Picó, que s’haurien valgut d’un informe «fictici» lloc que es va emetre un pronunciament d’inexistència d’indicis d’abús quan «ni tan sols es va preguntar a la menor» sobre els mateixos que hauria relatat a terceres persones. A més, es «va ometre» tant la denúncia com l’obligació de comunicar el fet a la Fiscalia, «evitant, així, que poguera exercir el control», postil·la.

Així, el tribunal estima que «no es van denunciar uns fets greus ni es va protegir a la menor tutelada per part de qui tenia l’obligació de fer-ho col·locant-la, per contra, en una situació de risc, doncs l’educador que havia comès els abusos va ser reincorporat al seu lloc de treball en el centre d’acolliment».

I afig: «No va ser fins a tres mesos mes tard, després de relatar la menor l’ocorregut a uns agents de Policia Nacional que es trobaven circumstancialment en el centre amb motiu del trasllat d’una altra menor, quan per part d’aquests es va adonar a Fiscalia, que va estimar que existien indicis suficients de la comissió dels abusos sexuals relatats i va interposar la corresponent denúncia, que va culminar en la condemna de l’educador del centre».

JUÍ ORAL

Per tant, el tribunal estima que en este moment processal no pot descartar-se «d’una manera clara» la comissió d’infracció penal derivada de l’incompliment del deure denunciar i de protegir a la menor tutelada per la Generalitat amb la finalitat d’ocultar l’existència d’uns abusos sexuals ocorreguts al centre d’acolliment.

Estima que ha de ser en l’acte del juí oral on es diluciden les qüestions relatives a les concretes circumstàncies en les quals van tenir lloc els fets i el juí de tipicitat que els mateixos mereixen.

Així mateix, el tribunal aprecia indicis de la possible comissió de delicte en la formació d’un expedient informatiu, una vegada ja estava judicialitzat l’assumpte, amb la finalitat de determinar la veracitat de les acusacions efectuades per la menor.

Últimes notícies

Aubameyang remunta a Vila-real i deixa el Villarreal sense victòria

El Deportivo de A Coruña ha remuntat al camp del Villarreal (2-3) amb un Aubameyang decisiu, autor del gol final i de dues assistències.

Golejada del Torrent en l’estrena en Tercera davant l’Español de San Vicente

El Torrent CF ha debutat en Tercera Federació amb una contundent victòria per 4-0 davant el CD Español de San Vicente a Sant Gregori i es presenta com un dels candidats a l’ascens.

Uns 200 menors s’ajunten a Elx per a batalles de farmeo d’aura convocades per xarxes socials

Al voltant de 200 jóvens, la majoria menors d’edat, s’han reunit al centre d’Elx per a participar en batalles de farmeo d’aura convocades a través de les xarxes socials. La trobada, difosa en poques hores amb un cartell generat amb IA, ha reunit adolescents que busquen guanyar reputació imitant balls de videojocs.

Els Gallos es classifiquen per a la final del SailGP i lluitaran pel volant de València

Els Gallos, equip espanyol del Rolex SailGP, s’han classificat per a la final del gran premi de València després de sumar dues victòries en tres regates classificatòries. L’equip ha tancat la jornada al capdavant del seu grup i este diumenge es jugarà el volant contra tres rivals més.

El Llevant necessita estar al cent per cent per a puntuar a Màlaga

Luís Castro alerta que el Llevant haurà d’estar al cent per cent este diumenge a La Rosaleda davant un Màlaga invicte a casa i remarca que no hi ha partits fàcils en una LALIGA molt competitiva.

Corberán aparca el mercat i demana centrar-se en donar-ho tot al valencianisme

Carlos Corberán rebutja valorar el mercat d’estiu del Valencia CF, qualifica la finestra de fitxatges com a passat i reclama centrar-se en el rendiment de l’actual plantilla i en donar-ho tot pel valencianisme.

El Barça busca la fuga en Mestalla davant un València en tensió

El Barcelona visita este diumenge Mestalla amb opcions d’augmentar l’avantatge sobre el Real Madrid, mentre el València arriba en mala dinàmica esportiva i amb protesta anunciada a la graderia.

Màlaga i Llevant arriben a La Rosaleda amb necessitats oposades

El Màlaga necessita guanyar per eixir de l’últim lloc davant un Llevant en ratxa positiva i reforçat per la golejada al Betis. El partit es juga diumenge a La Rosaleda, on els granotes mai han guanyat en Primera.