Explosió mortal a Ibi: La caldera defectuosa i condicions laborals perilloses denunciades per CCOO

VALÈNCIA

La fàbrica d’Ibi, situada a Alacant, ha estat el centre d’una tragèdia laboral que ha deixat tres víctimes mortals a causa d’una explosió que s’ha produït el novembre de 2024. Treballadors de la planta han alertat de les condicions insegures que es donaven a les instal·lacions, a més de les deficiències en la caldera, que mesurava vuit metres d’amplada, i que era l’origen de la deflagració.

Vicente Garcés, el responsable de Salut Laboral de la Federació d’Indústria de CCOO PV, ha afirmat que els treballadors es trobaven en una situació extremadament perillosa, ja que estaven exercint les seues funcions enmig d’una intensa boira generada per les pèrdues de la caldera. Així ho ha declarat durant un acte commemoratiu del Dia Mundial de la Seguretat i la Salut en el Treball, en el qual ha abordat els fets que han desencadenat aquesta tragèdia.

Les autoritats han iniciat una investigació, que inclou a quatre persones, d’edats compreses entre els 46 i 71 anys, per la seua implicació en el sinistre. Se’ls imputen tres delictes d’homicidi per imprudència i tres delictes de lesions greus per imprudència, segons les informacions de la Guàrdia Civil.

Segons el cos policial, la caldera implicada en l’explosió patia deficiències greus de manteniment i havia sofert reformes no autoritzades que contravenien la normativa d’equips a pressió vigent. L’accident es va produir el 27 de novembre de 2024 a l’empresa Indústries Climber SA, dedicada a la fabricació de poliestirè expandit.

La magnitud de l’explosió va ser devastadora, causant la mort immediata de dos operaris. Un tercer treballador, que va resultar ferit, va morir poc després durant els intents de reanimació. A més, set persones més van resultar ferides en el succés.

Garcés ha destacat que, tot i que en l’empresa no hi havia representació sindical, dues setmanes abans de l’escenari fatal, un treballador afiliat a CCOO havia alertat al sindicat sobre les condicions laborals insegures i la situació de la caldera. Els treballadors es van veure forçats a continuar treballant a pesar de les advertències, ja que l’empresa prioritzava el manteniment de la producció i de les plusvàlues davant la seguretat dels seus empleats.

Les empreses de manteniment extern que han inspectat la caldera van sol·licitar la paralització de les tasques a causa de la seva perillositat, però l’empresa no va atendre les seves advertències, cosa que ha portat a una gestió inadequada que va culminar en l’explosió mortal. «La magnitud de l’explosió va ser tal que un dels morts era treballador d’una empresa annexa, i els fragments de la fàbrica van acabar incrustats en les parets d’altres instal·lacions veïnes,» ha afegit Garcés, deixant en evidència la gravetat de la situació.

Últimes notícies

Mor un motorista en un avançament antireglamentari en la N-332 a Santa Pola

Un motorista de 61 anys ha mort esta matinada en la N-332, a Santa Pola, després d’un avançament antireglamentari i de ser atropellat per un segon vehicle. Els altres conductors han resultat il·lesos i tres acompanyants han patit ferides lleus.

Cultura reunirà les autonomies i la Policia per l’onada de robatoris en museus

Cultura ha convocat per a la setmana que ve una reunió amb les comunitats autònomes i la Policia Nacional per a abordar l’augment de robatoris en museus amb col·leccions d’or i metalls preciosos, després dels furts a Badajoz, Albacete i Villena.

‘Libre’, la comèdia romàntica que acosta l’univers de Nino Bravo a una nova generació

‘Libre’ és una comèdia romàntica de superació i tendresa que ret homenatge a Nino Bravo a través d’un jove perdut, la música i una història contemporània rodada a Alfafar, València, Madrid i Màlaga. El film, dirigit per David Serrano i amb Alberto San Juan com a ‘àngel de la guarda’, s’estrenarà en 2027.

Mor als 63 anys l’actor valencià i exagent local Paco Sarro

L’actor valencià Paco Sarro, conegut pel paper de Ferri en la sèrie 'L'Alqueria Blanca' i exagent de la Policia Local de València, ha mort als 63 anys.

Noves jornades de parada a Ford Almussafes en setembre i octubre

La comissio de seguiment de l ERTE-RED a Ford Almussafes ha fixat noves jornades de parada de la produccio en les plantes de motors i vehicles durant setembre i octubre. Sindicats i empresa tornaran a reunir-se per a negociar dimarts a la vesprada.

STEPV convoca per al 12 de setembre la primera manifestació educativa del curs 2026-27

El sindicat STEPV ha convocat per al dissabte 12 de setembre la primera manifestació educativa del curs 2026-27, amb marxes a Alacant, València i Castelló de la Plana com a continuïtat de les mobilitzacions del curs passat.

Presó per a un home que va maltractar i va tancar amb clau la seua nòvia menor a Manises

La Audiencia Provincial de Valencia ha imposat un any i nou mesos de presó a un home de 29 anys per maltractar, amenaçar i tancar amb clau la seua parella, una menor de 15 anys que vivia en un centre de menors. La jove, que va poder escapar una setmana després, pateix ara un síndrome ansioso depressiu i rep tractament psicològic i farmacològic.

Compromís exigeix saber quan es va avisar la Generalitat del risc de robatoris en museus

Àgueda Micó ha registrat al Congrés diverses preguntes per aclarir quan va rebre el Govern l alerta d Europol sobre robatoris en museus i quan la va traslladar a la Generalitat, arran del robatori del Tresor de Villena.