La Generalitat reforça amb 1.357 efectius el dispositiu contra incendis per Setmana Santa i Pasqua

La Generalitat, mitjançant la Conselleria d’Emergències i Interior i la Conselleria de Medi Ambient, ha activat el dispositiu extraordinari de prevenció i extinció d’incendis forestals per a Setmana Santa i Pasqua, que estarà format per 1.357 efectius i es desenrotllarà entre el 17 i 28 d’abril.

Així ho han explicat el conseller d’Emergències i Interior, Juan Carlos Valderrama, i el conseller de Medi Ambient, Infraestructures i Territori, Vicente Martínez Mus, durant la presentació de la campanya i després de la reunió de coordinació del pla de vigilància dissuasiva que ha tingut lloc este divendres en el parc de bombers forestals de Calles.

En esta trobada, els organismes implicats en la prevenció i l’extinció d’incendis forestals informen i establixen les mesures especials en este període festiu i com a avançament de la campanya estival.

Tal com han detallat els consellers, el dispositiu està conformat per 1.357 efectius dels cossos de prevenció i extinció d’incendis, dels quals 467 corresponen a la província de València, 338 a la província d’Alacant i 552 a la província de Castelló.

Equip

En este s’inclouen bombers forestals de la Generalitat de 56 unitats terrestres, 45 de les quals dotades d’autobombes, i 6 unitats helitransportades, i també es compta amb les diferents unitats dels consorcis provincials de la Diputació de València, la Diputació d’Alacant i la Diputació de Castelló.

El conseller d’Emergències i Interior ha destacat que la sala del telèfon d’emergències 112 Comunitat Valenciana “reforçarà el seu servici de personal des del dijous 17 al dilluns 28 d’abril un 3 % de mitjana”. Valderrama també ha precisat que la Policia de la Generalitat disposarà d’unitats encarregades de fer vigilàncies preventives dins de les zones recreatives, supervisant el bon ús del foc i evitant la seua utilització en els parcs naturals.

Nivell 3 de preemergència

Així mateix, durant la Setmana Santa i la Pasqua s’adoptaran les mesures preventives previstes en el nivell de risc màxim d’incendis forestals (nivell 3 de preemergència).

A més, està previst el vol de reconeixement de mitjans aeris de la Generalitat per a fer rutes de vigilància preventiva carregats amb aigua i retardant.

Per a això, s’han establit diferents rutes per les tres províncies, especialment en els territoris amb més massa forestal.

D’altra banda, el titular d’Emergències ha assegurat que a tot este dispositiu que coordina també efectius dels consorcis provincials de bombers de València, Castelló i Alacant, se sumen els bombers municipals de les capitals de província; així com les Forces i Cossos de Seguretat de l’Estat.

En este sentit, es mantindran les dotacions en els parcs, i, en el cas que la previsió meteorològica siga favorable a la generació o propagació d’incendis forestals, es reforçaran els torns de vigilància.

Durant la seua intervenció, Martínez Mus ha destacat que, amb el reforç que preveu la campanya d’enguany, “s’optimitza la capacitat de resposta i coordinació entre les diferents administracions”. I ha afegit que la prevenció és “una tasca contínua, independentment de l’estació de l’any o les condicions meteorològiques”.

El conseller també ha recordat que la Generalitat actua en primer terme amb mesures de prevenció, a través de la Conselleria de Medi Ambient, i d’extinció en cas de declarar-se un incendi forestal, a través de la Conselleria d’Emergències.

Servici vigilancia enfront incendis forestals

En esta campanya es reforça el servici de vigilància preventiva enfront d’incendis forestals, que permet activar una alerta primerenca davant de qualsevol albirament de foc, amb recursos repartits estratègicament en la Comunitat Valenciana. “Com a novetat, enguany sumem els 66 observatoris forestals, que s’unixen a un equip humà de primer nivell fins a arribar als 270 recursos”, ha destacat Martínez Mus.

El titular de Medi Ambient ha remarcat que esta campanya estarà marcada per les conseqüències de les inundacions del mes d’octubre passat. Així, ha explicat que “s’està executant un pla de xoc pressupostat en 93 milions, per a fer front a la reparació de les infraestructures en matèria de prevenció d’incendis forestals afectades, com ara despreniments en talussos, nombroses pistes forestals i diversos col·lapses en ponts o passos d’aigua”.

Stop al foc 2025

En el marc d’este acte s’ha presentat també la campanya ‘Stop al foc 2025’, que en esta edició se centra en les persones i en el valor que es dona al patrimoni natural. És “un valor que senten com a propi, com a part de les seues vides i del seu dia a dia”, i, per eixa raó, “els missatges se centren a apel·lar a eixe sentiment de pertinença dels nostres boscos com una cosa pròpia”, ha destacat Martínez Mus.

En definitiva, l’objectiu final d’esta campanya és que la prevenció d’incendis forestals “deixe de ser una resposta d’emergència i es convertisca en un compromís diari de tota la societat, juntament amb l’actuació que fem les diferents administracions públiques”, ha conclòs el responsable de Medi Ambient.

Últimes notícies

La Cova de les Dones opta als Premis +Historia de National Geographic

El santuari romà de la Cova de les Dones, a Millares, ha sigut nominat als Premis +Historia de National Geographic com a Millor Hallatge Històric Nacional i es pot votar fins al 12 d’octubre.

València encadena una de les jornades més caloroses d’Espanya amb més de 37 graus

Les màximes han arribat hui als 37,2 graus a l’aeroport de València, entre les més altes d’Espanya, i als 36,7 graus a la capital.

El receptor argentí Mauro Zelayeta reforça el Léleman Conqueridor per a la Superlliga

El Léleman Conqueridor ha incorporat el receptor argentí Mauro Zelayeta per a la temporada 2026-2027, després de proclamar-se campió de la Divisió d'Honor d'Argentina amb Ciudad Vóley. El jugador, amb experiència prèvia en la Superlliga, fixa com a objectiu arribar almenys a les semifinals de la lliga i de la Copa del Rei.

Oriol Rey compleix 100 partits amb el Llevant en El Sadar

El migcampista Oriol Rey ha complit els 100 partits oficials amb el Llevant en l’empat sense gols davant Osasuna en El Sadar, consolidant-se com una peça habitual del centre del camp granota.

El central del València Justin de Haas patix un esquinç al turmell dret

Justin de Haas, central neerlandés del València CF, ha patit un esquinç al turmell dret en el partit de Lliga a Mestalla contra el Celta i estarà de baixa mentre seguix tractament mèdic i rehabilitació.

El BBVA Open Internacional de València reunirà un top-5 mundial i nou espanyoles al quadre principal

La cinquena edició del BBVA Open Internacional de València, torneig WTA 125 en terra batuda del 13 al 20 de setembre, comptarà amb un top-5 de nivell internacional i nou jugadores espanyoles al quadre principal.

Torrent destinarà quasi 13 milions a reforçar 80 camins davant noves inundacions

L’Ajuntament de Torrent invertirà 12,8 milions d’euros en reparar i reforçar 80 camins afectats per la dana d’octubre de 2024, amb actuacions especials en sis vados i punts de pas per reduir el risc d’inundacions futures.

La calor sostinguda baixa l’aigua embassada al Segura i al Xúquer a poc més del 55%

La reserva d’aigua al Segura ha baixat fins al 53,7 % i la del Xúquer al 55,3 %, en un context de calor sostinguda i d’un descens general de l’aigua embassada a Espanya fins al 64,9 % de la seua capacitat.