La increïble, però real, guerra d’Ucraïna

Ejemplo de shortcode con estilo
La tenim ja com si fora la crònica diària d’un campionat de futbol, d’unes olimpíades o del Tour de França.

La guerra d’Ucraïna dura ja un any i quasi huit mesos. I desenes de milers de morts, entre civils i soldats… I no es veu el final de tan tràgica confrontació. La tenim ja com si fora la crònica diària d’un campionat de futbol, d’unes olimpíades o del Tour de França. Ens hem acostumat tant que ja a penes impressiona. Això haguera resultat increïble que passara a Europa, encara que siga la de l’Est, fa només tres o quatre anys. Però ahí està. I està per la política agressiva i invasora de Rússia i també per la política igualment agressiva del règim d’Ucraïna, contra els mateixos ucraïnesos, especialment, de la part russoparlant. Però també, i especialment, per l’expansionisme de l’OTAN cap a l’est europeu, instigat pels EUA. Deia en un article publicat en el diari Levante-EMV, el 26-09-2022, que quan esclata una guerra, la primera cosa que s’hauria de fer és acordar un alto el foc, pactar l’acord de finalització del conflicte i concertar les bases organitzatives i polítiques del futur immediat de les zones en conflicte. Això, entre els contendents, a soles o acompanyats de parts neutrals i dissuasòries. 

Però no s’ha produït eixe necessari alto el foc, ni pareix que vaja a produir-se prompte. Pel que es veu, fan falta més morts, més desastres i més tragèdies bèl·liques. I mentrestant, la majoria dels països del dit Occident, entre ells Espanya, no paren d’enviar armament a Ucraïna, contribuint a augmentar la nòmina de morts i més morts.

Però, a més de la indignació que produïxen els contendents, especialment Rússia, també produïx reprobació i malestar la posició de les grans potències que dominen i controlen les Nacions Unides, la mateixa organització de l’ONU i la Unió Europea, per l’absència de propostes per a la pau i per a un futur territorial i polític en l’Europa oriental que evite eixes confrontacions, d’acord amb els principis propis de la civilització moderna i democràtica   

I cal ajudar Ucraïna, que és la que s’ha vist invadida i és la part dèbil del conflicte bèl·lic, però l’ajuda hauria d’estar condicionada a un projecte polític d’una Ucraïna autènticament democràtica, a on tinguen cabuda tots els partits i ideologies amb presència en eixe país. 

La gran culpable d’eixa guerra és Rússia, que és l’agressora-invasora, però l’expansionisme de l’OTAN, els nacionalismes prorús i ucraïnés, la política centralista de Kíev i la relegació i marginació, per llei, del rus a Ucraïna, parlat pel 30% de la població ucraïnesa, també són responsables en alguna mesura d’esta confrontació. I l’OTAN deu parar l’expansió. I preparar la seua reducció i/o conversió en una organització per la pau. I el desarmament i la desmilitarització deu obrir-se pas en tota la política mundial. Encara que això, ara, siga una quimera. Però a vore si després d’esta guerra, i del “llegat” tan “modèlic” que deixa, s’aconseguix que tornem a una cultura del desarmament i de la desmilitarització, com fa alguns anys es va practicar.     

*Leo Giménez és lingüista

Últimes notícies

Peter Gabriel posa un quadre de Genovés en la portada del seu nou senzill

El músic britànic ha triat ‘Bloques’, de Juan Genovés, per a il·lustrar ‘Who are we talking to?’, el seu nou senzill.

Rescaten un gos encallat al Ponoig després de seguir unes cabres

Els bombers han rescatat un gos al Ponoig, a Polop de la Marina, després que seguira unes cabres en un tram ascendent. L’animal ha tornat sa i estalvi amb el seu propietari.

Sindicats docents es tanquen a Educació per a reprendre les negociacions

STEPV, CCOO i UGT s’han tancat en la Conselleria d’Educació per a reclamar una data i el calendari de negociació dels temes pendents de la vaga indefinida.

El PSPV critica que Justicia asuma la major part de Serveis Socials

El PSPV-PSOE ha rebutjat que Juanfran Pérez Llorca integre la major part de les competències de Serveis Socials en la Conselleria de Justícia.

Gastrónoma reuneix més de 200 ponents i 252 expositors a València

La fira ha obert a Feria Valencia amb més de 200 ponents i 252 expositors. Les jornades tracten la cuina, el producte, la sostenibilitat i l’hospitalitat.

Feijóo farà el míting central del PP a València el 21 de novembre

Alberto Núñez Feijóo farà un míting de campanya a la plaça de bous de València el dissabte 21 de novembre, a les 12 hores.

Villarreal C i Levante B s’escapen en la Tercera Federació

El Villarreal C conserva el lideratge del grup sisé, amb quatre punts d’avantatge sobre l’Atlético Levante després de la huitena jornada.

L’Elx encadena tres jornades sense encaixar gols en Primera

L’Elx ha encadenat tres partits de Primera sense rebre gols, una ratxa que no aconseguia des de les primeres jornades de la temporada 2020-21.