8.8 C
València
Dijous, 20 novembre, 2025

La Fira del Llibre de València, preparada per a “un any de rècord” amb més autors que mai i 1.300 activitats

La Fira del Llibre de València calfa motors en la seua 59 edició per a una any de “rècords” amb “més autors que mai” i un total d’1.300 activitats per a tots els públics. La festa del llibre valenciana aterrarà als Jardins de Vivers del 25 d’abril al 5 de maig amb 82 expositors que ocuparan prop de 120 casetes.

Així ho han destacat aquest dimecres, en una roda de premsa al Saló de Cristall de l’Ajuntament de València, el director del certamen, Manolo Gil; el president del Gremi de Llibrers de València, Juan Pedro Font de Mora, i la presidenta de la Fundació Fira del Llibre de València, María Bravo. L’acte ha comptat amb la presència del regidor de Cultura, José Luis Moreno.

Font de Mora ha destacat que, “si el temps acompanya, podem ser bastant optimistes perquè enguany presentem molts llibres i moltes novetats i ens agrada pensar que serà un any espectacular”. “Esperem que siga també l’any del rècord de vendes”, ha manifestat.

En aquest sentit, la presidenta de la Fundació Fira del Llibre de València ha indicat que “sempre” són “molt cauts” a l’hora de fer prediccions sobre com anirà la fira, ja que considera que “hi ha molts factors com el temps que no depenen de nosaltres”, però assegura que són “molt optimistes”.

Per la seua banda, Manolo Gil ha explicat que “autors convidats per l’organització de la fira tindrem al voltant dels cent però, aparte, estan els que venen específicament a les casetes”.

Segons Gil, aquest és un any “de rècords”, ja que si es tenen en compte “els autors que ens visiten, les presentacions, les activitats familiars i escolars, i les signatures que es fan tant en organització com en les casetes, tenim 1.300 activitats en deu dies, és a dir, a les casetes van més autors que mai”.

Grans noms de la literatura nacional i valenciana com Fernando Aramburu, Elvira Cambrils, César Pérez Gellida, Teresa Pascual, Jesús Carrasco, Andrés Neuman, Sebastià Alzamora, Alice Kellen, Carla Antonelli, Valeria Corream, Mariola Cubells, Pol Guasch, Sara Torres, Emma Zafón, Maria Herreros, o Martí Domínguez, es donaran cita en la Fira del Llibre de València on llibreries, editorials i organismes i institucions exposaran les últimes novetats literàries per a tots els gustos literaris i per a totes les edats.

ANIVERSARI I COMMEMORACIONS

El públic lector podrà gaudir de presentacions de llibres, signatures d’autors i autores, conferències, taules redones, tallers infantils i juvenils, espectacles musicals, concursos i altres activitats culturals. De la mateixa manera, estaran presents els aniversaris i commemoracions més destacades del món de la literatura, com per exemple el centenari del poeta valencià Vicent Andrés Estellés, el 60 aniversari de Mafalda, el 65 aniversari d’Astérix i el 25 del Grúfalo.

Una de les activitats més concorregudes de la Fira són els clubs de lectura. Enguany un dels seus protagonistes seran César Pérez Gellida, que es trobarà amb els seus lectors el primer dia de Fira per a parla de ‘Bajo tierra seca’, premi Nadal 2024. En valencià, el club de lectura comptarà amb Elvira Cambrils, que compartirà amb el públic lector els secrets de la seua última novella ‘Argilla i calç’, premi Enric Valor de Novel·la 2023.

Així mateix, la cita cultural distingirà amb els seus premis a Paco Roca (28 d’abril), Teresa Pascual (4 de maig) i Elisa Ferrer (27 d’abril) amb la finalitat de reconèixer l’aportació literària, trajectòria en valencià i el talent emergent respectivament.

Entre les seues novetats, la Fira del Llibre de València s’inaugurarà a la vesprada del 25 d’abril, a les 17.00, amb el pregó inaugural a càrrec de l’escriptor Josep Ballester Roca, catedràtic de Didàctica de la Llengua i la Literatura de la Universitat de València, poeta, assagista i traductor.

Entre els expositors de la Fira destaquen, per sobre de tot, les llibreries independents, però també estaran presents entitats públiques, cadenes, editorials i distribuïdors, entre altres.

Com en cada edició, el valencià té una presència important lloc que ho té com a llengua oficial de les seues comunicacions. Aproximadament un 40% de les activitats programades són en valencià, destacant en aquest sentit el conjunt de les dirigides al públic escolar.

ART, IL·LUSTRACIÓ I ARTS ESCÈNIQUES

La fira va més enllà dels llibres i, per això, acollirà tres esdeveniments artístics que la convertiran en un punt de trobada per als professionals del sector.

En primer lloc, l’artista Lluís Salvador (València, 1978) conegut pel seu treball innovador i creatiu en el món de l’art urbà, realitzarà un mural els dies 25 i 26 d’abril en la caseta d’organització, on s’ha instal·lat una lona ‘ad hoc’ perquè el muralista puga expressar el seu art. Salvador ha dirigit projectes com el Festival d’art urbà Zedre Art & Bikes o La Trini Espai d’Art.

