La Generalitat ha assegurat que quatre de cada cinc famílies afectades per la DANA seguixen pendents de cobrar les ajudes de primera necessitat del Govern d’Espanya. La dada equival al 80% de les llars que continuen a l’espera, la qual cosa allarga la incertesa dels qui necessiten liquiditat per a gastos bàsics. A més, el 96% dels fons municipals roman sense executar per ‘les dificultats burocràtiques’ que manté l’Executiu.
El portaveu del Consell, Miguel Barrachina, ha traslladat estes crítiques després del ple, en presentar el seguiment del Pla Endavant. Segons el seu balanç, el programa ha aconseguit el 57% d’iniciatives ja finalitzades o en curs, amb 45 actuacions completades i 151 en execució d’un total de 196. Això implica que una part rellevant de les mesures encara està pendent d’arrancar, mentres es prioritzen les que alleugen primer l’impacte social i econòmic.
Avanç del Pla Endavant
Des de l’inici de l’any s’han començat 26 actuacions i abans del 31 de març s’iniciaran altres 63, per la qual cosa l’execució manté una tendència ‘sostinguda i positiva’. El calendari anunciat suggerix una acceleració a curt termini per a consolidar objectius i tancar expedients en marxa.
Al febrer s’han completat 10 actuacions, entre elles passos per a la declaració de l’Albufera com a reserva de la biosfera, el reforç de la xarxa d’ecoparcs i bonificacions per l’ús d’estos punts. Amb això es busca reforçar la gestió de residus i avançar en la protecció de l’entorn més sensible.
A més, s’han concedit més de 100 milions d’euros per a la reactivació de negocis, s’han condicionat 190 quilòmetres de camins rurals i s’han retirat residus en parcs naturals. Segons el recompte oficial, ja són 45 les iniciatives completades, amb incidència directa en la reobertura d’activitat, la millora d’accessos i la reducció de l’impacte ambiental.
Mentres la Generalitat reivindica l’avanç del seu pla, el Consell ha subratllat que els pagaments de primera necessitat depenen de decisions estatals i que el bloqueig de fons municipals limita la capacitat de resposta dels ajuntaments. Fins que es desbloquegen estos tràmits, la cobertura pública per a les famílies afectades continuarà sent parcial.



