Explosió mortal a Ibi: La caldera defectuosa i condicions laborals perilloses denunciades per CCOO

VALÈNCIA

La fàbrica d’Ibi, situada a Alacant, ha estat el centre d’una tragèdia laboral que ha deixat tres víctimes mortals a causa d’una explosió que s’ha produït el novembre de 2024. Treballadors de la planta han alertat de les condicions insegures que es donaven a les instal·lacions, a més de les deficiències en la caldera, que mesurava vuit metres d’amplada, i que era l’origen de la deflagració.

Vicente Garcés, el responsable de Salut Laboral de la Federació d’Indústria de CCOO PV, ha afirmat que els treballadors es trobaven en una situació extremadament perillosa, ja que estaven exercint les seues funcions enmig d’una intensa boira generada per les pèrdues de la caldera. Així ho ha declarat durant un acte commemoratiu del Dia Mundial de la Seguretat i la Salut en el Treball, en el qual ha abordat els fets que han desencadenat aquesta tragèdia.

Les autoritats han iniciat una investigació, que inclou a quatre persones, d’edats compreses entre els 46 i 71 anys, per la seua implicació en el sinistre. Se’ls imputen tres delictes d’homicidi per imprudència i tres delictes de lesions greus per imprudència, segons les informacions de la Guàrdia Civil.

Segons el cos policial, la caldera implicada en l’explosió patia deficiències greus de manteniment i havia sofert reformes no autoritzades que contravenien la normativa d’equips a pressió vigent. L’accident es va produir el 27 de novembre de 2024 a l’empresa Indústries Climber SA, dedicada a la fabricació de poliestirè expandit.

La magnitud de l’explosió va ser devastadora, causant la mort immediata de dos operaris. Un tercer treballador, que va resultar ferit, va morir poc després durant els intents de reanimació. A més, set persones més van resultar ferides en el succés.

Garcés ha destacat que, tot i que en l’empresa no hi havia representació sindical, dues setmanes abans de l’escenari fatal, un treballador afiliat a CCOO havia alertat al sindicat sobre les condicions laborals insegures i la situació de la caldera. Els treballadors es van veure forçats a continuar treballant a pesar de les advertències, ja que l’empresa prioritzava el manteniment de la producció i de les plusvàlues davant la seguretat dels seus empleats.

Les empreses de manteniment extern que han inspectat la caldera van sol·licitar la paralització de les tasques a causa de la seva perillositat, però l’empresa no va atendre les seves advertències, cosa que ha portat a una gestió inadequada que va culminar en l’explosió mortal. “La magnitud de l’explosió va ser tal que un dels morts era treballador d’una empresa annexa, i els fragments de la fàbrica van acabar incrustats en les parets d’altres instal·lacions veïnes,” ha afegit Garcés, deixant en evidència la gravetat de la situació.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El Raig rescata un 1-1 en l’afegit davant el Llevant amb deu

Un gol en el temps afegit de Pathé Ciss va donar un punt al Llamp després de jugar quasi tota la segona part amb deu per l'expulsió de Mendy. El Llevant es va avançar amb Carlos Espí i va deixar escapar una victòria que li acostava a la salvació, encara a cinc punts

1-1. El Raig salva un punt en l’últim sospir davant el Llevant

Pathé Ciss va empatar en el temps afegit i el Llamp va rescatar un 1-1 davant el Llevant després de jugar quasi tota la segona part amb deu. El Llevant va deixar escapar una victòria i seguix a cinc de la salvació.

Convent Jerusalem-Matemàtic Marzal ha guanyat el primer premi de la Secció Especial en les Falles 2026

Convent Jerusalem-Matemàtic Marzal ha guanyat el primer premi de la Secció Especial amb 'Redimonis', obra de David Sánchez Llongo i disseny de Daniel Gómez. El podi l'han completat Monestir de Poblet-Aparicio Albiñana i Na Jordana, amb 200.000 i 185.000 euros de pressupost.

Convent Jerusalem, millor falla de 2026 amb la sàtira ‘Redimonis’

Convent Jerusalem-Matemàtic Marzal ha guanyat el primer premi de la secció Especial amb 'Redimonis', obra de David Sánchez Llongo. La comissió repetix el títol de 2025; Monestir de Poblet i Na Jordana completen el podi.

Convent Jerusalem-Matemàtic Marzal guanya el primer premi de la Secció Especial de les Falles 2026

Amb Redimonis, la comissió ha revalidat el triomf aconseguit en 2025. El jurat també ha reconegut a Monestir de Poblet-Aparicio Albiñana i a Na Jordana.

Convent Jerusalem-Matemàtic Marzal guanya el primer premi d’Especial en les Falles 2026

Convent Jerusalem-Matemàtic Marzal ha guanyat el primer premi de la secció Especial de les Falles 2026 amb 'Redimonis', de David Sánchez Llongo. La comissió, amb un monument de 260.000 euros dissenyat per Daniel Gómez, revalida el títol; Monestir i Na Jordana completen el podi.

El juí ràpid al regidor d’Altea se celebrarà a Benidorm en les pròximes setmanes

Rafael Ramón Mompó, edil de Compromís, ha quedat en llibertat amb càrrecs després de ser detingut per presumpta agressió a la seua parella. El cas passa a Benidorm amb un juí ràpid per violència de gènere.

Z, l’artista faller xilé-croat que ha encimbellat la falla infantil d’Esparter

Zvonimir Ostoic, conegut com a Z, s'ha convertit en el primer artista faller estranger amb un ninot indultat infantil i ha portat a Esparter al primer premi infantil de la Secció Especial amb Arca. El viatge de Pepet. La seua trajectòria unix formació musical, escenografia i un taller versàtil que ha sabut traduir il·lustració a volum i apostar per materials més sostenibles.