L’artista realitzarà una peça improvisada amb pintura plàstica i esprai a color, combinant-la amb la pintura negra dels raspalls. Els visitants podran observar en directe com l’artista transforma un espai en blanc en una obra d’art “sorprenent i colorida”.

D’altra banda, per a celebrar el Dia Internacional de la Dansa la Companyia Jove C-DANSA visitarà la fira per segon any consecutiu. Es tracta del projecte del Conservatori Professional de Dansa de València destinat a l’alumnat dels últims cursos, que s’inclou com a eina per a afavorir la participació en treballs dirigit per creadors i creadores professionals de l’escena actual.

La companyia actuarà el dissabte 27 a les 19h en l’Espai Obert, delectant al públic amb un espectacle dirigit per Maite Bacete-García.

A més, l’Associació de Professionals de la Il·lustració Valenciana (APIV) torna a la Fira del Llibre amb l’exposició col·lectiva anual ‘Quan Gaza clama’, centrada en la situació que es viu a l’altra riba del Mediterrani. Amb la finalitat de fer pública la seua denúncia l’APIV instal·larà uns tòtems il·lustrats que estaran disposats per tot el recinte. L’exposició es podrà gaudir durant tot el període que dura la fira del llibre.

També s’han programat diferents actuacions musicals i la visita de la Jove Muixeranga de València, que repetirà la cercavila per tot el recinte de la Fira.

Com a novetat, els visitants podran consultar tota la programació actualitzada des de l’app de la Fora del Llibre, disponible en les plataformes d’Android i Apple. Igualment, tota la informació de la Fira també podrà trobar-se en la web.

El cartell de la fira, obra de la dibuixant de còmic Ana Penyas, ret homenatge també a alguns dels personatges més importants de la història de la literatura, com per exemple Julio Cortázar, de qui commemorem el 40 aniversari de la seua mort; Franz Kafka, en el centenari de la seua defunció; Mafalda, el personatge de Quino que enguany compleix seixanta anys i diversos autors valencians, entre ells Maria Beneyto, nascuda a València i escriptora de l’any 2025, i Vicent Andrés Estellés, de qui celebrem el centenari del naixement, i de qui es presentarà la seua biografia.

Últimes notícies

Dijous poc nuvolós en la Comunitat Valenciana, màximes a la baixa i vent fort en el nord de Castelló

Jornada estable amb cels poc nuvolosos i descens de les màximes. El vent del nord-oest deixarà ratxes molt fortes en el nord de Castelló i el divendres continuarà baixant la temperatura.

La Fiscalia investiga al bisbe Munilla per declaracions sobre teràpies de conversió

La Fiscalia Provincial de Madrid ha incoat diligències per possible delicte d'odi o lesió a la dignitat després d'unes manifestacions del bisbe Josep Ignacio Munilla. La denúncia va partir de la plataforma El teu poble i el meu i el prelat nega haver atacat a col·lectius LGTBI.

Morant defén que la llibertat de Cerdán és una decisió jurídica i reivindica les mesures del PSOE

La ministra ha subratllat que l'eixida de presó de Santos Cerdán depén dels jutges, mentres el PSOE ha actuat de manera interna amb la seua expulsió i la petició de l'acta. També ha contraposat la resposta socialista amb la del PP a Almeria i ha reiterat la col·laboració amb la justícia.

Morant defén la ciència enfront dels negacionistes i destaca la reconstrucció després de la DANA

La ministra ha reivindicat la inversió en investigació i el paper de l'evidència abans, durant i després de la DANA, amb un homenatge a més de 200 professionals. A més, ha demanat un pacte d'Estat contra l'emergència climàtica.

Tellado dona per fet que PP i Vox anteposaran l’interés general en la Comunitat Valenciana

Miguel Tellado ha assegurat que PP i Vox tancaran en termini un acord en la Comunitat Valenciana i que anteposaran l'interés general al partidista. Ha situat la reconstrucció de la província de València després de la DANA com a prioritat del futur pacte.

València prova l’evacuació a la Torre i activa per primera vegada una alarma sonora

L'Ajuntament ha realitzat un simulacre d'inundació a la Torre per a provar l'evacuació de persones vulnerables i un nou sistema d'avís sonor. Més d'un centenar de professionals han participat per a mesurar temps de resposta i coordinació.

Morant acusa a Feijóo i Abascal de ‘condemnar als valencians a repetir la història’

La líder dels socialistes valencians ha qüestionat que el PP plantege eleccions en totes les autonomies menys en la Comunitat Valenciana i ha rebutjat la candidatura de Juanfran Pérez Llorca, que vincula a un pacte amb la ultradreta.

L’Elx allibera el dijous les últimes mil entrades per a rebre al Reial Madrid

L'Elx posarà a la venda este dijous, des de les 11.00 i només en línia, les últimes mil localitats per al partit del diumenge (21.00) en el Martínez Valero. El ple està quasi assegurat i hi ha seients amb visibilitat reduïda.