El professorat torna als carrers de València mentres Educació els cita a negociar demà

Milers de docents de l’ensenyament públic no universitari han tornat a omplir este dijous els carrers de València en el que és el 19é dia lectiu de la seua vaga indefinida, per a defensar l’educació pública i reclamar millores laborals i de recursos, al mateix temps que la Conselleria d’Educació els ha citat a reprendre demà la negociació presencial en una nova mesa sectorial.

Segons la Delegació del Govern, unes 10.000 persones han participat en esta segona manifestació de la setmana, que ha arrancat davant de l’Ajuntament de València i ha recorregut el centre de la ciutat fins a acabar als voltants de Les Corts, on compareixia la consellera d’Educació, Carmen Ortí, per a explicar el seu pressupost per a 2026.

Calendari de mobilitzacions per l’educació pública

La protesta forma part d’un calendari de mobilitzacions que va començar fa 25 dies, l’11 de maig, amb l’inici de la vaga educativa indefinida.

Des d’eixe moment, el professorat ha mantingut aturades i manifestacions de manera continuada per a pressionar el Consell i exigir canvis en matèria de retribucions, condicions laborals i protecció de l’ensenyament públic i en valencià.

Convocatòria sindical i suport d’altres col·lectius

La manifestació ha sigut convocada pels tres sindicats docents majoritaris, STEPV, CCOO i UGT, amb el suport de la Coordinadora d’Assemblees Docents del País Valencià (CADPV).

A la marxa també s’han sumat altres col·lectius, com els bombers de Valencia, que han desfilat amb una pancarta amb el lema ‘La educación también salva vidas’ i han rebut una forta ovació per part dels manifestants.

Les camisetes verdes i els xalecs grocs han tornat a ser protagonistes d’una mobilització en què també s’han vist paraigües per a intentar protegir-se del sol i de la calor. Entre els lemes més corejats s’han sentit consignes com ‘consellera dimisión’ o ‘educación pública y de calidad y en valenciano’, que resumixen el malestar del col·lectiu per les polítiques educatives del Consell.

Abans de l’inici de la marxa, els portaveus dels tres sindicats convocants han insistit que la Conselleria d’Educació els fera arribar el document definitiu amb les seues propostes i els citara per a reprendre unes negociacions que consideren encallades. A més, han reclamat que durant el tràmit parlamentari dels pressupostos autonòmics s’incrementen les partides destinades a educació pública.

Convocada una nova mesa sectorial

Quan la capçalera de la manifestació estava ja a la part final del recorregut, els sindicats han rebut un correu electrònic de la Conselleria d’Educació en què se’ls convoca a una mesa sectorial presencial este divendres a les 14.00 hores.

L’última reunió d’estes característiques va tindre lloc diumenge a la nit i, des d’aleshores, només s’havien produït trobades telemàtiques amb ANPE i CSIF.

Esta nova cita arriba, però, sense documentació prèvia sobre el contingut concret que es posarà damunt la taula. Per això, les organitzacions sindicals advertixen que necessiten temps per a estudiar les propostes i consultar-les amb el professorat abans d’acceptar o rebutjar qualsevol acord.

El portaveu d’acció sindical de l’STEPV, Marc Candela, ha assegurat que ‘hem guanyat el relat absolutament, hem fet història’, i ha explicat que esperen rebre el document definitiu per a comprovar si hi ha avanços en matèria de retribucions i de valencià.

Segons ha apuntat, la ‘lluita docent’ pot prolongar-se el pròxim curs si no s’aconseguix un acord satisfactori.

Per la seua banda, la responsable d’Educació de CCOO PV, Xelo Valls, ha defensat que, encara que estan a l’espera de l’últim text d’Educació, ‘estes mobilitzacions ja han servit perquè no s’apliquen els retalls’ que el col·lectiu intuïa per al pròxim curs.

També ha convidat el PP a ‘autoenmendar-se’ en els seus pressupostos i a augmentar les partides destinades a l’escola pública.

Des de CCOO, Kilian Cuerda ha remarcat la força del col·lectiu docent i ha instat la Conselleria d’Educació a deixar de ‘dilatar de forma deliberada’ les negociacions i a dialogar ‘de veritat’ amb els sindicats per a posar fi a una vaga que ja porta quatre setmanes en marxa.

Una marxa amb to reivindicatiu i simbologia fúnebre

El tret d’eixida de la manifestació l’ha donat el professorat de les ensenyances artístiques dels conservatoris, vestit de negre.

