Ja podem entrar tranquil.lament al garaig

L’Acadèmia Valenciana de la Llengua ha registrat la veu garaig en el Diccionari normatiu valencià (DNV), en l’última actualització, encara que com a col·loquial. Ja la tenia arreplegada en el Diccionari ortogràfic i de pronunciació (DOPV), amb la qual cosa es fa ressò de la forma en què denominem majoritàriament en valencià al ‘local destinat a guardar automòbils’, “Cada apartament té una plaça de garaig adjudicada”, “Els garatjos deixen llocs d’aparcament en la via pública”.

Si abans algú podia dir que garaig no estava registrada normativament, i que la correcta era garatge, com em va “informar” un censoret, quan vaig publicar l’article “Paraules que demanen ser normatives” (Levante-EMV, 10-08-20), ara ja no ho podrà dir. En eixe article reivindicava que eixa grafia hauria de considerar-se normativa, alhora que defenia i defenc que altres vocables, absents del DNV, però presents en el DOPV, com despreci, despreciar, manguera, sanga, sapo, tapó, toldo, tonellada o tuberia adquirisquen la condició de normatius totalment. Com he apuntat, garaig en el DNV porta la marca de col·loquial. I tant que és col·loquialisme, però també veu principal, en la pràctica oral natural. A vore si en una pròxima actualització la veu garaig la podem tindre sense la marca de col·loquial.

I un acrònim que ja s’ha lexicalitzat, i l’AVL l’ha inclòs en el seu repertori normatiu, fa poc també, és dana (‘depressió aïllada en nivells alts’), que té el significat en el DNV de ‘depressió en nivells alts de l’atmosfera, constituïda per un nucli d’aire fred amb circulació ciclònica dels vents que, aïllada de la circulació general atmosfèrica, en descendir sobre una massa d’aire calent, pot produir greus pertorbacions amb precipitacions molt intenses’. Desgraciadament, ara saben molt bé què és una dana.

I una paraula de les citades més amunt, que seguix absent del Diccionari normatiu valencià, és tapó, ‘peça de suro o d’un altre material que, introduïda o adaptada a la boca d’un recipient o d’un conducte, intercepta la comunicació del seu contingut amb l’exterior’, ‘cosa que obstruïx completament un conducte’, “Hi ha un tapó en la canonada”, ‘embossament’, “Hi ha un tapó de cotxes i camions i tardarem a entrar a València”. No resulta massa comprensible que s’haja bandejat una paraula que ja estava arreplegada en el DOPV de la mateixa AVL, aixina com pels diccionaris del SALT antic i, des de feia anys, pel Diccionari general i pel de la Rima, de Francesc Ferrer Pastor. I més anys encara, per la joia de la nostra lexicografia, com és el Diccionari català-valencià-balear, amb la marca de val. Tapó és una paraula ben valenciana, com caixó, carreró, finestró o portó, d’ús generalitzat ací i d’una morfologia ben nostrada.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Pluges superiors a 150 l/m² a Xert i Catí en 48 hores, a l’interior de Castelló

En 48 hores s'han superat els 150 l/m² a Xert i Catí. L'episodi ha deixat acumulats molt alts a l'interior de Castelló i registres notables a València i Alacant.

El Consell destina 854 milions al transport sanitari per quatre anys prorrogables a cinc

El Consell ha autoritzat este divendres el contracte del transport sanitari urgent i no urgent en la Comunitat Valenciana: 853,9 milions per a 4+1 anys i 23 vehicles més, fins a 739.

El Consell denuncia que el Govern no ha pagat 4 de cada 5 ajudes de primera necessitat per la dana

El Consell ha denunciat que la majoria de les ajudes de primera necessitat per la dana no s'han abonat i ha atribuït el bloqueig a traves burocràtiques estatals. Alhora, ha destacat avanços del Pla Endavant.

El Consell aprova una deducció de fins a 150 € per formació musical i instruments en la Comunitat Valenciana

El Consell ha aprovat una nova deducció autonòmica de fins a 150 € en l'IRPF per gastos de foment i formació musical. La mesura serà efectiva en la campanya que arranca el 8 d'abril i té efecte retroactiu des de l'1 de gener de 2025.

Es normalitza la circulació en les línies 6 i 4 del tramvia de València després del trencament d’una catenària

La L6 va recuperar tot el seu recorregut i la L4 va restablir el tram entre Doctor Lluch i Pont d'Assot cap a les 15.00, després de reparar una catenària danyada. La incidència es va originar sobre les 12.30 pel colp d'un camió en l'avinguda de Catalunya.

La Policia Nacional busca al sospitós de violar a una menor de 16 anys a Xirivella

La UFAM de la Policia Nacional a Xirivella busca a un home sospitós d'haver violat a una menor de 16 anys. L'agressió es va produir el 26 de febrer i es reserven detalls per protecció de la víctima.

Sis autonomies pacten a València exigir una nova Llei de Costas que supere les partions

Sis comunitats litorals han acordat un manifest que reclama una nova llei, rebutja els reglaments del Govern i demana una reunió urgent amb Sara Aagesen. La II Cimera Nacional del Litoral ha reforçat un front comú per a revisar el model de gestió de la costa.

El Pla Endavant té en marxa el 62 % de les mesures de la Generalitat set mesos després de la seua aprovació

L’informe de seguiment de febrer indica que el 17 % de les iniciatives ja s’han completat i que el ritme d’execució del pla s’ha duplicat des del mes de juliol