La Diputació de València promou la unitat política en la commemoració del 25 d’Abril per a reivindicar el dret civil valencià

El 25 d’Abril, dia que commemora l’autogovern perdut després de la Batalla d’Almansa del segle XVIII, la Diputació de València ha fet una crida a la unitat política per a recuperar el dret civil valencià establert en l’Estatut d’Autonomia. Aquesta iniciativa es va portar a terme en un acte celebrat a la seu de la institució provincial, en col·laboració amb Juristes Valencians, i va comptar amb la participació de diversos grups polítics, a excepció de Vox.

En la seva intervenció, la professora de la Universitat de València, Pilar Hernando, va recordar el valencianisme actiu durant la Segona República, on van emergir diversos projectes d’estatut d’autonomia que buscaven la recuperació de la personalitat pròpia del territori valencià, a més de l’autogovern i la capacitat legislativa en matèria civil. «Era una reivindicació essencial per a la restauració dels drets d’un poble que va patir la humiliació de la Batalla d’Almansa», va comentar.

Hernando va subratllar que el poble valencià «mai ha deixat de reclamar» aquests drets civils i que és just i necessari per a la reconeixença de la seva identitat. Ha deixat clar que només cal voluntat política per realitzar-ho. «En la República, la falta de unitat política entre els partits valencians va ser un dels grans errors. Ara que tenim l’autonomia, és crucial no repetir els errors del passat i exigir el nostre dret foral», va afegir.

El president de Juristes Valencians, José Ramón Chirivella, va remarcar que les Corts «no han estat a l’altura» per no commemorar el 25 d’Abril, assenyalant responsabilitats a la presidenta, Llanos Massó (Vox), i també a la Mesa del Parlament. Va criticar també els partits que no han donat suport a reformes necessàries per recuperar el dret civil valencià, subratllant la necessitat de tancar ferides del passat.

Chirivella va exigir la derogació dels Decrets de Nova Planta i va reclamar, mitjançant una llei, l’eliminació de qualsevol carrer que porte el nom de Felip V, símbol d’un passat que no representa els valents del territori. «Hem d’avançar cap a un futur just», va afirmar.

La diputació va aprovar una moció sol·licitant al Congrés la derogació expressa dels decrets del XVIII, que van afectar els territoris de la Corona d’Aragó. El president Vicent Mompó va explicar que es busca defensar l’autogovern i acabar amb la discriminació històrica. En el decurs de l’acte, Reme Mazzolari (PP) va fer una crida al Congrés per impulsar lleis que posin en valor la història i drets d’aquestes nacionalitats històriques.

Neus Garrigues (PSPV) va demanar que la tramitació d’aquesta proposta siga d’urgència, mentre que Dolors Gimeno (Compromís) va proposar activitats que promoguen el dret civil valencià. Finalment, la vicepresidenta, Natàlia Enguix (Ens Uneix), va criticar la falta d’accions per part de la Cambra baixa pel que fa a aquestes reformes, que limiten l’autogovern segons l’Estatut d’Autonomia. L’acord final es dirigirà a tots els grups polítics nacionals i autonòmics, així com a la Federació de Municipis i a la Casa Reial.

La setmana anterior, Llanos Massó (Vox) va suspendre els actes commemoratius del 25 d’Abril, citant la polarització política actual i l’impacte de la dana com a motius principals. En lloc d’aquests actes tradicionals, el ple ordinari del 15 de maig acollirà una declaració institucional.

Últimes notícies

València obri els centres d’emergències socials i allarga l’horari de les piscines per l’onada de calor

L’Ajuntament de València ha activat refugis climàtics, ha obert centres d’emergències socials i ha retardat el tancament de les piscines municipals davant la previsió de temperatures extremes. També ha suspés activitats a l’aire lliure, ha tancat la Devesa i ha adaptat serveis municipals i obres.

Nivell 3 de preemergència per calor extrema i risc màxim d’incendis a la Comunitat Valenciana

Emergències ha activat el nivell 3 de preemergència per risc extrem d’incendis forestals fins al 21 d’agost i restringix l’accés a parcs naturals. A més, recomana adaptar els festejos de bous al carrer per a protegir els animals davant l’onada de calor.

Les exportacions valencianes creixen un 5 % i superen els 20.180 milions fins juny

Les exportacions de la Comunitat Valenciana han arribat a 20.180,3 milions d'euros en el primer semestre de 2026, un 5 % més que un any abans. València lidera les vendes a l'exterior, mentres la indústria agroalimentària i els béns d'equip trauen pit.

L’episodi de calor torna a calfar el Mediterrani fins als 30 graus

L’onada de calor que torna a afectar la Comunitat Valenciana ha mantingut el Mediterrani al voltant dels 30 graus, una situació que els experts qualifiquen de preocupant.

Xàtiva estrena 41 nous trens de Rodalia amb més capacitat i comoditats

El ministre de Transports, Óscar Puente, ha presentat a Xàtiva els primers 41 trens Civia 465 per a les línies C1, C2 i C6, amb un 30 % més de capacitat i millores de confort. Els combois començaran a circular des d’hui i s’aniran incorporant de forma progressiva fins a 2027.

La calor ofegant dispara la sensació tèrmica fins als 49 graus a Sumacàrcer

La Comunitat Valenciana ha patit fins primera hora de la vesprada màximes pròximes als 39 graus i sensacions tèrmiques de fins a 49 per la combinació de calor i una humitat que ha fregat el 90 % en diversos punts del territori.

El Tribunal Suprem fixa que un canvi de sexe no anul·la una condemna per violència masclista

El Tribunal Suprem ha establit que un canvi de sexe registral no pot anul·lar una condemna prèvia per violència masclista comesa quan l’autor era legalment un home. La resolució confirma una pena de presó imposada a Castelló per agressions a l’exparella i a la filla menor.

Extingit l’incendi en una empresa de palets d’Algar de Palància

El Consorci Provincial de Bombers de València ha donat per extingit este dimarts, a les 11.14 hores, l’incendi declarat dilluns en una empresa de palets d’Algar de Palància, que també va afectar una zona forestal. En l’extinció han treballat durant tota la nit bombers de València i Castelló, així com efectius de la Generalitat.