7.6 C
València
Dissabte, 21 febrer, 2026

El Suprem anul·la les absolucions del ‘cas Brugal’ i ordena a l’Audiència d’Alacant a dictar nova sentència

L’Alt Tribunal dona per vàlides les intervencions telefòniques i insta a dictar sentència valorant les proves que s’havien declarat nul·les

ALACANT, 23 (EUROPA PRESS)

La Sala penal del Tribunal Suprem (TS) ha anul·lat les absolucions als 34 acusats en la causa matriu de l’anomenat ‘Cas Brugal’ i ha retornat la causa a l’Audiència d’Alacant perquè dicte una nova sentència, en esta ocasió valorant les proves que s’havien declarat nul·les.

D’esta forma, el Suprem ha estimat parcialment el recurs de cassació interposat pel Fiscal contra la interlocutòria de data 26 d’abril del 2019 que resol qüestions prèvies i la sentència de data 3 de juny del 2020 de l’Audiència d’Alacant, que va absoldre als 34 acusats del ‘Cas Brugal’, causa en la qual es van investigar les presumptes irregularitats en l’adjudicació del contracte de recollida de residus i neteja viària d’Oriola.

La sentència, amb data del 22 de juliol, anul·la la sentència recorreguda i s’acorda la devolució de la causa al Tribunal d’origen, l’Audiència d’Alacant, per a un nou procés de deliberació i redactat d’una altra sentència, esta vegada incloent les proves que amb anterioritat l’Audiència havia exclòs per entendre que derivaven d’actuacions nul·les.

El Suprem, després de l’anàlisi d’un “elevat nombre d’interlocutòries”, declara vàlides les intervencions telefòniques acordades en la causa des del seu origen i els registres que la sentència recorreguda va considerar nuls. Es descarta que els acusats patiren indefensió pel protocol que va regular en la causa el seu accés als suports que contenien els enregistraments, i s’admet el valor de les mateixes.

La Sala explica que la jurisprudència del Tribunal Suprem reconeix al sistema SITEL (sistema d’intercepció legal de les telecomunicacions) –utilitzat habitualment i també en aquesta ocasió– “garanties suficients per a la validesa probatòria de les intervencions que ho empren”.

En este cas, l’autenticitat es va qüestionar de manera ex-temporània, “sense que es practicara una prova que desvirtuara la presumpció d’autenticitat dels enregistraments”.

“BASE PROBATÒRIA INCOMPLETA”

En resum, la Sala ha apreciat “falta de sustent lògic i racional” d’algunes de les decisions adoptades pel Tribunal sentenciador, que han implicat l’expulsió de material probatori que el Ministeri Fiscal, que “actua com a garant de la legalitat i de l’interès públic”, va proposar en defensa de les seues pretensions.

Per això, el Tribunal Suprem considera vulnerat el dret de l’acusació pública a la tutela judicial efectiva i a utilitzar els mitjans de prova pertinents.

La sentència explica que, encara que l’Audiència va intentar endinsar-se en les qüestions de fons analitzant succintament les diferents acusacions, ho va fer “a partir d’una base probatòria incompleta”, en tant que, en coherència amb el seu raonament va prescindir de tot el bagatge probatori que havia menyspreat com a nul.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Pascual va revelar que van decidir al matí que Punter jugara i va negar una estratègia

El tècnic del Barcelona va explicar que la participació de Kevin Punter es va tancar el mateix matí de l'encreuament de quarts davant UCAM Murcia i va rebutjar que fora una maniobra. Va defendre que van seguir el pla mèdic i va valorar un dol igualat resolt en l'últim quart.

Situat Alonso: Ens exigim el màxim, els quasi no valen de res

El tècnic del UCAM Murcia es va mostrar orgullós del nivell oferit davant el Barcelona, però va recalcar que el quasi no prou i que l'equip ha d'aprendre a tancar els finals.

Laprovittola avisa: per a guanyar al UCAM cal fer dobles i triples esforços

El base del Barcelona va subratllar l'exigència per a doblegar al UCAM Murcia en els quarts de final de la Copa del Rei a València i va destacar l'aportació de tot l'equip.

91-85: Kevin Punter reapareix i guia al Barcelona a semifinals davant un UCAM Murcia que va fregar la sorpresa

Kevin Punter va reaparéixer amb 20 punts en 20 minutos i va canviar un partit que el UCAM Murcia tenia encarrilat. El Barcelona va guanyar 91-85 i es mesurarà al Baskonia.

L’Athletic pren impuls amb un 2-1 a l’Elx i un doblet de Guruzeta

L'Athletic ha vençut 2-1 a l'Elx en San Mamés amb dos gols de Guruzeta, el segon de penal en el 89 després de revisió del VAR. És la tercera victòria seguida de l'equip bilbaí i l'Elx seguix sense guanyar en 2026.

Baskonia es fica en semifinals amb un Kurucs recuperat i un Howard decisiu

Baskonia va eliminar a Tenerife en quarts amb un Kurucs clau malgrat el seu esquinç i un esclat final d'Howard. L'equip va destacar el caràcter i el suport de la seua afició

Troben mort a un pacient en una zona en obres d’un hospital de Benidorm quatre dies després de desaparéixer

Un britànic de 54 anys ha sigut trobat sense vida en una zona en obres de l'hospital de Benidorm del qual va desaparéixer quatre dies abans. La investigació policial apunta a una asfíxia accidental després de quedar atrapat en un buit.

Vidorreta lamenta que al Tenerife li va faltar aire per a tancar la remuntada davant Baskonia

El Tenerife va caure en quarts de Copa davant Baskonia després de fregar la remuntada. Vidorreta, Scrubb i Van Beck coincidixen que la reacció no va bastar per detalls.