La Generalitat reforça amb 1.357 efectius el dispositiu contra incendis per Setmana Santa i Pasqua

La Generalitat, mitjançant la Conselleria d’Emergències i Interior i la Conselleria de Medi Ambient, ha activat el dispositiu extraordinari de prevenció i extinció d’incendis forestals per a Setmana Santa i Pasqua, que estarà format per 1.357 efectius i es desenrotllarà entre el 17 i 28 d’abril.

Així ho han explicat el conseller d’Emergències i Interior, Juan Carlos Valderrama, i el conseller de Medi Ambient, Infraestructures i Territori, Vicente Martínez Mus, durant la presentació de la campanya i després de la reunió de coordinació del pla de vigilància dissuasiva que ha tingut lloc este divendres en el parc de bombers forestals de Calles.

En esta trobada, els organismes implicats en la prevenció i l’extinció d’incendis forestals informen i establixen les mesures especials en este període festiu i com a avançament de la campanya estival.

Tal com han detallat els consellers, el dispositiu està conformat per 1.357 efectius dels cossos de prevenció i extinció d’incendis, dels quals 467 corresponen a la província de València, 338 a la província d’Alacant i 552 a la província de Castelló.

Equip

En este s’inclouen bombers forestals de la Generalitat de 56 unitats terrestres, 45 de les quals dotades d’autobombes, i 6 unitats helitransportades, i també es compta amb les diferents unitats dels consorcis provincials de la Diputació de València, la Diputació d’Alacant i la Diputació de Castelló.

El conseller d’Emergències i Interior ha destacat que la sala del telèfon d’emergències 112 Comunitat Valenciana “reforçarà el seu servici de personal des del dijous 17 al dilluns 28 d’abril un 3 % de mitjana”. Valderrama també ha precisat que la Policia de la Generalitat disposarà d’unitats encarregades de fer vigilàncies preventives dins de les zones recreatives, supervisant el bon ús del foc i evitant la seua utilització en els parcs naturals.

Nivell 3 de preemergència

Així mateix, durant la Setmana Santa i la Pasqua s’adoptaran les mesures preventives previstes en el nivell de risc màxim d’incendis forestals (nivell 3 de preemergència).

A més, està previst el vol de reconeixement de mitjans aeris de la Generalitat per a fer rutes de vigilància preventiva carregats amb aigua i retardant.

Per a això, s’han establit diferents rutes per les tres províncies, especialment en els territoris amb més massa forestal.

D’altra banda, el titular d’Emergències ha assegurat que a tot este dispositiu que coordina també efectius dels consorcis provincials de bombers de València, Castelló i Alacant, se sumen els bombers municipals de les capitals de província; així com les Forces i Cossos de Seguretat de l’Estat.

En este sentit, es mantindran les dotacions en els parcs, i, en el cas que la previsió meteorològica siga favorable a la generació o propagació d’incendis forestals, es reforçaran els torns de vigilància.

Durant la seua intervenció, Martínez Mus ha destacat que, amb el reforç que preveu la campanya d’enguany, “s’optimitza la capacitat de resposta i coordinació entre les diferents administracions”. I ha afegit que la prevenció és “una tasca contínua, independentment de l’estació de l’any o les condicions meteorològiques”.

El conseller també ha recordat que la Generalitat actua en primer terme amb mesures de prevenció, a través de la Conselleria de Medi Ambient, i d’extinció en cas de declarar-se un incendi forestal, a través de la Conselleria d’Emergències.

Servici vigilancia enfront incendis forestals

En esta campanya es reforça el servici de vigilància preventiva enfront d’incendis forestals, que permet activar una alerta primerenca davant de qualsevol albirament de foc, amb recursos repartits estratègicament en la Comunitat Valenciana. “Com a novetat, enguany sumem els 66 observatoris forestals, que s’unixen a un equip humà de primer nivell fins a arribar als 270 recursos”, ha destacat Martínez Mus.

El titular de Medi Ambient ha remarcat que esta campanya estarà marcada per les conseqüències de les inundacions del mes d’octubre passat. Així, ha explicat que “s’està executant un pla de xoc pressupostat en 93 milions, per a fer front a la reparació de les infraestructures en matèria de prevenció d’incendis forestals afectades, com ara despreniments en talussos, nombroses pistes forestals i diversos col·lapses en ponts o passos d’aigua”.

Stop al foc 2025

En el marc d’este acte s’ha presentat també la campanya ‘Stop al foc 2025’, que en esta edició se centra en les persones i en el valor que es dona al patrimoni natural. És “un valor que senten com a propi, com a part de les seues vides i del seu dia a dia”, i, per eixa raó, “els missatges se centren a apel·lar a eixe sentiment de pertinença dels nostres boscos com una cosa pròpia”, ha destacat Martínez Mus.

En definitiva, l’objectiu final d’esta campanya és que la prevenció d’incendis forestals “deixe de ser una resposta d’emergència i es convertisca en un compromís diari de tota la societat, juntament amb l’actuació que fem les diferents administracions públiques”, ha conclòs el responsable de Medi Ambient.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Protesta davant el consolat dels EUA a València per la guerra de l’Iran i el genocidi en Palestina

Un grup de persones ha protestat davant el consolat dels EUA a València contra la guerra de l'Iran i en denúncia del genocidi en Palestina. Els convocants demanen la fi de les complicitats amb Israel i els Estats Units.

Cinc persones, entre elles un xiquet, ateses per inhalació de fum en un incendi a Dénia

Un xiquet de 3 anys i quatre adults han sigut assistits per inhalació de fum i traslladats a l'Hospital de Dénia després d'un incendi al carrer Pare Pere.

Protesta davant el consolat dels EUA a València contra la guerra de l’Iran i el genocidi de Palestina

Un grup de persones ha protestat davant el consolat dels Estats Units a València contra la guerra de l'Iran i el genocidi de Palestina, en una acció convocada per diverses organitzacions, entre elles BDS. Els convocants han demanat acabar amb les 'complicitats' amb Israel i els EUA.

Alacant tancarà parcs i jardins el dimarts i dimecres per alerta groga per vents

L'Ajuntament ha activat el protocol per forts vents i tancarà parcs i jardins el dimarts i dimecres. Aemet preveu ratxes de fins a 70 km/h en les hores centrals del dimarts.

Un xiquet i quatre adults, atesos per inhalació de fum en un incendi a Dénia

Un xiquet de 3 anys i quatre adults han sigut atesos per inhalació de fum després d'un incendi en un edifici del carrer Pare Pere, a Dénia. Tots han sigut traslladats a l'Hospital de Dénia i el foc ja ha quedat extingit.

La Lliga O suspén els partits del Reial Madrid i València Basket per tancament aeri a Abu Dhabi

La competició sub-22 va ajornar la jornada de Reial Madrid i València Basket en quedar les seues plantilles encallades a Abu Dhabi pel tancament de l'espai aeri. La nova data s'anunciarà.

Huit anys de presó per pilotar una pastera en la qual van morir cinc persones

L'Audiència d'Alacant ha imposat huit anys de presó al pilot d'una pastera que va eixir d'Alger i va quedar a la deriva 16 dies. La fallada acredita que va intentar afavorir la immigració clandestina de 19 persones en una barca sobrecarregada i sense mitjans de seguretat.

Educació publica el calendari d’admissió i matrícula per a 2026-2027

La Conselleria ha publicat en el Diari Oficial de la Generalitat el calendari d'admissió i matrícula per a 2026-2027 en Infantil, Primària, ESO, Batxillerat i Educació Especial. Inclou millores que avancen terminis en Secundària i novetats sobre la llengua base.