Explosió mortal a Ibi: La caldera defectuosa i condicions laborals perilloses denunciades per CCOO

VALÈNCIA

La fàbrica d’Ibi, situada a Alacant, ha estat el centre d’una tragèdia laboral que ha deixat tres víctimes mortals a causa d’una explosió que s’ha produït el novembre de 2024. Treballadors de la planta han alertat de les condicions insegures que es donaven a les instal·lacions, a més de les deficiències en la caldera, que mesurava vuit metres d’amplada, i que era l’origen de la deflagració.

Vicente Garcés, el responsable de Salut Laboral de la Federació d’Indústria de CCOO PV, ha afirmat que els treballadors es trobaven en una situació extremadament perillosa, ja que estaven exercint les seues funcions enmig d’una intensa boira generada per les pèrdues de la caldera. Així ho ha declarat durant un acte commemoratiu del Dia Mundial de la Seguretat i la Salut en el Treball, en el qual ha abordat els fets que han desencadenat aquesta tragèdia.

Les autoritats han iniciat una investigació, que inclou a quatre persones, d’edats compreses entre els 46 i 71 anys, per la seua implicació en el sinistre. Se’ls imputen tres delictes d’homicidi per imprudència i tres delictes de lesions greus per imprudència, segons les informacions de la Guàrdia Civil.

Segons el cos policial, la caldera implicada en l’explosió patia deficiències greus de manteniment i havia sofert reformes no autoritzades que contravenien la normativa d’equips a pressió vigent. L’accident es va produir el 27 de novembre de 2024 a l’empresa Indústries Climber SA, dedicada a la fabricació de poliestirè expandit.

La magnitud de l’explosió va ser devastadora, causant la mort immediata de dos operaris. Un tercer treballador, que va resultar ferit, va morir poc després durant els intents de reanimació. A més, set persones més van resultar ferides en el succés.

Garcés ha destacat que, tot i que en l’empresa no hi havia representació sindical, dues setmanes abans de l’escenari fatal, un treballador afiliat a CCOO havia alertat al sindicat sobre les condicions laborals insegures i la situació de la caldera. Els treballadors es van veure forçats a continuar treballant a pesar de les advertències, ja que l’empresa prioritzava el manteniment de la producció i de les plusvàlues davant la seguretat dels seus empleats.

Les empreses de manteniment extern que han inspectat la caldera van sol·licitar la paralització de les tasques a causa de la seva perillositat, però l’empresa no va atendre les seves advertències, cosa que ha portat a una gestió inadequada que va culminar en l’explosió mortal. «La magnitud de l’explosió va ser tal que un dels morts era treballador d’una empresa annexa, i els fragments de la fàbrica van acabar incrustats en les parets d’altres instal·lacions veïnes,» ha afegit Garcés, deixant en evidència la gravetat de la situació.

Últimes notícies

Compromís dona llum verda a Mónica Oltra com a candidata a l’alcaldia de València

L’executiva de Compromís per València ha aprovat per consens iniciar el procés per a convocar una assemblea extraordinària que ratifique Mónica Oltra com a candidata a l’alcaldia de València, a proposta de l’exalcalde Joan Ribó.

El Valencia Basket remunta a temps i castiga el Bilbao en un final d’infart (83-80)

El Valencia Basket remunta tretze punts en tres minuts i mig davant el Surne Bilbao Basket al Roig Arena (83-80) i s’avança en l’eliminatòria de quarts de final de la Lliga Endesa després d’un partit que els visitants havien controlat durant 34 minuts.

Justícia elevarà el pressupost de 2026 fins als 613 milions amb un increment del 5,6 %

La Conselleria de Justícia, Transparència i Participació disposarà en 2026 de 612,9 milions d’euros, 32,7 milions més que en 2025, per avançar cap a un model judicial més modern, àgil i eficient, en un context d’infrafinançament estructural.

Mora una dona de 61 anys en un greu accident de trànsit al centre d’Alcoi

Una dona de 61 anys ha mort este dimecres a migdia en un atropellament al centre d’Alcoi després que un cotxe col·lisionara, arrancara dos arbres i impactara contra ella. Una altra dona de 79 anys ha resultat ferida amb politraumatismes i ha sigut traslladada a l’Hospital d’Alcoi.

El pressupost dana de 2026 destina 445 milions per a impulsar la recuperació i tancar la reconstrucció

El vicepresident tercer del Consell, Vicente Martínez Mus, anuncia que el pressupost dana de 2026 inclou més de 445 milions, dins d’unes comptes de 1.100 milions, per a culminar la reconstrucció després de les riuades de 2024 i reforçar la prevenció davant fenòmens extrems.

El CSN eleva a nivell 2 un incident a la central nuclear de Cofrents del 2 de maig

El Consell de Seguretat Nuclear ha classificat com a incident de nivell 2 a l'escala internacional el sucsés ocorregut el 2 de maig a la central nuclear de Cofrents, relacionat amb el funcionament anòmal de huit vàlvules d'aïllament de vapor, sense conseqüències per a persones ni medi ambient.

Un club de futbol base investiga un possible espectacle eròtic en una festa amb menors

El CB Bonrepòs i Mirambell ha obert una investigació interna per aclarir si en una celebració del seu equip juvenil en una instal·lació municipal es va fer un espectacle eròtic amb menors presents i ja ha pres mesures cautelars.

Pérez Llorca anuncia una línia rècord de 50 milions per a modernitzar el camp valencià

Juanfran Pérez Llorca anuncia en Carlet la major línia d’ajudes de la història de la Comunitat Valenciana per a modernitzar explotacions agràries, dotada amb 50 milions d’euros i amb especial suport a jóvens i zones rurals.