Ja podem entrar tranquil.lament al garaig

L’Acadèmia Valenciana de la Llengua ha registrat la veu garaig en el Diccionari normatiu valencià (DNV), en l’última actualització, encara que com a col·loquial. Ja la tenia arreplegada en el Diccionari ortogràfic i de pronunciació (DOPV), amb la qual cosa es fa ressò de la forma en què denominem majoritàriament en valencià al ‘local destinat a guardar automòbils’, “Cada apartament té una plaça de garaig adjudicada”, “Els garatjos deixen llocs d’aparcament en la via pública”.

Si abans algú podia dir que garaig no estava registrada normativament, i que la correcta era garatge, com em va “informar” un censoret, quan vaig publicar l’article “Paraules que demanen ser normatives” (Levante-EMV, 10-08-20), ara ja no ho podrà dir. En eixe article reivindicava que eixa grafia hauria de considerar-se normativa, alhora que defenia i defenc que altres vocables, absents del DNV, però presents en el DOPV, com despreci, despreciar, manguera, sanga, sapo, tapó, toldo, tonellada o tuberia adquirisquen la condició de normatius totalment. Com he apuntat, garaig en el DNV porta la marca de col·loquial. I tant que és col·loquialisme, però també veu principal, en la pràctica oral natural. A vore si en una pròxima actualització la veu garaig la podem tindre sense la marca de col·loquial.

I un acrònim que ja s’ha lexicalitzat, i l’AVL l’ha inclòs en el seu repertori normatiu, fa poc també, és dana (‘depressió aïllada en nivells alts’), que té el significat en el DNV de ‘depressió en nivells alts de l’atmosfera, constituïda per un nucli d’aire fred amb circulació ciclònica dels vents que, aïllada de la circulació general atmosfèrica, en descendir sobre una massa d’aire calent, pot produir greus pertorbacions amb precipitacions molt intenses’. Desgraciadament, ara saben molt bé què és una dana.

I una paraula de les citades més amunt, que seguix absent del Diccionari normatiu valencià, és tapó, ‘peça de suro o d’un altre material que, introduïda o adaptada a la boca d’un recipient o d’un conducte, intercepta la comunicació del seu contingut amb l’exterior’, ‘cosa que obstruïx completament un conducte’, “Hi ha un tapó en la canonada”, ‘embossament’, “Hi ha un tapó de cotxes i camions i tardarem a entrar a València”. No resulta massa comprensible que s’haja bandejat una paraula que ja estava arreplegada en el DOPV de la mateixa AVL, aixina com pels diccionaris del SALT antic i, des de feia anys, pel Diccionari general i pel de la Rima, de Francesc Ferrer Pastor. I més anys encara, per la joia de la nostra lexicografia, com és el Diccionari català-valencià-balear, amb la marca de val. Tapó és una paraula ben valenciana, com caixó, carreró, finestró o portó, d’ús generalitzat ací i d’una morfologia ben nostrada.

Últimes notícies

La pluja permet estabilitzar l’incendi forestal de Tuéjar després de cremar 835 hectàrees

L’incendi forestal declarat dimarts a Tuéjar s’ha donat per estabilitzat gràcies a les fortes pluges de la vesprada, després de calcinar 835 hectàrees i amb evacuats que podran tornar a casa prompte.

Com la nutrició de precisió vol acabar arribant al plat del consumidor

Especialistes i empreses han analitzat a València com aconseguir que la nutrició de precisió i la innovació alimentària arriben realment al plat del consumidor, amb l’ajuda de formació, regulació i dades.

Les sales de cinema valencianes poden perdre més d’un milió en ajudes per un canvi de criteri estatal

Les sales de cinema de la Comunitat Valenciana es juguen 1,07 milions d’euros en ajudes després d’un canvi de criteri del Govern central, i el Consell ha anunciat recursos jurídics i una estratègia conjunta amb altres autonomies per a defensar la continuïtat de la finançació.

La valenciana Laura Pérez s’endinsa en la memòria infantil amb la novel·la gràfica ‘El iglú’

La il·lustradora valenciana Laura Pérez, Premi Eisner 2026, presenta 'El iglú', una novel·la gràfica gairebé muda sobre infància, records i desarrelament, creada amb el guionista Guillermo Corral van Damme i ambientada a la ciutat suïssa de La Chaux-de-Fonds.

Rescaten un home en caure per un barranc de 30 metres a l’Alqueria d’Asnar

Un helicòpter del Consorci Provincial de Bombers d’Alacant ha rescatat un home que ha caigut per un barranc d’uns 30 metres a l’Alqueria d’Asnar i l’ha traslladat a l’Hospital d’Alcoi.

Investiguen l’origen humà de l’incendi forestal de Tuéjar, encara actiu

L’incendi forestal declarat a Tuéjar continua actiu però amb evolució favorable i s’han descartat causes naturals en el seu origen, després de calcinar 835 hectàrees del paratge, part de la reserva de la Biosfera de l’Alt Túria.

Així serà el desembassament preventiu a la presa de Buseo i com pot afectar els pobles riu avall

La Generalitat ha informat els ajuntaments situats riu avall de la presa de Buseo d’un desembassament preventiu de cabal i els demana reforçar la vigilància i avisar la població en zones pròximes al riu.

AVE defensa que la campanya de suport a Ceuta és seua i d’adhesió voluntària

L’Associació Valenciana d’Empresaris assegura que la campanya ‘Todos somos caballas’ és una iniciativa pròpia, de caràcter social i amb participació voluntària dels clubs, després de la polèmica pels gestos d’alguns futbolistes i les crítiques a Ez Abde al Marroc.