La increïble, però real, guerra d’Ucraïna

La guerra d’Ucraïna dura ja un any i quasi huit mesos. I desenes de milers de morts, entre civils i soldats… I no es veu el final de tan tràgica confrontació. La tenim ja com si fora la crònica diària d’un campionat de futbol, d’unes olimpíades o del Tour de França. Ens hem acostumat tant que ja a penes impressiona. Això haguera resultat increïble que passara a Europa, encara que siga la de l’Est, fa només tres o quatre anys. Però ahí està. I està per la política agressiva i invasora de Rússia i també per la política igualment agressiva del règim d’Ucraïna, contra els mateixos ucraïnesos, especialment, de la part russoparlant. Però també, i especialment, per l’expansionisme de l’OTAN cap a l’est europeu, instigat pels EUA. Deia en un article publicat en el diari Levante-EMV, el 26-09-2022, que quan esclata una guerra, la primera cosa que s’hauria de fer és acordar un alto el foc, pactar l’acord de finalització del conflicte i concertar les bases organitzatives i polítiques del futur immediat de les zones en conflicte. Això, entre els contendents, a soles o acompanyats de parts neutrals i dissuasòries. 

Però no s’ha produït eixe necessari alto el foc, ni pareix que vaja a produir-se prompte. Pel que es veu, fan falta més morts, més desastres i més tragèdies bèl·liques. I mentrestant, la majoria dels països del dit Occident, entre ells Espanya, no paren d’enviar armament a Ucraïna, contribuint a augmentar la nòmina de morts i més morts.

Però, a més de la indignació que produïxen els contendents, especialment Rússia, també produïx reprobació i malestar la posició de les grans potències que dominen i controlen les Nacions Unides, la mateixa organització de l’ONU i la Unió Europea, per l’absència de propostes per a la pau i per a un futur territorial i polític en l’Europa oriental que evite eixes confrontacions, d’acord amb els principis propis de la civilització moderna i democràtica   

I cal ajudar Ucraïna, que és la que s’ha vist invadida i és la part dèbil del conflicte bèl·lic, però l’ajuda hauria d’estar condicionada a un projecte polític d’una Ucraïna autènticament democràtica, a on tinguen cabuda tots els partits i ideologies amb presència en eixe país. 

La gran culpable d’eixa guerra és Rússia, que és l’agressora-invasora, però l’expansionisme de l’OTAN, els nacionalismes prorús i ucraïnés, la política centralista de Kíev i la relegació i marginació, per llei, del rus a Ucraïna, parlat pel 30% de la població ucraïnesa, també són responsables en alguna mesura d’esta confrontació. I l’OTAN deu parar l’expansió. I preparar la seua reducció i/o conversió en una organització per la pau. I el desarmament i la desmilitarització deu obrir-se pas en tota la política mundial. Encara que això, ara, siga una quimera. Però a vore si després d’esta guerra, i del “llegat” tan “modèlic” que deixa, s’aconseguix que tornem a una cultura del desarmament i de la desmilitarització, com fa alguns anys es va practicar.     

*Leo Giménez és lingüista

Últimes notícies

Protesta de familiars de víctimes de la dana i docents davant un acte de Feijóo a Sueca

Familiars de les víctimes mortals de la dana de València i professors de l’escola pública s’han concentrat a les portes d’un acte del PP a Sueca amb Alberto Núñez Feijóo i Juanfran Pérez Llorca, per a denunciar la gestió de la tragèdia i mantindre les mobilitzacions educatives.

Escolars de Meliana es convertixen en xefs en els tallers Cuinant amb ciència de la UPV

Prop d'un centenar d'alumnes de 5é i 6é de Primària del CEIP El Crist de Meliana han participat en una nova edició dels tallers Cuinant amb ciència de la UPV, on han preparat un menú saludable mentres aprenien conceptes bàsics de nutrició. La iniciativa busca ensenyar als més jóvens la importància d'una bona alimentació per al seu creixement.

Multa segura si circules amb patinet sense registrar per València a finals de juny

La Policia Local de València farà entre el 22 i el 28 de juny una campanya intensiva per a comprovar que tots els vehicles de mobilitat personal estan inscrits en el registre municipal obligatori.

La nova campanya d’estiu blinda La Devesa del Saler contra els incendis forestals

L’Ajuntament de València ha activat el dispositiu especial d’estiu a La Devesa del Saler, amb més bombers, patrulles mixtes i 11 canons SIDEINFO que es posaran en marxa en dies d’alerta màxima.

El gran somni d’un neuròleg valencià: arribar a curar l’Alzheimer

El neuròleg José Miguel Laínez, reconegut com a Membre d’Honor per la SEN, destaca els avanços que estan transformant el tractament de malalties com l’Alzheimer, el Parkinson o la migraña i alerta sobre la importància de cuidar el cervell i de la falta de neuròlegs.

Oratge estable este dissabte a la Comunitat Valenciana amb més calor i pols en suspensió

Este dissabte l oratge a la Comunitat Valenciana vindrà marcat per cels poc nuvolosos, pols en suspensió i temperatures en ascens, sobretot pel que fa a les mínimes. El vent bufarà del nord-est en la costa i fluix i variable en l interior, i la calor continuarà augmentant diumenge.

Oltra i Rufián reclamen unitat de l’esquerra a València: ‘És negligent no unir-nos’

Mónica Oltra i Gabriel Rufián han defensat a València que les forces d’esquerra han de ‘ser intel·ligents’ i superar les sigles per a unir-se, perquè ‘és negligent no unir-nos’. L’acte Espai de Trobada ha reunit centenars de persones al Parc de Capçalera.

El PP desvincula el cas González-Amador del Govern de la Comunitat de Madrid

Miguel Tellado ha defensat que la investigació sobre Alberto González-Amador és una qüestió privada i no implica cap administració, i ha aprofitat per atacar Pedro Sánchez i els casos de corrupció que afecten el Govern central.