Explosió mortal a Ibi: La caldera defectuosa i condicions laborals perilloses denunciades per CCOO

VALÈNCIA

La fàbrica d’Ibi, situada a Alacant, ha estat el centre d’una tragèdia laboral que ha deixat tres víctimes mortals a causa d’una explosió que s’ha produït el novembre de 2024. Treballadors de la planta han alertat de les condicions insegures que es donaven a les instal·lacions, a més de les deficiències en la caldera, que mesurava vuit metres d’amplada, i que era l’origen de la deflagració.

Vicente Garcés, el responsable de Salut Laboral de la Federació d’Indústria de CCOO PV, ha afirmat que els treballadors es trobaven en una situació extremadament perillosa, ja que estaven exercint les seues funcions enmig d’una intensa boira generada per les pèrdues de la caldera. Així ho ha declarat durant un acte commemoratiu del Dia Mundial de la Seguretat i la Salut en el Treball, en el qual ha abordat els fets que han desencadenat aquesta tragèdia.

Les autoritats han iniciat una investigació, que inclou a quatre persones, d’edats compreses entre els 46 i 71 anys, per la seua implicació en el sinistre. Se’ls imputen tres delictes d’homicidi per imprudència i tres delictes de lesions greus per imprudència, segons les informacions de la Guàrdia Civil.

Segons el cos policial, la caldera implicada en l’explosió patia deficiències greus de manteniment i havia sofert reformes no autoritzades que contravenien la normativa d’equips a pressió vigent. L’accident es va produir el 27 de novembre de 2024 a l’empresa Indústries Climber SA, dedicada a la fabricació de poliestirè expandit.

La magnitud de l’explosió va ser devastadora, causant la mort immediata de dos operaris. Un tercer treballador, que va resultar ferit, va morir poc després durant els intents de reanimació. A més, set persones més van resultar ferides en el succés.

Garcés ha destacat que, tot i que en l’empresa no hi havia representació sindical, dues setmanes abans de l’escenari fatal, un treballador afiliat a CCOO havia alertat al sindicat sobre les condicions laborals insegures i la situació de la caldera. Els treballadors es van veure forçats a continuar treballant a pesar de les advertències, ja que l’empresa prioritzava el manteniment de la producció i de les plusvàlues davant la seguretat dels seus empleats.

Les empreses de manteniment extern que han inspectat la caldera van sol·licitar la paralització de les tasques a causa de la seva perillositat, però l’empresa no va atendre les seves advertències, cosa que ha portat a una gestió inadequada que va culminar en l’explosió mortal. «La magnitud de l’explosió va ser tal que un dels morts era treballador d’una empresa annexa, i els fragments de la fàbrica van acabar incrustats en les parets d’altres instal·lacions veïnes,» ha afegit Garcés, deixant en evidència la gravetat de la situació.

Últimes notícies

Acte solidari a Silla per recordar les víctimes de la dana amb música i reconeixements

Silla ha acollit el primer gran acte solidari de la Red Estatal de Apoyo a No Olvidar la Dana, amb actuacions artístiques, càrrecs institucionals i reconeixements a víctimes, voluntariat i entitats. La xarxa, que agrupa 125 organitzacions, ha anunciat que este és el primer pas d’una nova etapa de treball continuat.

L’Hydra HM Hospitales s’imposa en la regata llarga ORC A2 del Trofeu SM la Reina 2026

L’Hydra HM Hospitales ha conquerit la prova Offshore ORC A2 del XXVII Trofeu SM la Reina - XXXVIII Copa Almirante Marcial Sánchez-Barcaíztegui després de completar les 162 milles fins a Eivissa i tornar a València en 30:44:55 temps compensat. El Ziving i l’M10, tots dos del RCN València, han completat el podi abans de l’inici de les proves costaneres Inshore.

Gustavo Dudamel ajorna els concerts de juliol a València i Alacant pel terratrémol a Veneçuela

Gustavo Dudamel ha ajornat els concerts previstos al juliol a València, Alacant i altres ciutats dEspanya amb la Orquesta Sinfónica Nacional Juvenil de Venezuela arran del greu terratrémol que ha colpejat el seu país. El Palau de la Música i Ibermúsica han expressat la seua solidaritat i han anunciat que treballen per reprogramar la gira quan siga possible.

Morant promet demanar perdó a les víctimes de la dana si arriba a la Presidència

Diana Morant assegura que, si és presidenta de la Generalitat, demanarà perdó a les víctimes de la dana i les rebrà al Palau. La líder del PSPV acusa el Govern actual de faltar al respecte a les famílies afectades.

Anselmi aposta per un Elx valent que pense sempre en guanyar

El nou entrenador de l Elx, Martín Anselmi, ha explicat que vol un equip valent, agressiu i protagonista, centrat en pensar a guanyar i mantindre la identitat de joc actual.

Un ciberpederasta enganya més de 20 menors durant una dècada fins a ser detingut a Alacant

La Guàrdia Civil ha detingut a Alacant un ciberdepredador sexual en sèrie acusat de 36 delictes contra la llibertat sexual de més de vint menors de 16 anys al llarg d’una dècada, amb més de 200 dispositius d’emmagatzematge intervinguts.

Sis detinguts per una trentena de robatoris en gasolineres, comerços i vivendes a València i Alacant

La Guàrdia Civil ha detingut sis persones vinculades a una trentena de robatoris amb força en gasolineres, comerços i vivendes a les províncies de València i Alacant, i quatre d'elles han ingressat en presó.

Com protegir els ulls davant l’eclipsi solar del 12 d’agost

Mirar directament l’eclipsi solar del 12 d’agost sense filtres homologats pot causar lesions irreversibles en la retina. Els òptics de la Comunitat Valenciana expliquen quines ulleres són segures i com utilitzar-les.