L’accent de Valéncia, diglosia i trellat

‘El poc trellat porta a la demència’ és una frase que he repetit moltes voltes; Hui, a l’hora de posar-me a escriure, m’ha vingut al cap que també val si dic que ‘El poc trellat porta a la diglòsia’. I tant que sí!

A vostés els hauran dit més d’una volta que el valencià està en perill perque el castellà, que és una llengua més gran, podria fer-lo desaparéixer. I és cert. Eixe és un perill considerable, pero manifestament clar, no com l’atre que ara els diré. Segurament a vostés no els han explicat mai això de la diglòsia ben explicat. És un tema poc clar. N’hi ha d’externa, com acabe de dir, i n’hi ha d’interna, encara que d’esta no se sol parlar, quan forma part d’un dels episodis més problemàtics del poble valencià.

La llengua valenciana, tan potent el segle XV, en l’actualitat es troba en uns moments convulsos, difícils, des de fa ja una pila d’anys. A partir de principis del segle XX laburgesia noucentista catalana va decidir secessionar la llengua mare i fer de la modalitat catalana “una llengua diferent i diferenciada”, de nom <<científic>> llengua catalana, que va anar imponent-se per terres valencianes i ha creat un model al qual ha sabut revestir de prestigi, al mateix temps que també ha sabut desprestigiar les formes lingüístiques valencianes reduint-les a “col.loquials” o “vulgars”. Tot això amb l’ajuda valenciana, alienada i molt pertinent, per a dur a cap el lingüicidi. Això, eixos “ canvis petitons” té el nom de diglòsia interna perque igual que la llengua valenciana i la castellana són de sistemes diferents, la llengua valenciana i el català pertanyen a un mateix sistema lingüístic. La idea la tenien clara els renaixentistes valencians Constantí Llombart, Teodor Llorente, etc. El secessionisme noucentista català, i les seues ànsies polítiques, ho va desbaratar tot.

I ara passem de la teoria a la pràctica: En el català de Barcelona la pronunciació del nom del capicasal dels valencians és València; en el valencià de la capital que va crear el Segle d’Or, la pronunciació és Valéncia, com ho fa la nostra Llengua Mare, o llengua d’Oc: Valéncia.  Dos contra un, comptant amb la qualitat de vot de la Llengua Mare, hauria de ser un argument prou vàlid per als encabotats a fer-mos escriure un accent alié i alienant. Pero, vostés saben perqué es produïx això? Perque eixe grupet d’intel.lectuals alienats són el pur retrat aquell que mostra els seus sentiments més íntims: “Com ser valencians ens semblava poca cosa…”. A mosatros, a molts de mosatros: Ser valencians mos pareix una cosa molt normal i molt digna; no mos considerem acomplexats, ni “poca cosa”, ni res d’eixe poc trellat que ha produït el Conflicte i la Batalla. Perque els productors d’eixos desgavells són ELLS, i no els pobres blaveros als que els han estat acusant durant anys. Els blaveros no han secessionat res. ELLS, sí. Mosatros, pot ser que no sigam tan sabuts com ELLS, pero som valencians plens d’autoestima i de trellat. I, a pesar de les seues prescripcions absurdes, hem escrit, escrivim i escriurem ValÉncia, que la Història és el jutge perfecte, i dona i lleva la raó definitivament. Mentrestant, la Batalla i el Conflicte produïts per l’alinació d’ ELLS, continuarà, encara que Abelard Saragossà tinga més raó que un sant. (M’agradaria equivocar-me).

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Juan Luis Gandia guanya el Rectorat de la Universitat de València amb el 58,58% del vot ponderat

Juan Luis Gandia ha guanyat la segona volta al Rectorat de la Universitat de València amb el 58,58% del vot ponderat enfront d'Ángeles Solanes. La participació s'ha quedat en el 17,81%, amb 10.316 vots d'un cens de 57.920.

L’incendi d’un camió curta 45 minuts l’A-7 a Paterna en direcció Barcelona

L'incendi d'un camió que transportava bobines de paper ha obligat a tancar els tres carrils de la A-7 a Paterna durant 45 minuts. A les 18.24 s'ha reobert el carril esquerre, amb cues de fins a 13 km.

Granada i València s’alien per a impulsar un vol directe i una promoció turística conjunta

Les diputacions han segellat una aliança per a llançar una connexió aèria directa entre Granada i València. El pla inclou un concurs públic i una estratègia de promoció turística conjunta.

La mort d’un home al seu balcó a Alacant apunta a una bala perduda d’un tiroteig

La investigació assenyala que un home de 59 anys va ser aconseguit per un tret accidental mentres era al balcó de la seua vivenda a Carolines Altes. S'han constatat set detonacions i no hi ha detencions.

Incendi d’un camió curta 45 minuts l’A-7 a Paterna cap a Barcelona

Un camió amb bobines de paper s'ha incendiat en l'A-7 a l'altura de Paterna i ha obligat a tancar l'autovia 45 minuts en sentit Barcelona. La reobertura parcial ha deixat retencions de fins a 13 quilòmetres i desviaments provisionals.

Els maquinistes inicien vaga en FGV amb servicis mínims del 75%-80% en Falles

Semaf activa aturs en Metrovalencia i TRAM d'Alacant amb mínims del 75% i del 80% del 15 al 19 de març. El sindicat denuncia carències de seguretat i falta de negociació.

Morrissey manté els concerts de Saragossa i Sevilla després de cancel·lar el de València

La promotora confirma que seguixen en peus les dates del 14 de març a Saragossa i del 16 a Sevilla, després de suspendre el concert previst a València. L'artista ha atribuït la cancel·lació a la falta de descans pel soroll a la ciutat, en plena avantsala de les Falles.

Desenes d’entitats convoquen per al dissabte concentracions contra la guerra de l’Iran a València, Alacant, Alcoi i Crevillent

Desenes d'organitzacions socials, sindicats i entitats veïnals han convocat este dissabte concentracions per a rebutjar els atacs a l'Iran. Les protestes seran al migdia a València, Alacant, Alcoi i Crevillent.