La Diputació de València promou la unitat política en la commemoració del 25 d’Abril per a reivindicar el dret civil valencià

El 25 d’Abril, dia que commemora l’autogovern perdut després de la Batalla d’Almansa del segle XVIII, la Diputació de València ha fet una crida a la unitat política per a recuperar el dret civil valencià establert en l’Estatut d’Autonomia. Aquesta iniciativa es va portar a terme en un acte celebrat a la seu de la institució provincial, en col·laboració amb Juristes Valencians, i va comptar amb la participació de diversos grups polítics, a excepció de Vox.

En la seva intervenció, la professora de la Universitat de València, Pilar Hernando, va recordar el valencianisme actiu durant la Segona República, on van emergir diversos projectes d’estatut d’autonomia que buscaven la recuperació de la personalitat pròpia del territori valencià, a més de l’autogovern i la capacitat legislativa en matèria civil. «Era una reivindicació essencial per a la restauració dels drets d’un poble que va patir la humiliació de la Batalla d’Almansa», va comentar.

Hernando va subratllar que el poble valencià «mai ha deixat de reclamar» aquests drets civils i que és just i necessari per a la reconeixença de la seva identitat. Ha deixat clar que només cal voluntat política per realitzar-ho. «En la República, la falta de unitat política entre els partits valencians va ser un dels grans errors. Ara que tenim l’autonomia, és crucial no repetir els errors del passat i exigir el nostre dret foral», va afegir.

El president de Juristes Valencians, José Ramón Chirivella, va remarcar que les Corts «no han estat a l’altura» per no commemorar el 25 d’Abril, assenyalant responsabilitats a la presidenta, Llanos Massó (Vox), i també a la Mesa del Parlament. Va criticar també els partits que no han donat suport a reformes necessàries per recuperar el dret civil valencià, subratllant la necessitat de tancar ferides del passat.

Chirivella va exigir la derogació dels Decrets de Nova Planta i va reclamar, mitjançant una llei, l’eliminació de qualsevol carrer que porte el nom de Felip V, símbol d’un passat que no representa els valents del territori. «Hem d’avançar cap a un futur just», va afirmar.

La diputació va aprovar una moció sol·licitant al Congrés la derogació expressa dels decrets del XVIII, que van afectar els territoris de la Corona d’Aragó. El president Vicent Mompó va explicar que es busca defensar l’autogovern i acabar amb la discriminació històrica. En el decurs de l’acte, Reme Mazzolari (PP) va fer una crida al Congrés per impulsar lleis que posin en valor la història i drets d’aquestes nacionalitats històriques.

Neus Garrigues (PSPV) va demanar que la tramitació d’aquesta proposta siga d’urgència, mentre que Dolors Gimeno (Compromís) va proposar activitats que promoguen el dret civil valencià. Finalment, la vicepresidenta, Natàlia Enguix (Ens Uneix), va criticar la falta d’accions per part de la Cambra baixa pel que fa a aquestes reformes, que limiten l’autogovern segons l’Estatut d’Autonomia. L’acord final es dirigirà a tots els grups polítics nacionals i autonòmics, així com a la Federació de Municipis i a la Casa Reial.

La setmana anterior, Llanos Massó (Vox) va suspendre els actes commemoratius del 25 d’Abril, citant la polarització política actual i l’impacte de la dana com a motius principals. En lloc d’aquests actes tradicionals, el ple ordinari del 15 de maig acollirà una declaració institucional.

Últimes notícies

Compromís aposta per una candidatura única valenciana d’esquerres al Congrés

Els portaveus de Compromís defensen una sola candidatura valenciana, ampla i integradora, que agrupe les forces d’esquerra per al Congrés. La coalició vol interpel·lar Esquerra Unida, Podem, Esquerra Republicana del País Valencià i Sumar País Valencià.

Trampes per a mosquits sense insecticida i compost casolà, les novetats més verdes d’Iberflora

Iberflora ha obert a Feria Valencia amb més de 400 marques i propostes innovadores del sector verd, com trampes per a mosquits sense insecticida, cultiu per a paella a casa i cubs reutilitzables per a compost. La cita se celebra junt amb Eurobrico, que presenta solucions domèstiques eficients com cortines purificadores d’aire i robots tallagespa sense cablejat.

València es referma com a referent mundial en resposta a catàstrofes climàtiques després de la dana

Una conferència internacional de l’OCDE celebrada a València ha destacat el paper d’Espanya com a model de prevenció, resposta i recuperació després de la dana de 2024, i ha posat en valor les lliçons compartides amb altres territoris.

Diana Morant alerta sobre el risc de perdre drets socials abans del 29‑N

La líder dels socialistes valencians, Diana Morant, advertix a València que són molts més els qui necessiten drets socials com l’accés a una vivenda digna i centra fins al 29‑N la campanya del PSPV a alertar sobre què passaria si governaren PP i Vox.

Oltra defensa un front valencià ampli i una esquerra única arrelada al territori

Mónica Oltra defensa a València una candidatura única d’esquerra, arrelada al territori i de base valenciana, per a les pròximes eleccions generals del 29-N, capaç d’agrupar el vot de la classe treballadora.

PSPV i Compromís estudien una llista conjunta al Senat el 29 de novembre

La plataforma Senadores y Senadoras por la Democracia ha revelat que PSPV-PSOE i Compromís valoren acudir junts al Senat el 29 de novembre, dins d’una crida estatal a candidatures progressistes conjuntes.

Els sindicats tomben el calendari de negociació educatiu proposat per la Conselleria

La majoria de sindicats educatius han rebutjat el calendari de 47 meses de negociació proposat per la Conselleria d'Educació per al curs 2026-2027, perquè no incorpora les principals reivindicacions que van originar la vaga de maig i juny. Demanen reprendre de manera immediata els temes pendents, com la recuperació de poder adquisitiu, la millora de l'educació en valencià i la reducció de ràtios.

València exhibix l’espasa de Jaume I i allarga la mostra de la Reial Senyera pel 9 d’Octubre

L’Ajuntament de València ha obert en el Saló de Cristall una mostra especial amb la Reial Senyera i l’espasa de Jaume I, que eixirà en la Processó Cívica per primera vegada en 50 anys. La programació del 8 i 9 d’Octubre combina actes institucionals, música tradicional, pólvora i la mascletà a la plaça de l’Ajuntament.