La Fira del Llibre de València, preparada per a «un any de rècord» amb més autors que mai i 1.300 activitats

La Fira del Llibre de València calfa motors en la seua 59 edició per a una any de «rècords» amb «més autors que mai» i un total d’1.300 activitats per a tots els públics. La festa del llibre valenciana aterrarà als Jardins de Vivers del 25 d’abril al 5 de maig amb 82 expositors que ocuparan prop de 120 casetes.

Així ho han destacat aquest dimecres, en una roda de premsa al Saló de Cristall de l’Ajuntament de València, el director del certamen, Manolo Gil; el president del Gremi de Llibrers de València, Juan Pedro Font de Mora, i la presidenta de la Fundació Fira del Llibre de València, María Bravo. L’acte ha comptat amb la presència del regidor de Cultura, José Luis Moreno.

Font de Mora ha destacat que, «si el temps acompanya, podem ser bastant optimistes perquè enguany presentem molts llibres i moltes novetats i ens agrada pensar que serà un any espectacular». «Esperem que siga també l’any del rècord de vendes», ha manifestat.

En aquest sentit, la presidenta de la Fundació Fira del Llibre de València ha indicat que «sempre» són «molt cauts» a l’hora de fer prediccions sobre com anirà la fira, ja que considera que «hi ha molts factors com el temps que no depenen de nosaltres», però assegura que són «molt optimistes».

Per la seua banda, Manolo Gil ha explicat que «autors convidats per l’organització de la fira tindrem al voltant dels cent però, aparte, estan els que venen específicament a les casetes».

Segons Gil, aquest és un any «de rècords», ja que si es tenen en compte «els autors que ens visiten, les presentacions, les activitats familiars i escolars, i les signatures que es fan tant en organització com en les casetes, tenim 1.300 activitats en deu dies, és a dir, a les casetes van més autors que mai».

Grans noms de la literatura nacional i valenciana com Fernando Aramburu, Elvira Cambrils, César Pérez Gellida, Teresa Pascual, Jesús Carrasco, Andrés Neuman, Sebastià Alzamora, Alice Kellen, Carla Antonelli, Valeria Corream, Mariola Cubells, Pol Guasch, Sara Torres, Emma Zafón, Maria Herreros, o Martí Domínguez, es donaran cita en la Fira del Llibre de València on llibreries, editorials i organismes i institucions exposaran les últimes novetats literàries per a tots els gustos literaris i per a totes les edats.

ANIVERSARI I COMMEMORACIONS

El públic lector podrà gaudir de presentacions de llibres, signatures d’autors i autores, conferències, taules redones, tallers infantils i juvenils, espectacles musicals, concursos i altres activitats culturals. De la mateixa manera, estaran presents els aniversaris i commemoracions més destacades del món de la literatura, com per exemple el centenari del poeta valencià Vicent Andrés Estellés, el 60 aniversari de Mafalda, el 65 aniversari d’Astérix i el 25 del Grúfalo.

Una de les activitats més concorregudes de la Fira són els clubs de lectura. Enguany un dels seus protagonistes seran César Pérez Gellida, que es trobarà amb els seus lectors el primer dia de Fira per a parla de ‘Bajo tierra seca’, premi Nadal 2024. En valencià, el club de lectura comptarà amb Elvira Cambrils, que compartirà amb el públic lector els secrets de la seua última novella ‘Argilla i calç’, premi Enric Valor de Novel·la 2023.

Així mateix, la cita cultural distingirà amb els seus premis a Paco Roca (28 d’abril), Teresa Pascual (4 de maig) i Elisa Ferrer (27 d’abril) amb la finalitat de reconèixer l’aportació literària, trajectòria en valencià i el talent emergent respectivament.

Entre les seues novetats, la Fira del Llibre de València s’inaugurarà a la vesprada del 25 d’abril, a les 17.00, amb el pregó inaugural a càrrec de l’escriptor Josep Ballester Roca, catedràtic de Didàctica de la Llengua i la Literatura de la Universitat de València, poeta, assagista i traductor.

Entre els expositors de la Fira destaquen, per sobre de tot, les llibreries independents, però també estaran presents entitats públiques, cadenes, editorials i distribuïdors, entre altres.

Com en cada edició, el valencià té una presència important lloc que ho té com a llengua oficial de les seues comunicacions. Aproximadament un 40% de les activitats programades són en valencià, destacant en aquest sentit el conjunt de les dirigides al públic escolar.

ART, IL·LUSTRACIÓ I ARTS ESCÈNIQUES

La fira va més enllà dels llibres i, per això, acollirà tres esdeveniments artístics que la convertiran en un punt de trobada per als professionals del sector.

En primer lloc, l’artista Lluís Salvador (València, 1978) conegut pel seu treball innovador i creatiu en el món de l’art urbà, realitzarà un mural els dies 25 i 26 d’abril en la caseta d’organització, on s’ha instal·lat una lona ‘ad hoc’ perquè el muralista puga expressar el seu art. Salvador ha dirigit projectes com el Festival d’art urbà Zedre Art & Bikes o La Trini Espai d’Art.

