Ja podem entrar tranquil.lament al garaig

L’Acadèmia Valenciana de la Llengua ha registrat la veu garaig en el Diccionari normatiu valencià (DNV), en l’última actualització, encara que com a col·loquial. Ja la tenia arreplegada en el Diccionari ortogràfic i de pronunciació (DOPV), amb la qual cosa es fa ressò de la forma en què denominem majoritàriament en valencià al ‘local destinat a guardar automòbils’, “Cada apartament té una plaça de garaig adjudicada”, “Els garatjos deixen llocs d’aparcament en la via pública”.

Si abans algú podia dir que garaig no estava registrada normativament, i que la correcta era garatge, com em va “informar” un censoret, quan vaig publicar l’article “Paraules que demanen ser normatives” (Levante-EMV, 10-08-20), ara ja no ho podrà dir. En eixe article reivindicava que eixa grafia hauria de considerar-se normativa, alhora que defenia i defenc que altres vocables, absents del DNV, però presents en el DOPV, com despreci, despreciar, manguera, sanga, sapo, tapó, toldo, tonellada o tuberia adquirisquen la condició de normatius totalment. Com he apuntat, garaig en el DNV porta la marca de col·loquial. I tant que és col·loquialisme, però també veu principal, en la pràctica oral natural. A vore si en una pròxima actualització la veu garaig la podem tindre sense la marca de col·loquial.

I un acrònim que ja s’ha lexicalitzat, i l’AVL l’ha inclòs en el seu repertori normatiu, fa poc també, és dana (‘depressió aïllada en nivells alts’), que té el significat en el DNV de ‘depressió en nivells alts de l’atmosfera, constituïda per un nucli d’aire fred amb circulació ciclònica dels vents que, aïllada de la circulació general atmosfèrica, en descendir sobre una massa d’aire calent, pot produir greus pertorbacions amb precipitacions molt intenses’. Desgraciadament, ara saben molt bé què és una dana.

I una paraula de les citades més amunt, que seguix absent del Diccionari normatiu valencià, és tapó, ‘peça de suro o d’un altre material que, introduïda o adaptada a la boca d’un recipient o d’un conducte, intercepta la comunicació del seu contingut amb l’exterior’, ‘cosa que obstruïx completament un conducte’, “Hi ha un tapó en la canonada”, ‘embossament’, “Hi ha un tapó de cotxes i camions i tardarem a entrar a València”. No resulta massa comprensible que s’haja bandejat una paraula que ja estava arreplegada en el DOPV de la mateixa AVL, aixina com pels diccionaris del SALT antic i, des de feia anys, pel Diccionari general i pel de la Rima, de Francesc Ferrer Pastor. I més anys encara, per la joia de la nostra lexicografia, com és el Diccionari català-valencià-balear, amb la marca de val. Tapó és una paraula ben valenciana, com caixó, carreró, finestró o portó, d’ús generalitzat ací i d’una morfologia ben nostrada.

Últimes notícies

The Prodigy tancarà el 30 aniversari del FIB 2026 amb un cartell ple de clàssics

El FIB 2026 acomiada este dissabte la seua 30a edició a Benicàssim amb The Prodigy com a cap de cartell i un programa que recupera bandes històriques del festival, junt amb referents de l’indie estatal.

El Palau i les principals estacions s’il·luminaran amb la bandera d’Espanya per la final del Mundial 2026

La Generalitat il·luminarà este cap de setmana el Palau i estacions de Metrovalencia i TRAM d’Alacant amb la bandera d’Espanya per donar suport a la selecció en la final del Mundial 2026 davant d’Argentina als Estats Units.

María José Catalá promet seguir cuidant València i optar a la reelecció en 2027

La alcaldessa de València, María José Catalá, ha reafirmat a Santiago de Compostela la seua voluntat de continuar al capdavant de l’Ajuntament fins a les eleccions de 2027 i ha defensat la seua gestió amb rebaixes fiscals, vivenda pública i aposta per la cultura i la innovació.

Luis Barcala tornarà a optar a l’Alcaldia d’Alacant amb el compromís de seguir transformant la ciutat

L’alcalde d’Alacant, Luis Barcala, ha sigut proclamat de nou candidat del PP per a les municipals de 2027 i assegura que es lliurarà ‘a fons’ per a continuar millorant la ciutat. El partit manté tots els alcaldes actuals i renova 11 caps de llista en capitals on no governa.

Cenk Özkacar deixa el Valencia i fitxa pel Trabzonspor turc

El central turc Cenk Özkacar abandona definitivament el Valencia CF després d’un acord de traspàs amb el Trabzonspor, tot i tindre contracte fins a 2028.

Torrevieja es convertix en capital mundial de les habaneres amb el seu 72é certamen coral

Torrevieja acull des d’este diumenge i fins al 25 de juliol el 72é Certamen Coral Internacional d’Habaneres i Polifonia, amb més de 700 coralistes de 13 països i un palmarés de 47.500 euros.

Compromís porta a Antifrau la subvenció del Consell a la pel·lícula de Disney ‘Enredados’

Compromís ha denunciat davant l'Agència Valenciana Antifrau la subvenció nominativa de 5 milions d'euros de la Generalitat a Sol Films 2026 SLU per al rodatge de 'Enredados' a la Ciutat de la Llum, i alerta de possibles irregularitats i d'un greuge per al sector audiovisual valencià.

Nit sufocant a la costa valenciana amb mínimes per damunt dels 25 graus i molta basca

El litoral de la Comunitat Valenciana ha patit una nit tòrrida quasi generalitzada, amb mínimes superiors als 25 graus i una humitat pròxima al 90 % que ha multiplicat el bochorno.