El Suprem anul·la les absolucions del ‘cas Brugal’ i ordena a l’Audiència d’Alacant a dictar nova sentència

L’Alt Tribunal dona per vàlides les intervencions telefòniques i insta a dictar sentència valorant les proves que s’havien declarat nul·les

ALACANT, 23 (EUROPA PRESS)

La Sala penal del Tribunal Suprem (TS) ha anul·lat les absolucions als 34 acusats en la causa matriu de l’anomenat ‘Cas Brugal’ i ha retornat la causa a l’Audiència d’Alacant perquè dicte una nova sentència, en esta ocasió valorant les proves que s’havien declarat nul·les.

D’esta forma, el Suprem ha estimat parcialment el recurs de cassació interposat pel Fiscal contra la interlocutòria de data 26 d’abril del 2019 que resol qüestions prèvies i la sentència de data 3 de juny del 2020 de l’Audiència d’Alacant, que va absoldre als 34 acusats del ‘Cas Brugal’, causa en la qual es van investigar les presumptes irregularitats en l’adjudicació del contracte de recollida de residus i neteja viària d’Oriola.

La sentència, amb data del 22 de juliol, anul·la la sentència recorreguda i s’acorda la devolució de la causa al Tribunal d’origen, l’Audiència d’Alacant, per a un nou procés de deliberació i redactat d’una altra sentència, esta vegada incloent les proves que amb anterioritat l’Audiència havia exclòs per entendre que derivaven d’actuacions nul·les.

El Suprem, després de l’anàlisi d’un “elevat nombre d’interlocutòries”, declara vàlides les intervencions telefòniques acordades en la causa des del seu origen i els registres que la sentència recorreguda va considerar nuls. Es descarta que els acusats patiren indefensió pel protocol que va regular en la causa el seu accés als suports que contenien els enregistraments, i s’admet el valor de les mateixes.

La Sala explica que la jurisprudència del Tribunal Suprem reconeix al sistema SITEL (sistema d’intercepció legal de les telecomunicacions) –utilitzat habitualment i també en aquesta ocasió– “garanties suficients per a la validesa probatòria de les intervencions que ho empren”.

En este cas, l’autenticitat es va qüestionar de manera ex-temporània, “sense que es practicara una prova que desvirtuara la presumpció d’autenticitat dels enregistraments”.

“BASE PROBATÒRIA INCOMPLETA”

En resum, la Sala ha apreciat “falta de sustent lògic i racional” d’algunes de les decisions adoptades pel Tribunal sentenciador, que han implicat l’expulsió de material probatori que el Ministeri Fiscal, que “actua com a garant de la legalitat i de l’interès públic”, va proposar en defensa de les seues pretensions.

Per això, el Tribunal Suprem considera vulnerat el dret de l’acusació pública a la tutela judicial efectiva i a utilitzar els mitjans de prova pertinents.

La sentència explica que, encara que l’Audiència va intentar endinsar-se en les qüestions de fons analitzant succintament les diferents acusacions, ho va fer “a partir d’una base probatòria incompleta”, en tant que, en coherència amb el seu raonament va prescindir de tot el bagatge probatori que havia menyspreat com a nul.

Últimes notícies

La Comunitat Valenciana registra una taxa d’assassinats masclistes per damunt de la mitjana espanyola

La Comunitat Valenciana acumula des de 2003 una taxa de 78,8 assassinats masclistes per milió de dones majors de 15 anys, per damunt de la mitjana estatal de 67,1. L'últim informe de l'Observatori del CGPJ i de la Delegació contra la Violència de Gènere alerta també de l'impacte de la violència vicària sobre menors.

Pérez Llorca justifica la comissió de servicis a la seua parella davant les acusacions de enchufismo

Juanfran Pérez Llorca defén la comissió de servicis per la qual la seua parella ha sigut contractada per la Diputació de València, mentres l'oposició denuncia un cas de enchufismo i nepotisme per l'increment salarial i les condicions del lloc.

La Comunitat Valenciana tanca 2025 com tercera destinació nacional amb 17 milions de viatges

La Comunitat Valenciana es consolida en 2025 com tercer destí dels viatgers espanyols, amb 17 milions de desplaçaments i 4.562 milions d'euros de gasto, en un context de menys viatges però major desemborsament.

Els propietaris de l’edifici incendiat en Campanar reclamen reobrir la causa després d’un nou informe pericial

La comunitat de propietaris de l'edifici incendiat en Campanar sol·licita reobrir la causa judicial secundant-se en un nou informe pericial que qüestiona la normativa aplicada i la seguretat de la façana.

Intervinguts 3.289 quilos de marihuana procedent del Canadà en el port de València

La Guàrdia Civil, la Policia Nacional i l'Agència Tributària confisquen en el port de València 3.289 quilos de marihuana ocults en un contenidor procedent del Canadà, en una operació que confirma una nova ruta d'entrada de drogues a la Unió Europea.

Pérez Llorca justifica la comissió de servicis de la seua parella enfront de les acusacions de enchufismo

Juanfran Pérez Llorca defén en Les Corts la comissió de servicis per la qual la seua parella treballa en la Diputació de València, mentres l'oposició la tatxa de enchufismo i la qualifica de vestit a mida.

Detingut a Torrent per estafar quasi 19.000 euros usant la banca en línia d’un conegut

La Policia Nacional ha detingut a Torrent a un jove de 25 anys acusat d'estafar 18.866 euros a un conegut, després de realitzar diverses transferències amb les seues claus de banca en línia.

Jorge Bartual s’incorpora com a preparador de porters a l’Atlètic Saguntí

El exguardameta del València Jorge Bartual es convertix en el nou preparador de porters de l'Atlètic Saguntí, que lluita per l'ascens a Segona RFEF des de la tercera plaça del grup VI de Tercera RFEF.