L’artista realitzarà una peça improvisada amb pintura plàstica i esprai a color, combinant-la amb la pintura negra dels raspalls. Els visitants podran observar en directe com l’artista transforma un espai en blanc en una obra d’art «sorprenent i colorida».

D’altra banda, per a celebrar el Dia Internacional de la Dansa la Companyia Jove C-DANSA visitarà la fira per segon any consecutiu. Es tracta del projecte del Conservatori Professional de Dansa de València destinat a l’alumnat dels últims cursos, que s’inclou com a eina per a afavorir la participació en treballs dirigit per creadors i creadores professionals de l’escena actual.

La companyia actuarà el dissabte 27 a les 19h en l’Espai Obert, delectant al públic amb un espectacle dirigit per Maite Bacete-García.

A més, l’Associació de Professionals de la Il·lustració Valenciana (APIV) torna a la Fira del Llibre amb l’exposició col·lectiva anual ‘Quan Gaza clama’, centrada en la situació que es viu a l’altra riba del Mediterrani. Amb la finalitat de fer pública la seua denúncia l’APIV instal·larà uns tòtems il·lustrats que estaran disposats per tot el recinte. L’exposició es podrà gaudir durant tot el període que dura la fira del llibre.

També s’han programat diferents actuacions musicals i la visita de la Jove Muixeranga de València, que repetirà la cercavila per tot el recinte de la Fira.

Com a novetat, els visitants podran consultar tota la programació actualitzada des de l’app de la Fora del Llibre, disponible en les plataformes d’Android i Apple. Igualment, tota la informació de la Fira també podrà trobar-se en la web.

El cartell de la fira, obra de la dibuixant de còmic Ana Penyas, ret homenatge també a alguns dels personatges més importants de la història de la literatura, com per exemple Julio Cortázar, de qui commemorem el 40 aniversari de la seua mort; Franz Kafka, en el centenari de la seua defunció; Mafalda, el personatge de Quino que enguany compleix seixanta anys i diversos autors valencians, entre ells Maria Beneyto, nascuda a València i escriptora de l’any 2025, i Vicent Andrés Estellés, de qui celebrem el centenari del naixement, i de qui es presentarà la seua biografia.

Últimes notícies

Diana Morant agraïx a Ana Barceló la seua tasca després de renunciar a repetir com a alcaldessa d’Alacant

La ministra Diana Morant ha reconegut públicament el treball i el compromís d’Ana Barceló després que l’exconsellera de Sanitat haja anunciat que no repetirà com a candidata a l’alcaldia d’Alacant en 2027. La líder del PSPV ha destacat en xarxes socials la seua manera de fer política, centrada a millorar la vida de la gent.

Cullera activa un macrodispositiu amb 700 efectius per al festival Zevra

Cullera ha activat un dispositiu especial de més de 700 persones per garantir la seguretat del Zevra Festival, que espera més de 150.000 assistents en tres dies. L’Ajuntament remarca l’esforç de coordinació entre cossos policials i administracions per assegurar convivència i resposta ràpida davant emergències.

Les màximes es moderen al final de la tercera onada de calor però freguen encara els 40 graus

Les màximes han baixat fins a nou graus en la Comunitat Valenciana respecte a dijous, però moltes poblacions continuen acostant-se als 40. Requena, Beneixama, Teresa de Cofrentes i Alcoi han tornat a registrar valors molt alts.

PSPV i Compromís carreguen contra la deriva racista de PP i Vox en la llei d’acompanyament

PSPV i Compromís han acusat PP i Vox d’impulsar una deriva racista i xenòfoba en la llei d’acompanyament als pressupostos de la Generalitat i han anunciat mesures com un recurs d’inconstitucionalitat. Les crítiques se centren en la introducció del principi de prioritat nacional en normes socials com la Renda Valenciana d’Inclusió i la Llei de Serveis Socials.

Josan Ferrández seguirà un any més com a capità de l’Elx

L’Elx ha confirmat la renovació per una temporada del capità Josan Ferrández, que encadenarà així el seu desé curs al primer equip franjiverd.

PP i Vox blinden la ‘prioritat nacional’ en ajudes socials i funció pública

PP i Vox han pactat una trentena d'esmenes a la llei d'acompanyament perquè la 'prioritat nacional' regisca l'accés a prestacions socials i introduïxen noves obligacions en la funció pública, com treballar amb el rostre descobert.

El PP veu en el relleu de Barceló un intent del PSOE d’evitar un nou desastre electoral a Alacant

La portaveu del PP a Alacant, Mari Carmen de España, interpreta la renúncia d’Ana Barceló a repetir com a candidata a l’Alcaldia el 2027 com un moviment desesperat del PSOE per frenar un altre mal resultat a la ciutat.

El Consell rebutja la quita com a parxe i reclama una solució global a la infrafinançació

El portaveu del Consell, Miguel Barrachina, considera que la quita de 11.000 milions plantejada pel Govern central és només un parxe i reclama un nou model de finançament autonòmic pactat per totes les comunitats, amb un fons de nivellació.