8.6 C
València
Dimecres, 31 desembre, 2025

El Tribunal Constitucional declara inconstitucional el segon estat d’alarma

 

El ple del Tribunal Constitucional ha declarat inconstitucional el segon estat d’alarma per haver-se prorrogat durant sis mesos de manera «no raonable» i «infundada», i per haver delegat funcions a les comunitats autònomes que excedien de les seues competències.

La sentència ha tirat endavant per sis vots a quatre, d’esta manera, la decisió compta amb els vots particulars del president del tribunal, Juan José González Rivas, i els magistrats Cándido Conde-Pumpido,  Juan  Antonio Xiol i María Luisa Balaguer.

El Tribunal Constitucional debatia sobre la constitucionalitat de tres qüestions: la pròrroga de 6 mesos de l’estat d’alarma esmentat i el corresponent control parlamentari al Govern, el model de «cogovernança» implantat per l’Executiu amb les comunitats autònomes i les mesures de confinament acordades durant el període temporal que va durar el segon estat d’alarma.

El TC ha declarat inconstitucionals tant la pròrroga de 6 mesos com la «cogovernança». A més, la pròrroga va ser autoritzada quan les mesures limitatives de drets inclosos a la sol·licitud no havien de ser aplicades immediatament pel Govern, ja que els presidents de les Comunitats Autònomes van ser els que van decidir, per la qual cosa aquella autorització es va donar sense saber quines mesures s’aplicarien per combatre la pandèmia.

Últimes notícies

Un jove ha mort i un menor ha resultat ferit en un xoc entre moto i cotxe a València

Un jove de 22 anys ha mort i un menor de 12 ha resultat ferit en un xoc entre una moto i un cotxe en la CV-315, en el desviament cap a Carpesa, a València. Dos unitats del SAMU i un SVB han acudit i els sanitaris han confirmat la defunció malgrat la reanimació.

El DOGV publica una vintena de nomenaments d’assessors en la Generalitat

El butlletí oficial ha oficialitzat una vintena de nomenaments, la majoria en Presidència, i inclou a José Manuel Cuenca com a personal eventual per al expresident Carlos Mazón. Les resolucions fixen efectes des de finals de novembre i al desembre, reflectint la reorganització després del relleu en la Presidència.

Dos detinguts per furts a majors amb el mètode de l’abraç al Campello

La Guàrdia Civil ha detingut a dos jóvens amb requisitòries per la seua presumpta implicació en furts a persones majors prop d'un banc del Campello. Després de passar a disposició judicial, van quedar en llibertat amb mesures cautelars.

L’oposició titlla de decebedora el discurs de Llorca i el PP el veu il·lusionant

El missatge de Juanfran Pérez Llorca ha dividit a les Corts: PSPV i Compromís parlen de decepció i hipocresia, mentres el PP el qualifica de realista i il·lusionant.

Correia, Cömert, Dimitrievski i Rivero, els quatre del València que acaben contracte en 2026

Correia, Cömert, Dimitrievski i Rivero acaben el seu vincle al juny de 2026 i des de l'1 de gener poden pactar el seu futur amb altres clubs. Així està cada cas

Pedraza, Parell i Thomas Partey acaben contracte al juny i ja poden negociar el seu futur

Pedraza, Parell i Thomas Partey acaben contracte el 30 de juny de 2026 i, des de l'1 de gener, són lliures per a negociar amb altres clubs. També conclouen les cessions de Manor Solomon i Rafa Marín, i finalitza el contracte de Marcelino.

Simat frega els 1.000 l/m² de pluja entre setembre i desembre

Les precipitacions han deixat 977,4 l/m² en Simat, al capdavant del ránking de Avamet. A València s'han acumulat entorn de 420 l/m² des del 28 de setembre.

Pérez Llorca reafirma el compromís del Consell amb fets i recursos fins a una recuperació completa

El president ha defés la col·laboració institucional i ha promés mantindre recursos i accions fins a completar la recuperació després de la dana, amb especial focus en vivenda, ocupació i servicis públics.