El món faller reconeix la tasca incondicional dels artistes fallers

El món faller ha celebrat este diumenge, 26 de setembre, la Gala de l’Artista Faller, també coneguda com a ‘Gala dels 1‘, on s’han lliurat els primers premis de secció de les Falles de 2021, celebrades el passat mes de setembre. La d’enguany ha estat una edició especial, a causa de les circumstàncies, i ha servit com a homenatge i reconeixement a la «incondicional» tasca que ha portat a terme durant estos últims mesos el col·lectiu d’artistes fallers com a «pilar fonamental i peça central» de la festa de les Falles.

L’acte, dividit en dos parts –infantil i major—per a garantir les mesures de seguretat i distància i l’aforament, s‘ha desenvolupat al Saló Noble del Palau de l’Exposició i ha comptat amb la presència de les Falleres Majors de València, Carla García i Consuelo Llobell, i el president de Junta Central Fallera i regidor de Cultura Festiva, Carlos Galiana, i el Mestre Major del Gremi d’Artistes Fallers de València, Paco Pellicer.

La Fallera Major Infantil de València, Carla García, en el seu discurs, ha agraït la tasca dels artistes fallers, que són un «eix fonamental» de les Falles, perquè, ha destacat, «amb el seu treball fan la nostra festa més gran». «Si cada any guanyar és difícil, enguany encara més», ha afegit.

«Ninots embolicats en plàstics durant més d’any i mig a Fira València, pluges torrencials a setembre o fins i tot actes vandàlics, però com sempre, davant les adversitats, va eixir la vostra millor versió. Ni la Covid ni les Danes ni cap contratemps pot amb l’esperit de l’artista faller. Eixe que, cada any, fa realitat una obra d’art per engalanar els nostres carrers, un art efímer, però etern en la nostra memòria«, ha pronunciat.

Carla García ha assenyalat que hui «sou els artistes els que rebeu el nostre suport i la nostra estima. I no només vosaltres, primeres espases de la professió, sinó també tot el gremi per la seua labor. Aquells que comencen, els que no han tirat la tovalla tot i les circumstàncies, els que ensenyen i els que aprenen. En definitiva, tots els que fan dia a dia que les Falles siguen una realitat«.

«Queden menys de sis mesos per a tornar a veure les vostres Falles en cada cantó, i no podeu imaginar-vos les ganes que tinc de fer ronda i retrobar-me amb tots vosaltres. Gràcies per fer-me feliç amb les vostres creacions, gràcies per recordar-me sempre la importància de ser fallera«, ha indicat.

Per la seua banda, la Fallera Major de València, Consuelo Llobell, ha agraït el «treball, esforç i dedicació» dels artistes fallers, que «fa possible any rere any que València s’ompli de color, Ilum, enginy i gràcia, crítica i sàtira». «Sou els responsables que tots els fallers i les falleres esperem ansiosos veure les falles plantades, per a eixir al carrer a contemplar la millor mostra d’art efímer del món. El vostre és un treball essencial perquè València estiga marcada al calendari de moltes persones com a cita ineludible«, ha afirmat.

«Hui ens reunim amb els artistes fallers que heu tingut l’honor i el privilegi de ser guardonats amb el primer premi de cada secció. Un motiu de celebració i més encara després dels dos anys que les vostres falles van esperar als tallers o a Fira València. Després de dos anys i mig de pandèmia, de tristesa, incertesa, també dos anys d’il·lusió i esperança, estic segura que veure les falles plantades ha sigut el millor regal del món, per a vosaltres i per a la resta de fallers», ha expressat.

Finalment, ha donat les gràcies als artistes «de part de tot el món faller» per «ser incondicionals i perquè la vostra força ha sigut també part de la nostra». «La més sincera enhorabona i molta sort per a les Falles de 2022», ha finalitzat.

