9.5 C
València
Diumenge, 28 desembre, 2025

La increïble, però real, guerra d’Ucraïna

La guerra d’Ucraïna dura ja un any i quasi huit mesos. I desenes de milers de morts, entre civils i soldats… I no es veu el final de tan tràgica confrontació. La tenim ja com si fora la crònica diària d’un campionat de futbol, d’unes olimpíades o del Tour de França. Ens hem acostumat tant que ja a penes impressiona. Això haguera resultat increïble que passara a Europa, encara que siga la de l’Est, fa només tres o quatre anys. Però ahí està. I està per la política agressiva i invasora de Rússia i també per la política igualment agressiva del règim d’Ucraïna, contra els mateixos ucraïnesos, especialment, de la part russoparlant. Però també, i especialment, per l’expansionisme de l’OTAN cap a l’est europeu, instigat pels EUA. Deia en un article publicat en el diari Levante-EMV, el 26-09-2022, que quan esclata una guerra, la primera cosa que s’hauria de fer és acordar un alto el foc, pactar l’acord de finalització del conflicte i concertar les bases organitzatives i polítiques del futur immediat de les zones en conflicte. Això, entre els contendents, a soles o acompanyats de parts neutrals i dissuasòries. 

Però no s’ha produït eixe necessari alto el foc, ni pareix que vaja a produir-se prompte. Pel que es veu, fan falta més morts, més desastres i més tragèdies bèl·liques. I mentrestant, la majoria dels països del dit Occident, entre ells Espanya, no paren d’enviar armament a Ucraïna, contribuint a augmentar la nòmina de morts i més morts.

Però, a més de la indignació que produïxen els contendents, especialment Rússia, també produïx reprobació i malestar la posició de les grans potències que dominen i controlen les Nacions Unides, la mateixa organització de l’ONU i la Unió Europea, per l’absència de propostes per a la pau i per a un futur territorial i polític en l’Europa oriental que evite eixes confrontacions, d’acord amb els principis propis de la civilització moderna i democràtica   

I cal ajudar Ucraïna, que és la que s’ha vist invadida i és la part dèbil del conflicte bèl·lic, però l’ajuda hauria d’estar condicionada a un projecte polític d’una Ucraïna autènticament democràtica, a on tinguen cabuda tots els partits i ideologies amb presència en eixe país. 

La gran culpable d’eixa guerra és Rússia, que és l’agressora-invasora, però l’expansionisme de l’OTAN, els nacionalismes prorús i ucraïnés, la política centralista de Kíev i la relegació i marginació, per llei, del rus a Ucraïna, parlat pel 30% de la població ucraïnesa, també són responsables en alguna mesura d’esta confrontació. I l’OTAN deu parar l’expansió. I preparar la seua reducció i/o conversió en una organització per la pau. I el desarmament i la desmilitarització deu obrir-se pas en tota la política mundial. Encara que això, ara, siga una quimera. Però a vore si després d’esta guerra, i del “llegat” tan “modèlic” que deixa, s’aconseguix que tornem a una cultura del desarmament i de la desmilitarització, com fa alguns anys es va practicar.     

*Leo Giménez és lingüista

Últimes notícies

Famílies dels desapareguts a Indonèsia reclamen mantindre la busca fins a trobar-los

Les famílies de quatre persones desaparegudes després d'un naufragi a Indonèsia han demanat que l'operatiu no es detinga i han agraït el suport rebut. Han assenyalat que l'única informació oficial és que la busca continuarà este diumenge i que alguns afins viatgen al país.

La pluja desvia 9 vols i tala la línia 1 de Rodalia a València

El temporal ha obligat a desviar nou vols a Manises i ha interromput el servici entre Alginet i Castelló. Bombers reforcen l'operatiu sense danys personals.

Aemet ha elevat a roig l’avís per pluges en el litoral sud de València i la Generalitat ha emés un És_Alert

Aemet ha elevat a roig l'avís per pluges en el litoral sud de València i la Generalitat ha enviat un És_Alert. La previsió apunta a més de 180 l/m² en 12 hores.

La revolució festiva de farina i ous pren el poder a Ibi

Ibi ha celebrat la seua jornada de 'els enfarinats' amb una presa simbòlica del poder a base de farina i ous podrits, recaptació solidària i normes absurdes.

El temporal provoca desallotjaments a Alacant i desborda barrancs a València

El temporal ha obligat a desallotjaments preventius a Benferri i ha desbordat barrancs a La Safor i Orihuela. Es demana màxima precaució en A-7 i A-3.

Pluges torrencials colpegen la Comunitat Valenciana i sumen 113 l/m² en Simat

Les pluges descarreguen amb força en la Comunitat Valenciana i deixen 113 l/m² a Simat de la Valldigna, amb 44 en mitja hora. Aemet manté avís taronja en tota la província de València.

Famílies dels desapareguts a Indonèsia reclamen que la busca seguisca fins a trobar-los

Les famílies de quatre persones desaparegudes després d'un naufragi a Indonèsia han agraït el suport rebut i han demanat que l'operatiu continue sense descans. Membres de diverses famílies viatgen al país per a seguir de prop les gestions.

Emergències activa l’alerta hidrològica en la conca del Segura per l’augment del cabal

El Centre de Coordinació d'Emergències ha activat l'alerta hidrològica en municipis de la conca del Segura per la pujada del cabal. Aemet ha activat avís taronja per pluges a la província de València.