La violència sexual a la indústria audiovisual: Un 60,3% de dones afectades

Un recent informe titulat ‘Unides per una indústria audiovisual igualitària, diversa i lliure de violències’, publicat per l’Associació de Dones Cineastes i de Mitjans Audiovisuals (CIM), ha posat de manifest una realitat alarmant: un 60,3% de les dones d’entre 20 i més de 50 anys ha afirmat haver patit algun tipus de violència sexual dins de la indústria del cinema i l’audiovisual. L’informe va ser presentat recentment a Madrid, amb la presència de la ministra d’Igualtat, Ana Redondo, i la presidenta interina de RTVE, Concepción Cascajosa.

La investigació es fonamenta en enquestes realitzades a 312 dones, a més d’entrevistar professionals del sector i recopilar testimonis de víctimes mitjançant històries de vida. La dada més impactant revela que gairebé 3 de cada 5 dones han viscut situacions de violència sexual, i el grup més afectat és el de les dones d’entre 40 i 49 anys, que representa un 37% de les denúncies.

Totes les àrees professionals de la indústria, incloent interpretació, direcció, art, maquillatge, perruqueria, so, guió, producció i postproducció, estan afectades per aquestes violències. Nerea Barjola, autora de l’informe, ha destacat que la violència sexual és percebuda com a «inevitable», creant un ambient on les dones joves esdevenen «dobles víctimes». Aquesta normalització de les agressions es vincula amb una cultura de la permissivitat i a una jerarquia instaurada en el sector.

El informe també adverteix que les dones joves es troben en una situació de vulnerabilitat més gran, ja que són vistes com a «preses» i se’ls exigeix fer coses que no volen per avançar en la seua carrera. Quan les dones admiren figures de poder, com actors o directors, el seu consentiment sovint no és del tot lliure, el que agrava la situació.

Des de CIM han denunciat un sistema de silencis que alimenta aquesta cultura de violència i han instat a la creació d'»espais de sororitat» per ajudar a trencar amb aquesta dinàmica. Abans de la presentació de l’informe, Bàrbara Tardón, coautora de l’estudi, va fer una crida als ministeris de Cultura, Igualtat i Treball per reconèixer la violència sexual com un risc laboral.

Últimes notícies

Triomf aclaparador de Samuel Navalón a Alacant amb una gran eixida per la porta gran

El torero d'Ayora Samuel Navalón ha arrasat en la tercera de la Fira de Fogueres d'Alacant, on ha obert la porta gran amb dues orelles. Marco Pérez ha tallat un trofeu i Víctor Hernández ha sigut ovacionat davant una corrida mansota del Puerto de San Lorenzo i La Ventana del Puerto.

La foto de la dana a Alfafar que dona a Óscar Corral el Premi Rei d’Espanya

El fotoperiodista Óscar Corral ha sigut guardonat amb el Premi Rei d’Espanya de fotografia per una imatge de la dana de 2024 a Alfafar, que ell mateix definix com un reflex de la força dels servicis públics i de la societat davant una tragèdia.

Soterren prompte un incendi de canyars que ha amenaçat les Salines de Santa Pola

El consorci provincial de Bombers d'Alacant ha donat per extingit l'incendi declarat esta vesprada en una zona de canyars pròxima a Rio Safari que ha arribat a amenaçar el Parc Natural de les Salines de Santa Pola, sense causar ferits ni una gran afectació de superfície.

Un incendi de canyars obliga a mobilitzar els bombers a les Salines de Santa Pola

Els bombers del Consorci Provincial d'Alacant treballen en l'extinció d'un incendi en una zona de canyars pròxima a Rio Safari que ha afectat el Parc Natural de les Salines de Santa Pola.

L’incendi d’Estivella queda estabilitzat i evoluciona de manera favorable

L’incendi de vegetació declarat este migdia a Estivella ha quedat estabilitzat i presenta una evolució positiva, encara que continua sense controlar i amb mitjans terrestres treballant en l’extinció.

Preso provisional a Almenara per apunyalar mortalment la nova parella de la seua exdona

El jutjat de Nules ha acordat presó provisional sense fiança per a l’home detingut a Almenara per la mort a punyalades de la nova parella de la seua exdona durant una discussió en la vivenda d’ella.

Reuvers viatja amb el València Basket per intentar arribar al quart partit de la final

Nate Reuvers ha viatjat amb el València Basket a Barcelona tot i estar descartat per al tercer partit de la final contra el Barça, amb l’esperança de poder jugar el quart en cas de recuperar-se del seu esquinç de turmell.

Cárdenas marca el camí per al València Basket: agressivitat i físic per a colpejar el Barça

El base Álvaro Cárdenas assegura que el València Basket ha de ser agressiu en defensa i imposar el seu físic per a guanyar el tercer partit de la final de la Lliga Endesa en la pista del Barça.