La Generalitat dispensarà gratis en els festivals de música un sensor químic de drogues per a evitar la violència sexual

Camarero advertix que entre el 35 i el 40% de les agressions sexuals “ateses de manera oficial” són baix submissió química

VALÈNCIA, 31 (EUROPA PRESS)

La vicepresidenta i consellera de Servicis Socials, Igualtat i Habitatge, Susana Camarero, ha anunciat que la Generalitat dispensarà de manera gratuïta en els Punts Violeta de festivals de música un sensor químic per a detectar drogues de submissió “amb l’objectiu de reduir la violència sexual”.

Així ho ha exposat Camarero este dimecres en la presentació dels vials de detecció de drogues, com l’àcid Gamma-HidroxiButílico (GHB) o èxtasi líquid, al campus de la Universitat de València situat a Burjassot. A l’acte han assistit també la rectora d’esta universitat, Mavi Mestre, i de la Politècnica de València, José I. Capilla.

Tant científics de la Universitat Politècnica com de la Universitat de València i del Laboratori de l’Institut de reconeixement Molecular i Desenvolupament Tecnològic han participat en la investigació.

La vicepresidenta ha destacat “la contribució d’estes dos universitats a la recerca d’elements preventius de delictes sexuals” amb esta iniciativa pionera que s’estrenarà en el pròxim ‘Medusa Sunbeach Festival’ de Cullera.

També està previst incorporar de manera generalitzada el dispositiu a altres festivals de música i esdeveniments lúdics que se celebren a la Comunitat Valenciana.

Així mateix, la consellera ha mostrat la seua satisfacció amb el “nou pas que ha donat la Generalitat en la lluita contra la violència sexual, una de les violències que més ens preocupa i ens ocupa en els últims mesos”.

“Este Consell aposta per usar totes les eines al seu abast per a lluitar contra la xacra social de les agressions sexuals”, ha assenyalat Camarero, qui ha lloat “la voluntat i obstinació de transferència del coneixement que es genera des de la ciència cap a la societat”.

“MÉS ENLLÀ DE REGISTRES OFICIALS”

Al mateix temps, Camarero ha advertit que “entre el 35 i el 40 per cent de les agressions sexuals “ateses de manera oficial” es produïxen baix submissió química, a les quals caldria sumar “la sospita d’una xifra, encara major, que va més enllà dels registres oficials”.

Segons dades de l’Institut Nacional de Toxicologia i Ciències Forenses, en el 88 per cent de les denúncies per agressió sexual es detecta la presència d’alguna substància. La més freqüent és l’alcohol (61,7 per cent), seguit dels fàrmacs (40,2 per cent) i de les drogues il·lícites (27,1 per cent).

“Hem de prevenir-ho, hem d’ajudar als joves, als adolescents, que estan en els festivals, en estes festes, perquè no els ocórrega”, ha asseverat.

En este sentit, ha remarcat que des de la Generalitat s’estan duent a terme diferents activitats amb l’objectiu de reduir la “violència sexual”. Així, esta nova mesura se suma a les ja contemplades en el ‘Protocol d’actuació contra les Violències Sexuals en espais d’oci de la Comunitat Valenciana’, adaptat per la vicepresidència i conselleria de Servicis Socials a les circumstàncies actuals “per a fer-ho més àgil, eficaç i senzill”.

“Dins de les activitats que estem fent, del treball que s’està desenvolupant per part de la secretaria autonòmica d’Igualtat i del comissionat de Lluita contra la Violència, estem engegant un protocol en festes populars, un protocol de detecció i de prevenció de violència sexual”, ha assegurat.

Així mateix, el nombre telefònic que va entrar en marxa en el mes de març –900 22 00 22, telèfon 24 hores per la Generalitat per a l’atenció a les víctimes d’agressions sexuals– “va a ajudar i està ajudant”, ha asseverat.

Segons ha explicat, la Generalitat ja ha posat a disposició aquests nous dispositius que detecten drogues als ajuntaments i més de 80 tindran aquest instrument este estiu.

Així mateix, ha avançat que, en breu, “veuran la llum tres nous Centres d’Atenció Integral 24 hores per a Víctimes d’Agressió Sexual a Alacant, Castelló de la Plana i València abans que finalitze l’any per a reforçar la lluita contra estos delictes i aconseguir una Comunitat lliure d’agressions, on els nostres joves gaudisquen de les seues festes sense perill”.

La consellera ha incidit que la Generalitat “fa un pas més per a prevenir la violència sexual i ajudar als nostres joves a tenir uns festivals segurs, a gaudir de l’oci sense tenir cap perill que siguen víctimes de qualsevol delicte d’este tipus”.

Últimes notícies

Set autors espanyols, entre ells la valenciana Laura Pérez, opten als Premis Eisner 2026

Set creadors espanyols, amb la il·lustradora valenciana Laura Pérez com un dels noms destacats, figuren entre els nominats als Premis Eisner 2026 en diverses de les seues categories.

Olasagasti apel·la a l’empenyiment de l’afició del Llevant per a aconseguir la permanència davant el Mallorca

Jon Ander Olasagasti subratlla que el suport de l'afició del Llevant serà clau enfront del Mallorca, rival directe per la permanència, després de l'impuls que va suposar guanyar a Vigo.

La Comunitat Valenciana usarà detectors de radiofreqüència en la pròxima PAU per a frenar el frau

La Comunitat Valenciana implantarà en la pròxima PAU detectors de radiofreqüència per a localitzar dispositius electrònics ocults i exigirà mòbils totalment apagats i sense rellotges a l'aula.

Greu un home atropellat pel tramvia després de caure a la via a Alacant

Un home de 48 anys ha resultat ferit greu en caure de manera accidental a la via del tramvia a Alacant i ser atropellat per un comboi de la línia 2, la qual cosa va obligar a interrompre el servici durant 20 minutos.

El Centre del Carme reivindica a 60 artistes marcats per la dana en la mostra Genealogies del territori

El Centre del Carme presenta l'exposició Genealogies del territori, amb obres de 60 artistes afectats per la dana, que reflexionen sobre el territori, la memòria i la petjada de l'aigua.

Educació cita als sindicats el dilluns per a reprendre la negociació en plena vaga del professorat

La Conselleria d'Educació convoca als sindicats docents el dilluns a les 16 hores per a la segona reunió de la Taula sectorial des de l'inici de la vaga indefinida, després d'una proposta considerada insuficient per les organitzacions sindicals.

El Consell acusa a Arcadi España d’ignorar la carta de Pérez Llorca sobre finançament

El conseller José Antonio Rovira retrau al ministre Arcadi España que no haja respost a la carta enviada per Juanfran Pérez Llorca el 30 de març i dubte que el Govern aprove un nou model de finançament autonòmic.

Vox acusa a la Generalitat de falta de lideratge en la gestió de la dana de 2024

Vox sosté en les seues conclusions a la comissió d'investigació de Les Corts que la gestió de la dana de 2024 va evidenciar greus carències de lideratge i coordinació per part de la Generalitat i del Govern central.