La Generalitat manté activa l’alerta taronja per pluges i tempestes a la província de Castellon, l’interior sud de València i Alacant fins a la manana. Es demana maxima prudència en les carreteres i evitar zones inundables davant la possibilitat de ruixats molt intensos però de tala duracion, capaces de provocar acumulacions puntuals d’aigua, basses en calçada i reduccion brusca de la visibilitat. Com a mesura preventiva, s’ha declarat la Situacion 1 del Pla Especial d’Inundacions en tota la Comunitat, la qual cosa reforça la coordinacion entre administracions i el seguiment de punts sensibles.
L’episodi ha mostrat un comportament canviant. Encara que inicialment s’esperava major impacte en el nord de Castellon, les bandes de precipitacion es van desplaçar cap a Cataluna i, de nou, han començat a entrar pel nord castellonenc, per la qual cosa s’insistix en la necessitat de atencion contínua a la evolucion dels avisos de Aemet.
Balanç d’incidències
Entre les 12.00 i les 19.00 es van registrar 76 incidents, que van generar 113 anomenades al servici d’emergències. Els consorcis de bombers van realitzar 44 servicis a la província d’Alacant i al voltant d’una vintena a València, sense actuacions en Castellon fins a eixe moment. No s’han comunicat dona’ns personals de rellevància: el unico incident ressenyable va ser una persona ferida lleu, amb rasgunos, en el municipi alacantí de Cox després del despreniment d’una teulada.
Les comarques mes afectades han sigut la Vega Baixa, la Vall d’Albaida, la Ribera Alta i la Safor. Els principals problemes han estat vinculats a caidas de arboles, especialment en la zona d’Orihuela, que han afectat algunes carreteres. A Alzira, un arbol cayo sobre un autobus escolar sense que es registraren ferits entre els ocupants. Estes incidències es relacionen amb ratxes de vent i sòls ablanits, que afavorixen enfonsaments i obstaculos en vies, ademas de tolls i frenades imprevistes.
Classes suspeses i seguiment
La Conselleria de Educacion ha informat de la suspension de classes en mes d’una desena de municipis de la província d’Alacant: el Campello, Cox, Elx, Alacant, Redovan, Sant Vicent del Raspeig, Callosa del Segura, Sant Joan, Albatera, Rafal, Santa Pola, Almoradi, Granja de Rocamora, Crevillent i Benejuzar, ademas de la Universitat Miguel Hernandez d’Elx. La mesura busca reduir desplaçaments en hores punta i minimitzar riscos en accessos als centres.
Les recomanacions als centres educatius establixen que, si un edifici es troba en zona inundable, procedisca el tancament; en cas contrari, limitar l’activitat a l’interior. Les autoritats mantendran una vigilància especial a les comarques de la Safor, la Marina i la Vega Baixa, i prestaren atencion a la pluja que entra pel nord de Castellon. S’ha acordat un seguiment estret amb una reunion tecnica a les 22.00, quan s’actualitzen els indicadors de Aemet, i una altra a les 09.30 de la manana per a revisar dispositius i coordinacion. En paral·lel, es reitera a la ciudadania la conveniència d’extremar la prudència al volant i evitar zones inundables mentres dure l’episodi.