La violència sexual a la indústria audiovisual: Un 60,3% de dones afectades

Un recent informe titulat ‘Unides per una indústria audiovisual igualitària, diversa i lliure de violències’, publicat per l’Associació de Dones Cineastes i de Mitjans Audiovisuals (CIM), ha posat de manifest una realitat alarmant: un 60,3% de les dones d’entre 20 i més de 50 anys ha afirmat haver patit algun tipus de violència sexual dins de la indústria del cinema i l’audiovisual. L’informe va ser presentat recentment a Madrid, amb la presència de la ministra d’Igualtat, Ana Redondo, i la presidenta interina de RTVE, Concepción Cascajosa.

La investigació es fonamenta en enquestes realitzades a 312 dones, a més d’entrevistar professionals del sector i recopilar testimonis de víctimes mitjançant històries de vida. La dada més impactant revela que gairebé 3 de cada 5 dones han viscut situacions de violència sexual, i el grup més afectat és el de les dones d’entre 40 i 49 anys, que representa un 37% de les denúncies.

Totes les àrees professionals de la indústria, incloent interpretació, direcció, art, maquillatge, perruqueria, so, guió, producció i postproducció, estan afectades per aquestes violències. Nerea Barjola, autora de l’informe, ha destacat que la violència sexual és percebuda com a «inevitable», creant un ambient on les dones joves esdevenen «dobles víctimes». Aquesta normalització de les agressions es vincula amb una cultura de la permissivitat i a una jerarquia instaurada en el sector.

El informe també adverteix que les dones joves es troben en una situació de vulnerabilitat més gran, ja que són vistes com a «preses» i se’ls exigeix fer coses que no volen per avançar en la seua carrera. Quan les dones admiren figures de poder, com actors o directors, el seu consentiment sovint no és del tot lliure, el que agrava la situació.

Des de CIM han denunciat un sistema de silencis que alimenta aquesta cultura de violència i han instat a la creació d'»espais de sororitat» per ajudar a trencar amb aquesta dinàmica. Abans de la presentació de l’informe, Bàrbara Tardón, coautora de l’estudi, va fer una crida als ministeris de Cultura, Igualtat i Treball per reconèixer la violència sexual com un risc laboral.

Últimes notícies

Les temperatures freguen els 40 graus a València en la vigília de l’avís taronja

Les màximes han arribat hui als 39,3 graus a Xàtiva i Pego, en la vigília de l’avís taronja d’Aemet per temperatures de fins a 40 graus en el litoral i l’interior sud de la província de València.

Compromís demana que Sagunt compre la casa natalícia de Joaquín Rodrigo com a espai cultural

Compromís ha proposat a l’Ajuntament de Sagunt adquirir la casa natalícia del compositor Joaquín Rodrigo, actualment en venda, per a incorporar-la al patrimoni municipal i destinar-la a ús cultural i turístic.

Segorbe dona el tret d’eixida a la seua setmana taurina amb una Entrada de 51 segons

Segorbe ha obert la setmana taurina de 2026 amb la primera Entrada de Toros i Cavalls, una carrera ràpida de 51 segons sense incidents, amb deu cavallistes guiants sis bous i un manso fins a la plaça de la Cueva Santa.

València es transforma un mes en capital del disseny amb el València Design Fest

El València Design Fest 2026 se celebrarà del 10 de setembre al 15 d’octubre, amb més de 60 activitats en 30 seus i Polònia com a país convidat, consolidant la ciutat com a referent internacional del disseny i la creativitat.

Brugué plantarà cara al Barça: el Levante rep el líder sense por ni complexos

El capità del Levante, Roger Brugué, ha assegurat que l’equip rebrà el Barça, líder invicte, sense por ni complexos després d’encadenar sis triomfs seguits a casa. El davanter destaca la unió del vestidor i l’actuació clau del porter Mathew Ryan en l’últim empat a Màlaga.

Nit asfixiant a Dénia amb 33 graus de matinada i calor extrema a la costa

Dénia ha patit una nit infernal amb 33 graus a les 2 de la matinada i mínimes per damunt dels 30, mentre gran part del litoral valencià ha encadenat una altra nit tòrrida amb temperatures nocturnes superiors als 25 graus.

Villarreal busca la revanxa europea al camp del Borussia Dortmund

El Villarreal debuta en la nova Champions al camp del Borussia Dortmund, on va caure 4-0 fa un any, encara sense haver guanyat en Lliga amb Íñigo Pérez.

Giorgeta i Pérez Galdós tornen al trànsit complet abans de la ‘vuelta al cole’

Les avingudes de Giorgeta i Pérez Galdós recuperen entre dilluns i dimarts dos carrils per sentit abans de l’inici del curs escolar, mentres la reurbanització entra en la fase final.