La violència sexual a la indústria audiovisual: Un 60,3% de dones afectades

Un recent informe titulat ‘Unides per una indústria audiovisual igualitària, diversa i lliure de violències’, publicat per l’Associació de Dones Cineastes i de Mitjans Audiovisuals (CIM), ha posat de manifest una realitat alarmant: un 60,3% de les dones d’entre 20 i més de 50 anys ha afirmat haver patit algun tipus de violència sexual dins de la indústria del cinema i l’audiovisual. L’informe va ser presentat recentment a Madrid, amb la presència de la ministra d’Igualtat, Ana Redondo, i la presidenta interina de RTVE, Concepción Cascajosa.

La investigació es fonamenta en enquestes realitzades a 312 dones, a més d’entrevistar professionals del sector i recopilar testimonis de víctimes mitjançant històries de vida. La dada més impactant revela que gairebé 3 de cada 5 dones han viscut situacions de violència sexual, i el grup més afectat és el de les dones d’entre 40 i 49 anys, que representa un 37% de les denúncies.

Totes les àrees professionals de la indústria, incloent interpretació, direcció, art, maquillatge, perruqueria, so, guió, producció i postproducció, estan afectades per aquestes violències. Nerea Barjola, autora de l’informe, ha destacat que la violència sexual és percebuda com a “inevitable”, creant un ambient on les dones joves esdevenen “dobles víctimes”. Aquesta normalització de les agressions es vincula amb una cultura de la permissivitat i a una jerarquia instaurada en el sector.

El informe també adverteix que les dones joves es troben en una situació de vulnerabilitat més gran, ja que són vistes com a “preses” i se’ls exigeix fer coses que no volen per avançar en la seua carrera. Quan les dones admiren figures de poder, com actors o directors, el seu consentiment sovint no és del tot lliure, el que agrava la situació.

Des de CIM han denunciat un sistema de silencis que alimenta aquesta cultura de violència i han instat a la creació d'”espais de sororitat” per ajudar a trencar amb aquesta dinàmica. Abans de la presentació de l’informe, Bàrbara Tardón, coautora de l’estudi, va fer una crida als ministeris de Cultura, Igualtat i Treball per reconèixer la violència sexual com un risc laboral.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

Ull Gargot transforma el dibuix en solitari en una comunitat creativa a l’aire lliure a València

Ull Gargot ha convertit l'acte íntim de dibuixar en una trobada mensual i gratuïta en espais públics de València, on professionals i aficionats compartixen quaderns, processos i idees a l'aire lliure.

Cel nuvolós i lleuger repunt de temperatures a l’interior per a tancar abril en la Comunitat

La Comunitat Valenciana afronta l'últim dissabte d'abril amb cel nuvolós, possibilitat de pluges en l'extrem sud, temperatures quasi sense canvis i vent fluix de component este.

La majoria del professorat valencià recolza una vaga indefinida des de l’11 de maig

Quasi deu mil docents valencians participen en una consulta sindical i s'inclinen majoritàriament per iniciar una vaga indefinida l'11 de maig, amb un ampli suport a mantindre-la el temps que siga necessari.

Diana Morant acusa a Pérez Llorca d’anteposar l’agenda de Vox a les prioritats dels valencians

Diana Morant critica que el Govern valencià de Juanfran Pérez Llorca seguix l'agenda pactada amb Vox, amb privatització de servicis públics i falta de celebració del 25 d’Abril.

TastArròs 2026 plena d’arròs i tradició la plaça de l’Ajuntament de València

La plaça de l'Ajuntament de València celebra la primera jornada de TastArròs 2026, una trobada popular que reivindica l'arròs amb propostes gastronòmiques, activitats culturals i tradició local.

El Real Oviedo s’agarra a la seua última opció davant un Elx encara sense guanyar fora de casa

El Real Oviedo, cuer de Primera Divisió, es juga gran part de les seues opcions de permanència davant un Elx que encara no ha guanyat a domicili però arriba llançat en resultats recents.

Bernabé contraposa la prioritat veïnal del PSPV a l’abandó de Catalá en Orriols

Pilar Bernabé reivindica en Orriols la prioritat veïnal del PSPV i acusa el govern de María José Catalá d'abandonar el barri i retallar inversions i servicis bàsics.

Màxim Quiles domina de nou a Jerez i passa a la Q2 amb el millor temps en Moto3

Màxim Quiles torna a marcar la referència en Moto3 en el Gran Premi d'Espanya, lidera la segona jornada de lliures a Jerez sobre asfalt mullat i accedix a la Q2 amb solvència.