10.5 C
València
Divendres, 20 febrer, 2026

El Suprem anul·la les absolucions del ‘cas Brugal’ i ordena a l’Audiència d’Alacant a dictar nova sentència

L’Alt Tribunal dona per vàlides les intervencions telefòniques i insta a dictar sentència valorant les proves que s’havien declarat nul·les

ALACANT, 23 (EUROPA PRESS)

La Sala penal del Tribunal Suprem (TS) ha anul·lat les absolucions als 34 acusats en la causa matriu de l’anomenat ‘Cas Brugal’ i ha retornat la causa a l’Audiència d’Alacant perquè dicte una nova sentència, en esta ocasió valorant les proves que s’havien declarat nul·les.

D’esta forma, el Suprem ha estimat parcialment el recurs de cassació interposat pel Fiscal contra la interlocutòria de data 26 d’abril del 2019 que resol qüestions prèvies i la sentència de data 3 de juny del 2020 de l’Audiència d’Alacant, que va absoldre als 34 acusats del ‘Cas Brugal’, causa en la qual es van investigar les presumptes irregularitats en l’adjudicació del contracte de recollida de residus i neteja viària d’Oriola.

La sentència, amb data del 22 de juliol, anul·la la sentència recorreguda i s’acorda la devolució de la causa al Tribunal d’origen, l’Audiència d’Alacant, per a un nou procés de deliberació i redactat d’una altra sentència, esta vegada incloent les proves que amb anterioritat l’Audiència havia exclòs per entendre que derivaven d’actuacions nul·les.

El Suprem, després de l’anàlisi d’un “elevat nombre d’interlocutòries”, declara vàlides les intervencions telefòniques acordades en la causa des del seu origen i els registres que la sentència recorreguda va considerar nuls. Es descarta que els acusats patiren indefensió pel protocol que va regular en la causa el seu accés als suports que contenien els enregistraments, i s’admet el valor de les mateixes.

La Sala explica que la jurisprudència del Tribunal Suprem reconeix al sistema SITEL (sistema d’intercepció legal de les telecomunicacions) –utilitzat habitualment i també en aquesta ocasió– “garanties suficients per a la validesa probatòria de les intervencions que ho empren”.

En este cas, l’autenticitat es va qüestionar de manera ex-temporània, “sense que es practicara una prova que desvirtuara la presumpció d’autenticitat dels enregistraments”.

“BASE PROBATÒRIA INCOMPLETA”

En resum, la Sala ha apreciat “falta de sustent lògic i racional” d’algunes de les decisions adoptades pel Tribunal sentenciador, que han implicat l’expulsió de material probatori que el Ministeri Fiscal, que “actua com a garant de la legalitat i de l’interès públic”, va proposar en defensa de les seues pretensions.

Per això, el Tribunal Suprem considera vulnerat el dret de l’acusació pública a la tutela judicial efectiva i a utilitzar els mitjans de prova pertinents.

La sentència explica que, encara que l’Audiència va intentar endinsar-se en les qüestions de fons analitzant succintament les diferents acusacions, ho va fer “a partir d’una base probatòria incompleta”, en tant que, en coherència amb el seu raonament va prescindir de tot el bagatge probatori que havia menyspreat com a nul.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El xofer de Mazón ha declarat que l’És-Alert del 29-O va sonar quan anaven cap al Cecopi i encara estaven a València

El conductor ha explicat davant la jutgessa que el primer avís És-Alert els va sorprendre abans d'eixir de València rumb al Cecopi. Ha precisat que va deixar al llavors president en el seu domicili entre la mitjanit i l'una.

Detinguda a València una dona de 68 anys per retindre a dos persones a la seua casa

La Policia Nacional ha detingut a València a una dona de 68 anys per presumptament segrestar un home al qual acabava de conéixer i a una altra dona en la seua vivenda. Les dos víctimes van ser alliberades després d'una entrada forçada amb suport de bombers.

Retencions de prop de 35 quilòmetres a primera hora en les carreteres de València

Les carreteres de la província registren a primera hora retencions que sumen prop de 35 km, amb incidències en V-31, V-30, A-7, A-3, CV-36 i CV-35, sobretot cap a la capital i el port.

El vent s’acomiada i arriba un cap de setmana estable i de cels buidats en la Comunitat Valenciana

El nord de Castelló encara registra ratxes molt fortes este divendres, però el vent amaina i el cap de setmana arriba amb estabilitat, cels buidats i màximes a l'alça.

El director general d’Innovació en Emergències de la Generalitat demana el seu cessament

Raúl Quílez ha sol·licitat el seu cessament com a director general d'Innovació en Emergències i la Generalitat estudia rellevar la Secretaria Autonòmica. L'àrea encadena nomenaments i avança en una renovació interna en plena causa penal per la gestió de la DANA.

El director d’Innovació en Emergències de la Generalitat demana el seu cessament

Raúl Quílez ha sol·licitat el seu cessament com a director d'Innovació en Emergències. La Conselleria estudia renovar la Secretaria Autonòmica, que ocupa Irene Rodríguez.

Metges marxen a València per a exigir un marc que dignifique la professió

Metges de la Comunitat Valenciana recorren el centre de València per a reclamar un marc normatiu que regule de manera justa les jornades i limite la sobrecàrrega. La protesta s'emmarca en una vaga que va arrancar el dilluns i es repetirà una setmana al mes fins a juny.

La Copa del Rei estrena les grans nits del Roig Arena: graderies quasi plenes i un ‘búnquer’ VIP

La 90a Copa del Rei ACB va estrenar el Roig Arena amb ambient de gran cita, llotges VIP a ple rendiment i xou previ abans del València Basket-Asisa Joventut. El recinte, amb aforament de 15.600 i 1.700 m² de pantalles, aspira a batre el seu propi rècord de públic durant el torneig.