La violència sexual a la indústria audiovisual: Un 60,3% de dones afectades

Un recent informe titulat ‘Unides per una indústria audiovisual igualitària, diversa i lliure de violències’, publicat per l’Associació de Dones Cineastes i de Mitjans Audiovisuals (CIM), ha posat de manifest una realitat alarmant: un 60,3% de les dones d’entre 20 i més de 50 anys ha afirmat haver patit algun tipus de violència sexual dins de la indústria del cinema i l’audiovisual. L’informe va ser presentat recentment a Madrid, amb la presència de la ministra d’Igualtat, Ana Redondo, i la presidenta interina de RTVE, Concepción Cascajosa.

La investigació es fonamenta en enquestes realitzades a 312 dones, a més d’entrevistar professionals del sector i recopilar testimonis de víctimes mitjançant històries de vida. La dada més impactant revela que gairebé 3 de cada 5 dones han viscut situacions de violència sexual, i el grup més afectat és el de les dones d’entre 40 i 49 anys, que representa un 37% de les denúncies.

Totes les àrees professionals de la indústria, incloent interpretació, direcció, art, maquillatge, perruqueria, so, guió, producció i postproducció, estan afectades per aquestes violències. Nerea Barjola, autora de l’informe, ha destacat que la violència sexual és percebuda com a “inevitable”, creant un ambient on les dones joves esdevenen “dobles víctimes”. Aquesta normalització de les agressions es vincula amb una cultura de la permissivitat i a una jerarquia instaurada en el sector.

El informe també adverteix que les dones joves es troben en una situació de vulnerabilitat més gran, ja que són vistes com a “preses” i se’ls exigeix fer coses que no volen per avançar en la seua carrera. Quan les dones admiren figures de poder, com actors o directors, el seu consentiment sovint no és del tot lliure, el que agrava la situació.

Des de CIM han denunciat un sistema de silencis que alimenta aquesta cultura de violència i han instat a la creació d'”espais de sororitat” per ajudar a trencar amb aquesta dinàmica. Abans de la presentació de l’informe, Bàrbara Tardón, coautora de l’estudi, va fer una crida als ministeris de Cultura, Igualtat i Treball per reconèixer la violència sexual com un risc laboral.

Últimes notícies

Que condisca l’exemple de Luis García Montero

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana defensa que Espanya ha de reconéixer millor la seua pluralitat lingüística

Luís Castro avisa després de la victòria davant el Mallorca: si penses que està fet pots morir

Luís Castro celebra que el Llevant quede a un sol punt de la permanència matemàtica després de véncer al Mallorca, però advertix que no poden relaxar-se abans de l'últim partit davant el Betis.

Les tempestes descarreguen fins a 48,8 l/m² a Siete Aguas i obliguen a tallar la N-3

Les tempestes de la vesprada a l'interior de la Comunitat Valenciana han deixat fins a 48,8 l/m² en quatre hores a Siete Aguas i han obligat a tallar un tram de la N-3 per fang i pedres.

El Llevant s’avança al Mallorca després d’una greu fallada defensiva

Un gol de Carlos Espí després d'un greu error de David López posa per davant al Llevant davant el Mallorca, en un partit on els locals patixen una lesió i el meta Ryan evita l'empat.

Un golàs de Chust avança a l’Elx davant un Getafe amb deu al descans

L'Elx marxa al descans 1-0 gràcies a un gran gol de Víctor Chust després d'una primera part de domini total davant un Getafe que juga amb deu per l'expulsió de Djené.

El València remunta a la Reial Societat i marxa al descans amb avantatge a Anoeta

El València s'imposa per 1-2 al descans a Anoeta després de remuntar el gol inicial de Aihen gràcies als punts de Javi Guerra i Hugo Duro.

El València Basket frena a Jaworski i torna a guanyar en la Lliga Endesa

El València Basket s'imposa 88-83 al Surne Bilbao Basket, resistix els 31 punts i 8 triples de Justin Jaworski i tala una ratxa de tres derrotes en la Lliga Endesa.

Elustondo s’acomiada d’Anoeta com a capità en el seu últim partit amb la Reial Societat

Aritz Elustondo afronta el seu últim partit a Anoeta com a capità de la Reial Societat davant el València, després d'onze temporades en el primer equip i un emotiu comiat a l'afició.