Una espectacular bola de foc sobrevola Castella-La Manxa i sorprén mitja Espanya

Una “espectacular” bola de foc, detectada pel Complex Astronòmic de la Hita (Toledo) i nombroses persones, va sobrevolar Castella-La Manxa en la mitjanit del 24 de juliol.

La majoria d’estos testimonis, que immediatament es van fer ressò del fenomen en xarxes socials, es trobaven en les zones centre i sud del país. Este bòlid es va produir en entrar en l’atmosfera terrestre a gran velocitat una roca procedent d’un asteroide.

<

>

<

>

 

Va ser gravat pels detectors que la Xarxa de Bòlids i Meteors del Sud-oest d’Europa (Xarxa SWEMN) opera en el Complex Astronòmic de la Hita. Estos detectors treballen en el marc del Projecte SMART, que es coordina des de l’Institut d’Astrofísica d’Andalusia (IAACSIC) amb l’objectiu de monitorar contínuament el cel per a registrar i estudiar l’impacte contra l’atmosfera terrestre de roques procedents de diferents objectes del Sistema Solar.

<>
 

També ha estat gravada pels detectors que este mateix projecte de recerca té instal·lats en els observatoris de Calar Alt (Almeria), La Sagra (Granada), Sevilla i Madrid (Universitat Complutense), segons ha informat la Fundació Astrohita en nota de premsa.

<

>
Este fenomen ha estat analitzat per l’investigador responsable del Projecte SMART, l’astrofísic José María Madiedo de l’Institut d’Astrofísica d’Andalusia (IAA-CSIC). Esta anàlisi ha permés determinar que la roca que va originar la bola de foc va entrar en l’atmosfera terrestre a una velocitat d’uns 75 mil quilòmetres per hora i procedia d’un asteroide. El brusc fregament amb l’atmosfera a esta enorme velocitat va fer que la roca es tornés incandescent, generant-se així una bola de foc que es va iniciar a una altitud d’uns 85 quilòmetres sobre el sud de Ciudad Real.

Concretament, es va iniciar sobre la vertical de Sierra Morena i quasi en el límit entre les comunitats de Castella-La Manxa i Andalusia. Des d’allí va avançar en direcció sud-est, finalitzant a una altitud d’uns 34 quilòmetres sobre la localitat de Ibros, a la província de Jaén. La gran lluminositat de la bola de foc va fer que es pogués veure des de més de 500 quilòmetres de distància.

 

 

 

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

El Segell de Patrimoni Europeu a la Nau reconeix el llegat valencià en l’humanisme europeu

La Nau de València rep el Segell de Patrimoni Europeu com a primer enclavament de la Comunitat, un reconeixement al seu paper històric en l'humanisme i la construcció cultural d'Europa.

Empat vibrant entre Elx i Atlètic després d’una primera part plena d’alternatives

Elx i Atlètic de Madrid firmen un empat 2-2 en un dol molt obert, amb remuntada local, doblet de Nico González i mitja hora de joc colchonero en inferioritat numèrica.

Un accident de camió provoca una gran apagada a Requena i Utiel i deixa sense llum a 14.000 usuaris

Un accident de camió a la província d'Albacete ha danyat una línia de molt alta tensió de 132 kV i ha deixat sense subministrament elèctric a uns 14.000 clients de Requena i Utiel des de les 16.30 hores.

La Generalitat garantix que la jutgessa de la dana mantindrà el seu equip de funcionaris a Catarroja

La Conselleria de Justícia assegura que el jutjat de Catarroja que investiga la gestió de la dana de 2024 conservarà el mateix nombre de funcionaris després del procés d'estabilització de la plantilla.

Xàtiva marca la temperatura màxima d’Espanya amb 32,6 graus en un nou repunt de calor

Xàtiva registra 32,6 graus i se situa com la màxima d'Espanya en una jornada d'ascensos generalitzats en la Comunitat Valenciana, amb diverses localitats per damunt dels 30 graus.

Diana Morant s’oferix per a liderar el PSPV i veu un empat tècnic entre blocs en la Comunitat

Diana Morant anuncia que es presentarà per a encapçalar la llista del PSPV a la Generalitat quan el partit òbriga el procés i sosté que existix un empat tècnic entre els blocs d'esquerra i dreta en la Comunitat Valenciana.

Pérez Llorca demana al Govern que exigisca a la UE més flexibilitat en fitosanitaris per al camp valencià

Pérez Llorca urgix al Govern a reclamar a la Unió Europea més flexibilitat en l'ús de fitosanitaris perquè el camp valencià competisca en igualtat de condicions enfront dels productes extracomunitaris.

Pérez Llorca titlla d’estèril el debat sobre la prioritat nacional i reivindica la prioritat valenciana

Pérez Llorca considera estèril el debat sobre la prioritat nacional vinculat al pacte PP-Vox a Extremadura i defén prioritzar l'arrelament i la Comunitat Valenciana. Nega que estes polítiques suposen racisme i recorda que ja s'apliquen criteris similars en ajudes i vivenda.