12.2 C
València
Dilluns, 19 gener, 2026

Una espectacular bola de foc sobrevola Castella-La Manxa i sorprén mitja Espanya

Una “espectacular” bola de foc, detectada pel Complex Astronòmic de la Hita (Toledo) i nombroses persones, va sobrevolar Castella-La Manxa en la mitjanit del 24 de juliol.

La majoria d’estos testimonis, que immediatament es van fer ressò del fenomen en xarxes socials, es trobaven en les zones centre i sud del país. Este bòlid es va produir en entrar en l’atmosfera terrestre a gran velocitat una roca procedent d’un asteroide.

<

>

<

>

 

Va ser gravat pels detectors que la Xarxa de Bòlids i Meteors del Sud-oest d’Europa (Xarxa SWEMN) opera en el Complex Astronòmic de la Hita. Estos detectors treballen en el marc del Projecte SMART, que es coordina des de l’Institut d’Astrofísica d’Andalusia (IAACSIC) amb l’objectiu de monitorar contínuament el cel per a registrar i estudiar l’impacte contra l’atmosfera terrestre de roques procedents de diferents objectes del Sistema Solar.

<>
 

També ha estat gravada pels detectors que este mateix projecte de recerca té instal·lats en els observatoris de Calar Alt (Almeria), La Sagra (Granada), Sevilla i Madrid (Universitat Complutense), segons ha informat la Fundació Astrohita en nota de premsa.

<

>
Este fenomen ha estat analitzat per l’investigador responsable del Projecte SMART, l’astrofísic José María Madiedo de l’Institut d’Astrofísica d’Andalusia (IAA-CSIC). Esta anàlisi ha permés determinar que la roca que va originar la bola de foc va entrar en l’atmosfera terrestre a una velocitat d’uns 75 mil quilòmetres per hora i procedia d’un asteroide. El brusc fregament amb l’atmosfera a esta enorme velocitat va fer que la roca es tornés incandescent, generant-se així una bola de foc que es va iniciar a una altitud d’uns 85 quilòmetres sobre el sud de Ciudad Real.

Concretament, es va iniciar sobre la vertical de Sierra Morena i quasi en el límit entre les comunitats de Castella-La Manxa i Andalusia. Des d’allí va avançar en direcció sud-est, finalitzant a una altitud d’uns 34 quilòmetres sobre la localitat de Ibros, a la província de Jaén. La gran lluminositat de la bola de foc va fer que es pogués veure des de més de 500 quilòmetres de distància.

 

 

 

Últimes notícies

Podem felicitar les festes i Nadal. A triar

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana denuncia la polarització política actual, on qualsevol detall —fins i tot una paraula en una felicitació— és utilitzat per desqualificar l’adversari, exagerant-ne el significat i carregant-lo d’intencions que no tenen base real

El greu accident ferroviari d’Adamuz deixa 40 víctimes mortals i obliga a decretar tres dies de dol oficial

Hi ha 41 persones hospitalitzades, 12 d’elles a l’UCI, mentre continuen les tasques d’identificació i la investigació sobre les causes del sinistre

L’excés de fred deixa 125 morts en la Comunitat Valenciana des del 20 de novembre

MoMo estima 125 morts per excés de fred en la Comunitat Valenciana des del 20 de novembre, un 7,2% menys que un any abans. La majoria s'han concentrat al gener.

Jutjat de Llíria cita al subdirector d’Emergències per la filtració de l’àudio del 112

El Jutjat d'Instrucció 6 de Llíria ha citat a Jorge Suárez com a testimoni per la filtració a la premsa d'un fragment de l'àudio entre Aemet i el 112 durant la DANA. La Guàrdia Civil assenyala que dos ex alts càrrecs van copiar la crida en una memòria portàtil.

Port subratlla el plus de jugar a casa abans del València Basket-París en Eurolliga

El capità Josep Puerto va cridar a la calma després de dos derrotes i va destacar que jugar en el Roig Arena pot aportar l'energia necessària davant París Basketball.

Asaja Alacant ajorna la tractorada al 29 de gener després de la tragèdia ferroviària de Adamuz

L'organització posposa la protesta prevista per al dijous pels tres dies de dol oficial i manté recorregut, horari i reivindicacions per al 29 de gener.

Marcelino busca un bàlsam davant l’Ajax i apel·la a l’orgull del Vila-real

El tècnic va afirmar que guanyar a l'Ajax seria un xicotet bàlsam per a acomiadar la Champions a casa. Va anunciar canvis, va destacar el prestigi i va analitzar al rival.

La Fiscalia rebutja considerar víctima de la DANA a un mort per falta d’assistència mèdica

La Fiscalia de València no veu relació causal directa entre la DANA i la mort d'un veí de Guadassuar i l'exclou del cas. També descarta lesions psicològiques i la causa incorpora la crida d'un enginyer sobre la presa de Buseo.