El president de Junta Central Fallera, ha donat l’enhorabona als artistes premiats amb els primers premis després d’una situació que «no ha sigut fàcil». «És cert que enguany ja era tot un premi poder plantar i, no obstant això, el jurat va decidir que vosaltres éreu els millors de cada secció. Han sigut 18 mesos de patiment, però finalment hem tingut Falles, unes Falles atípiques, diferents, amb restriccions, amb una DANA, però Falles al cap i a la fi. Hem plantat i hem cremat. Més coses, sí. Però hem fet el que era fonamental: plantar i cremar. Sense la falla, sense el vostre treball, esta festa no té sentit», ha manifestat.

Així mateix, ha valorat que els artistes «han estat sempre presents en cada negociació i en cada decisió que es prenia des de l’Ajuntament de València, com ara el Pla 2021/2022 que no tenia més objectiu que protegir l’ofici«. «Des del 10 de març de 2020 no hem deixat de treballar perquè que les falles tornaren de nou a València», ha destacat.

Galiana ha manifestat que «sempre s’ha intentat fer el possible i l’impossible per arribar a bon port, entre altres coses perquè l’alternativa era pitjor, la de no plantar«, una circumstància que «abocava al tancament de molts tallers». «Però finalment l’objectiu es va aconseguir: hem tingut Falles. Hem tancat un cicle per poder obrir un de nou. I sense augmentar la incidència del coronavirus. Hem cremat per a plantar», ha incidit.

Per últim, ha animat als artistes fallers a «continuar treballant per la nostra festa, per tornar a plantar en març»: «No sabem com seran les Falles de 2022, però cremar este setembre ha sigut una alliberació per al món faller. Ho necessitàvem. Ho necessitàveu. Espere i desitge que d’ací a uns mesos puguem gaudir altra vegada d’esta gala per reconéixer el vostre treball«.

Últimes notícies

Un golàs de Sucic trenca la remuntada de l’Elx en un Martínez Valero d’aniversari

La Real Sociedad ha sumat la primera victòria fora de casa amb un gol de Luka Sucic en el minut 89, que ha fet inútil la gran remuntada de l’Elx, en una nit marcada també pel 50 aniversari del Martínez Valero.

Mig centenari del Martínez Valero: homenatges, records i focs artificials a Elx

L’Elche CF ha celebrat abans del partit contra la Real Sociedad els 50 anys de la inauguració del Martínez Valero, amb reconeixements a jugadors històrics, al primer ‘speaker’ i un castell de focs artificials.

El Villarreal busca trencar la seua ansietat en el debut de Champions a Dortmund

Iñigo Pérez i Santi Comesaña reivindiquen un Villarreal més fort mentalment per a iniciar la Champions a Dortmund, després d’un mal any europeu i un inici negatiu en LaLiga.

Comesaña confia a Dortmund per curar els errors del passat

Santi Comesaña assegura que el Villarreal ha aprés dels errors de la passada Champions i confia a guanyar en el camp del Borussia Dortmund per trencar l’ansietat que arrossega també en LaLiga.

Iñigo Pérez demana al Villarreal que oblide les últimes derrotes abans de visitar el Borussia Dortmund

Iñigo Pérez ha reclamat als seus jugadors que es centren en el debut en la Champions davant el Borussia Dortmund i s’obliden de la mala temporada europea passada i de la derrota contra el Deportivo de La Coruña. Foyth i Romero són baixa per lesió per al partit a Alemanya.

Les temperatures freguen els 40 graus a València en la vigília de l’avís taronja

Les màximes han arribat hui als 39,3 graus a Xàtiva i Pego, en la vigília de l’avís taronja d’Aemet per temperatures de fins a 40 graus en el litoral i l’interior sud de la província de València.

Compromís demana que Sagunt compre la casa natalícia de Joaquín Rodrigo com a espai cultural

Compromís ha proposat a l’Ajuntament de Sagunt adquirir la casa natalícia del compositor Joaquín Rodrigo, actualment en venda, per a incorporar-la al patrimoni municipal i destinar-la a ús cultural i turístic.

Segorbe dona el tret d’eixida a la seua setmana taurina amb una Entrada de 51 segons

Segorbe ha obert la setmana taurina de 2026 amb la primera Entrada de Toros i Cavalls, una carrera ràpida de 51 segons sense incidents, amb deu cavallistes guiants sis bous i un manso fins a la plaça de la Cueva Santa.