L’accent de Valéncia, diglosia i trellat

‘El poc trellat porta a la demència’ és una frase que he repetit moltes voltes; Hui, a l’hora de posar-me a escriure, m’ha vingut al cap que també val si dic que ‘El poc trellat porta a la diglòsia’. I tant que sí!

A vostés els hauran dit més d’una volta que el valencià està en perill perque el castellà, que és una llengua més gran, podria fer-lo desaparéixer. I és cert. Eixe és un perill considerable, pero manifestament clar, no com l’atre que ara els diré. Segurament a vostés no els han explicat mai això de la diglòsia ben explicat. És un tema poc clar. N’hi ha d’externa, com acabe de dir, i n’hi ha d’interna, encara que d’esta no se sol parlar, quan forma part d’un dels episodis més problemàtics del poble valencià.

La llengua valenciana, tan potent el segle XV, en l’actualitat es troba en uns moments convulsos, difícils, des de fa ja una pila d’anys. A partir de principis del segle XX laburgesia noucentista catalana va decidir secessionar la llengua mare i fer de la modalitat catalana “una llengua diferent i diferenciada”, de nom <<científic>> llengua catalana, que va anar imponent-se per terres valencianes i ha creat un model al qual ha sabut revestir de prestigi, al mateix temps que també ha sabut desprestigiar les formes lingüístiques valencianes reduint-les a “col.loquials” o “vulgars”. Tot això amb l’ajuda valenciana, alienada i molt pertinent, per a dur a cap el lingüicidi. Això, eixos “ canvis petitons” té el nom de diglòsia interna perque igual que la llengua valenciana i la castellana són de sistemes diferents, la llengua valenciana i el català pertanyen a un mateix sistema lingüístic. La idea la tenien clara els renaixentistes valencians Constantí Llombart, Teodor Llorente, etc. El secessionisme noucentista català, i les seues ànsies polítiques, ho va desbaratar tot.

I ara passem de la teoria a la pràctica: En el català de Barcelona la pronunciació del nom del capicasal dels valencians és València; en el valencià de la capital que va crear el Segle d’Or, la pronunciació és Valéncia, com ho fa la nostra Llengua Mare, o llengua d’Oc: Valéncia.  Dos contra un, comptant amb la qualitat de vot de la Llengua Mare, hauria de ser un argument prou vàlid per als encabotats a fer-mos escriure un accent alié i alienant. Pero, vostés saben perqué es produïx això? Perque eixe grupet d’intel.lectuals alienats són el pur retrat aquell que mostra els seus sentiments més íntims: “Com ser valencians ens semblava poca cosa…”. A mosatros, a molts de mosatros: Ser valencians mos pareix una cosa molt normal i molt digna; no mos considerem acomplexats, ni “poca cosa”, ni res d’eixe poc trellat que ha produït el Conflicte i la Batalla. Perque els productors d’eixos desgavells són ELLS, i no els pobres blaveros als que els han estat acusant durant anys. Els blaveros no han secessionat res. ELLS, sí. Mosatros, pot ser que no sigam tan sabuts com ELLS, pero som valencians plens d’autoestima i de trellat. I, a pesar de les seues prescripcions absurdes, hem escrit, escrivim i escriurem ValÉncia, que la Història és el jutge perfecte, i dona i lleva la raó definitivament. Mentrestant, la Batalla i el Conflicte produïts per l’alinació d’ ELLS, continuarà, encara que Abelard Saragossà tinga més raó que un sant. (M’agradaria equivocar-me).

Últimes notícies

Sis orelles i porta gran a Alacant per a Borja Jiménez, De Miranda i Tomás Rufo

Borja Jiménez, David de Miranda i Tomás Rufo han eixit a muscles a la quarta de la Feria de Hogueras d'Alacant amb sis orelles en una corrida de Victoriano del Río noble però desraçada i amb diversos sustos per als toreros de plata.

Caràcter i talent donen avantatge al València Basket en la final de la Liga Endesa

El València Basket ha guanyat el tercer partit de la final de la Liga Endesa al Palau Blaugrana (80-88) i s’ha posat 2-1 davant el Barça, en una victòria que Pedro Martínez atribuïx al caràcter i al talent del vestidor.

El Valencia Basket colpeja el Barça al Palau i acarona el títol de la Lliga Endesa

El Valencia Basket, liderat per un brillant Jean Montero amb 29 punts, ha derrotat el Barça per 80-88 al tercer partit de la final de la Lliga Endesa al Palau Blaugrana i es posa 2-1 en l’eliminatòria, a una sola victòria del títol.

Diverses persones, també menors, ateses després d’un greu incendi en una vivenda d’Aldaia

Un incendi declarat de matinada en un dúplex d’un edifici d’Aldaia ha obligat a rescatar diversos veïns, alguns menors, que han hagut de ser atesos pels servicis sanitaris.

L’exdirector d’Emergències de la Generalitat es desmarca de la gestió de la dana mortal

Alberto Javier Martín Moratilla assegura al Congrés que el dia de la dana amb 230 morts no tenia competències operatives i defensa que va fer tot el que va poder amb els mitjans disponibles.

Castelló obri una nova ruta xàrter amb l’arribada de turistes d’Eslovàquia

L’aeroport de Castelló ha estrenat una operativa xàrter que connecta amb Bratislava durant quinze setmanes i que pot portar fins a 2.700 turistes eslovacs, mentre prepara una altra programació per a rebre 11.000 visitants austríacs entre 2027 i 2028.

Les empreses valencianes busquen reforçar el seu negoci a l’Àfrica amb una aliança amb el Marroc

Quasi 3.000 empreses valencianes exporten ja al Marroc, principal soci comercial en Àfrica, i institucions i empresariat han defensat una nova aliança industrial, tecnològica i logística per a guanyar competitivitat i obrir més negoci al continent africà.

Els hotelers d’Alacant esclaten contra el caos municipal durant les Fogueres

La patronal hotelera d’Alacant acusa l’Ajuntament de falta total de coordinació en neteja i seguretat durant les Fogueres, amb hotels quasi plens i greus problemes d’operativa diària.