9.5 C
València
Dimecres, 21 gener, 2026

Els Premis Ovidi de música en valencià es dedicaran a la figura d’Estellés amb actuaciones i un guardó extraordinari

L’Ham de Foc rebrà el Premi a la Trajectòria Artística i Germà Alcayde, el de Suport a la Música en Valencià

VALÈNCIA, 29 (EUROPA PRESS)

El poeta Vicent Andrés Estellés serà “el gran protagonista” de la gala de lliurament dels XIX Premis Ovidi en l’any del seu centenari, amb actuacions en directe que recordaran la seua obra, un premi extraordinari a la millor musicació i la presència de la filla de l’autor, Carmina Andrés.

En esta XIX edició, la directiva del COM -Col·lectiu Ovidi Montllor de Músiques del País Valencià- ha acordat concedir el Premi a la Trajectòria Artística al mític grup de música tradicional l’Ham de Foc, mentre que el Premi Suport a la Música en Valencià se li atorgarà a Germà Alcayde, creador del portal musicaenvalencia.es.

La gala d’entrega dels guardons se celebrarà el diumenge 10 de novembre a les 19.00 hores al Teatre Serrano de Gandia, gràcies al suport de l’Ajuntament.

Enguany “s’ha tornat a batre el rècord de treballs valorats pel jurat” de la XIX convocatòria dels Premis Ovidi, amb 267 publicacions de música en valencià entre LP, EP i Singles, és a dir, un 29 per cent més que en 2023, celebra l’organització en un comunicat.

La gala serà presentada per l’actriu Marina Alegre, qui enguany ha estrenat la seua versió teatral de ‘Coral romput’, el poema monumental del poeta de Burjassot amb més d’un miler de versos alexandrins.

El COM ha creat per esta edició un premi extraordinari a la millor musicació d’un poema d’Estellés –només en el darrer any se n’han fet prop de 80 musicacions–. El premi el lliurarà la seua filla Carmina Andrés Lorente.

La seua obra també estarà present en les actuacions de l’artista de Vinaròs Esther amb el seu grup i en el cartell anunciador dels Premis Ovidi 2024, dissenyat per Cèsar Amiguet i basat en l’obra Coral romput (2005) de l’artista alcoià Antoni Miró (1944), molt amic d’Ovidi Montllor (Alcoi, 1942 – Barcelona, 1995).

GUARDONS HONORÍFICS

A més, L’Ham de Foc rebrà en Gandia el Premi a la Trajectòria Artística després d’una carrera que va iniciar-se en 1998 i en la qual publicaren tres discos. El grup de música tradicional (encara que difícil de classificar amb una etiqueta concreta), el va encapçalar dos músics molt coneguts a l’escena valenciana: Efrén López i Mara Aranda.

Al llarg dels nou anys de la seua trajectòria, enregistraren tres discos d’estudi cantant principalment en valencià, amb un estil influït per la música medieval i d’arrel popular, així com per influències de la Mediterrània oriental, música grega, turca i àrab, però també andalusina, occitana i sefardita.

Per la seua banda, Germà Alcayde ha sigut reconegut pel COM amb el Premi Suport a la Música en Valencià, després de portar a terme un treball “titànic” al capdavant del portal musicaenvalencia.es, que a més a més comptava amb l’altaveu de xarxes socials com X, Instagram, Facebook i Tiktok. Alcayde va començar fa prop de tretze anys esta tasca de difusió fins a convertir-se en “el portal de referència per a grups i públic”.

Últimes notícies

98-84: la defensa del València Basket sotmet al París i decidix el dol d’anotadors

La muralla taronja es va imposar a un dels atacs més productius del torneig i va tancar el triomf per 98-84. Taylor va sumar 28 punts i Pedro Martínez va firmar un rècord.

Arnau Tenas recupera la titularitat en un Vila-real amb rotacions davant l’Ajax

Arnau Tenas recupera la porteria este dimarts en la Champions davant l'Ajax; només repetixen Renato Veiga, Comesaña i Moleiro. Marcelino ha apostat per un onze amb canvis en totes les línies.

L’accident ferroviari d’Adamuz eleva a 42 les víctimes mortals després de recuperar els últims cossos

Els forenses han completat les autòpsies de 38 víctimes i 37 persones continuen hospitalitzades, nou d’elles a l’UCI

Aemet advertix que la vesprada i nit concentren el pitjor del temporal marítim en la Comunitat Valenciana

Aemet ha assenyalat que el tram més advers del temporal marítim arribarà esta vesprada i es prolongarà fins al final del dimarts, amb ones de fins a 4 metres. El dimecres s'espera que amaine, encara que seguiran els avisos i persistiran afectacions en trams exposats del litoral.

El temporal esfondra una terrassa a la platja de Tavernes i obliga a desallotjar un edifici

El fort onatge ha arrossegat sediments en els fonaments de l'edifici Neptú i ha provocat el col·lapse de la terrassa d'un primer pis. La Policia Local ha desallotjat als ocupants i ha acordonat la zona mentres tècnics revisen l'estructura i els immobles confrontants.

LaLiga denuncia càntics ofensius: ‘Ayoze és una rata’ i insults a Hugo Duro

LaLiga va incloure en la seua denúncia de la jornada 20 diversos càntics i insults en Betis-Vila-real, Getafe-València i Espanyol-Girona. També va arreplegar llançaments d'objectes.

Aemet advertix: la vesprada i la nit seran el tram més advers del temporal marítim

Aemet ha assenyalat ones significatives de 4 metres i que el pitjor tram de l'episodi es concentra entre la vesprada i la nit. El dimecres s'espera un descens progressiu amb avisos encara actius.

La grip cau un 27% en la Comunitat Valenciana i els casos greus disminuïxen

La incidència de la grip baixa a 88,3 per 100.000 en la Comunitat Valenciana, un 27% menys que la setmana prèvia. Les IRA totals es mantenen quasi estables; covid puja a 6 sense casos greus i el VRS cedix lleument.