Durant tot el recorregut han interpretat la ‘Marcha fúnebre’ i, en acabar, han escenificat un soterrament simbòlic d’estes ensenyances, amb els instruments deixats en terra, flors, veles i dibuixos de taüts amb missatges com ‘RIP por la educación pública’.

En les immediacions de Les Corts s’ha guardat un minut de silenci i, a continuació, un cor ha interpretat ‘Lacrymosa’, del ‘Requiem’ de Mozart.

En este punt s’ha tornat a reclamar que l’Administració tinga en compte les necessitats de les ensenyances artístiques. Igualment, s’han dedicat aplaudiments als equips directius de centres educatius que han presentat la seua dimissió com a mostra de suport a la vaga.

Al llarg del recorregut, la denominada ‘Manifas band’ ha animat la marxa amb marxes mores i altres peces musicals que els manifestants han corejat, com ‘esta sí, esta no, esta huelga me la pago yo’.

També s’ha passejat un ninot gegant amb la cara de la consellera d’Educació i s’han mostrat cartells amb frases com ‘ni un paso atrás’ o ‘ya basta de destruir la escuela pública’.

La manifestació ha despertat aplaudiments i mostres d’ànim al seu pas per part de nombrosos vianants i veïnat, que han observat la marxa des de voreres i balcons.

Els sindicats interpreten estes reaccions com un senyal de suport social a la seua reivindicació d’una educació pública, de qualitat i arrelada al valencià.

On seguir l’evolució de la vaga docent

Per a seguir l’evolució de la vaga docent i altres mobilitzacions educatives, es pot consultar la informació sobre [educació a la Comunitat Valenciana](/categoria/educacio).

A més, la Conselleria d’Educació publica les seues actualitzacions i documents oficials a través del seu portal institucional: https://ceice.gva.es

Últimes notícies

Ortí defensa que els pressupostos de 2026 són els més alts sense maltractar l’educació pública

La consellera Carmen Ortí assegura en Les Corts que el pressupost de 2026 per a Educació, Cultura i Universitats és el més alt de la història i que no suposa cap maltractament a l’escola pública, mentres PSPV i Compromís l’acusen de retallades i li reclamen la dimissió.

Ortí apel·la al respecte físic en la nova mesa de negociació amb els sindicats docents

La consellera d'Educació, Carmen Ortí, confia que en la mesa de negociació convocada per a este divendres a les 14.00 hores es respecte la integritat física i la llibertat dels participants per a avançar en la resolució del conflicte amb el professorat en vaga.

La jutgessa de la dana anul·la la citació de Mazón com a testimoni

La magistrada que investiga la gestió de la dana del 29 d’octubre de 2024 a Catarroja deixa sense efecte la declaració testifical de Carlos Mazón després que l’Audiència de València haja admés la seua personació en la causa.

Bernabé reclama unitat contra la violència masclista: una lluita de tots

La delegada del Govern a la Comunitat Valenciana, Pilar Bernabé, demana la unitat de tota la societat i de totes les institucions per a fer front a la violència masclista després de l’assassinat d’una dona a Callosa de Segura.

Papi Robles augura que Mónica Oltra serà la pròxima alcaldessa de València

La portaveu de Compromís a lAjuntament de València, Papi Robles, dona per fet que Mónica Oltra encapçalarà la candidatura municipal i assegura que la coalició ja ha posat en marxa els tràmits interns per a ratificar-la.

Bernabé replica a Catalá per l’acampada de docents: No sóc una governadora civil

La delegada del Govern, Pilar Bernabé, defensa la protesta docent a la plaça de la Verge i acusa l’alcaldessa Maria José Catalá de reclamar actuacions pròpies d’una governadora civil dels temps que ella enyora.

Irene Montero reclama recuperar des del carrer el rumb que veu perdut en el Govern de Sánchez

La dirigent de Podemos i eurodiputada Irene Montero acusa el Govern de Pedro Sánchez d'estar podrit i d'haver perdut el lideratge progressista, i apel·la a recuperar el rumb amb mobilitzacions als carrers, en el marc de la vaga indefinida de docents a València.

Educació cita els sindicats docents a una nova reunió de negociació este divendres

La Conselleria d'Educació ha convocat per a este divendres a les 16.00 hores una nova reunió de la mesa de negociació amb els sindicats docents, en plena vaga indefinida del professorat de l'ensenyament públic no universitari, que complirà la seua vintena jornada lectiva.