La Policia Nacional, juntament amb el Servici de Vigilància Duanera de l’Agència Tributària, han desarticulat a Alacant, València i Madrid un grup criminal presumptament dedicat a la comercialització il·lícita de gasos fluorats. En l’operació s’han detingut cinc persones i s’han intervingut 48.000 quilos d’este material sense la traçabilitat mediambiental exigida.
Els gasos fluorats, coneguts com HFC o d’efecte d’hivernacle, s’usen de forma generalitzada en sistemes de refrigeració i substituïxen a compostos prohibits per destruir la capa d’ozó. En tindre un elevat impacte climàtic, la seua importació i distribució estan sotmeses a quotes i a un estricte control per a garantir el seu origen, la seua destinació i el compliment de les obligacions fiscals.
A causa d’eixa càrrega reguladora i impositiva, les xarxes han vist un negoci lucratiu: compren el gas a la Xina a baix preu i el col·loquen en el mercat negre sense pagar l’impost corresponent ni assumir les quotes, la qual cosa distorsiona la competència i abaratix il·legalment el producte. La falta de traçabilitat també impedix verificar qui ho manipula i en quines instal·lacions s’utilitza.
Segons han informat els investigadors, l’operació Summer s’ha saldat amb 11 inspeccions en nou empreses vinculades a la trama en les tres províncies. S’han intervingut 48 tones de gasos i més de 4.700 envasos, amb un valor estimat en el mercat de tres milions d’euros, evitant la seua distribució i reduint el risc d’emissions no controlades.
Societats pantalla i blanqueig de capitals
La investigació ha revelat importants moviments financers associats a la xarxa, amb operacions que superarien els deu milions d’euros. Els beneficis de l’activitat il·legal s’haurien canalitzat a través de societats pantalla i transferències internacionals per a blanquejar els diners i dificultar el seu rastreig per part de la Hisenda pública.
Els agents han determinat que el grup ha operat en territori nacional des de 2023, introduint en el mercat espanyol i internacional gasos fluorats sense autorització ni control ambiental o fiscal. La comercialització no regulada d’estos refrigerants suposa una amenaça per a l’equilibri climàtic, per la qual cosa el seu ús i venda estan estrictament limitats per la normativa europea.
El dispositiu s’ha tancat amb cinc detinguts, posats a la disposició de l’autoritat judicial com a presumptes responsables de delictes contra el medi ambient, contraban, estafa, contra la hisenda pública, blanqueig de capitals i pertinença a grup criminal. La investigació continua oberta i no es descarten noves detencions.



