La Filmoteca Valenciana presenta una retrospectiva integral sobre Yasujiro Ozu

VALÈNCIA, 8 (EUROPA PRESS)

La Filmoteca Valenciana ha programat una retrospectiva completa de l’obra conservada del director japonés Yasujiro Ozu (1903-1963), un dels cineastes essencials de la història del cinema. El cicle ‘Yasujiro Ozu: Depurar la forma, capturar la vida’ podrà veure’s des de principis de la tardor fins al mes de febrer del 2025, segons ha informat la Generalitat en un comunicat.

El cicle s’inicia hui dimarts 8 d’octubre, a les 20 hores, amb ‘Dies de joventut’ (1929), primer llargmetratge filmat per Ozu amb sol 25 anys i la primera de les seues pel·lícules que es conserva. Es tracta d’una comèdia lleugera repleta de gags sobre dos mals estudiants universitaris de Tòquio que s’enamoren de la mateixa dona.

Tant la pel·lícula com el cicle seran presentats per Nuria Castellote, tècnica de Programació de la Filmoteca Valenciana. A més, la projecció comptarà amb música en directe a càrrec del pianista Arcadi Valiente, que acompanyarà també altres sessions del cicle.

Poc conegut pel gran públic, Yasujiro Ozu (1903-1963) està considerat un mestre per molts cineastes de generacions posteriors. «Si existira alguna cosa com el tresor sagrat del cinema, per a mi seria l’obra del director japonés Yasujiro Ozu», va afirmar el director alemany Wim Wenders, que li va retre homenatge a ‘Tòquio-ga’ i, més recentment, en ‘Perfect Days’.

La seua influència arriba fins a la nova fornada de cineastes espanyoles. Carla Simón, directora de ‘Estiu 1993’ i ‘Alcarràs’, ha dit sobre el director: «Pel meu interès en la família i en la infància, Ozu és un cineasta que m’ha acompanyat des de fa molt».

La cineasta Celia Rico, directora de ‘Viaje al cuarto de una madre’ i ‘LOs pequeños amores’, posa el focus en la depuració de la posada en escena del japonès: «Amb els mínims mitjans possibles i amb el·lipsis, Ozu aconseguix arribar al vertader nucli de les coses; el seu cinema ha sigut una brúixola per a no perdre’m.»

Pocs cineastes en la història del cinema han aconseguit capturar la naturalesa humana i les emocions que mouen a les persones d’una forma tan constant, tan subtil i delicada com Yasujiro Ozu. Este era l’únic objectiu del seu cinema. «El que vull plasmar és la humanitat, aquest calor humana que em commou», afirmava.

En bona part de la seua obra, Ozu va filmar variacions dels mateixos temes: les relacions entre pares i fills, el xoc entre tradició i modernitat, la malenconia pel pas del temps, la poètica del quotidià.

A esta constància temàtica se suma un estil absolutament recognoscible i la presència recurrent d’alguns intèrprets com Chishu Ryu, Setsuko Hara, Kinuyo Tanaka, Haruko Sugimura i Kuniko Miyake. Tot això convertix l’obra del cineasta japonés en una de les més coherents de la història del cinema, han destacat.

Últimes notícies

El Vila-real visita Dortmund en Champions amb Foyth descartat i Romero en dubte

El Vila-real arriba al debut en la Lliga de Campions contra el Borussia Dortmund sense haver guanyat encara en lliga i amb la baixa segura de Juan Foyth i el dubte de Carlos Romero.

El nou Valencia Basket de Xavi Albert debuta en pretemporada contra el Casademont Zaragoza

El Valencia Basket d’Xavi Albert disputa dilluns a Benicarló el seu primer amistós oficial de pretemporada contra el Casademont Zaragoza, amb fins a nou fitxatges i algunes baixes destacades.

Cap de setmana amb cels rasos i calor al sud de Castelló i prelitoral de València

El primer cap de setmana de setembre es tanca amb estabilitat, cels poc nuvolosos i temperatures altes a l’interior i prelitoral de València i al sud de Castelló, segons l’Aemet. Les màximes baixen a Castelló però tornen a pujar a València i al sud d’Alacant a l’inici de setmana.

Les obres d’emergència en els col·legis afectats per la dana ja estan acabades

La Generalitat ha conclòs les obres d’emergència en més de 60 centres educatius de la província de València afectats per la dana d’octubre de 2024, amb una inversió superior als 21,5 milions d’euros.

Detingut a Alcoi per empadronar estrangers irregulars per 250 euros

La Policia Nacional ha detingut a Alcoi un home de 59 anys acusat d’empadronar estrangers en situació irregular al seu domicili per 250 euros. L’investigat hauria col·laborat en la permanència il·legal mitjançant empadronaments ficticis per a facilitar tràmits de documentació.

Un avi s’enfronta a 30 anys de presó per abusos sexuals als seus cinc néts a l’Horta Nord

Un home octogenari serà jutjat a València acusat d’abusar sexualment dels seus cinc néts menors durant més d’una dècada. La mateixa setmana, l’Audiència Provincial també jutjarà casos d’agressió sexual, homicidi en grau de temptativa i frau a la Seguretat Social.

Aubameyang remunta a Vila-real i deixa el Villarreal sense victòria

El Deportivo de A Coruña ha remuntat al camp del Villarreal (2-3) amb un Aubameyang decisiu, autor del gol final i de dues assistències.

Golejada del Torrent en l’estrena en Tercera davant l’Español de San Vicente

El Torrent CF ha debutat en Tercera Federació amb una contundent victòria per 4-0 davant el CD Español de San Vicente a Sant Gregori i es presenta com un dels candidats a l’ascens.